2026-04-13, 14:46
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wario-Man
Hur får man ränta-på-ränta på minnen? Du glömmer ju snarare med tiden.
Svaret är negativ ränta. Då stämmer det.
Citera
2026-04-13, 14:47
  #50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Du vet att man gör båda va? Normala människor gör så
Nej det kan man aldrig på Flashback. Det är alltid svart eller vitt. Då menar jag alltid.
Citera
2026-04-13, 16:19
  #51
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Om man varit på 2-3 resor om året, har rätt tjej, bra bostad och 2 miljoner på banken då?

Har jag åkt på för billiga resor? Skulle jag köpt en onödig bil? 150 tums TV?

Bara idioter tror att det bara går att välja upplevelser eller pengar. Det är alltid en balans av bägge. Man måste exempelvis inte välja de absolut dyraste resmålen med all inclusive och annat skit. Man behöver inte köpa dyraste bilen osv..
Fokusera på att skaffa en ännu bättre tjej då!
Citera
2026-04-13, 17:28
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du sparar lite av din lön så kan du ju åka på den där fantastiska resan, dessutom betala den kontant.

Ja hur skulle man annars betala en resa menar du, via lån?
Citera
2026-04-13, 17:29
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Missnöjd är jag inte men det är klart att det kan vara slitigt med jobb och barn men du kanske lever på soc och har barn vars största intresse är att scrolla fem timmar med luren?
Känner man sig nöjd med läget förtjänar man en vecka på Mallis. Tycker du inte det?
Jag ska förklara hur det kan se ut om man har ett annat mindset än du. Då jag sparat och investerat pengarna eller som du skulle kalla det "inte unnat mig en resa till mallis" har jag nu en passiv inkomst på 800.000-1000 000:-/år vilket innebär att jag varje år kan välja att resa eller göra vad jag vill och nästa år har jag lika mycket pengar igen.
Fundera på den känslan en stund.
__________________
Senast redigerad av SVT1970 2026-04-13 kl. 17:33.
Citera
2026-04-13, 18:51
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
En lyckad familjesemester ger en lycka inte bara för stunden utan flera år framöver. Kanske tom resten av livet.
Vad har jag för glädje av att EVENTUELLT ha 5 miljoner om 20 år? Börsen kanske kraschar? Solstorm? Covid 3.0? En tumör i ena pungkulan? Jag kanske inte ens lever då.
En ny bil eller mobil är förstås bortkastade pengar. Ingen blir glad av att tänka tillbaka på en fin bil.
Står valet mellan att inte åka på några roliga semestrar och spara undan 100k väljer jag semestrarna alla dagar i veckan.
Ni har max 15 år på er att semestra med era barn och skapa minnen för livet. Herregud. Tag vara på den tiden. Vad fan ska jag med 15 miljoner till när jag är pensionär?

Du hade så bråttom ut i livet att du inte ens han gå ut skolan?
Citera
2026-04-13, 21:35
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Jag ska förklara hur det kan se ut om man har ett annat mindset än du. Då jag sparat och investerat pengarna eller som du skulle kalla det "inte unnat mig en resa till mallis" har jag nu en passiv inkomst på 800.000-1000 000:-/år vilket innebär att jag varje år kan välja att resa eller göra vad jag vill och nästa år har jag lika mycket pengar igen.
Fundera på den känslan en stund.

Har du bara passiva inkomster på en miljon? Har du bara 30cm också? Stackare.
Citera
2026-04-13, 21:37
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du hade så bråttom ut i livet att du inte ens han gå ut skolan?

”Han”……,
God natt lillponken.
Citera
2026-04-13, 21:48
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Har du bara passiva inkomster på en miljon? Har du bara 30cm också? Stackare.
Ja typisk respons från en förlorare. För inte kan väl nån lyckas bättre än mig som åker till mallis varje år.

En vinnare hade istället frågat: Intressant, berätta mer om hur du gjorde för att komma dit.
Citera
2026-04-14, 15:52
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
En lyckad familjesemester ger en lycka inte bara för stunden utan flera år framöver. Kanske tom resten av livet.
Vad har jag för glädje av att EVENTUELLT ha 5 miljoner om 20 år? Börsen kanske kraschar? Solstorm? Covid 3.0? En tumör i ena pungkulan? Jag kanske inte ens lever då.
En ny bil eller mobil är förstås bortkastade pengar. Ingen blir glad av att tänka tillbaka på en fin bil.
Står valet mellan att inte åka på några roliga semestrar och spara undan 100k väljer jag semestrarna alla dagar i veckan.
Ni har max 15 år på er att semestra med era barn och skapa minnen för livet. Herregud. Tag vara på den tiden. Vad fan ska jag med 15 miljoner till när jag är pensionär?

Poängen med spara för mig är att kunna ta tidig pension av just den anledningen du nämner. Det har dock inte hindrat mig ifrån att resa nu.
Citera
2026-04-15, 09:29
  #59
Medlem
Min tanke är att välja bort saker som inte ger direkt lycka. Ny telefon? Det finns fina telefoner för 10.000 och det finns för 20.000. Jag kan välja den billigare.

Resa? Jag kan flyga med bra flygbolag och jag kan bo på bra hotell. För min del är det mindre viktigt och jag kan flyga Ryanair och bo enkelt. Det är inte den biten jag kommer ihåg efteråt i alla fall.

Men att bara spara för sparandets skull och säga nej till saker man faktiskt tycker om tror jag inte på. I värsta fall blir man sjuk och dör när man är 52 och har sagt nej till en massa saker för man levt för att vara "FIRE" när man blir 60.
Citera
2026-04-16, 10:15
  #60
Medlem
Håller väl med trådstartaren på ett sätt att det finns mycket i livet att "investera i". Själv har jag lyckats investera/spara ihop till bra med pengar på börsen iaf. Men känner inte att jag avstått något pga det (förutom att det tar upp en del tid då som så klart också kan vara dyrbar med det är som en hobby/kul också).

Saker som jag skulle vilja lägga pengar på, nytt dyrt boende etc har jag ändå inte råd med. Och andra vardagssaker och vardagslyx som jag *har* råd med så har jag unnat mig när jag känt för det. Sedan finns det mkt i livet som är gratis också.

Jag förstår alltså inte hur man inte både kan unna sig och spara? Var är det som ni måste unna er så mkt varje månad så ni inte har något kvar att spara alls? Eller varför måste ni spara så mkt så ni äter knäckebröd? Känns sjukt ologiskt att inte ha en *balans* i livet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in