2026-04-14, 12:08
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Du säger mycket vettiga saker. Något jag inte hade koll på är att en fiskare skulle ha tagit sitt liv. Det är sorgligt att det lett till detta.
De skulle nog ha nytta av att sammarbeta med experter så som läkare, psykologer med mera som är specialicerade på förövare och offer i området.

Där de hade kunnat skapa en modell som faktiskt skulle kunna gjort nytta, detta hemma snickrade system med fokus på det egna jaget som de har hjälper inte många.

Det märks ju i hur hon vid varje sväng måste försvara sig och dumpen istället för att folk hade förstått. Om de hade arbetat på ett sätt som inte öppet kritiserats av såväl experter som media i olika punkter. Det finns ju anledningar till att de kallats kontroversiella och det är inte för att de påstår sig jobba som "barnrättsorganisation" så som de själva påpekar vart gång det kommer kritik om att vara kontroversiella så är det "Det är sorgligt att det är kontroversiellt att jobba med barnrättsfrågor". Det är ju av andra anledningar de kallas kontroversiella.
Vidare så begår dom ("alla") ett fatalt misstag. Det är och förblir omöjligt att rationalisera alla män rakt av, det går bara inte. För enkelhetens skull 2 kategorier.

Pedofilerna: Djur, småbarn, uppenbart sjuka saker och här är det nog mycket att gräva i för vård m.m.

Hebefilerna: Har inget intresse av småbarn alls. Här är det "ung tjej" som är intressant, så 14 eller 19 skulle sannolikt kvitta helt. Det relevanta här är att fjortisen ändå är utvecklad och gammal, så ja, det är långt ifrån pedofil.

Dessa 2 kräver helt olika insatser och har säkerligen helt olika bakomliggande orsaker. Pedofilerna lutar mer mot barndomsupplevelser, något neurologiskt, mer komplext ja.

Hebefilerna kan egentligen vara lite allt möjligt. En del har hus, barn, hela paketet men ändå dras med i lockelsen. Kanske frun stängt butiken, vardagen blivit för grå och tråkig osv.

Påminner om spelberoende. En del bettar lite sporadiskt utan problem. En del börjar också så, men slutar med spela bort bokstavligen hela livet.

Så många gånger tror jag iallafall, att detta chattande blir ett missbruk som likt missbruk spårar ur och eskalerar, vilket inte per automatik innebär någon reell fara. Lägger man då till isolering, dvs ensamma män så tappar man sociala färdigheter. Så en chatt blir bara en chatt, inte en människa.

Vill man driva det lite längre tror jag att för många män (hebefilerna) skulle det fungera lika bra att chatta med en bra AI. För många gånger så är det Dumpen som tjatar om att ses, i fallet med 342 lurades dom rakt av med påkörd bil som ursäkt. Med andra ord spelar de ingen roll om AI inte kan ses.

Det finns så mycket att gräva i inom detta ämne, men rationalisera allt & alla och totalt förstöra liv för männen + anhöriga, det är ett under att det fortlöper. Sätter en slant på att det får sitt slut vad det lider.
Citera
2026-04-14, 12:33
Avstängd
Citat:
Du säger mycket vettiga saker. Något jag inte hade koll på är att en fiskare skulle ha tagit sitt liv. Det är sorgligt att det lett till detta.
De skulle nog ha nytta av att sammarbeta med experter så som läkare, psykologer med mera som är specialicerade på förövare och offer i området.

Där de hade kunnat skapa en modell som faktiskt skulle kunna gjort nytta, detta hemma snickrade system med fokus på det egna jaget som de har hjälper inte många.

Det märks ju i hur hon vid varje sväng måste försvara sig och dumpen istället för att folk hade förstått. Om de hade arbetat på ett sätt som inte öppet kritiserats av såväl experter som media i olika punkter. Det finns ju anledningar till att de kallats kontroversiella och det är inte för att de påstår sig jobba som "barnrättsorganisation" så som de själva påpekar vart gång det kommer kritik om att vara kontroversiella så är det "Det är sorgligt att det är kontroversiellt att jobba med barnrättsfrågor". Det är ju av andra anledningar de kallas kontroversiella.

Man kan undra över varför inte Ecpat, Childhood och BRIS tycker det är kontroversiellt att jobba med barnrättsfrågor . Det är just denna typ av överdrifter och lögner som gör dumpen så oseriöst.
I andra ignoranta uttalanden görs det gällande att Sverige saknar lagar för att skydda barn samtidigt som svensk media och politiker skyddar pedofiler, vilket saknar total saklighet.
Citera
2026-04-14, 12:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Vidare så begår dom ("alla") ett fatalt misstag. Det är och förblir omöjligt att rationalisera alla män rakt av, det går bara inte. För enkelhetens skull 2 kategorier.

Pedofilerna: Djur, småbarn, uppenbart sjuka saker och här är det nog mycket att gräva i för vård m.m.

Hebefilerna: Har inget intresse av småbarn alls. Här är det "ung tjej" som är intressant, så 14 eller 19 skulle sannolikt kvitta helt. Det relevanta här är att fjortisen ändå är utvecklad och gammal, så ja, det är långt ifrån pedofil.

Dessa 2 kräver helt olika insatser och har säkerligen helt olika bakomliggande orsaker. Pedofilerna lutar mer mot barndomsupplevelser, något neurologiskt, mer komplext ja.

Hebefilerna kan egentligen vara lite allt möjligt. En del har hus, barn, hela paketet men ändå dras med i lockelsen. Kanske frun stängt butiken, vardagen blivit för grå och tråkig osv.

Påminner om spelberoende. En del bettar lite sporadiskt utan problem. En del börjar också så, men slutar med spela bort bokstavligen hela livet.

Så många gånger tror jag iallafall, att detta chattande blir ett missbruk som likt missbruk spårar ur och eskalerar, vilket inte per automatik innebär någon reell fara. Lägger man då till isolering, dvs ensamma män så tappar man sociala färdigheter. Så en chatt blir bara en chatt, inte en människa.

Vill man driva det lite längre tror jag att för många män (hebefilerna) skulle det fungera lika bra att chatta med en bra AI. För många gånger så är det Dumpen som tjatar om att ses, i fallet med 342 lurades dom rakt av med påkörd bil som ursäkt. Med andra ord spelar de ingen roll om AI inte kan ses.

Det finns så mycket att gräva i inom detta ämne, men rationalisera allt & alla och totalt förstöra liv för männen + anhöriga, det är ett under att det fortlöper. Sätter en slant på att det får sitt slut vad det lider.

Dumpen visar att det finns män som chattar med och också i en den fall gärna träffar tonåringar.
Iofs är detta ingen sensationell nyhet, men de bortser ifrån att det är en väsentlig skillnad mellan att vilja och att få. Inga fjortisar träffar för dem helt okända Gösta 63 i verkligheten , utan bara i dumpens och följarnas fantasier. Barn blir utsatta av dem som naturligt är i deras närhet , inte av helt okända.
Förvisso finns det vuxna som groomar barn , men de måste Gösta 63 presentera sig som Linus 18 annars är det tämligen kört. Välkommen till verkligheten!!
Citera
2026-04-14, 12:57
Medlem
Jag gissar att sakta med säkert kommer Dumpen censurera sig mer och mer. p.g.a. rättsväsendet blivit inblandat.

T.ex. så censureras mycket i loggarna vilket det inte gjorde förut.
Videos censureras(omgivningen)
Fiskares röst anonymiseras.
Kommentar funktionen är helt borttagen på hemsidan.
Citera
2026-04-14, 13:01
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag gissar att sakta med säkert kommer Dumpen censurera sig mer och mer. p.g.a. rättsväsendet blivit inblandat.

T.ex. så censureras mycket i loggarna vilket det inte gjorde förut.
Videos censureras(omgivningen)
Fiskares röst anonymiseras.
Kommentar funktionen är helt borttagen på hemsidan.
Sant, men samtidigt ligger befintligt kvar historiskt. Men jag är helt säker på att dom är på för djupt vatten invaggad i en falsk trygghet av SD och hejarklacken i kommentarsfältet på fejjan.

Funkar inte hur länge som helst, och på något sätt har det väl börjat nu.
Citera
2026-04-14, 13:37
Avstängd
Citat:
Sant, men samtidigt ligger befintligt kvar historiskt. Men jag är helt säker på att dom är på för djupt vatten invaggad i en falsk trygghet av SD och hejarklacken i kommentarsfältet på fejjan.

Funkar inte hur länge som helst, och på något sätt har det väl börjat nu.

De är inte helt opåverkade . Färre verklighetsfrämmande fjortisar och en uppgång av pedofilmammor det senaste halvåret.
Citera
2026-04-14, 14:09
Medlem
Citat:

Jo, poängen med försvarlighet och allmänintresse inom juridik och pressetik är ju att man skall göra en avvägning för vart och en. En avvägning kan ju vara många punkter.

Sara tycker att hon kan förbi se detta då det rör sig om barn. Så hon hanterar alla lika och avvägningen är snabb och enkel.
Hon tror hon hittat en genväg när hon borde vara extra noggrann och kontrollera många punkter.

En annan punkt som annan media överväger i detta är vad som sker efter och hur långt potentiella skador tar sig. Alltså vad anhöriga och jobb med mera kan vänta sig.

Också här anser ju Sara hittat sig en genväg igenom att de erbjuder vård/samtal för dessa. Sedan skyller man på att det är någon annan som bär ansvar efter dessa skador.
De är ju uppenbarligen medvetna om vad som sker då de försöker friskriva sig med en text om att ingen mer än de skall ta kontakt med anhöriga och arb.givare. Något som bara är en juridisk manöver i hopp om att friskriva sig ansvar även här.

Den är något som utvecklats med tiden och är nu rätt rak på sak, så istället för att anpassa för anhörigas skull så kör man på och skyller på andra och säger de måste göra exakt så för inget annat skulle fungera så att säga
Citera
2026-04-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Man kan undra över varför inte Ecpat, Childhood och BRIS tycker det är kontroversiellt att jobba med barnrättsfrågor . Det är just denna typ av överdrifter och lögner som gör dumpen så oseriöst.
I andra ignoranta uttalanden görs det gällande att Sverige saknar lagar för att skydda barn samtidigt som svensk media och politiker skyddar pedofiler, vilket saknar total saklighet.
Precis, inslag om dessa aktörer beskylls ju aldrig med kontroversiellitet.
Det är korta taggiga antaganden där de går i självförsvar som om deras liv var beroende utav deras respons till kritiken. Istället för att bemöta den sakligt. Analysera den och anpassa sig för att framstå som professionella. Men men, frågan är om de någonsin kommer att lära sig att se det på annat sätt än ett hot enot deras hjälteskap.

Main character syndrom är ett annat begrepp som kan användas synonymt på många som lever/lider av narcessism.
Citera
2026-04-14, 14:35
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
En annan punkt som annan media överväger i detta är vad som sker efter och hur långt potentiella skador tar sig. Alltså vad anhöriga och jobb med mera kan vänta sig.
Precis, så, det är fortfarande märkligt att dom kan slinka förbi GDRP med YGL/TF. Tycker nog att IMY borde ta en titt på Dumpen och ifrågasätta det mesta faktiskt.

För det är så uppenbart. När riktig media återrapporterar, exempelvis "Dessa har blivit tagna av Dumpen i ditt län". Då är det plötsligt 100% maskat, bara siluetter och ålder är mer avrundat till 10-tal.

Uppenbar skillnad på riktig media och Saras egna påhittade version. Av den anledningen jag finner det märkligt att IMY bara tittar i taket. Vad tror du händer om Expressen publicerar en gädda som Dumpen, med kukar och hela kalaset. Då skulle det säkert bli ett himla liv.

Märkligt allting. Jag undrar dock innerligt om det är fler än dessa 2 som stämt som faktiskt gör något konkret åt saken, eller försöker. Inte minst anhöriga till dem som tagit sitt liv.

Vore jag sambon till någon man som tagit sitt liv skulle jag nog viga mitt liv till utkräva rättvisa. Men det är otroligt tyst på dom punkterna, utöver dem 2 som stämmer då.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-04-14 kl. 14:38.
Citera
2026-04-14, 14:59
Medlem
Citat:
Precis, så, det är fortfarande märkligt att dom kan slinka förbi GDRP med YGL/TF. Tycker nog att IMY borde ta en titt på Dumpen och ifrågasätta det mesta faktiskt.

För det är så uppenbart. När riktig media återrapporterar, exempelvis "Dessa har blivit tagna av Dumpen i ditt län". Då är det plötsligt 100% maskat, bara siluetter och ålder är mer avrundat till 10-tal.

Uppenbar skillnad på riktig media och Saras egna påhittade version. Av den anledningen jag finner det märkligt att IMY bara tittar i taket. Vad tror du händer om Expressen publicerar en gädda som Dumpen, med kukar och hela kalaset. Då skulle det säkert bli ett himla liv.

Märkligt allting. Jag undrar dock innerligt om det är fler än dessa 2 som stämt som faktiskt gör något konkret åt saken, eller försöker. Inte minst anhöriga till dem som tagit sitt liv.

Vore jag sambon till någon man som tagit sitt liv skulle jag nog viga mitt liv till utkräva rättvisa. Men det är otroligt tyst på dom punkterna, utöver dem 2 som stämmer då.
IMY kan ju inget göra, de är maktlösa. De har utgivningsbevis och det är bara JK som kan granska dessa aktörer i dagsläget. Dessa är dock begränsade i vad de gör pga demokrati att inte granska media för att tysta media som granskar makten.

Här anser jag dock de misskött sig då det inte rör makten utan folket. De borde ingripit och påtalat tidigare vad man får och inte får. Nu har de ju satt en standard och är maktlösa.

De har ju även påtalat att de inget kommer att göra om det blir fällande dom utan hänvisar allt till civilrättsliga mål.

Så de har hittat ett ingemansland där folket får försvara sig själva då staten inte vågar gå ut i gråzonen med vad de faktiskt tror är utanför vad media faktiskt får göra. Men vill inte inskränka i yttrandefriheten och demokratin.

IMY kan inte göra något förens ex målet med GDPR som du nämnt om länge är helt avgjort och man kan påvisa att den domen också gäller för Dumpen. Kan inte domen användas i mål mot Dumpen står IMY maktlösa igen.
Citera
2026-04-14, 15:03
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

De vill väl inte bli uthängda och förnedrade av Dumpen-anhängarna som bl.a. är aktiva i olika trådar här på FB.

De kanske inte ens vill söka vård efter ett självmord med tanke på att folk som jobbar inom psykiatrin är aktiva i föreningen.
Citera
2026-04-14, 15:12
Medlem
Citat:
Väl talat. Då jag är med på noterna tar jag bara ann vid sista stycket. När man ägnar sig åt något som i praktiken är spel för galleriet (som du nämner är det att slå i luften), dessutom finns epcat, polismyndigheten som gör verklig nytta - inget som märks givetvis då det inte är underhållning dom ägnar sig åt.

Hur länge var slutklämmen ja. Ja, jag kan tycka att när man totalkrossar liv - både männen själva, men deras anhöriga och deras barn - dvs även smular sönder familjer. Barnen i det fallen lär ju inte ha en speciellt bra barndom. Tack Sara?

Samt att det kostar människoliv. Ca 20 talet vad jag förstått.

Dessa 2 punkter räcker gott & väl. Därför är det mer konstigt än inte konstigt att det fortlöper, dessutom med politiskt stöd.

Ja, tittar man på utfallet så landar man ju i att det i praktiken handlar om att förstöra anhörigas liv på löpande band. För själva uthängningen är ingen särskilt träffsäker lösning på det problem man säger sig vilja komma åt. Dels för att man ofta riktar in sig på en grupp som, i många fall, hamnar där mer av omständigheter än av någon systematisk drivkraft, hur mycket man än vill hävda motsatsen.

Det påminner rätt mycket om det gamla uttrycket att tillfället gör tjuven. Men låt mig vara tydlig, det gör inte beteendet acceptabelt, inte på något sätt. Men det säger något om komplexiteten. Ingen av oss vet med någon större säkerhet vad som faktiskt ligger bakom att de här personerna hamnar i de här situationerna eller varför.

Samtidigt är det slående hur pass likgiltig inställningen verkar vara till de anhöriga. Man kan förstå ilskan riktad mot den som hängs ut. Men där stannar det inte. Barn, partners, föräldrar, vänner, dras med i fallet och får bära onödiga konsekvenser. Och det är som att den biten inte riktigt existerar i dumpens världsbild. Antingen ser man det inte, eller så väljer man att inte göra det. Oavsett vilket är det en ganska allvarlig brist, särskilt om man påstår sig arbeta för barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in