Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Rörigt, men kort inlägg du här skrev. Tänkte du verkligen efter ordentligt innan du skrev det? Och framförallt, läste du kontexten kring mitt inlägg?
Svarade på ett kort inlägg. Ska utveckla, du drar slutsatser om barnafödandet idag byggt på hur det såg ut på 1800-talet, vilket blir missvisade utan samtliga parametrar. På 1800-talet fanns ingen IVF, så ca 20% av alla kvinnor var barnlösa. Men, det fanns heller ingen abort, utan abort skulle vi ha 35000 fler barn i Sverige varje år. Det är ännu en parameter som påverkar siffrorna för barnafödandet. Att hela tiden plocka ut "poänger" ur sitt samband skapar inga starka argument, det skapar godtyckliga och svaga argument. Det var det jag bemötte, att ska man dra slutsatser ur en kontext, krävs hela kontexten.
Den väsentliga skillnaden mellan 1800-talet och nu är kvinnors inställning till barnafödandet. Märk väl att jag är inte emot abort, inte heller emot att det är kvinnas val om hon vill skaffa barn. Det jag gjort och gör är att analysera varför. Detta leder fram till att det främst inte är materiella förutsättningar som gör det, då skulle väldigt få barn födas på 1800-talet. Att 12% av kvinnor, åldern 40-44, som fick barn på 1800-talet kan mer handla om just det normativa och inte biologiska eller materiella förutsättningar. Vilket just syns på abort statistiken då 6% av aborterna utförs av kvinnor över 40. Det är en normativ anledning som styr av just kvinnor, för inte "tvingar" män kvinnor över 40 att göra abort?
Det jag gjorde och ville göra med mitt korta inlägg var att inte bara ifrågasätta slutsatsen av ditt resonemang utan även förkasta premisserna. Hur vi än vrider och vänder på det här kommer vi nå slutsatsen att kvinnor väljer om och när det blir barn, det stöds väsentligt av abort statistiken. Att barnafödandet minskar är normativa ställningstaganden som tas av kvinnor, som individer och som grupp. Påstår inte att det är fel, jag lägger ingen värdering i det, jag analyserar bara fenomenet. Personligen tycker jag att det föds för mycket människor i världen och insatser för steriliseringar av män borde globalt spridas. Även i Sverige, samt borde repatriering i stor skala genomföras och eugeniska program startas för att skapa kvalitet och mindre kvantitet.