2026-04-15, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag kollade faktiskt just upp det. Svar nej. Inte samma gata. Det hade varit überkusligt.

Även knasbollen är utflyttad. Enligt Mr Koll bodde han bara där 8 månader.

Vad finns i Hede, förutom något äldreboende, där arbetslösa kan tänkas få jobb över sommaren.
Citera
2026-04-15, 10:07
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
*Bump" ja är åldern samma som gm?.

Nej den här knasbollen är nästan 20 år äldre.
Citera
2026-04-15, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Greven tänker högt och lägger sin teori (slå gärna hål på den).

Tisdag 31 maj 2005

ca kl. 09:00
- En röd Volvo ses parkerad på gårdsplanen, alltså: person/personer anländer till gården vid 09 eller tidigare.
- Röd Volvo lämnar platsen efter möte
- Tor lämnar även han gården i sin egen bil, möjligtvis samtidigt som den röda bilen.

ca kl. 09:00 - 10:00
- Tor genomför ett ärende utanför gården. Inga vittnesiakttagelser av honom i Härnösand, vilket gör det mer troligt att besökte annat ställe (typ gård eller liknande). Inga konto- eller korttransaktioner denna dag enligt polisen.

ca kl. 10:00 - 11:00
- Tor återvänder till gården, hämtar posten vid brevlådan
- Vittne ser Tor i vardagskläder (kläder han använder när han ska till stan/får besök m.m.). Han använder bil och att fronten är vänd mot gården
- Enligt dottern använder han aldrig bil när han hämtar posten; han brukar gå, eller använda sparken vintertid.

ca kl. 10:00 - 11:00
Tor byter om till arbetskläder
Lägger finbyxorna med plånboken (med 10 000:-) på sängen. Pengarna har samband ärendet tidigare under morgonen.
Börjar klyva ved

ca kl. 10:30-11:00
- Tor pratar med sin syster Iris (bekräftat av polis).

strax före kl. 11:00
Barbro ringer. Gerd svarar: Hon putsar fönster, Tor är ute och klyver ved
Allt verkar lugnt

ca kl. 11:00 - 14:00
Den röda Volvon återkommer till gården
Något händer i samband med återbesöket
Morden sker

kl. 14:00 - 16:00
Vittnen ser den röda Volvon kvar vid gården eller infarten

Fram till MINST kl. 16:00
Gården genomsöks
Något specifikt eftersöks

Mycket bra sammanfattning. Det låter ju onekligen som en affär som gått fel. Någon har blivit arg på Tor och känt sig lurad.
Citera
2026-04-15, 10:19
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sopstationen
Vad finns i Hede, förutom något äldreboende, där arbetslösa kan tänkas få jobb över sommaren.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har Samhall en fabrik där om man ska tro Wikipedia.

Jag har mig veterligen aldrig varit i Hede så jag kan inte agera auktoritet här.

Problemet är att som påpekats av användaren Bemp så verkar inte JJ har varit arbetslös 2022 eftersom han hade en taxerad inkomst på över 300 000 kr det året.

Då låter det mer troligt att han haft något jobbuppdrag i Hede. Kanske sommarvikarie? Det som är märkligt är dock att han inte återvänder till Katrineholm efter det men som Bemp varit inne på kan det hända att han via kontakter i Hede fick jobb i Östersund men ska han då bara ha dumpat jobbet i hemorten Katrineholm?. Med min mörka människosyn tror jag snarare att det är något knas med hans flyttar.
Senast redigerad av C.B.G. 2026-04-15 kl. 10:21.
Citera
2026-04-15, 10:28
Avslutad
Citat:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har Samhall en fabrik där om man ska tro Wikipedia.

Jag har mig veterligen aldrig varit i Hede så jag kan inte agera auktoritet här.

Problemet är att som påpekats av användaren Bemp så verkar inte JJ har varit arbetslös 2022 eftersom han hade en taxerad inkomst på över 300 000 kr det året.

Då låter det mer troligt att han haft något jobbuppdrag i Hede. Kanske sommarvikarie? Det som är märkligt är dock att han inte återvänder till Katrineholm efter det men som Bemp varit inne på kan det hända att han via kontakter i Hede fick jobb i Östersund men ska han då bara ha dumpat jobbet i hemorten Katrineholm?. Med min mörka människosyn tror jag snarare att det är något knas med hans flyttar.

Hede och Frösön sticker ut från hans vanliga rörelsemönster i Katrineholmstrakten.
Allt sker sommaren 2022 någon månad efter Widars Öbergs död i Maj 2022.

Frösön har diskuterats i tråden tidigare om att bilarna ska ha varit synliga där direkt efter mordet möjligen dagen efter.

Men märkligt att flytta dit 18 år senare då, för bara en månad, direkt efter vistelsen i Hede.

En tanke är väl att han köpt och sålt lägenheter som inkomstkälla.
Senast redigerad av sopstationen 2026-04-15 kl. 10:42.
Citera
2026-04-15, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Det blir mindre blodskvätt skulle jag tro.

Det finns ju en bild av blodpölen där Gerd låg i ladan.

Men hon blev ihjälslagen ute på gården så då hamnar det mesta där.
Citera
2026-04-15, 11:01
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Problemet är att en bil står där mellan 14-16 tiden.

Det låter också för riskfyllt att återvända till brottsplatsen.

De gjorde sitt jobb. Fick tag i pärmen och stack därifrån. JJ tar bilen hem till Härnösand. Kumpanen går genom skogen hem mot Solumnshamn.
Fast hur riskfyllt är det egentligen?
Det kan ju vara så att mördaren är ensam vid mordet.
Kommer på efter några timmar att "bevis" behöver städas undan.
Anar en viss risk och vill ha med sig en medhjälpare för att spana och varna om någon kommer.
Sökandet efter grejer kan ha skett allt från en timme efter mordet till dagen efter.
Citera
2026-04-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Fast hur riskfyllt är det egentligen?
Det kan ju vara så att mördaren är ensam vid mordet.
Kommer på efter några timmar att "bevis" behöver städas undan.
Anar en viss risk och vill ha med sig en medhjälpare för att spana och varna om någon kommer.
Sökandet efter grejer kan ha skett allt från en timme efter mordet till dagen efter.

Ingen som vet om JJ hade flickvän vid den tiden?
Eller ung manlig vän?
Beviset fanns i pärmen, vilka affärer gjorde Tor vid den tidpunkten?
Citera
2026-04-15, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ingen som vet om JJ hade flickvän vid den tiden?
Eller ung manlig vän?
Beviset fanns i pärmen, vilka affärer gjorde Tor vid den tidpunkten?

Mördaren har någon form av känslor över Tor eftersom han täcks över så väl, medan Gerd inte betydde så mycket.
Citera
2026-04-15, 11:18
Medlem
Har inte sett nåt mer om den gamla blå amerikanaren som stog på uppfarten och iakttagelsen av två personer en med kortare hår och en med lite längre hår , har detta avskrivits ?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tyska-skor-kan-losa-brattasmorden
Citera
2026-04-15, 11:25
Avslutad
Citat:
Nej den här knasbollen är nästan 20 år äldre.

Hagamannen var väl född 72 med skostorlek 38.

Extremt lik misstänkt gärningsman till utseendet med samma efternamn som barn.
Senast redigerad av sopstationen 2026-04-15 kl. 11:28.
Citera
2026-04-15, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sopstationen
Mördaren har någon form av känslor över Tor eftersom han täcks över så väl, medan Gerd inte betydde så mycket.

Hur lång tid kan det ha tagit att täcka Tor? Det känns lite udda om mördaren stått där med två kroppar samtidigt och lagt sådant jobb på bara den ena.

Det låter mer rimligt att han täckte Tor för att fördröja att Gerd skulle hitta honom. Nu dyker ju hon upp och mördas även hon, så då blir det sak samma. Men det scenariot kräver såklart att mördaren täckt klart Tor när Gerd plötsligt kommer in i ladugården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in