Citat:
Ursprungligen postat av
jenniejanna
Vänta… påföljden för ett brott bestäms väl inte av praxis det år brottet begicks, utan vad som gäller när domen faller? Någon får gärna upplysa mig om jag fattat fel!
Jag tror praxis är att tillämpa reglerna som gällde vid brottstillfället.
Det är därför nya lagar inte gäller retroaktivt. Jag anar att exakt samma princip gäller straffutmätning.
Det är inte rimligt att en person döms för något som varit lagligt vid brottstillfället om det kriminaliseras efter brottets fullbordan.
På samma sätt gäller att ett brott har en viss skala på påföljden "kostnaden att åka fast" och den ska inte påverkas av att praxis ändras till hårdare straff efter brottet. Den som blir dömd får ett straff som motsvarar praxis när brottet begicks om straffen efter brottet blivit högre.
Du ska som brottsling kunna lita på att du känner till "kostnaden för att åka fast" när du begår brottet.
Jag tror dessutom att om praxis ändras så att påföljden sänks för ett brott, så får brottslingen ett straff enligt den nya lägre praxisen.
Jag uppfattar det som om praxis för straffet gällande mord har blivit hårdare efter 2005 och om det är så blir mördaren i Brattås dömd enligt reglerna som gällde 2005, om han verkligen blir dömd.