Citat:
Ursprungligen postat av
PrincessAnne
Jag vet inte om detta diskuterats tidigare, men en fråga som intresserar mig är vilken typ av människa som styckar en annan människa.
Även om man dödat någon och vill göra sig av med kroppen behöver man inte stycka den.
Och varför bara ta med sig delar av kroppar och lämna resten? Nu gick ju kroppen att identifiera tack vare fingeravtryck, så syftet kan knappast ha varit att förhindra identifieringen.
Denna typ av brott är otroligt udda och kunskapen om likstyckares psyken torde vara obefintlig.
På rak arm gissar jag att dessa brottslingar lider av en empatistörning allihop. Den störningen behöver inte vara uppenbar för omgivningen.
Den kan ju bero på gener, hjärnskador och allt möjligt.
Att bara 1-2 lik styckas varje år, måste ju tyda på att det är extremt svårt att stycka en kropp. Det är nästan ingen som pallar. Och antalet mord, hur många är de på ett år? Hundra?
Det vore intressant att lista alla personligheter och skapa en överblick över utbildning osv.
Jag drar lite ur minnet:
Styckmordet i Bollnäs: de skyldiga var knarkare
Styckmordet på Rajala: GM var åkare och låtsas-manager
Styckmordet på Halmstad: GM var knarkare
Styckmordet i Sigtuna: de skyldiga var kriminella.
Styckmordet i Köping: de skyldiga var knarkare
Osv.
Sen kan man hitta en och annan läkare, nån student osv, men det hör till undantagen.