2026-04-14, 02:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Absolut är det så, barnen och släkten och klanen ger en trygghet som i en välfärdsstat tillhandahålls av staten och i många moderna stater i ett ekonomiskt kontrakt mellan individen och staten där individen förväntas tjäna in sin egen pension osv, allt incitament att tänka på sig själv först och barn som ett komplement.

Jag tror inte ens det är en planerad tanke. Vissa djur som pga omgivningen förlorar många i arten, kan anpassa sig och öka antal födda. Så jag tror mer det är en djup instinkt att människor för artens överlevnad anpassar sig. I otrygghet, fler barn. I trygghet, färre barn men som man lägger mer krut på.
Citera
2026-04-14, 02:37
Medlem
Innan kunde man lita på samhället när man fick barn
Det kan man inte nu
En j-a stress hela tiden
Därför är det lika i hela västvärlden
Man- politiken -har inte tagit hand om sitt folk
Pay back
Citera
2026-04-14, 03:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Tänkvärda förslag. Några till:
1. Nu är föräldrapenningen 77,6% av lönen. Varför inte höja till 100% - eller 110%?
2. Förskolan kan kosta omkring 2000 kr per månad och barn, om man inte är låginkomsttagare. Gör den gratis istället.
3. Ränteavdraget kan slopas, förutom för barnfamiljer.
4. Sambeskattning kan rädda många familjer från statlig inkomstskatt.
5. Barnavdrag istället för barnbidrag, men dubbelt så stort som idag.

Just föräldrapenningen tycker jag faktiskt inte bör höjas (i procent av SGI), för jag tycker att det är ett bidrag som slår väldigt orättvist beroende på var man är när man skaffar barn. En studerande tjej som blir med barn får t.ex. bara 3-4 000 efter skatt (har inte siffran i huvudet nu), det s.k. garantibeloppet. Eller om hon precis börjat jobba när hon upptäcker att hon är gravid, eftersom man måste ha jobbat ett visst antal månader för att få den SGI -baserade föräldrapenningen.

Det är där många aborter görs, för att kvinnan eller paret tycker att detta är så kymigt... det är så himla onödigt att folk ska behöva tänka så. Det skulle vara bättre om föräldrapenningen var ett fast belopp, lika för alla. Detta skulle då i stället kunna vara stort nog att leva på, även för en kvinna som inte hade någon SGI när hon blev med barn.

SGI-systemet för föräldrapenningen innbär även en hets att skaffa barnen tätt för att mamman inte ska förlora sin SGI emellan, och två blöjbarn samtidigt kan vara mer än förhållandet orkar med. Och inte ge någon lust att skaffa ett tredje.
Citera
2026-04-14, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, de hade de inte, då det inte går att kombinera arbete och barn på det sätt som kvinnors egna ekonomi kräver om man skaffar för många. I idealfallet om mannen tjänar tillräckligt och man är överens funkar det, men inte för tillräckligt många tillräckligt ofta. Det är det som är avgörande, men det är svårt för många att inse.
Vadå som deras egna ekonomi kräver?
Du menar så att det fortfarande kan leva medelklass-livet eller så de inte svälter ihjäl?
Vill man ha många barn så har det aldrig varit lättare.
Citera
2026-04-14, 05:48
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Kvinnor är så jävla priviligerade i dagens samhälle att de tror de är odödliga
Citera
2026-04-14, 07:27
Medlem
Jag tycker inte det är kvinnors fel egentligen att de föds för få barn. Det är en trend i hela den utvecklade världen. Däremot måste vi införa hårdare regler som ger kvinnor motivation att sätta igång! Någon skrev kvinnlig värnplikt. Jag tänker mig att unga kvinnor åker iväg till någon sorts sommarläger där de får träffa unga villiga svenska män. Jag ser framför mig att många män skulle kunna tänka sig att hjälp till ideellt och organisera en sån här verksamhet.
Citera
2026-04-14, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag tycker inte det är kvinnors fel egentligen att de föds för få barn. Det är en trend i hela den utvecklade världen. Däremot måste vi införa hårdare regler som ger kvinnor motivation att sätta igång! Någon skrev kvinnlig värnplikt. Jag tänker mig att unga kvinnor åker iväg till någon sorts sommarläger där de får träffa unga villiga svenska män. Jag ser framför mig att många män skulle kunna tänka sig att hjälp till ideellt och organisera en sån här verksamhet.
Och sen ska de unga kvinnorna ta hand om slutresultatet själva då?
Citera
2026-04-14, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Kvinnor är så jävla priviligerade i dagens samhälle att de tror de är odödliga
Du vet att barn har pappor också? Och att dessa pappor antagligen inte heller vill ha hur många barn som helst pga jobbigt?
Citera
2026-04-14, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men kära du. Kvinnor vet mycket väl att de är som mest fertila vid 20-25 års ålder. Och att de i regel har fortsatt hög fertilitet mellan 26-34. Och att fertiliteten sedan börjar gå stadigare neråt från 35. Detta har aldrig varit några hemligheter. Har du aldrig hört talas om "den biologiska klockan"? Kvinnor vet.

Det är väl därav de också ser till att helst skaffa första barnet innan 35.
Här har du medelåldern över tid från år 2000-2024, för förstföderskor:

År 2000: 28,22

28,50
28,61
28,84
28,98
29,00
29,04
28,97
28,89
28,93
28,91
28,94
28,97
29,01
29,07
29,11
29,15
29,28
29,37
29,63
29,86
30,07
30,27
30,39

År 2004: 30,59

Får man barn vid 28-31 års ålder, så brukar man i regel även kunna få ett barn vid 32-34.

Vad svamlar du om kära du, artikeln handlar just om att många kvinnor börjar skaffa barn för sent och upptäcker att deras fertilitet har minskat.

Svt skriver det, barnmorskan skriver det.

Även din lilla lista av genomsnitt visar det, det är just genomsnittliga åldrar vilket innebär att det i vissa grupper blivit mkt senare.

I vissa grupper väntar kvinnor för länge för optimal fertilitet och hälsa. Det är fakta bara.
Citera
2026-04-14, 11:19
Medlem
Jordklotet behöver inte människor. Människor har roligare saker för sig än att föda barn, simple as that, man skjuter på det krävande.
Citera
2026-04-14, 11:20
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Du vet att barn har pappor också? Och att dessa pappor antagligen inte heller vill ha hur många barn som helst pga jobbigt?

Jag tror hen menar att dagens moderna kvinnor i väst nöjer sig inte med en man som har mindre än 60000:- månaden, efter skatt.

Äga sitt Hus ~300kvadratmeter ''Vitt område''.

3 bilar, 2 ska vara sportbilar i 1,5M SEK-klassen.

Egen företagare så han kan ta paus när damen behagar mer tid med honom.

Han ska ej ha vänner, hon ska vara allt han behöver, hon ska däremot ha många vänner.. män som kvinnor. (En eller 2 jätte nära manliga ''vänner'' som fallskärm.

Allt Hans är hennes men hennes är hennes.

Åka på semester 2ggr om året, han betalar.. 100K SEK semester per skalle.

Detta är standarden dom moderna kvinnorna i Väst har lagt fram på bordet. När dom själva är en fis ifrån en luffare.
Citera
2026-04-14, 11:26
Medlem
Kvinnor tycker det är mer värt att göra karriär av någon anledning när man knappt tjänar något vettigt i detta landet utan att skatta bort allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in