Resultat: Vem tror du vinner valet?
Viktor Orbán
18,93%
85 röster
Péter Magyar
81,07%
364 röster
2026-04-13, 22:27
Medlem
Nja.
Det handlar om att du vill att Ukraina ska kapitulera inför de ryska kraven och införlivas med moderlandet.
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vill man öka krigsinsatserna med mer vapen och pengar till Ukraina kan man absolut se den här utvecklingen som positiv. Men om man i stället prioriterar en snabbare väg mot fred ser man det annorlunda. Det handlar i grunden om två olika synsätt på hur konflikten ska hanteras, inte om “rätt” eller “fel” ledare.
2026-04-13, 22:28
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
De utgör en nationell säkerhetsrisk.

Jag förstår inte: Varför skulle jag vara en säkerhetsrisk för att jag trodde att Orbans parti skulle vinna valet.

Jag trodde heller inte att Sverige skulle kvalificera sig till fotbolls VM i somras, är jag dubbel säkerhetsrisk då?

Vänligen förklara!
2026-04-13, 22:29
Medlem
Skafferns avatar
Orbans Putinviskare i EU tappar sitt skydd och riskerar åtal både i Ungern och Belgien.

https://www.tv4.se/artikel/TumhWue2a9rBZfDZJz1Zc/spionerna-i-eu-s-innersta-har-nu-tappat-sitt-skydd
2026-04-13, 22:38
Medlem
Skafferns avatar
Orban går full STASI.
Det strimlas papper i Budapest. Alla kopplingar till Ryssland måste försvinna.

https://www.tv4.se/artikel/40z9YpFLoHX5SxmwQPP5jK/far-en-papperslapp-mitt-under-presstraeffen-strimlar-dokument

Det ska bli ett nöje att se folkförrädarna inför rätta
2026-04-13, 22:41
Medlem
cerns avatar
Hur tror ni Magyar kommer att tackla Putin?
2026-04-13, 22:48
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
"– Det skulle förmodligen bli ett kort telefonsamtal och jag tror inte att han skulle avsluta kriget på mitt råd."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/magyar-efter-valvinsten-ukraina-ar-offret/
2026-04-13, 22:54
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ja det blir klart intressant!
Gissar starkt på att han inte komma omfamna massmördaren Putin lika varmt som Orban.
Men allt emellan det har att starkt ta avstånd kan det väl bli fråga om.
2026-04-13, 23:48
Medlem
Varken Putin, Trump eller hans lakej JD Vance kunde rädda kvar den korrupte autokraten Orban. Hoppas att utrensningen blir hård. Skönt att ungrarna visade att de valde EU framför nazi-ryzzland.
2026-04-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullbulle
Tror ni iallafall Orban och hans quisling till utrikesminister kommer fängslas? Det vore bra om det rullade många, många huvuden i Ungern nu.

Det är väl inte helt osannolikt att det kan bli påföljder.
Orban och hans gäng trodde väl aldrig att det skulle blir 2/3 majoritet för Magyar och Magyar därmed kan upphäva Orbans mfl åtalsimmunitet
2026-04-14, 01:15
Medlem
Viktor Orbán kommer troligtvis aldrig komma till makten igen. Men han verkar ändå fortsätta i opposition som ledare för sitt parti. Jag menar, de flesta ledare hade ju klivit åt sidan efter ett sådant här katastrofval. Men han är väl en slags "diktator"/överhuvud då som inte byts ut förrän han störtas eller avlider?
2026-04-14, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Folk skiter väl i hur invandringen i Ungern blir - det var inte det som var problemet med Orban.

Orban var en trojansk häst som var köpt av Putin och Trump och de försökte utnyttja Orban/Ungern för att splittra EU i viktiga frågor.

Det är fortfarande möjligt att ha nära 0 i invandring och vara med i EU.
Enda anledningen till att Ungern hade nära noll asylinvandring var p.g.a. Orban och att han höll omflyttningen av andra länders migranter till Ungern borta, d.v.s. han samarbetade inte med EU vilket har lett till konflikten dem emellan.

Invandringen lär bli ett problem för det ungerska folket när de väl upptäcker fler blattar och konsekvenserna av dem. Nej, det går inte ha noll invandring och vara med i EU då EU har gjort en poäng av att ha a) öppna gränser så att folk kan ta sig från land a till land b, b) EU gör till och från uppöppnande av gränserna och omförflyttningar av migranter från södra Europa till övriga EU samt c) de många lagar som är en kvarleva från forna tider som ger parasitblattar fler möjligheter än vad de borde ha.

Orban öppnade dock portarna för arbetskraftsinvandring då de kinesiska företagen som etablerat sig i landet fick ta med helt sin egen arbetskraft då väldigt få ungerska arbetare anställs vid deras företag. Det underminerar EU:s produktion av egna fordon då kineserna knappast är välavlönade eller fackligt kopplade. Orban skapade ett nytt problem, öppnade upp dörren för Kina.
2026-04-14, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Varken Putin, Trump eller hans lakej JD Vance kunde rädda kvar den korrupte autokraten Orban. Hoppas att utrensningen blir hård. Skönt att ungrarna visade att de valde EU framför nazi-ryzzland.

Ja ett resultat i rätt riktning
Snart lämnar de Orban trogna ministrarna landet
Undrar vad gör Jimmies utsände herr Almqvist

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in