2026-04-14, 20:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du verkar vara en mycket ängslig och osäker person. Varför skulle du annars bli så upprörd av en anonym person på internet som du inte har en aning om att du känner att du måste hitta på saker om den personen?
På det sätt du argumenterar tolkar jag som att du inte kan ett skit om investeringar.
It takes one to know one.

Berätta hur du själv investerar för framtiden. Om du sätter in 100 kr så blir du miljonär. Om dina barn fortsätter blir de miljardärer. Har du tänkt på det? En jord full med miljardärer! Men vänta nu, vad kommer en villa att kosta i så fall? Mark kan ju inte växa exponentiellt. Det växer inte alls. Men aktier kan man skapa hur många som helst? Hint hint.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-14 kl. 20:11.
Citera
2026-04-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Berätta hur du själv investerar för framtiden. Om du sätter in 100 kr så blir du miljonär. Om dina barn fortsätter blir de miljardärer. Har du tänkt på det? En jord full med miljardärer! Men vänta nu, vad kommer en villa att kosta i så fall? Mark kan ju inte växa exponentiellt. Det växer inte alls. Men aktier kan man skapa hur många som helst? Hint hint.

Nej, men nu sätter majoriteten inte in pengarna som föreslogs i trådstarten, varför inte heller alla blir miljonärer. Även om TS räknade något generöst med 10k och 30 år och 10% årligen.
Citera
2026-04-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Folk väljer att spekulera i boendet istället, som istället släpar efter inflationen. Inte nog med att man har ränta och amortering att beta av, man ska även renovera, möblera om, och ha sig.

Skämt åsido, jag tror inte folk bryr sig så mycket om pengar så länge de har "tillräckligt." Utan man prioriterar att ha roligt. Och då ska det resas, man ska köra en fräsig bil, osv.

Så är det absolut. Småbarnsåren är dyra och sen ska det renoveras massa. Dessutom vet jag flera stycken som har dött tidigt i diverse sjukdomar.

Jag har sparat en hel del, men också levt väldigt mycket. Balans är nog det bästa.
Citera
2026-04-14, 23:11
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Din matte är lite off tror jag faktiskt, vilket bevisar at TS har rätt.

Sen är 16 år kanske inte det som är intressant utan snarare 30-40år.

ISK ger annat utfall, dessutom 300k utan skatt idag.

Sparar man som TS 10k månad och låt säga har 50k/mån lön så kommer man efter 40år ha lika mycket på banken som man tjänat på sitt jobb totalt under alla arbetsår, det är rätt sick.

Men med det sagt, tycker man ska ha en sparkvot som tillåter att man lever när man är ung. Finns det inte utrymme för det så ska man nog bara acceptera det och leva i nuet istället.
Men att spara 10k/mån på ett hushåll under sina arbetsår är kanske inte speciellt betungande.
Kapital är dessutom inte helt pointless, det ger trygghet och ro för många att man teoretiskt kan be chefen dra åt helvete(även om man faktiskt aldrig gör det)
Eller kräva en högre lön och faktiskt mena att man inte accepterar lägre, för att man vet att man har råd att byta jobb vid behov.

Du TROR att min matte är lite off vilket BEVISAR att någon som säger något helt annat har rätt?

Du kanske kan berätta vad som är fel med matten.
Citera
2026-04-14, 23:12
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Hett tips är ju att köra ISK så tar det bara drygt 11 år. Även med 30% skatt så tar det snarare 13 år än 16 år. Vet inte hur du räknat här riktigt...

Jag har räknat på att du köper en fond på ditt aktiesparkonto. Vem vet om Sverige fortfarande är ett skatteparadis med fokus på miljardärer om 13-16 år?
Citera
2026-04-14, 23:16
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
7% är den inflationsjusterade avkastningen på börsen, vilket innebär att din insats dubblas ungefär vart 10:e år (1.07^10 ~ 1,97). Skatt betalar du inte på de första 300 000 kr på ISK och på ett vanligt aktiekonto betalar du ingen skatt alls förrän avyttring.

Helt obegripligt hur du fick det till 16 år.

Jag fick det till 16 år eftersom jag inte är säker på att sparformen ISK finns i 16 år. Men om man kör ISK så är det ju framförallt belopp över 300k som är intressant och då får man ändå ta med skatten.

Så länge vi inte har ekonomi som beter sig som Japans så är det klart man tjänar på att spara efter t.ex index, men det har samtidigt varit långt bättre att sätta pengarna i en bostad.
Citera
2026-04-14, 23:18
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:

Pengar är ett påhittat sätt att dela på resurser. Tyvärr fungerar det dåligt i en global värld där det kommer vara en som äger allt om inget görs för att balansera ut medlen.
Citera
2026-04-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Funderar på spendera mina pengar på knulla horor istället
Mycket bra val.
Citera
2026-04-15, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Pengar är ett påhittat sätt att dela på resurser. Tyvärr fungerar det dåligt i en global värld där det kommer vara en som äger allt om inget görs för att balansera ut medlen.

Anledningen till att du inte äger något är att du inte spar och investerar. Det är ditt val.
Citera
2026-04-15, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag fick det till 16 år eftersom jag inte är säker på att sparformen ISK finns i 16 år. Men om man kör ISK så är det ju framförallt belopp över 300k som är intressant och då får man ändå ta med skatten.

Så länge vi inte har ekonomi som beter sig som Japans så är det klart man tjänar på att spara efter t.ex index, men det har samtidigt varit långt bättre att sätta pengarna i en bostad.

Nej börsen har varit betydligt bättre än bostäder.

Däremot är det vanligaste att folk använder en extrem hävstång i bostäder då det lånar det mesta.
Citera
2026-04-15, 09:16
Medlem
Citat:
Det är inget jag har i min plan eftersom det inte kommer att hända de kommande 30 åren. Möjligen Euron om sydländerna inom Euro-zonen får katastrofal ekonomi.

Däremot kommer USA-aktier att kollapsa inom 0-2 år.

Dvs den absoluta motsatsen till hur du tänker dig framtiden. Vi ses här om 3 år.

Minns dig från trådar under pandemin. Du feberyrade redan då om börskrascher och skröt om hur du stod utanför börsen i väntan på att kasta in hela förmögenheten (kan inte vara mycket kvar nu när inflation ätit upp den) på börsen i samband med krasch. Hade du investerat som oss andra hade du som sämst tvådubblat sedan dess. Tragisk 60-årig ”matematiker”.
Citera
2026-04-15, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du har ju alltid fel , du la väl några hundra mille i att marknaden skulle rasa för några år sen o försvann från FB nått år.Var du tvungen o ta jobb på donken?

Vilken jobbar du på så jag kan komma förbi o äta en Big Arch?

Är ganska säker på att han är en sådan gubbe på donken som bara får som uppgift att torka borden mellan matgästerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in