2026-04-14, 21:27
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Men mongot påstod ju att man byggt om allt från grunden, ljuger han eller du?

Nu blir det som att förklara för en fiskmås, men ALLT i v14.3 är såklart inte ombyggt från grunden. Det är saker på kompilerar/runtime nivå som är ombyggt vilket resulterar i både snabbare exekvering av modellen samt snabbare träning. Modellen har utvecklats ända sedan V12.

Sen skulle det förvisso inte förvåna mig om EU hittar något byråkrati-kryphål som innebär att varje ny modell måste verifieras en gång till Det hade varit grädden på moset i vårt GDPR-samhälle.
Citera
2026-04-15, 00:04
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Nu blir det som att förklara för en fiskmås, men ALLT i v14.3 är såklart inte ombyggt från grunden. Det är saker på kompilerar/runtime nivå som är ombyggt vilket resulterar i både snabbare exekvering av modellen samt snabbare träning. Modellen har utvecklats ända sedan V12.

Sen skulle det förvisso inte förvåna mig om EU hittar något byråkrati-kryphål som innebär att varje ny modell måste verifieras en gång till Det hade varit grädden på moset i vårt GDPR-samhälle.
Om compiler och runtime är ombyggt så är allt ombyggt.
Givetvis måste EU sätta ner foten och förbjuda Tesla helt och håller. Det är ganska orimligt att EUs medborgare tillåts sponsra en oligark som aktivt motarbetar unionen. I USA har man förbjudit kinesiska bilar, dags att EU gör detsamma mot amerikanska.
Senast redigerad av otello 2026-04-15 kl. 00:06.
Citera
2026-04-15, 03:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Under $20 om vi tittar på tillgångar, inkomster och utgifter, konkurrens, osv. dvs sånt man brukar titta på när man värderar ett bolag.

Det tycker jag med men man får så mycket däng här när man skriver det!
Citera
2026-04-15, 07:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Detta är lite över huvudet på de som ens är intresserade av att förstå. För några år sedan när v8 släpptes och det började likna något så tyckte jag det såg hoppfullt ut, men det fanns en viss tvekan om att FSD skulle kunna nå en nivå där systemet kunde hantera precis alla situationer. Det var först när v12 släpptes som jag blev nästan helt övertygad om att Tesla skulle lyckas. Nu är det nog ingen diskussion längre.

Men det är klart att man alltid kan hitta någon som hävdar att solen inte är varm och jorden är platt, men vad finns det att diskutera. Vi behöver gå tillbaka till tiden då det var ok att kalla idioter för idioter, för nu är det fler än någonsin som har växt upp utan att ha fått reda på att de är det.
Citera
2026-04-15, 08:06
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det tycker jag med men man får så mycket däng här när man skriver det!

Men det är ingenting mot vad du kommer få om du verkligen försöker dig på att korta ner till $20, det kan jag lova dig.
Tror man på allvar att detta kommer hända, vilket inte ens otello tror, då tycker jag man borde hitta ett annat intresse än aktier.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-04-15 kl. 08:21.
Citera
2026-04-15, 08:32
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Detta är lite över huvudet på de som ens är intresserade av att förstå. För några år sedan när v8 släpptes och det började likna något så tyckte jag det såg hoppfullt ut, men det fanns en viss tvekan om att FSD skulle kunna nå en nivå där systemet kunde hantera precis alla situationer. Det var först när v12 släpptes som jag blev nästan helt övertygad om att Tesla skulle lyckas. Nu är det nog ingen diskussion längre.

Men det är klart att man alltid kan hitta någon som hävdar att solen inte är varm och jorden är platt, men vad finns det att diskutera. Vi behöver gå tillbaka till tiden då det var ok att kalla idioter för idioter, för nu är det fler än någonsin som har växt upp utan att ha fått reda på att de är det.

Japp - fast jag skulle säga att allt V12 tände hoppets lykta men V13 var när det iaf blev uppenbart för mig att de löst det. Detta då kritiska interventions var som bortblåsta, det gick rykten om att dessa fanns men det saknades videobevis. V14+ så finns knappt ryktena kvar heller och systemet passerar alla wife-tests mm, inte ens Dan O' Dowd har material utan måste börja hårdvinkla och ljuga.

Nu är det egentligen bara två saker som kan förhindra Teslas totala dominans här IMHO:

1 - Folks dumhet. Elon är nazist, robotar tar våra jobb, inga kollektivavtal mm - såna saker vars lobbying kan sätta käppar i hjulet för lansering av robotaxi. Sista 10 åren har jag faktiskt blivit tagen på sängen av hur korkade många är och vad det faktiskt kan leda till.

2 - En revolution sker inom simulerad inlärning där mängden IRL data som behövs för att skapa en modell som FSD minskas drastiskt. Detta hade kunnat innebära att konkurrenter som Nvidia/Google kan komma ikapp med en egen kamerabaserad lösning relativt snart.

Dock är IMHO normalläget trots allt att ingen av dessa två saker sker. Men det är inte omöjligt, och därav kan $TSLA hållas så pass undervärderad som den är.
Citera
2026-04-15, 08:48
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Aktien befinner sig uppenbarligen i en fallande tren ≈-20% i år.
Vad är en rimlig ärlig vädering?
Svårt att säga men gissar i spannet $100-$200.

Jag har en $260 säljwarrant med sista dag den 18 dec, den tror jag inte är helt orealistisk däremot är det ju en irrationell aktie och den kan lika gärna gå upp till $500 på några nya löften som inte kommer att uppfyllas inom överskådlig tid.
Senast redigerad av bananjuice 2026-04-15 kl. 09:07.
Citera
2026-04-15, 09:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Men det är ingenting mot vad du kommer få om du verkligen försöker dig på att korta ner till $20, det kan jag lova dig.
Tror man på allvar att detta kommer hända, vilket inte ens otello tror, då tycker jag man borde hitta ett annat intresse än aktier.

$20 kommer inte hända för aktien kommer fortsätta vara övervärderad.
Citera
2026-04-15, 09:27
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Japp - fast jag skulle säga att allt V12 tände hoppets lykta men V13 var när det iaf blev uppenbart för mig att de löst det. Detta då kritiska interventions var som bortblåsta, det gick rykten om att dessa fanns men det saknades videobevis. V14+ så finns knappt ryktena kvar heller och systemet passerar alla wife-tests mm, inte ens Dan O' Dowd har material utan måste börja hårdvinkla och ljuga.

Nu är det egentligen bara två saker som kan förhindra Teslas totala dominans här IMHO:

1 - Folks dumhet. Elon är nazist, robotar tar våra jobb, inga kollektivavtal mm - såna saker vars lobbying kan sätta käppar i hjulet för lansering av robotaxi. Sista 10 åren har jag faktiskt blivit tagen på sängen av hur korkade många är och vad det faktiskt kan leda till.

2 - En revolution sker inom simulerad inlärning där mängden IRL data som behövs för att skapa en modell som FSD minskas drastiskt. Detta hade kunnat innebära att konkurrenter som Nvidia/Google kan komma ikapp med en egen kamerabaserad lösning relativt snart.

Dock är IMHO normalläget trots allt att ingen av dessa två saker sker. Men det är inte omöjligt, och därav kan $TSLA hållas så pass undervärderad som den är.
1. Åren sedan 2015 kommer gå till historien som ett decennium av maximal mänsklig dumhet. Vissa saker har varit på nivå med lobotomering. Men efter Trump upplever jag det som att sunt förnuft börjar komma tillbaka hos den alldagliga människan. Extremsossar som otello får mindre och mindre inflytande över normala människor som har svårt att stå emot grupptryck.

Finns stora och mäktiga backare i Tesla som högst troligt lobbar för Unsupervised FSD och Robotaxi as we speak. Med mindre fokus på verklighetsfrånvänd ideologi hos beslutsfattare och mer på saklighet och fakta så tror jag det kommer gå bra framåt. Nederländskt godkännande är en god indikation. Till Q4 förväntas hela EU ta ett beslut och blir förmodligen ytterliggare en bekräftelse.

2. Nvidia och Google är inne och petar i allt möjligt. Tror båda är så fast i nuvarande kärnverksamhet och andra projekt att autonomi blir ännu en sidogrej. De kanske kommer till punkten att de skapar verktyg som underlättar för underhuggare men kommer aldrig deploya något likt Tesla. Någon simpel plug & play tror jag inte på. Det är allt för komplicerat och för många säkerhetsaspekter att ha i åtanke.
Citera
2026-04-15, 09:28
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Aktien befinner sig uppenbarligen i en fallande tren ≈-20% i år.
Vad är en rimlig ärlig vädering?
Svårt att säga men gissar i spannet $100-$200.
Men du blankar den ändå inte?
Citera
2026-04-15, 09:55
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

1. Ja jag inser också att mänskligheten är för dum för att kunna göra riktiga framsteg, men det räcker att EN nation adopterar tekniken och drar ifrån resten av världen för att få fler nationer att drabbas av FOMO och blir då tvungna att byta fot. Enligt mig så har det redan börjat ske. Vi har hamnat för långt till vänster i det politiska klimatet och det börjar nu slå tillbaka med kraft. För att ta Sverige som exempel, där vi har blivit exceptionellt woke på bara 20-30 år, så är den yngre generationen mycket mer unbiased än den genomsnittlige medelålders svensken. Jag tror Elon sett detta trendskifte för länge sedan, och istället för att bara följa strömmen efter att världen redan ändrat riktning så visar han vägen. Han bryr sig inte om hur han ser ut i ögonen på hjärndöda sossar som ändå inte har någon framtid.

2. Fullt möjligt, eftersom tekniska framsteg kan ske i ett rasande tempo så fort AI kommit över en viss tröskel. Även här tror jag inte Elons företag sover på bollen. AI kan göra det möjligt för andra aktörer att ta fram autonoma system på mycket kortare tid än vad det tagit för Tesla att ta fram FSD, och även om FSD fortsätter förbättras tills systemet är 1000 ggr bättre än mänskliga förare, och andra system är 100 ggr bättre, så kommer konsumenter inte märka någon skillnad. Teslas moat här blir då lägre produktionskostnad. De enda som kan överträffa Tesla i priseffektiv massproduktion är Kina, men det skulle snarare radera ut samtliga amerikanska och europeiska biltillverkare från marknaden och därmed ge Tesla ännu mer marknadsandelar.

Självkörande mjukvara kommer kommer bli en teknik som finns i alla bilar inom 10 år, och Teslas försprång kommer antagligen inte bli synligt i praktiken när andra aktörer kommit ikapp. Robotaxi kommer antagligen bara rulla på då och bli en kassako. Istället kommer vi se den stora skilnaden där utmaningen finns, nämligen humanoida robotar. Bilar behöver bara köra tillräckligt bra, men utrymmet för robotar att förbättras är till synes oändligt.

Sen har vi ju risken att när tillräckligt stora mängder med obegåvade människor blir sysslolösa så tenderar en stor del av dem att bli destruktiva för samhället. Det har vi ju redan observerat här i tråden.
Istället för att se möjligheterna så blir de bittra över sin låga samhällsstatus och rädda för ännu mer förändring. Därför delar jag inte Elons optimism om framtiden. Han verkar inte se hur fullständigt hopplös mänskligheten är i det stora hela. Hade jag velat att en så korkad ras lyckats ta sig av den här planeten? Tvek på den.
Citera
2026-04-15, 09:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Men du blankar den ändå inte?

Blankar inget men noterar att runt 2,65% av Teslaaktierna är blankade, det är relativt mycket men inget sensationellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in