Citat:
Ursprungligen postat av
hitler-gg
Jag brukar tänka på att vi människor lever för storytelling
En bra författare kan skriva en bra bok om vad som helst så länge den försöker några ggr?
Jag tror snarare det är som med musiker/låtskrivare, att en författare vars stil vi tycker om, har vi högre tröskel för att läsa in oss på. Men alla har ju sin egen gräns s a s.
När jag läste Donna Tartts "The Secret History" var den mindblowing. Jag plockade upp den för att Bret Easton Ellis hade varit inblandad som bollplank och därför blev jag nyfiken. När jag sedan började läsa hennes "Little Friend" tyckte jag den var jobbig tematiskt men jag tyckte också att den inte höll samma genomarbetade k alitet. Så det var med tveksamhet jag plockade upp "The Goldfinch", vilken visade sig vara ännu ett mästerverk.
Men visst, någon som Dostojevskij, Kafka eller Gogol kan förvandla triviala händelser till något spännande, absolut. Men det kanske inte fångar alla. Jag vet att spanska/latinoförfattare var in vogue ett tag, och jag försökte verkligen, men de har en tendens att skriva sju meningar med överflödigt språk för att beskriva en gatlykta, och det är inte för mig. Men andra tycks älska det.
Citat:
Vilken författare kan ni snabbast identifiera genom att läsa en ny text?
Är det en bra egenskap?
Jag skulle säga att de enda jag ens är i närheten av att kunna lätt identifiera mer är journalister. Kanske är det så att de författare jag läst/läser det mesta av pushar sig själva, eller så behöver jag aldrig gissa.
Är det en bra egenskap av lätt kännas igen? Jag vet inte. Det beror på vad läsaren är ute efter. Jag har en gång i sjuksäng läst igenom hela Jan Guillous "Arn"-saga. Det var nog det mest stereotypa trams jag läst, men även om jag tycker att Guillou är ett jävla klappträ och medioker författare, har han en kvalitet som är svår att få till och det är att man ändå vill veta hur det går. Det är en skicklighet i sig, tycker jag.