Citat:
Ursprungligen postat av
Threadkiller
Jag föredrar att inte uttrycka mig tvärsäkert när jag inte är tillräckligt insatt, och här får jag bekänna mig kluven.
Orbán har å ena sidan ofta varit en av få vettiga röster mot massinvandring och wokeness. Å andra sidan har han varit alldeles för Kremlvänlig och hans regering påstås vara korrumperad. Den påstås även vara auktoritär, men varje gång jag sett något enskilt påstående om detta har det visat sig falskt, exempelvis genom att samma påstått auktoritära ordning gäller även i Sverige. Det har uppenbarligen smutskastats en del mot Orbán i svenska/västeuropeiska medier. Men det betyder ju inte att alla korruptionsanklagelser osv är falska.
I bästa fall kommer Magyar att stå upp mot samma galenskaper som Orbán stått upp mot, men samtidigt bekämpa korruption och Kremls infiltration. I sämsta fall visar han sig vara en lakej åt Soros och hans gelikar precis som Orbán framställt honom som.
Vi får väl se.
Jag tror vi har fastnat lite för mycket i frågor om invandring och woke. Det finns även andra faktorer so kan ha varit avgörande.
1. Orban har suttit i 16år och har egentligen inte fått så mycket uträttat. När han tillträde var Ungern ett av de mer välmående länderna i det forna östblocket. Nu ser man sig förbisprungna av Baltstaterna, Polen, ja till och med Rumänien.
2. Orban har alltid duckat på frågor kring Ungerns problem genom att alltid skylla på någon annan. EU, muslimerna, Ukraina etc. Nu är han avsatt för att ingenting gjort åt Ungerns problem.
3. Korruptionen. En pedofilskandal verkar ha fått stort genomslag. En föreståndare på ett barnhem ertappades med att ha begått systematiska sexövergrepp på minderåriga. Han greps och dömdes visserligen för detta, men benådades, då personen i fråga hade personliga kopplingar långt in i regeringen. Detta fick Magyar att bryta sig ut och bilda sitt parti. Detta har väckt folks vrede.
4. Orban har berikat sig själv och de sina, vilkat han knappast ens försökt dölja. Att han haft Hatvanpuszta som sitt eget Neverland, medan vanligt folk haft svårigheter att få vardagsekonomin att gå ihop har retat upp folk.
Allt detta, utöver det som tidigare nämnts har gjort att man tröttnat på Viktor Orban efter 16 år. Han har ju fått chansen.