2026-04-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Men vad gjorde han just i Hede i en månad? Överhuvudtaget hela den här neurotiska flyttcirkusen är en stor gåta för mig. Grannarna från hans nuvarande boende beskriver honom som lugn och försynt utan buller från lägenheten. Det tyder inte på att han blir vräkt i tid och otid pga kaotiskt leverne.

Kan han trots allt knåpat ihop till nån sorts utbildning inom teknik/el och jobbat i den svängen? Fått ett tillfälligt kontrakt i Hede över en sommar. Som lett till nåt annat i Östersund. Var bor folk som har tillfälliga knäck off-season i fjällvärlden?

Men visst, alla dessa flyttar inom Katrineholm är ju mysko. Räknades ihop till åtta adresser. Typiskt neurotiskt beteende. Och som du säger typiskt knasbollar att plötsligt dimpa ned i nån avlägsen håla de har noll relation till och vimsa runt där en tid. Inte förankrade i nånting.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-14 kl. 22:15.
Citera
2026-04-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Man kan ju tänka sig ett scenario där gärningsmannen är ute och vandrar på stigar eller tex cyklar mountainbike i skogen. Tänker ta denna stig från Solumsh. hemåt. Ska korsa Tors gård & det kan Tor se från baksidan när han håller på att plocka in grejorna efter veden. Tor som kan vara ganska sur & butter blir förbannad och skriker att GM fan inte ska vara och springa på hans mark. Sen spårar det ur..

JJ känns inte som personen som går till attack om någon blir arg på honom.

Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Funderingar och tankar: Slår man ihjäl två människor med en yxa, som är den allmänna teorin, så bör det stänka och drälla väldigt mycket blod. Måste vara svårt att undgå att trampa i blodet, oavsett om man är aktiv eller delaktig. Min tes att de är två stycken som varit på plats, båda får anses vara gärningsmän.

Fanns spår i huset efter två olika skoavtryck. Var dessa i blod, lera eller vad? Här är det essentiella i storyn eftersom busets genomsökning gjordes efter morden.

Vad jag förstått så är den nu gripne introvert. Isåfall så är han säkert en ”följare”, en som låter sig ledas.
Jag har inte hört något om hans längd. Trodde först att han var den ”storfotade” men kanske han är som Hagamannen i Umeå som hade väldigt små fötter?

Polisen hade ett par veckor på sig att insamla fakta och spana på den gripne innan de grep honom.
Oerhört intressant fall.

Den trubbiga sidan av yxan användes.
Citera
2026-04-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Har vi verkligen sett alla JJ:s gymnasiebetyg?
Har själv pluggat på Chalmers och det är mycket vanligt med folk som kommer in på ok betyg men kraschar totalt eftersom både svårighetsgrad och hastighet är ett par snäpp över gymnasiet.
Lägg till en begynnande studietrötthet och resultatet blir att det svartnar snabbt efter en kort tid på högskolan.

Nä, visst. Kan ju haft noll motivation men föräldrar som tjatat iväg honom eller nåt. MVG i matte talar väl i alla fall för förutsättningar.

Sen har vi ju de där som inte har ambitionen att så mycket som öppna en bok men ser CSN som försörjningskälla över en tid.
Citera
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sopstationen
Jo det mesta pekar på en ensam gärningsman.
Tror inte skostorlek 38 har något med det hela att göra, kan vara gamla spår.
Mordet är antagligen inget mysterium längre.

Det som är ett mysterium i mysteriet är väl vad Tor höll på med för "affärer" då det verkar finnas uppgifter om "trafik" till gården. Det behöver inte vara relaterat till mordet, men det väcker vissa frågor.

För övrigt verkar JJ vara en ny medlem i den exklusiva klubben "mördare med prickfritt register" som verkar blivit populärare i modern tid. (Kan det vara något som har att göra med internet och inte med dricksvattnet?)

Mordet är väl i stort sätt löst, nu när JJ har hittats? Att ro det i land juridiskt är dock troligen långt bort och beror mycket på JJs inställning.
Citera
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att ens äga en fungerande skrivmaskin tyder inte på att någon yngre skrivit brevet.

JJ flyttar ofta, så någon privat skrivmaskin känns inte troligt i hans fall.
Skulle jag skicka ett anonymt brev kopplat till ett mord så skulle jag också skaffa fram en skrivmaskin för att skriva adressen.
Brukar ju finnas på loppisar ibland. Det behöver ju inte alls vara en maskin man har släpat med sig i en massa bostadsflyttar.
Citera
2026-04-14, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Men vad gjorde han just i Hede i en månad? Överhuvudtaget hela den här neurotiska flyttcirkusen är en stor gåta för mig. Grannarna från hans nuvarande boende beskriver honom som lugn och försynt utan buller från lägenheten. Det tyder inte på att han blir vräkt i tid och otid pga kaotiskt leverne.
Man vet ju inte, men han har kanske planerat fler sådana här illdåd?
Citera
2026-04-14, 22:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
JJ känns inte som personen som går till attack om någon blir arg på honom.

Den trubbiga sidan av yxan användes.

Är det för att inte riskera att yxan fastnar i huvudet man använder den trubbiga sidan? (Jag är inte så van med att yxmörda människor.)
Citera
2026-04-14, 22:06
Medlem
JJ gjorde en någon slags affärsöverenskommelse med TÖ som skulle betalas sista maj. JJ var dock inte nöjd med varan och med begränsad ekonomi som student kände han sig mycket pressad av situationen. Han sökte stöd hos sina föräldrar som försökte förmå JJ att åka ut och prata med TÖ.

JJ åkte ut med pengarna till TÖ på morgonen sista möjliga förfallodag i förhoppning om att kunna få ned priset. Detta misslyckas och JJ känner sig förödmjukad av TÖ men betalar ändå 10 000kr till TÖ.

JJ förklarar situationen för sina föräldrar och pappan som är ledig bestämmer sig för att åka upp från Sörmland för att hjälpa JJ att prata med TÖ.

När pappan kommit upp på eftermiddagen åker de ut till TÖ men TÖ ger inte med sig och har en otrevlig stil mot JJ och pappan. Pappan blir förbannad och med vetskapen om att han lever på lånad tid pga sin prostatacancer-diagnos slår han ihjäl TÖ med en yxa.

När Gerd kommer till platsen i finskor för att erbjuda fika så inser pappan att hon också behöver röjas. JJ blir mycket stressad över situationen och pappan försöker lugna JJ och får hjälp av JJ som täcker kropparna. JJ och pappan inser att de behöver hitta avtalet mellan JJ och TÖ och även helst de pengar JJ betalat kontant på morgonen.

De kör ner pappans bil för att blockera uppfarten till gården. I huset lyckas de inte hitta pengarna. JJ blir mer och mer stressad och bryter ihop. Även pappan inser att de måste härifrån. De lyckas inte hitta pengarna. Däremot hittar pappan avtalet och lite andra dokument. En mindre lättnad infinner sig. Slutligen försöker pappan att få det att se ut som ett rån genom att dra ut lite lådor och att ta Gerds väska. Han tar själv bankkortet och ber JJ springa bort med väskan en bit för att leda spåren åt fel håll.

De åker tillbaka till JJs lägenhet och lugnar sig några timmar. Sent på natten gör de i syfte att ytterligare stärka rånmord scenariot ett uttagsförsök på bankomaten vid E4 innan de tillsammans åker tillbaka till Sörmland.
Citera
2026-04-14, 22:07
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Det som är ett mysterium i mysteriet är väl vad Tor höll på med för "affärer" då det verkar finnas uppgifter om "trafik" till gården. Det behöver inte vara relaterat till mordet, men det väcker vissa frågor.

För övrigt verkar JJ vara en ny medlem i den exklusiva klubben "mördare med prickfritt register" som verkar blivit populärare i modern tid. (Kan det vara något som har att göra med internet och inte med dricksvattnet?)

Mordet är väl i stort sätt löst, nu när JJ har hittats? Att ro det i land juridiskt är dock troligen långt bort och beror mycket på JJs inställning.
Stig Engström var också typen som ingen i bekantskapen trodde var kapabel att skjuta någon
Citera
2026-04-14, 22:08
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Kan han trots allt knåpat ihop till nån sorts utbildning inom teknik/el och jobbat i den svängen? Fått ett tillfälligt kontrakt i Hede över en sommar. Som lett till nåt annat i Östersund. Var bor folk som har tillfälliga knäck off-season i fjällvärlden?

Men visst, alla flyttar inom Katrineholm är ju mysko. Räknades ihop till åtta adresser. Typiskt neurotiskt beteende. Och som du säger typiskt knasbollar att plötsligt dimpa ned i nån avlägsen håla de har noll relation till och vimsa runt där en tid. Inte förankrade i nånting.
Stod det inte i pressen att han faktiskt hade jobbat länge som elektriker?
Citera
2026-04-14, 22:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Skulle jag skicka ett anonymt brev kopplat till ett mord så skulle jag också skaffa fram en skrivmaskin för att skriva adressen.
Brukar ju finnas på loppisar ibland. Det behöver ju inte alls vara en maskin man har släpat med sig i en massa bostadsflyttar.
Sant.

Det blir väl till att köpa nya färgband till loppisfyndet också så det blir lite färg på kuvertet när man skriver adressen.

Nu föddes väl JJ ungefär när skrivmaskinerna började dö ut, så även om de finns på loppisar undrar jag om yngre människor verkligen reflekterar över att använda en skrivmaskin?

Varför inte bara skriva ut adressen på datorn, klippa ut den och klistra på kuvertet?

Jag tror på en äldre brevskrivare till tipsbrevet.
Citera
2026-04-14, 22:12
Medlem
Citat:
Är det för att inte riskera att yxan fastnar i huvudet man använder den trubbiga sidan? (Jag är inte så van med att yxmörda människor.)

Haha, det har jag inte funderat över men du har troligen rätt i kombination med att det undvika en massa gore. Den andre yxmördaren i Härnösand använde ju eggen på yxan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in