2026-04-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Med tanke på den helt överdrivna övertäckningen av Tors kropp, pengarna kvar, fotavtryck av en kvinna på en då oinredd vind som att hon sökte efter något och att JJ som medhjälpare(?) känt en sådan lojalitet i så många år att han tigit, så tror jag på något helt personligt känslomässigt motiv.

Vad är det som gör att JJ känt så starkt att i stort sett rättvisa skipades att han skyddat någon i drygt 20 år?

En kvinnlig hämnare, långsint och helt fixerad vid rättvisa. När Tor avfärdar hennes konfrontation om saker som hänt för länge sedan ("gjort är gjort, det var längesen, inget att tjafsa om nu") blir det för mycket. Någon som JJ kunde förstå hur hon tänkte.

Men du tänker att JJ (eller annan man) står för det dödliga våldet? Tor var väl dryga 2 meter lång, jag har mycket svårt att se en kvinna med skostorlek 38 lyckas drämma en yxa i hans bakhuvud.
Citera
2026-04-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Misstänker att Troian begärde ut uppgifterna från Skatteverket. Förvärvsinkomst är offentlig handling. Där ska inte kapitalinkomster ingå. Däremot räknas eventuell A-kassa med.

Killen kan ju har varit lika ombytlig med jobb som bostad. Kört på ett tag, sagt upp sig, pillat sig i naveln en tid och sen hoppat på nåt nytt.

Toppade han de där summorna han drog in under några år med ett saftigt arv kan det förklara varför han inte tjänat många nickel på senare år. Har kunnat porrsurfa och kolla manga på heltid.
Vad är kolla manga?
Citera
2026-04-16, 11:16
Medlem
Nånting säger mig att det endast är en tidsfråga innan JJ blir släppt på fri fot. Det vore isf ett monumentalt misslyckande för DNA profileringen.
Citera
2026-04-16, 11:19
Medlem
K.Blomkvists avatar
Polisen söker fortfarande tips.

Tor Öberg och Gerd Wiklund, mördades i Brattåsen, Härnösand 2005

Har du information eller tips om vad som kan ha hänt i samband med morden? Om du själv har gjort iakttagelser eller fått information på annat sätt, kontakta polisen.

https://polisen.se/aktuellt/kalla-fall/2023/januari/tor-oberg-och-gerd-wiklund/

E-post: kalla-fall.region-nord@polisen.se
Tipsformulär: Tips till polisen via webbformulär
Telefon: 114 14, be om att få prata med Polisens Kontaktcenter (PKC) om kalla fall i polisregion Nord.

---------------------------------------

En ny Pod idag.

Inget nytt där.

Dubbelmordet i Brattås – jakten på ensamvargen
https://podcasts.apple.com/se/podcast/dubbelmordet-i-bratt%C3%A5s-jakten-p%C3%A5-ensamvargen/id1604824561?i=1000761717975

https://play.pod.space/sv/krimrummet/dubbelmordet-i-brattas-genombrottet
Citera
2026-04-16, 11:28
Medlem
På storytel finns hela berättelsen men jag undrar om Gärd och skorna var det verkligen de hon cyklade i?
Citera
2026-04-16, 11:53
Medlem
Radikalexorcists avatar
Att det är någon som känner paret stämmer nog. Om uppgifterna angående de fordon som rört sig i området under ett par dagars tid vid tiden för morden är sanna, då är det någon som absolut vet att de kan röra sig där ganska ostört. En okänd GM skulle aldrig riskera att återvända till platsen. Personen tar i så fall en väldigt stor risk att stöta på någon som kan identifiera denne då man inte känner till rutiner för hur familj, vänner och bekanta till paret rör sig på tomten.

Det finns ju uppgifter om att eventuell GM till och med varit så kylig att bilen parkerades på ett sätt som blockerade andra bilar från att komma upp till gården. Då tar man en väldigt stor risk. Är man dock bekant med paret så vet man varför en sådan säkerhetsåtgärd är nödvändig. Det är något man har gjort "i fall att", inte för att man vet att det kommer att hända. Förmodligen har GM då också insett att ett byte av fordon är viktigt, då den kommer att stå parkerad på ett iögonfallande vis och då vill man inte att den ska gå att kopplas till en själv.

Orsaken till att något av värde aldrig stals beror säkert på att GM inte behövde ta några värdesaker. Det ekonomiska skulle lösa sig ändå. Nu har jag inte lyssnat klart på hela podden om fallet, men om man ska utgå från alla uppgifter som hittills kommit fram i den, så finns det ju bara en person att misstänka, som dessutom har gjort precis allt i sin makt att framställa sig själv som märklig.

Jag tror inte dokumenten i skogen är något villospår. Man har letat efter ett speciellt dokument och det har man kunnat göra i lugn och ro.
Citera
2026-04-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Att det är någon som känner paret stämmer nog. Om uppgifterna angående de fordon som rört sig i området under ett par dagars tid vid tiden för morden är sanna, då är det någon som absolut vet att de kan röra sig där ganska ostört. En okänd GM skulle aldrig riskera att återvända till platsen. Personen tar i så fall en väldigt stor risk att stöta på någon som kan identifiera denne då man inte känner till rutiner för hur familj, vänner och bekanta till paret rör sig på tomten.

Det finns ju uppgifter om att eventuell GM till och med varit så kylig att bilen parkerades på ett sätt som blockerade andra bilar från att komma upp till gården. Då tar man en väldigt stor risk. Är man dock bekant med paret så vet man varför en sådan säkerhetsåtgärd är nödvändig. Det är något man har gjort "i fall att", inte för att man vet att det kommer att hända. Förmodligen har GM då också insett att ett byte av fordon är viktigt, då den kommer att stå parkerad på ett iögonfallande vis och då vill man inte att den ska gå att kopplas till en själv.

Orsaken till att något av värde aldrig stals beror säkert på att GM inte behövde ta några värdesaker. Det ekonomiska skulle lösa sig ändå. Nu har jag inte lyssnat klart på hela podden om fallet, men om man ska utgå från alla uppgifter som hittills kommit fram i den, så finns det ju bara en person att misstänka, som dessutom har gjort precis allt i sin makt att framställa sig själv som märklig.

Jag tror inte dokumenten i skogen är något villospår. Man har letat efter ett speciellt dokument och det har man kunnat göra i lugn och ro.

Hur kommer JJ in i bilden? Går det inte att koppla honom till den person du nämner? Han hade väl inget körkort vid tillfället.
Citera
2026-04-16, 11:59
Medlem
Vet inte huruvida Tor ägde flera hus, men jag tänker att kan de 10 000kr i sådana fall vara 3 månaders förskott på hyra. Detta kanske redan har diskuterats i tråden, har dock inte sett det.

Jag tänker att Tor och hyrestagaren träffas på gården varpå de åker gemensamt för att titta på bostaden och skriver ett hyresavtal. Efter några timmar kanske hyrestagaren upptäcker brister i bostaden och vill upphäva hyreskontraktet, men Tor går inte med på detta.

Hyrestagaren tar med sig JJ till gården för att tillsammans försöka övertala Tor till att ge tillbaka de pengar som han hade fått som hyra och att häva de avtal som han och hyrestagaren ingått.

Tänker att hyrestagaren är en ung kvinna som JJ lärt känna i något sammanhang.

Vet inte om detta kan vara något?
Citera
2026-04-16, 12:03
Medlem
Nivlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Hur kunde du ha koll på att den polisen jobbade med det här fallet.

Är från Härnösand och bodde där 2005. Kände till hundmiljön på den tiden.
Citera
2026-04-16, 12:07
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Hur kommer JJ in i bilden? Går det inte att koppla honom till den person du nämner? Han hade väl inget körkort vid tillfället.
Ja, det är just den biten jag inte får på plats. Så pass inläst är jag inte i fallet, jag intresserade mig för det nu när det blev aktuellt i media igen.

Chansen att han är den som tagit livet av paret är lika stor som att han har kunnat vara medhjälpare till den som är mördaren. Mördaren kan ju också ha agerat ensam och sedan haft JJ med sig vid återkommande besök till gården.
Citera
2026-04-16, 12:10
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Men du tänker att JJ (eller annan man) står för det dödliga våldet? Tor var väl dryga 2 meter lång, jag har mycket svårt att se en kvinna med skostorlek 38 lyckas drämma en yxa i hans bakhuvud.
Det där med yxan och vem som har fysiska möjligheter att slå ihjäl någon (Tor) med en yxa: vi vet ju inte hur personerna var positionerade. Om Tor lutar sig framåt så är det enkelt att drämma till, även för den som inte är så lång.

Vidare, baksidan av en yxa måste ju inte falla uppifrån och ned s.a.s. , jag tänker att den går att svinga från marknivå och upp i ett bakhuvud.

Det går ju även att knuffa ner en människa på marken och därefter slå yxan i huvudet.

Hela dådet skriker oplanerat, kaos och stress.
Citera
2026-04-16, 12:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vet inte huruvida Tor ägde flera hus, men jag tänker att kan de 10 000kr i sådana fall vara 3 månaders förskott på hyra. Detta kanske redan har diskuterats i tråden, har dock inte sett det.

Jag tänker att Tor och hyrestagaren träffas på gården varpå de åker gemensamt för att titta på bostaden och skriver ett hyresavtal. Efter några timmar kanske hyrestagaren upptäcker brister i bostaden och vill upphäva hyreskontraktet, men Tor går inte med på detta.

Hyrestagaren tar med sig JJ till gården för att tillsammans försöka övertala Tor till att ge tillbaka de pengar som han hade fått som hyra och att häva de avtal som han och hyrestagaren ingått.

Tänker att hyrestagaren är en ung kvinna som JJ lärt känna i något sammanhang.

Vet inte om detta kan vara något?
Din teori låter fullständigt rimlig! Men borde inte polisen snabbt fått reda på, då det begav sig, att Tor sysslade med uthyrning och kollat upp det spåret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in