2026-04-14, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Det måste finnas åtminstone någon här på Flashback som bodde i eller kring Vrena på 1990-talet?
Någon som gick i Vrena skola mellan åren 1988-1994 och eventuellt har kvar skolkatalogen?
MGM hade, som sagt, ett annat efternamn på den tiden.

Finns det säkert, men man kanske inte vill vara den som outar någon som kanske inte ens kommer att bli dömd?

Det är ju inte ens säkert att det finns tillräckliga bevis för att döma honom.
Citera
2026-04-14, 04:16
Medlem
ZodiacParadices avatar
När gärningsmannen slår ihjäl Tor och täcker över han med massa kläder, då måste han vara i tron om att ingen mer finns på gården. Han blir överraskad av Gerd, det var helt oplanerat att hon skulle dyka upp där.

Hur kan han vara så säker initialt på att ingen mer finns på gården? Han måste på något sätt vetat att Gerd normalt sett (?) inte är där på tisdagar alt han var där tidigare under dagen när Gerd inte var där.
Citera
2026-04-14, 04:58
Medlem
Han släpps ifrån häktet idag…nu eller aldrig!
Senast redigerad av Backadalen 2026-04-14 kl. 05:17.
Citera
2026-04-14, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För mord får man minst 10 år, som mest 18 år, om det är tidsbestämd. Man kan också få livstids fängelse.

2005, vilket ju är det som gäller här, var påföljden 10 år eller livstid.

Tror dock att man kan få ett längre tidsbestämt straff eftersom det rör sig om mer än ett (1) mord.

Fast jag menar 2005 ger 2 mord som blir livstid (25 år), man måste sitta 2/3 av straffet för bli villkorligt frigiven.
Citera
2026-04-14, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backadalen
Han släpps ifrån häktet idag…nu eller aldrig!
Tungt för honom att läsa allt som hänt här om han är oskyldig.
Citera
2026-04-14, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Läste att vittnen sägs ha sett en Valiant eller en Dodge Dart vid gården runt tillfället för morden.

Då jag saknar intresse för bilar och är totalt okunnig så frågade jag en bekant som genom större delen av sitt liv haft stort intresse för veteranbilar, äger flertalet själv och varit delaktig i stora veteranträffar runtom i landet sedan 90-talet. Enligt honom är det inte många i Sverige som äger en Dodge Dart idag och vid tiden för morden gissar han att det definitivt var ännu färre.

Det borde ju ha varit ganska enkelt för utredarna att spåra upp ägare till ett sådant fordon vid den tiden. Det antar jag att de har gjort?

Frågade AI.

Nuvarande bestånd: I dagsläget finns det cirka 1 598 registrerade Dodge Dart i Sverige.
Historisk kontext: Majoriteten av dessa är klassiska bilar från produktionen mellan 1960 och 1976. Eftersom modellen var populär inom entusiastkretsar och som importbil redan under 1980- och 90-talet, var antalet troligen på en liknande nivå även år 2005, då få nya bilar tillkom under den perioden (den moderna Dart-modellen lanserades först 2012).
Citera
2026-04-14, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jorå..lite samtal och DNAt hamnar på Gerds strumpbyxor, på vristerna….

Ja och särskilt som hon blev släpad...
Citera
2026-04-14, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Du verkar inte så klipsk när det kommer till hur DNA fungerar. det räcker att du och jag skakar hand med varandra och jag sen rättar till mina strumpor så finns troligtvis ditt dna där.

Men fortsätt spela okunnig, det klär dig

Då Gerd blev släpad över gårdsplanen och in i ladan så är blir ju dna på hennes vrister/byxben intressant.
Citera
2026-04-14, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Fast jag menar 2005 ger 2 mord som blir livstid (25 år), man måste sitta 2/3 av straffet för bli villkorligt frigiven.

Vänta… påföljden för ett brott bestäms väl inte av praxis det år brottet begicks, utan vad som gäller när domen faller? Någon får gärna upplysa mig om jag fattat fel!
Citera
2026-04-14, 07:08
Medlem
När det gäller DNA spåret på vristerna så är det ju som så att ju längre en person höll vid vristerna ju mer DNA lämnar man. Så DNA spåret tyder väl på direkt kontakt mellan den misstänkte och Gerd. Att det inte är något andra hands DNA bevis Men detta kommer väl fram hur det ligger till. Det är väl knappast blandat DNA de har hittat
Senast redigerad av Blueintime 2026-04-14 kl. 07:10.
Citera
2026-04-14, 07:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Vänta… påföljden för ett brott bestäms väl inte av praxis det år brottet begicks, utan vad som gäller när domen faller? Någon får gärna upplysa mig om jag fattat fel!
Jag tror praxis är att tillämpa reglerna som gällde vid brottstillfället.

Det är därför nya lagar inte gäller retroaktivt. Jag anar att exakt samma princip gäller straffutmätning.

Det är inte rimligt att en person döms för något som varit lagligt vid brottstillfället om det kriminaliseras efter brottets fullbordan.

På samma sätt gäller att ett brott har en viss skala på påföljden "kostnaden att åka fast" och den ska inte påverkas av att praxis ändras till hårdare straff efter brottet. Den som blir dömd får ett straff som motsvarar praxis när brottet begicks om straffen efter brottet blivit högre.

Du ska som brottsling kunna lita på att du känner till "kostnaden för att åka fast" när du begår brottet.

Jag tror dessutom att om praxis ändras så att påföljden sänks för ett brott, så får brottslingen ett straff enligt den nya lägre praxisen.

Jag uppfattar det som om praxis för straffet gällande mord har blivit hårdare efter 2005 och om det är så blir mördaren i Brattås dömd enligt reglerna som gällde 2005, om han verkligen blir dömd.
Citera
2026-04-14, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna

Vaaa? Brott utgår från gällande lagstiftning, den gäller ju inte retroaktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in