2026-04-15, 15:48
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Risken är nog överhängande att det blir ett 2008 2.0
IT-bubblan var ännu värre och när den sprack 2000 så sjönk nasdaq med 70% och det dröjde ca 10 år innan man fick tillbaka sina nasdaq-pengar. Apropå trådens drömmar om ränta-på-ränta år-efter-år just den dag när börsen är på ATH och faktiskt ännu högre än år 2000.

Jag såg Telias PE-tal idag, 43. Jag har ägt och sålt Telia massor av gånger. Betvivlar att Telias PE någonsin varit högre. Telia, ett slask-bolag utan särskild framtid värderas till 43 gånger årsvinsten. Jag tror snitt-värdet var kring 10 på 2000-talet. Vad kan gå fel.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-15 kl. 15:51.
Citera
2026-04-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Prova något mer faktabetonat. Att stärka dig själv med mobbing är ganska ointressant i en ekonomitråd.

Du borde kanske skriva något som har stöd av verkligheten inom ekonomi.
Citera
2026-04-15, 16:42
Medlem
otellos avatar
Citat:
IT-bubblan var ännu värre och när den sprack 2000 så sjönk nasdaq med 70% och det dröjde ca 10 år innan man fick tillbaka sina nasdaq-pengar. Apropå trådens drömmar om ränta-på-ränta år-efter-år just den dag när börsen är på ATH och faktiskt ännu högre än år 2000.

Jag såg Telias PE-tal idag, 43. Jag har ägt och sålt Telia massor av gånger. Betvivlar att Telias PE någonsin varit högre. Telia, ett slask-bolag utan särskild framtid värderas till 43 gånger årsvinsten. Jag tror snitt-värdet var kring 10 på 2000-talet. Vad kan gå fel.
Så är det. Sen finns det andra bolag, exempelvis Tesla, med ett PE på flera hundra. Det är en uppenbar bubbla.
Citera
2026-04-15, 16:56
Medlem
Citat:
Uttryck för kortsiktig känslosamhet? Jag har ägt aktier sedan 1998 och vet att de flesta förlorar på börsen, till slut gör man ett amatörfel och förlorar allt. Sorry, dina bitcoins eller SBB kommer aldrig att ge vinst. Dina 10% per år 30 år på raken är bara en saga.

Hållit på sedan 2004. Är fortfarande mångmiljonär. Men kanske tappar allt inom kort. Svårt att se att hela riskspridningen skulle gå ner 100%, eller 90% som det skulle behöva gå ner för att jag inte längre skulle ha en miljon där.
Citera
2026-04-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
På väldigt lång tid, med relativt säkra investeringar såsom indexfonder och tillräckligt stora insättningar bör man bli miljonär. Men det förutsätter ju att man har viss kunskap och att man inte lägger sina inarbetade pengar på de luftslott till företag som brukar rekommenderas i aktieraket-forum. Till viss del håller jag med, men trådstarten är väldigt överdriven och förutsätter siffror som är bättre än index. Om TS lyckas öka sina tillgångar med 10% per år i snitt så presterar han bättre än de flesta som investerar, men jag tvivlar på TS skicklighet.

Hur många års avkastning på 10%> behöver man ha innan man får säga att det är skicklighet? 5 år i rad? 10 år? 25 år?
Citera
2026-04-15, 17:31
Medlem
Citat:
Så är det. Sen finns det andra bolag, exempelvis Tesla, med ett PE på flera hundra. Det är en uppenbar bubbla.

Blanka den då!
Citera
2026-04-15, 17:36
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Blanka den då!
Det gör jag.
Citera
2026-04-15, 18:51
Medlem
CC75s avatar
Mycket tjafs i denna tråd i vad som är rätt eller inte rätt. Ingen av oss vet vad som är bäst att satsa på idag utifrån 1 års, 3 års, 5 års, 10, års eller 20 års perspektiv. Vi alla gör våra bästa bedömningar utifrån vad vi själv bedömer och "tror". Framtiden kommer att visa vem som får rätt. Det är det enda vi med säkerhet vet.

Dock finns det fakta som visar hur börsen har gått sedan WWII och där kan man se resultatet att börsen (i alla fall den amerikanska som jag är på) har gått plus och står idag väsentligt högre. Det gäller oavsett när du gick in om det var 5 år eller mer sedan. Långsiktigt har börsen varit ett bra sätt och troligen det enklaste sättet att tjäna "gratispengar" på om man undantar boende som är lite speciellt som sparform.

Själv tror jag inte på domedagsprofeter. Vi har överlevt flera stora krig. Oljekris, dot.com-bubbla, Lehmankraschen, Covid, inflationschock och är snart på väg att överleva en oortodox president i USA. Det viktiga är att förstå spelet, se över sina egna kort och sedan spela dem väl utifrån sina egna förutsättningar.

// CC
Citera
2026-04-15, 18:56
Medlem
Citat:
Det gör jag.

Haha hur känns det idag då när den rusar upp?
Citera
2026-04-15, 19:02
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Haha hur känns det idag då när den rusar upp?
Såklart tråkigt att den går upp, men min horisont ligger lite en bit fram, och fundamenta har aldrig varit sämre. PE på 360, negativ tillväxt, trasigt varumärke, pågående brain-drain, kommande midterms där demokraterna ser ut att ta hem segern (dom kommer kasta Elon i finkan), växande konkurrens, flera pågående probes, osv.
Citera
2026-04-15, 19:13
Medlem
För en som precis öppnat ett ISK konto och funderar på att lägga en slant varje månad på diverse fonder. Vilka är bäst?
Citera
2026-04-15, 19:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
It takes one to know one.

Berätta hur du själv investerar för framtiden. Om du sätter in 100 kr så blir du miljonär. Om dina barn fortsätter blir de miljardärer. Har du tänkt på det? En jord full med miljardärer! Men vänta nu, vad kommer en villa att kosta i så fall? Mark kan ju inte växa exponentiellt. Det växer inte alls. Men aktier kan man skapa hur många som helst? Hint hint.
Idag är ju alla "miljardärer" utifrån dagens standard i jämförelse med hur den såg ut för 100-200 år sedan. Förr i tiden kunde bara den absolut rikaste eliten ha råd med rinnande vatten, elektricitet, bil och utländska semesterresor. Idag har alla råd med det.

Så ja, utveckling och rikedom kan växa exponentiellt för alla. Kapitalism är inget nollsummespel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in