2026-04-16, 11:32
  #22261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Har du varit i Gulfen? Om vi åsidosätter ditt argument om att det skulle vara en värre situation för Iran, och bara fokar på vilka som är bättre lämpade för att hantera denna typ av situation så skulle jag säga att Iran är ett av dom bäst lämpade länderna i världen, och Gulfstaterna generellt är bland dom sämst lämpade.

Den inhemska befolkningen i dessa länder har generellt blivit någon slags världsfrånvänd adel, som varken har kompetens, uthållighet eller förmåga att hantera ens de minsta av motgångar. Det har gått rekordfort, bara några generationer av obegränsade tillgångar, men det är likväl ett jätteproblem.

Samtliga dessa kommer svälta ihjäl på en dag, och direkt vända sig mot sittande regent i panik. Inte för att hjälpa till, utan för att anklaga och försöka fixa fördelar åt aig själv. Det är enormt bräckliga statsbyggen.

Iran är något helt annat, och det är på grund av det USA är där förstås. Iran skrämmer, för dom är real mfs.

Vi antar att Saudis får börja dricka sand och går åt helvete Hjälper det Iran? Nej! Iran håller på gå åt helvete. Iran skrämmer för det visar hur en inkompetent regim kan förstöra ett land på 50år.

Grundproblemet i Iran är att efterfrågan av vatten ökar och tillgången minskar. Det spelar ingen roll om grannarna lider. Det hjälper inte Iran. Dock så har Gulfländerna en bättre kontroll på sin vattenkonsumtion än Iran.

Kriget kommer göra situationen värre

https://www.wri.org/insights/iran-war-water-crisis-middle-east#:~:text=There%20are%20two%20main%20causes%20o f%20Iran's,of%20incre asing%20diesel%2Dpowered%2C%20deep%20tube%20wells% 20.

Alla skäggtrollsälskare här får nog träna iranierna att dricka sand.

https://www.youtube.com/watch?v=xoEX3I_1WLI&t=2s
Citera
2026-04-16, 11:34
  #22262
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag tror aldrig han hade för avsikt att hålla sundet stängt. Kriget lär eskalera.

Får också den känslan. Iran tonar ned Pakistans rapporter om genombrott igår, och säger dessutom att USA inte verkar så sugna på att förhandla som dom låter påskina utåt.

De militära rörelserna matchar inte med vad som sägs i alla fall, och i detta fallet tror jag "follow the troops" är mer rätt metod för att dra slutsatser än det amerikanerna säger. Det är förmodligen ett spel för att stävja oljepriserna lite, innan dom fortsätter attackera igen nästa vecka.
Citera
2026-04-16, 11:35
  #22263
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
Ja då lär ju Kina reagera om han sagt detta till dem. Men det är kanske skitsnack han sysslat med. Inte ovanligt.
Jag tror alltså inte att USA haft för avsikt att blockera sundet. Jag tror det var ett svepskäl för att kunna flytta fram krigsfartyg och förbereda en markinvasion. Vi får se vad som händer.
Citera
2026-04-16, 11:36
  #22264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Här påstås en iransk supertanker ha gått igenom utifrån och in i alla fall, men högst oklart vilken hamn dom ska till:

Nej, det var nog inte den han syftade till, det är en tom tanker som inte anlöpt elller upgivet att den ska anlöpa en iransk hamn

RHN (kinesiskt ägt)

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3224#overview

Så det är inget som omfattas av USAs blockad (så länge den har sina papper i ordning givetvis)
Citera
2026-04-16, 11:37
  #22265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag tror alltså inte att USA haft för avsikt att blockera sundet. Jag tror det var ett svepskäl för att kunna flytta fram krigsfartyg och förbereda en markinvasion. Vi får se vad som händer.

Det tror jag också. De pratar lugnande men verkligheten är en annan. Det verkar vara fler fartyg från USA på väg till "blockaden". De tänker bomba - markinvasion - stoppa oljeförsäljning så gott det går.


Det känns inte bra det här.
Citera
2026-04-16, 11:38
  #22266
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
Det tror jag också. De pratar lugnande men verkligheten är en annan. Det verkar vara fler fartyg från USA på väg till "blockaden". De tänker bomba - markinvasion - stoppa oljeförsäljning så gott det går.


Det känns inte bra det här.
Ett fartyg är framme den 18e om jag minns rätt. Fler soldater är också påväg.
Citera
2026-04-16, 11:42
  #22267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
Hur drabbas de av terrorism av Iran?


Iran har tillochmed attackerad ett kinesiska fartyg.
Citera
2026-04-16, 11:43
  #22268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
Det tror jag också. De pratar lugnande men verkligheten är en annan. Det verkar vara fler fartyg från USA på väg till "blockaden". De tänker bomba - markinvasion - stoppa oljeförsäljning så gott det går.


Det känns inte bra det här.

Vi hade ju amerkanska jagare som seglade runt i Hormuz innan någon "amerikans blockad" (även om sura jihadister säkert bablade om att iran minsan bestämmer, blockad etc osv).

de som finns ligger och guppar i omanska bukten/arabiska havet tycks räcka mer än väl för endamålet i dagsläget.

håller tummarna för att iran - usa kan förälnga vapenvilen som snart löper ut.
Citera
2026-04-16, 11:48
  #22269
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vi antar att Saudis får börja dricka sand och går åt helvete Hjälper det Iran? Nej! Iran håller på gå åt helvete. Iran skrämmer för det visar hur en inkompetent regim kan förstöra ett land på 50år.

Grundproblemet i Iran är att efterfrågan av vatten ökar och tillgången minskar. Det spelar ingen roll om grannarna lider. Det hjälper inte Iran. Dock så har Gulfländerna en bättre kontroll på sin vattenkonsumtion än Iran.

Kriget kommer göra situationen värre

https://www.wri.org/insights/iran-war-water-crisis-middle-east#:~:text=There%20are%20two%20main%20causes%20o f%20Iran's,of%20incre asing%20diesel%2Dpowered%2C%20deep%20tube%20wells% 20.

Alla skäggtrollsälskare här får nog träna iranierna att dricka sand.

https://www.youtube.com/watch?v=xoEX3I_1WLI&t=2s

Bra inlägg, för det belyser min poäng ännu mer tydligt:

Iran är beredda att dricka sand, så länge det betyder att USA, Israel eller någon av deras proxies också får dricka sand.

Det är hela skillnaden. Dom tänker så, och dom kan också bära upp det. Så resonerar inget land på andra sidan i den här konflikten.

Säger inget om iranska regimens kompetens i övrigt, eller om dom är att anse som onda eller goda moraliskt. Jag säger att är det något dom HAR lyckats med, så är det att bygga upp en tålighet och envishet som dom kan dra förbi logikens gränser.

Svårt att kriga mot det när man själv är helt och hållet beroende av en väldigt hög levnadsstandard, och har massa allierade i det absoluta närområdet.
Citera
2026-04-16, 12:11
  #22270
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är värre i Iran. Då Iran inte producerar tillräckligt med vatten för deras konsumtion. Gulfstaterna fattar att de måste importera mat. Men skäggtomtarna i Iran försöker göra en Adolf Hitler/Nordkorea i form av Autarki. Dessutom kontrollerar IRGC Irans bevattningsindustri. De är lika effektiva som en snigel är snabb. Det är redan akut i Iran utan bombningar. De skulle ha satsat sina resurser på vatten i stället för kärnvapen och krig.

Iran har en självförsörjningsgrad på 96% vilket är mycket högt. Gulfstaterna har samtliga en låg självförsörjningsgrad. Dessutom så har är flera av dessa staterna beroende av Hormuz för import av livsmedel.

Jag kan hålla med dig om att Iran borde ha sett över sin vattenförsörjning. Stor inkompetens/nonchalans där.
Citera
2026-04-16, 12:17
  #22271
Medlem
Israel håller också på förlora sitt viktigaste försvar - Amerikanen

https://www.youtube.com/watch?v=hBuKWSdq_js

Möjligen kan Israels strategi lyckas då mycket av motspelarnas (arabländer) pengar användas för bygga upp deras länder. Jag är inte så säker

Kriget kostar israel stöd.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Bra inlägg, för det belyser min poäng ännu mer tydligt:

Iran är beredda att dricka sand, så länge det betyder att USA, Israel eller någon av deras proxies också får dricka sand.

Det är hela skillnaden. Dom tänker så, och dom kan också bära upp det. Så resonerar inget land på andra sidan i den här konflikten.

Säger inget om iranska regimens kompetens i övrigt, eller om dom är att anse som onda eller goda moraliskt. Jag säger att är det något dom HAR lyckats med, så är det att bygga upp en tålighet och envishet som dom kan dra förbi logikens gränser.

Svårt att kriga mot det när man själv är helt och hållet beroende av en väldigt hög levnadsstandard, och har massa allierade i det absoluta närområdet.

Problemet är att ingen människa kan dricka sand. Iran kommer gå under. Det finns ingen räddning. Kriget kommer bara snabba på det. Vinna eller förlora kriget - Iran går under.
Citera
2026-04-16, 12:18
  #22272
Medlem
Comitiums avatar
Trots blockaden så tycks Hormuzsundet inte vara helt stängt. USA "blockerar" men inte helt effektivt och fartyg passerar fast selektivt. Vissa får slinka igenom, andra inte. Olja först de facto ut från Persiska viken men mycket mindre än normalt men Iran exporterar fortfarande med viss framgång, inte minst till Kina. Tydligen är det si och så med den omtalade mineringen och det finns faktiskt inga bevis på att Hormuzsundet är minerat. It´s a mess! Svårgripbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in