2026-04-15, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är en väldigt kafkaartad situation om Katja fick körkortet indraget på oriktiga grunder och sen åtalas för att ha kört bil utan körkort.

Släpp provresultaten för fan!

hon hade ju spår av narkotika i blodet, så körkortet var absolut indraget på riktiga grunder

man är ju fortfarande gravt nyfis på va det var för vitt pulver i handväskan, det provsvaret vill man ju se
Citera
2026-04-15, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du svamlar. Jag var tvungen och själv gå in och läsa vad som står i aftonblaskan. Står ju rakt upp och ned att hon hade blivit delgiven allt det andra.

"I mellandagarna förra året stoppades den tidigare SD-ledamoten Katja Nyberg av polis efter misstankar om att hon kört påverkad.

Det visade sig stämma i ett snabbtest och samtidigt togs en påse med vitt pulver i beslag. Hon misstänktes sedan för rattfylleri och narkotikabrott, vilket Aftonbladet avslöjade i januari."

Misstanke är synonymt med din bild av vad det innebär att bli delgiven. Katja har blivit delgiven misstankarna om rattfylleri och narkotikabrott. Snart så blir Katja även åtalad på dessa punkter och lite till.

Säg att du inte kan någonting om juridik, utan att säga att du inte kan någonting om juridik.

Du har helt enkelt fel. En massmedialt uttryckt misstanke och att ha blivit delgiven misstanke om brott är två helt olika saker. Läs på och lär dig lite istället för att posta sånt skitsnack!
Citera
2026-04-15, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Visst, men hon kanske inte delar den uppfattningen. Och om det visar sig att hon inte ens åtalas för narkotikadelen tycker jag att hon har en poäng.
Det tycker jag med (utan att rösta på SD för att vara tydlig på den punkten).

Men vad spelar det för roll vad vi tycker när samhället styrs av en elit som anser att pöbeln skall åka buss medan de själva flyger eller åker taxi på någon annans bekostnad?
Citera
2026-04-15, 14:39
Medlem
Citat:
Visst, men hon kanske inte delar den uppfattningen. Och om det visar sig att hon inte ens åtalas för narkotikadelen tycker jag att hon har en poäng.

alltså jag är inte knusslig sådär och kan töja på lagen ibland om det inte skadar nån.
det har jag dock fått betala för och enligt Katja ska jag få ha betalat mer

att en högt uppsatt politiker inom rättsväsendet sitter och ger sig själv ursäkter för att bryta mot lagen är väl ändå nåt man inte vill se, eller?
Citera
2026-04-15, 14:41
Medlem
Citat:
Man får nog hålla isär sakerna här. Att Katja blivit delgiven misstankar om rattfylleri skedde omgående. Det är så det går till. Sedan brukar man kalla för ett kortare förhör när provresultatet anlänt. För att uppfylla misstanken om rattfylleri måste det finnas en bakomliggande substans. Det som åsyftas med "narkotikabrottet" är antagligen den påsen hon hade på sig. Ingen aning vad den innehållit, en del säger att hon blev blåst och det var bakpulver i påsen.

Sedan visade snabbtestet på kokainmetaboliter. Det är då även uppfyllt för "ringa narkotikabrott"

Eftersom inte åklagaren varit delaktig i polisutredningen så måste polisen utrett och överlämnat detta till åklagaren. Hade det varit ett tomt papper som överlämnats hade det inte ens lämnats över till åklagare för det finns inget att åtala.

Varför sprider du dessa lögner?

Åklagaren har, en relativt lång tid efter att Katja "stoppades" av polisen, sagt att hon då INTE blivit delgiven misstanke om brott. Därefter har åklagaren inte sagt något annat i ärendet.

Idag fick vi veta att hon delgivits misstanke om brott gällande olovlig körning. Än tydligare bekräftelse än så kan vi knappast få på att hon ännu inte blivit delgiven misstanke om brott gällande narkotikan.

Den enda här som svamlar och inte förstår ett skit, är du. Så lägg ner!
Citera
2026-04-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det tycker jag med (utan att rösta på SD för att vara tydlig på den punkten).

Men vad spelar det för roll vad vi tycker när samhället styrs av en elit som anser att pöbeln skall åka buss medan de själva flyger eller åker taxi på någon annans bekostnad?

Jag gav uttryck för på vilken grund Katja kunde tänkas neka till brottet grov olovlig körning, och faktiskt även ha en god poäng med det, även om hon kanske inte får rätt.
Vad du tycker det spelar för roll angående "eliten" som styr samhället har inget med saken att göra.
Citera
2026-04-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
alltså jag är inte knusslig sådär och kan töja på lagen ibland om det inte skadar nån.
det har jag dock fått betala för och enligt Katja ska jag få ha betalat mer

att en högt uppsatt politiker inom rättsväsendet sitter och ger sig själv ursäkter för att bryta mot lagen är väl ändå nåt man inte vill se, eller?

Helt egalt vad du vill se eller inte. Jag gav uttryck för på vilken grund Katja skulle kunna neka till grov olovlig körning, och ha en god poäng med det, även om hon i slutändan inte får rätt.
Citera
2026-04-15, 14:46
Medlem
Citat:

Åklagaren har, en relativt lång tid efter att Katja "stoppades" av polisen, sagt att hon då INTE blivit delgiven misstanke om brott. Därefter har åklagaren inte sagt något annat i ärendet.

Idag fick vi veta att hon delgivits misstanke om brott gällande olovlig körning. Än tydligare bekräftelse än så kan vi knappast få på att hon ännu inte blivit delgiven misstanke om brott gällande narkotikan.

Katjas prov gav utslag på narkotikarester, varpå hennes körkort drogs in.
Hon hade dessutom oroväckande hög promille alkohol i blodet för att, enligt henne själv, inte druckigt det senaste dygnet.

Hon har fått körkortet indraget temporärt för olovlig körning 2022 och har fuskat med bidrag samt sålt slagningar i polisregistret.

Det finns folk som fortfarande tar upp Monas toblerone, men som skriker sig högröda för att det rapporteras alls att en ledamot i justitieutskottet är en återfallsförbrytare som kör rattfull. Anmärkninsvärt.
Citera
2026-04-15, 14:50
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Säg att du inte kan någonting om juridik, utan att säga att du inte kan någonting om juridik.

Du har helt enkelt fel. En massmedialt uttryckt misstanke och att ha blivit delgiven misstanke om brott är två helt olika saker. Läs på och lär dig lite istället för att posta sånt skitsnack!

Faktum är jag inte alls lägger så stor vikt på vad som massmedia skriver om delgivningarna som en del av er hakar upp er på. Jag skriver utifrån hur det faktiskt går till. Polisen har garanterat delgivit Katja omgående om misstanke om rattfylleri och i detta rattfylleri ingår det även ett "ringa narkotikabrott". Det går inte överlämna något till åklagare om det inte finns något material att åtala utifrån.

Bara en sådan sak att TS har dragit in Katjas körkort innebär att TS fått ta del av provresultatet och bedömer att det kommer leda till fällande dom.

Det som media verkar hakat upp sig på är ett förmodat narkotikabrott beträffande innehållet i påsen.

Sedan är det bra att förstå att polisen kan dra till med misstankar som inte alls riktigt ligger i linje med vad sedan åklagaren anser åtalet ska innehålla. Fast just i detta fallet är de flesta misstankarna antagligen korrekta av polisen som upplyste Katja redan när det tog in henne för provning.

Det måste finnas en misstanke för att kunna göra ett drogprov av polis, alltså redan där kan vi cementera att poliserna har upplyst Katja om att hon är misstänkt.

Det går inte lämna in ett tomt utredningsmaterial till en åklagare. Då lägger åklagaren ned åtalet direkt för det finns inget underlag. Polisen utreder, åklagaren åtalar!
Citera
2026-04-15, 14:51
Medlem
Citat:
Jag gav uttryck för på vilken grund Katja kunde tänkas neka till brottet grov olovlig körning, och faktiskt även ha en god poäng med det, även om hon kanske inte får rätt.
Vad du tycker det spelar för roll angående "eliten" som styr samhället har inget med saken att göra.
Så vem tror du kommer bestämma i frågan då? Är det vad du eller jag "tycker" som avgör eller kommer det vara en klick av domare som inte tycker att bilister har samma rättigheter som andra människor?
Citera
2026-04-15, 14:55
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Du svamlar. Jag var tvungen och själv gå in och läsa vad som står i aftonblaskan. Står ju rakt upp och ned att hon hade blivit delgiven allt det andra.

"I mellandagarna förra året stoppades den tidigare SD-ledamoten Katja Nyberg av polis efter misstankar om att hon kört påverkad.

Det visade sig stämma i ett snabbtest och samtidigt togs en påse med vitt pulver i beslag. Hon misstänktes sedan för rattfylleri och narkotikabrott, vilket Aftonbladet avslöjade i januari."

Misstanke är synonymt med din bild av vad det innebär att bli delgiven. Katja har blivit delgiven misstankarna om rattfylleri och narkotikabrott. Snart så blir Katja även åtalad på dessa punkter och lite till.
Att bli delgiven misstanke är en juridisk formalitet, ett speciellt steg i rättsprocessen. Det är inte alls detsamma som att polisen har fattat misstankar om att du gjort något brottsligt och utreder det.
Citera
2026-04-15, 14:55
Medlem
66610s avatar
Citat:

Hon blev delgiven misstanke gällande drograttfylleri när hon provtogs för guds skull
Provsvar finns och det är än så länge sekretessbelagt iom pågående förundersökning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in