2026-04-02, 14:14
Medlem
Hur länge kan enstaka intag av amfetamin synas på urin som skickas på analys? Var ren på sticka med cutoff 300. Tack!
Citera
2026-04-07, 16:16
Medlem
tutankhumans avatar
Om man dragit i sig ett gram på en och en halv dygn, kommer det att synas i urinprov om två-tre dagar?

En gång syntes ingenting i urinprovet fast jag dragit i mig två gram och då senast typ tolv timmar innan.

Men detta kan väl variera?
Citera
2026-04-07, 23:24
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahajhapp
Update på detta? Ska på intervju som del av säkerhetsprövning för en säkerhetsklassad tjänst men inte hört något om ev drogtest.

Jag har haft ett jobb där dom gjorde någon säkerhetsklassning innan jag fick börja. Behövde inte lämna några prover + dom visste om att jag har missbrukat. Vilket jag bar ärlig med eftersom jag går på LARO och behöver hämta mediciner regelbundet. Så fick berätta som det var.

Hoppas allt går bra för dig
Citera
2026-04-08, 20:38
Medlem
Om jag har rökt 1 joint om dagen och tar den sista ikväll. Är det ett positivt salivtest på fredag om jag blir testad då?
Citera
2026-04-11, 16:50
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygtslugger
Jag har lämnat salivtest (labb) inom psykiatrin och nu fått ett positivt test från 25/3, detta kan ej stämma, jag har berättat för läkaren att senaste intag var 1/2 tablett den 16/3. Läkaren säger då att det inte är möjligt utan att jag har tagit efter det. Ingen tror på en psykpatient ”det är precis så någon som hade gjort det hade sagt” men grejen är att jag genuint ärligt har ej tagit någonting sedan dess. Min läkare tog bort en av mina mediciner med omedelbar verkan (ej narkotikaklassad, men kramprisk?).

Vad kan jag göra nu? Tog ett nytt test idag, men det hjälper ju ej direkt.

Jag bad om att få ta del av analysen, det fick jag ej. Dessutom var jag enbart positiv på tramadol och ej tramadolmetabolit vilket är ännu mer märkligt?
Att bli misstrodd är det värsta jag vet så ber er nu, hur hanterar jag detta?

Tyvärr tror jag inte läkarna har koll på hur känsliga testerna är. Testerna verkar ju så extremt känsliga så det är löjligt på vissa substanser.

Var ju en kille några sidor bak som hade varit positiv på 50mg tramadol 8 dagar senare med just salivprov på vårdcentralen. Så att du är positiv 9 dagar senare är jag inte förvånad över alls.

Verkar som det är vissa substanser som sitter i väldigt länge för salivprov hos vissa. Gällande kokain och amfetamin har det ju skrivits att folk blivit positiva veckor efter.. det enda som faktiskt verkar ha kortare detektionstid är cannabis.

Går ju inte att göra så mycket än att gilla läget, de här cp analysproven är ju här för stanna verkar det som. Så ska man vara helt säker med salivprov och tramadol som vården tar ska man nog låta de gå minst 2v efter sista intaget..
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2026-04-11 kl. 17:10.
Citera
2026-04-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Tyvärr tror jag inte läkarna har koll på hur känsliga testerna är. Testerna verkar ju så extremt känsliga så det är löjligt på vissa substanser.

Var ju en kille några sidor bak som hade varit positiv på 50mg tramadol 8 dagar senare med just salivprov på vårdcentralen. Så att du är positiv 9 dagar senare är jag inte förvånad över alls.

Verkar som det är vissa substanser som sitter i väldigt länge för salivprov hos vissa. Gällande kokain och amfetamin har det ju skrivits att folk blivit positiva veckor efter.. det enda som faktiskt verkar ha kortare detektionstid är cannabis.

Går ju inte att göra så mycket än att gilla läget, de här cp analysproven är ju här för stanna verkar det som. Så ska man vara helt säker med salivprov och tramadol som vården tar ska man nog låta de gå minst 2v efter sista intaget..

Update, lämnade ett nytt prov 2/4, fortfarande ej tagit något sedan 16/3. Fortfarande positiv. Har alltså gått 17 dagar och ändå syns det??
Citera
2026-04-14, 16:15
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Update, lämnade ett nytt prov 2/4, fortfarande ej tagit något sedan 16/3. Fortfarande positiv. Har alltså gått 17 dagar och ändå syns det??

Låter helt sinnesjukt. Vet vissa har väldigt långsam metabolism på tramadol men 17 dagar i salivet oavsett låter helsjukt.. ska du ta ett nytt prov igen? Ock du någon mer information ange provet?
Citera
2026-04-15, 07:57
Medlem
Citat:
Låter helt sinnesjukt. Vet vissa har väldigt långsam metabolism på tramadol men 17 dagar i salivet oavsett låter helsjukt.. ska du ta ett nytt prov igen? Ock du någon mer information ange provet?

Ska till mottagningen idag, har hört av mig till läkaren igen och hon skulle nu kontakta öl på klinisk kemi för eventuella förklaringar. Har varit helt öppen med tidslinjen så hoppas verkligen att han kan förklara det på något sätt då min läkares förklaring just nu enbart är att jag ljuger.

Provet är analyserat med LC-HRMS
Citera
2026-04-15, 10:27
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:

Ja låter HELT sjukt med 17 dagar på tram. Knaprade det i höga doser i flera år och tog max 4-5 dagar att bli helt ren igen. Är det stickan som visar positivt eller analysen, ev både och?
Citera
2026-04-15, 11:48
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ska till mottagningen idag, har hört av mig till läkaren igen och hon skulle nu kontakta öl på klinisk kemi för eventuella förklaringar. Har varit helt öppen med tidslinjen så hoppas verkligen att han kan förklara det på något sätt då min läkares förklaring just nu enbart är att jag ljuger.

Provet är analyserat med LC-HRMS

Okej, återkom gärna om du får någon förklaring från din läkare, ska du ta nytt prov idag igen?
Citera
2026-04-15, 12:04
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Ja låter HELT sjukt med 17 dagar på tram. Knaprade det i höga doser i flera år och tog max 4-5 dagar att bli helt ren igen. Är det stickan som visar positivt eller analysen, ev både och?

Jag antar detta var för några år sedan och urinprov alternativt ett salivprov man såg resultatet direkt på stickan? Alternativt var det väl ett prov där salivet skickades in som hade "screening" först. Där brukar cutt-off värderna vara högre än de här nya cp testerna.

Känns som det har skett extrema framsteg gällande analys av saliv sista 2-3 åren. Analysinstrumenten har väl blivit känsligare och skulle inte blivit förvånad om det är AI som ligger bakom som hjälper till och att hitta små små spår/avvikelser som man kan anta är drogbruk.

Förr kunde du ju ta amfetamin på en fredag och pissa negativt på måndag. Nu kan dessa analys av salivet (vilket man alltid före ansetts ha kortast detektionstid) se att du tagit amfetamin för över en vecka sedan. Samma sak verkar ju gälla kokain, där flera har berättat att de varit positiva 1-2v efter intag.

För normalt sett finns det ingen möjlighet att hitta metaboliter eller aktiv substans när det har gått så många halveringar av ämnet. Om vi tar Tramadol, så 17 dagar är 408h vilket är 51 halveringar av ämnet i blodet om man räknar 8h som halveringstid. Det är liksom så lite så att det inte längre är rimligt, då kan du lika gärna fått i dig damm från luften. Så snarare handlar det säkert om att det på något vis lagars i salivet eller körtlar i munnen eller något i den stilen.

Har i oavsett kommit in flera personer som rapporterat in -väldigt- långa detektionstider på analysprov av saliv på i vart fall Kokain, Amfetamin, tramadol.

Lär väl komma studier om detta i framtiden, men något har hänt sedan något år tillbaka, om varför detta sammanfaller med utvecklingen av AI låter jag vara osagt.
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2026-04-15 kl. 12:12.
Citera
2026-04-15, 23:54
Medlem
Bamboofighters avatar
Tjena, jag var på fest i lördags. Drog en lina kola och tog två Concerta (stavning?) + 2 doser syra. (Har inte tagit något på flera år)

Nu fick jag reda på från min nya arbetsgivare att jag har blivit bokad till ett drogtest om 2 veckor. Är inte super nojjig över att något ska visas men man vet ju aldrig. Sen när man läser om hårtester så blir det väl en annan grej. Hur vanligt är det att dom tar hårtest? Ska jag raka allt hår på kroppen för att vara säker eller? 😄

Hur nojjiga hade ni varit? Ease my mind 🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in