2026-04-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Men det kanske är så att hon nekar till olovlig körning mot bakgrund av att hon anser att indragningen av körkortet är gjort på oriktig grund.
Rent lagtekniskt tror jag inte att indragningen ogiltigförklaras bara för att bevisningen inte höll, utan det torde vara något man räknade med skulle kunna hända när man ändrade lagen så att körkortet numera kan dras redan på plats.

Eftersom hon hade körkortet indraget när hon körde senast så är hon nu misstänkt för olovlig körning, vilket leder till en ny spärrtid, annars hade hon kanske kunnat få tillbaka körkortet om hon ansökte om det.
Citera
2026-04-15, 13:47
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
jaha, så har då Katja delgivits misstanke om brott!

För grov olovlig körning!

Jag har sedan länge påstått att så snart hon blir meddelat misstanke om brott, så får vi veta det.
Och det var precis vad som hände.

Detta bekräftar det jag också hävdat länge, att hon fortfarande INTE delgivits misstanke om brott gällande narkotikan.

Åklagaren säger också att han ska ge besked om det ärendet under nästa vecka. Det är väl tredje eller fjärde gången han fäller den kommentaren, så vi vet att åklagaren inte är att lita på. Men visst, för eller senare kommer det ju att hända.

Frågan jag ställer mig är varför Katja blivit delgiven misstanke om brott för den olovliga körningen. Såvitt jag förstått har hon medgivit den, och då borde det bara vara ett strafföreläggande och så är det klart med den biten. Dock är jag inte ett skvatt förvånad att åklagaren gör allt han kan för att ta så långa omvägar som möjligt för att hänga ut högerpolitiker så långt det bara går, även om det innebär att han inte ens följer lagen själv.

Men det kanske är så att hon nekar till olovlig körning mot bakgrund av att hon anser att indragningen av körkortet är gjort på oriktig grund.

Du svamlar. Jag var tvungen och själv gå in och läsa vad som står i aftonblaskan. Står ju rakt upp och ned att hon hade blivit delgiven allt det andra.

"I mellandagarna förra året stoppades den tidigare SD-ledamoten Katja Nyberg av polis efter misstankar om att hon kört påverkad.

Det visade sig stämma i ett snabbtest och samtidigt togs en påse med vitt pulver i beslag. Hon misstänktes sedan för rattfylleri och narkotikabrott, vilket Aftonbladet avslöjade i januari."

Misstanke är synonymt med din bild av vad det innebär att bli delgiven. Katja har blivit delgiven misstankarna om rattfylleri och narkotikabrott. Snart så blir Katja även åtalad på dessa punkter och lite till.
Citera
2026-04-15, 13:59
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja fast det är en annan fråga. Det har inte polisen något att göra med. Ungefär som någon drar in ett gymkort för man missköter sig på ett gym.

Med den STORA skillnaden att när det kommer till gym så kan man ju bara gå till nästa. Det gäller ju inte när det kommer till körkort.
Citera
2026-04-15, 14:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Rent lagtekniskt tror jag inte att indragningen ogiltigförklaras bara för att bevisningen inte höll, utan det torde vara något man räknade med skulle kunna hända när man ändrade lagen så att körkortet numera kan dras redan på plats.

Eftersom hon hade körkortet indraget när hon körde senast så är hon nu misstänkt för olovlig körning, vilket leder till en ny spärrtid, annars hade hon kanske kunnat få tillbaka körkortet om hon ansökte om det.

Det är en väldigt kafkaartad situation om Katja fick körkortet indraget på oriktiga grunder och sen åtalas för att ha kört bil utan körkort.

Släpp provresultaten för fan!
Citera
2026-04-15, 14:03
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Med den STORA skillnaden att när det kommer till gym så kan man ju bara gå till nästa. Det gäller ju inte när det kommer till körkort.

Nä inte om det är en rikstäckande kedja. Sedan finns ju alltid möjligheten att flytta och ta ett körkort i annat land, fungerar ju för det mesta här i världen.

Det är inte så mycket man kan gör åt det hela, om du känner att du vill påverka så skriv din åsikt på en pappkartong och hungerstrejka utanför en förarprovlokal. Katja kan garanterat haka på för att få lite politisk tyngd i det hela.

Ett bra första steg är att se till att vara ren i blodet innan man sätter sig bakom ratten. Så slippr man alla dessa problem med TS. Väljer man även att köra lite tipsy så är det bra att inte väja för råttor. Det lär dom ut redan under körkortsutbildningen.
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-15 kl. 14:06.
Citera
2026-04-15, 14:09
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Nä inte om det är en rikstäckande kedja. Sedan finns ju alltid möjligheten att flytta och ta ett körkort i annat land, fungerar ju för det mesta här i världen.

Inte meningen att gaffla med dig om det här egentligen, jag är ju enig med dig om det mesta.

Men en liten rättelse: ett indraget körkort i Sverige innebär indraget i alla EU länder utan möjlighet att ta ett nytt förrän spärrtiden är över.
Citera
2026-04-15, 14:10
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Inte meningen att gaffla med dig om det här egentligen, jag är ju enig med dig om det mesta.

Men en liten rättelse: ett indraget körkort i Sverige innebär indraget i alla EU länder utan möjlighet att ta ett nytt förrän spärrtiden är över.

Då är det bara flytta till ett land utanför EU. UK har ju gått ut om man måste vara inom europa. Fast det lättaste är att försöka se till att inte hamna i en sådan situation från första början. Det är det man skall satsa på.
Citera
2026-04-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är en väldigt kafkaartad situation om Katja fick körkortet indraget på oriktiga grunder och sen åtalas för att ha kört bil utan körkort.
Det kan man tycka, men inte ens Europadomstolen anser att bilförare har rätt till samma rättssäkerhet som gängkriminella, asylsökande och andra som bygger sin karriär på att bryta mot lagen. Att både döma någon för trafikbrott i tingsrätten och dra in körkortet för samma brott i förvaltningsdomstol är exempelvis inte fråga om dubbelbestraffning, för det drabbar bara annars laglydiga bilister. Listan kan göras lång.
Citera
2026-04-15, 14:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Du svamlar. Jag var tvungen och själv gå in och läsa vad som står i aftonblaskan. Står ju rakt upp och ned att hon hade blivit delgiven allt det andra.

"I mellandagarna förra året stoppades den tidigare SD-ledamoten Katja Nyberg av polis efter misstankar om att hon kört påverkad.

Det visade sig stämma i ett snabbtest och samtidigt togs en påse med vitt pulver i beslag. Hon misstänktes sedan för rattfylleri och narkotikabrott, vilket Aftonbladet avslöjade i januari."

Misstanke är synonymt med din bild av vad det innebär att bli delgiven. Katja har blivit delgiven misstankarna om rattfylleri och narkotikabrott. Snart så blir Katja även åtalad på dessa punkter och lite till.

Det stämmer inte, att Katja Nyberg f.n. har blivit "delgiven misstankarna om rattfylleri och narkotikabrott"

Aftonbladets rubrik är: Katja Nyberg delgiven misstanke om grov olovlig körning

I artikeln vill åklagaren "inte gå in på" misstanke om narkotikabrott. Åklagaren vill som tidigare "lämna besked om det senare".

"Katja Nyberg har tidigare erkänt att hon har kört bilen och sagt att det gjordes i samband med städdag. Överåklagare Anders Jakobsson säger till Aftonbladet att hon även har erkänt i förhör.

– Det är min utredare som har hållit i förhöret. Det var inga konstigheter med det, säger han.

Förhördes hon även om den andra brottsmisstanken, om narkotikabrottet?

– Det vill jag inte gå in på. Jag kommer lämna besked om det senare."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ExlEga/katja-nyberg-delgiven-misstanke-om-grov-olovlig-korning
Citera
2026-04-15, 14:23
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det stämmer inte, att Katja Nyberg f.n. har blivit "delgiven misstankarna om rattfylleri och narkotikabrott"

Aftonbladets rubrik är: Katja Nyberg delgiven misstanke om grov olovlig körning

I artikeln vill åklagaren "inte gå in på" misstanke om narkotikabrott. Åklagaren vill som tidigare "lämna besked om det senare".

"Katja Nyberg har tidigare erkänt att hon har kört bilen och sagt att det gjordes i samband med städdag. Överåklagare Anders Jakobsson säger till Aftonbladet att hon även har erkänt i förhör.

– Det är min utredare som har hållit i förhöret. Det var inga konstigheter med det, säger han.

Förhördes hon även om den andra brottsmisstanken, om narkotikabrottet?

– Det vill jag inte gå in på. Jag kommer lämna besked om det senare."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ExlEga/katja-nyberg-delgiven-misstanke-om-grov-olovlig-korning

Man får nog hålla isär sakerna här. Att Katja blivit delgiven misstankar om rattfylleri skedde omgående. Det är så det går till. Sedan brukar man kalla för ett kortare förhör när provresultatet anlänt. För att uppfylla misstanken om rattfylleri måste det finnas en bakomliggande substans. Det som åsyftas med "narkotikabrottet" är antagligen den påsen hon hade på sig. Ingen aning vad den innehållit, en del säger att hon blev blåst och det var bakpulver i påsen.

Sedan visade snabbtestet på kokainmetaboliter. Det är då även uppfyllt för "ringa narkotikabrott"

Eftersom inte åklagaren varit delaktig i polisutredningen så måste polisen utrett och överlämnat detta till åklagaren. Hade det varit ett tomt papper som överlämnats hade det inte ens lämnats över till åklagare för det finns inget att åtala.
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-15 kl. 14:26.
Citera
2026-04-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susisen123
Beror på var man köper det ifrån men a

du tänker att det finns en colombiansk bullmamma som odlar koka-plantor i trädgården som gobben hennes förädlar och sen ror över till Sverige i en eka?

klart laddet har gått via den organiserade brottsligheten
Senast redigerad av Robokopf 2026-04-15 kl. 14:35.
Citera
2026-04-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV

Visst, men hon kanske inte delar den uppfattningen. Och om det visar sig att hon inte ens åtalas för narkotikadelen tycker jag att hon har en poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in