Resultat: Vem tror du vinner valet?
Viktor Orbán
18,93%
85 röster
Péter Magyar
81,07%
364 röster
2026-04-14, 07:07
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Folk skiter väl i hur invandringen i Ungern blir - det var inte det som var problemet med Orban.

Orban var en trojansk häst som var köpt av Putin och Trump och de försökte utnyttja Orban/Ungern för att splittra EU i viktiga frågor.

Det är fortfarande möjligt att ha nära 0 i invandring och vara med i EU.

Just det. Det är väl känt för alla som vill veta att Orban förlorade katastrofalt p.g.a. hans nepotism, korruptionen, likriktningen enligt Fidesz-modell av medierna och av domstolarna, det allt närmare vänskapsförhållandet med Putindiktaturenoch sabotaget av EU som gör Putin nöjd. Som om det inte skulle räcka. Nu är det alltså slut med Orbaneländet. Till yttermera visso har den konservative segraren i valet kritiserat Orban för att ha förslappats när det gäller gränsbevakningen mot illegala immigranter. Vad mer kan ungrarna önska?
2026-04-14, 07:54
Medlem
Threadkillers avatar
Jag föredrar att inte uttrycka mig tvärsäkert när jag inte är tillräckligt insatt, och här får jag bekänna mig kluven.

Orbán har å ena sidan ofta varit en av få vettiga röster mot massinvandring och wokeness. Å andra sidan har han varit alldeles för Kremlvänlig och hans regering påstås vara korrumperad. Den påstås även vara auktoritär, men varje gång jag sett något enskilt påstående om detta har det visat sig falskt, exempelvis genom att samma påstått auktoritära ordning gäller även i Sverige. Det har uppenbarligen smutskastats en del mot Orbán i svenska/västeuropeiska medier. Men det betyder ju inte att alla korruptionsanklagelser osv är falska.

I bästa fall kommer Magyar att stå upp mot samma galenskaper som Orbán stått upp mot, men samtidigt bekämpa korruption och Kremls infiltration. I sämsta fall visar han sig vara en lakej åt Soros och hans gelikar precis som Orbán framställt honom som.

Vi får väl se.
2026-04-14, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Jag föredrar att inte uttrycka mig tvärsäkert när jag inte är tillräckligt insatt, och här får jag bekänna mig kluven.

Orbán har å ena sidan ofta varit en av få vettiga röster mot massinvandring och wokeness. Å andra sidan har han varit alldeles för Kremlvänlig och hans regering påstås vara korrumperad. Den påstås även vara auktoritär, men varje gång jag sett något enskilt påstående om detta har det visat sig falskt, exempelvis genom att samma påstått auktoritära ordning gäller även i Sverige. Det har uppenbarligen smutskastats en del mot Orbán i svenska/västeuropeiska medier. Men det betyder ju inte att alla korruptionsanklagelser osv är falska.

I bästa fall kommer Magyar att stå upp mot samma galenskaper som Orbán stått upp mot, men samtidigt bekämpa korruption och Kremls infiltration. I sämsta fall visar han sig vara en lakej åt Soros och hans gelikar precis som Orbán framställt honom som.

Vi får väl se.

Ja precis, förhoppningen att Magyar tar det bra och gör sig av med det dåliga istället för de här ständiga svängarna mellan olika dåliga ytterligheter.

Massinvandring och wokeismlobbyn inom EU finns kvar naturligtvis med tex Soros organisation som lobby. Det är sån skit som driver folk i armarna på Putin och trump.
2026-04-14, 09:34
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Vi får väl se.

Jag tror vi har fastnat lite för mycket i frågor om invandring och woke. Det finns även andra faktorer so kan ha varit avgörande.

1. Orban har suttit i 16år och har egentligen inte fått så mycket uträttat. När han tillträde var Ungern ett av de mer välmående länderna i det forna östblocket. Nu ser man sig förbisprungna av Baltstaterna, Polen, ja till och med Rumänien.

2. Orban har alltid duckat på frågor kring Ungerns problem genom att alltid skylla på någon annan. EU, muslimerna, Ukraina etc. Nu är han avsatt för att ingenting gjort åt Ungerns problem.

3. Korruptionen. En pedofilskandal verkar ha fått stort genomslag. En föreståndare på ett barnhem ertappades med att ha begått systematiska sexövergrepp på minderåriga. Han greps och dömdes visserligen för detta, men benådades, då personen i fråga hade personliga kopplingar långt in i regeringen. Detta fick Magyar att bryta sig ut och bilda sitt parti. Detta har väckt folks vrede.

4. Orban har berikat sig själv och de sina, vilkat han knappast ens försökt dölja. Att han haft Hatvanpuszta som sitt eget Neverland, medan vanligt folk haft svårigheter att få vardagsekonomin att gå ihop har retat upp folk.

Allt detta, utöver det som tidigare nämnts har gjort att man tröttnat på Viktor Orban efter 16 år. Han har ju fått chansen.
Senast redigerad av ekerilar 2026-04-14 kl. 09:43.
2026-04-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillerolf
Inte vet jag vad Ungrare har för bild av Trump och Västeuropa.
Fria medier finns väl knappt kvar i landet eller så är dom hårt styrda.
Instämmer.

Anledningen till att Orban förmodligen förlorade på ju mer JD Vance och Trump blandade sig i valet och sa till ungrarna hur de skulle rösta tror jag CNN:s Christian Edwards har rätt i:

”Det finns något motsägelsefullt i att tro att människor kommer att rösta på en nationalistisk president för att en främmande makt sagt åt dem att göra det.”
2026-04-14, 10:48
Medlem
Citat:

Vi får väl se.

Jag tror det är extremt svårt att hitta ledare som har rent mjöl i påsen hela tiden…

Det du skriver om att vara kluven är ganska rimligt, för det går att se flera sidor samtidigt här.. En ledare kan driva frågor som vissa upplever som vettiga, och samtidigt ha tydliga brister- som relationer till andra makter eller misstankar om korruption. De sakerna utesluter inte varandra.

Samtidigt tror jag man ska vara försiktig åt båda håll: dels med att okritiskt ta till sig negativ rapportering, eftersom politiska narrativ ofta färgas av perspektiv och intressen- men också med att avfärda kritik bara för att en del påståenden visat sig överdrivna. Att något är vinklat betyder inte att allt är fel…
När det gäller nya ledare som Maggot är det ofta samma mönster: i början projicerar olika sidor sina förhoppningar eller farhågor på personen. Vissa ser en räddare, andra en marionett. Sanningen brukar visa sig mer gradvis i faktisk politik och beslut över tid.

Just nu är EU väldigt kåta kring honom då dom tror de har fått en marionett vilket också är ganska typiskt i ett tidigt skede.
2026-04-14, 10:48
Medlem
wwrs avatar
Orban åkte till Moskva för att prata med fienden i kriget. Det är helt rätt. Dessutom hade han hyfsade relationer med både USA och översittarna i Bryssel.

Konstigt och synd han förlorade. Hans röst behövdes verkligen. Nu blir det spel mot ett mål.

EU-muppen har tydligen stängt public service.
Senast redigerad av wwr 2026-04-14 kl. 10:51.
2026-04-14, 12:42
Medlem
upplaenningens avatar
Ungern blir nästa land (tillsammans med Rumänien) att införa euron som valuta. Därmed blir Sverige allt mer ensamt med sin krona.

https://www.investing.com/news/forex-news/hungary-to-adopt-euro-magyar-says-93CH-4610696
2026-04-14, 12:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upplaenningen
Ungern blir nästa land (tillsammans med Rumänien) att införa euron som valuta. Därmed blir Sverige allt mer ensamt med sin krona.

https://www.investing.com/news/forex-news/hungary-to-adopt-euro-magyar-says-93CH-4610696
Gapar han inte över för mycket nu, EU-muppen? Har han verkligen mandat att genomföra det?

Bulgarien hade dock ingen folkomröstning
Citat:
Parliamentary Rejections: Parliament rejected proposals for a referendum on the issue multiple times, including in July 2023, May 2025, and December 2025.
(Bulgarien om euro)
Senast redigerad av wwr 2026-04-14 kl. 12:55.
2026-04-14, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplaenningen

Ja, hans politik är ju åt det hållet och därför han vann. Han vill vända hela styrmodellen i landet så det blir lydstat åt Bryssel.
2026-04-14, 13:15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Orban åkte till Moskva för att prata med fienden i kriget. Det är helt rätt. Dessutom hade han hyfsade relationer med både USA och översittarna i Bryssel.

Konstigt och synd han förlorade. Hans röst behövdes verkligen. Nu blir det spel mot ett mål.

EU-muppen har tydligen stängt public service.
Enligt dagens SvD skyller ryzzarna Orbans förlust på tRump. tRump är extremt impopulär i Europa, så när rRump öppet visade sitt stöd så sänkte det Orban. Enligt artikeln... (betalartikel)

Putins bästa vän borta: ”Det är Trumps fel”

https://www.svd.se/a/q6yVWg/ryska-reaktioner-pa-att-putins-bundsforvant-orban-forlorat-valet?utm_source=androidapp&utm_medium=share
2026-04-14, 13:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja, hans politik är ju åt det hållet och därför han vann. Han vill vända hela styrmodellen i landet så det blir lydstat åt Bryssel.
Vatniklögn.

Däremot var Orbans Ungern en ryzk lydstat som t ex rapporterade direkt till Putin inifrån EU.

Förhoppningsvis kommer nu dessa förrädare att ställas till svars.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in