2026-04-14, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror praxis är att tillämpa reglerna som gällde vid brottstillfället.

Det är därför nya lagar inte gäller retroaktivt. Jag anar att exakt samma princip gäller straffutmätning.

Det är inte rimligt att en person döms för något som varit lagligt vid brottstillfället om det kriminaliseras efter brottets fullbordan.

På samma sätt gäller att ett brott har en viss skala på påföljden "kostnaden att åka fast" och den ska inte påverkas av att praxis ändras till hårdare straff efter brottet. Den som blir dömd får ett straff som motsvarar praxis när brottet begicks om straffen efter brottet blivit högre.

Du ska som brottsling kunna lita på att du känner till "kostnaden för att åka fast" när du begår brottet.

Jag tror dessutom att om praxis ändras så att påföljden sänks för ett brott, så får brottslingen ett straff enligt den nya lägre praxisen.

Jag uppfattar det som om praxis för straffet gällande mord har blivit hårdare efter 2005 och om det är så blir mördaren i Brattås dömd enligt reglerna som gällde 2005, om han verkligen blir dömd.

Men polisen får släktforska på brott som skedde före lagstiftningen om släktforskning?
Citera
2026-04-14, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
När det gäller DNA spåret på vristerna så är det ju som så att ju längre en person höll vid vristerna ju mer DNA lämnar man. Så DNA spåret tyder väl på direkt kontakt mellan den misstänkte och Gerd. Att det inte är något andra hands DNA bevis Men detta kommer väl fram hur det ligger till. Det är väl knappast blandat DNA de har hittat

Nej, blandat DNA är det inte, för det kan man inte använda till släktforskning.

Det DNA-spår de hittat måste var av relativt bra kvalitet och stor mängd annars hade det inte gått att släktforska på.
Citera
2026-04-14, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkeodoktorn
Nuvarande bestånd: I dagsläget finns det cirka 1 598 registrerade Dodge Dart i Sverige.
Historisk kontext: Majoriteten av dessa är klassiska bilar från produktionen mellan 1960 och 1976. Eftersom modellen var populär inom entusiastkretsar och som importbil redan under 1980- och 90-talet, var antalet troligen på en liknande nivå även år 2005, då få nya bilar tillkom under den perioden (den moderna Dart-modellen lanserades först 2012).
Det verkar som att vittnesuppgifterna som placerar en Dodge Dart eller en liknande bil där under morddagen är högst osäkra, inte minst med tanke på de falska anmälningarna som gjorts, men om det stämmer så kan man påpeka att Härnösand är en stad där det finns många raggare som kör gamla amerikanska bilar av Dodge Dart-typen eller liknande - och många av dem har också ett visst våldskapital. Polisen bör dock ha undersökt dem i anslutning till den här vittnesuppgiften kan man tycka.
Senast redigerad av tylenol 2026-04-14 kl. 08:54.
Citera
2026-04-14, 08:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Vänta… påföljden för ett brott bestäms väl inte av praxis det år brottet begicks, utan vad som gäller när domen faller? Någon får gärna upplysa mig om jag fattat fel!

Det är de lagar som gällde när brottet begicks som avgör påföljd.
Citera
2026-04-14, 08:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Men polisen får släktforska på brott som skedde före lagstiftningen om släktforskning?

Ja.
Citera
2026-04-14, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Din teori kan stämma och den förklarar allt det oförklarliga:
Båda föräldrarna var inom polisyrket.
Skåpdörrar på glänt i huset för att få det att verka som ett inbrott och även alla utspridda papper med mera, med mera.
Är mgm samma typ som han som mördade de fyra ungdomarna i Idaho, Bryan Kohberger? Han studerade kriminologi.
Kan mgm i Brattås haft samma sak på sin hjärna och velat döda?
Man mördar för att man vill och sedan iscensätter man brottsplatsen för att förvilla?

På tal om obehagskänslor, men Kohberger och skissen på mgm ser ut som samma person.
Sedan kan mgm ha varit hos Tor tidigare utifrån att de bodde ganska nära och checkat läget för sin plan.
Mgm visste kanske genom det att Gerd inte var där alla dagar och morddagen var inplanerad, men Gerd råkade komma den dagen.
Tor kan också ha varit så överdrivet gömd för att mgm planerat att komma tillbaka till sin iscensatta brottsplats.
38: orna kan vara en del i att förvilla, mgm hade skorna med sig och satte avtrycken med dem.
Mgm borde ha fått höra en del av sina föräldrar om brottslingar och utredningar och tagit många av sina idéer för sin sjuka plan därifrån.

Jag tycker det är ett motiv som passar bättre in på JJ än rånmotivet.

Varför tar han med sig dokumentarkivet och slänger det sedan längs med stigen i skogen? Ifall det verkligen var en handling han ville åt så hade det väl varit mycket bättre att bara ta handling från arkivet och sedan lämna kvar arkivet i huset. Då hade polisen mest troligen inte haft en aning om att en handling försvunnit. GM är väldigt övertydlig i sitt skapande av falska spår. Samma sak med bankomatkortet.

Sedan ska vi så klart inte utesluta att GM gärna hade kommit över pengar om han hade kunnat det i samband med mordet. Se t ex på Gyllensvahn och mordet i Mantorp.
Citera
2026-04-14, 09:21
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfrikanskSvinPest
Det där klarar nog alla ungdomar som inte använder rullator.

Vi vet ju inte vem som har dumpat föremålen i skogen.

Vi vet heller inte vem som har mördat dem.

Det enda vi vet är att JJ:s DNA finns på en strumpa/byxben.

Det kan ju iofs vara mer en en person inblandad.

EDiT: Detta var mitt svar på mitt tidigare inlägg:

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005
Senast redigerad av K.Blomkvist 2026-04-14 kl. 09:50.
Citera
2026-04-14, 09:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Vi vet ju inte vem som har dumpat föremålen i skogen.

Vi vet heller inte vem som har mördat dem.

Det enda vi vet är att JJ:s DNA finns på en strumpa/byxben.

Det kan ju iofs vara mer en en person inblandad.
Vi vet inte säkert vad DNA:et består i. Som jag ser det så är brottet att flytta på den döda kroppen preskriberat, om nu DNA bara hittats på byxbenen.

Det verkar finnas "bevis" för fler än en GM och då kan det bli knepigt att få den häktade dömd för själva mordet.

My 50 cent.
Citera
2026-04-14, 09:35
Moderator
KomissarieBecks avatar
Eftersom DNA-analys har blivit en central fråga i det här fallet så kan de vara bra att
bli upplyst på polisens kriterier och vad som gäller omkring databaserad släktforskning.
Det är alltså en ganska snårig väg att manövrera sig igenom lagmässigt.

Som bonus får vi också svar på varför det inte har hänt så mycket sedan genombrottet i
Linköpingsfallet

https://www.rotter.se/senaste-nytt/4563-darfor-har-dna-slaktforskningen-annu-inte-lost-fler-mord
Citera
2026-04-14, 09:39
Medlem
Troians avatar
Har dubbelkollat och 2021 var hans förvärvsinkomst 676 000. Det har alltså inte med eventuella arv eller husförsäljningar att göra.

Men 2021 sticker verkligen ut. Inte i närheten av de inkomsterna något annat år (åtminstone inte efter 2016).
Senast redigerad av Troian 2026-04-14 kl. 09:55.
Citera
2026-04-14, 09:39
Medlem
Intressant! Vore ju guld värt om du lyckas hitta den samt fotografera den.

Citat:
Ursprungligen postat av Hogjen
Jag bodde på landet utanför Nyköping och åkte samma buss som honom in till Oppebyskolan när vi gick i högstadiet. Har skolkatalog från den tiden nånstans i gömmorna.
Citera
2026-04-14, 09:50
Medlem
Det här med dna spåret, såg på nån dokumentär för länge sen om Anders Eklund och vid första mordet kunde dom tydligt se hur han stuckit ner båda händerna i bakfickorna på offret. Tumavtrycken syntes tydligt och pekade utåt. Nu fanns det ju en massa annan bevisning i det fallet, var mest intressant hur tydligt det ibland går att få fram dna spår. Är det bara ett ställe polisen har ett sånt tydligt spår så kommer nog mgm här kunna klara sig undan mord men mest troligt finns det nog mer bevisning än så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in