Resultat: Vem tror du vinner valet?
Viktor Orbán
18,93%
85 röster
Péter Magyar
81,07%
364 röster
2026-04-13, 11:21
  #661
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är inga vänsterliberaler, vad dillar du om? Magyar är konservativ nationalist. Tror du att man är vänsterlib per automation om man vill ha ett starkt Europa? Ni måste sluta konsumera rysk propaganda.
Men Europa har ju inte blivit starkt med EU. Snarare tvärtom. Det har inget med rysk propaganda att göra, det handlar om det verkliga utfallet.
2026-04-13, 11:24
  #662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du verkar inte riktigt hemma i en demokrati??

Det vi kan förvänta oss är ett Ungern som inte 100% stöder Ryssland och inte sättet käppar i hjulet för att stötta Ukrina.
Men knappast någon stor omvälvning, enbart att en köpt korrupt ledare ersätts av någon som inte är direktstyrd från Kreml.
Men knappast någon större förändring.
Det är bara du som fullständigt gått på Kremls propaganda.

Vill man öka krigsinsatserna med mer vapen och pengar till Ukraina kan man absolut se den här utvecklingen som positiv. Men om man i stället prioriterar en snabbare väg mot fred ser man det annorlunda. Det handlar i grunden om två olika synsätt på hur konflikten ska hanteras, inte om “rätt” eller “fel” ledare.
2026-04-13, 11:24
  #663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
Verkar som att ”vänsterliberalerna” ännu en gång vunnit över nationalisterna. Snart är det rätt få länder i Europa som styrs av yttersta högern

Fast Orban var ju bara höger i teorin, visst han motsatte sig migrationen men samtidigt skeppade han in massvis med arbetskraft från t ex Filippinerna och Pakistan. Samtidigt kryllar det av muslimer i Budapest, visst inte i samma utsträckning som Stockholm och dessa lever inte på bidrag men likväl finns dem.

Sen allt trams om kärnfamilj och energipriser, barnbidrag på typ 300kr och samma energipriser eller högre som i Sverige trots att han gång på gång hävdade att Ungern har billig energi från Ryssland. Lägg därtill att det är fan höga skatter på allt, moms på 27%, inkomstskatt på 34%, sockerskatt osv. För att inte tala om idiotin med att tobakförsäljning sker i likhet med alkohol och Systembolaget i Sverige. Sist men inte minst vurmade han, i hopp om röster, för zigenarna

Retoriken var höger men det är allt.
2026-04-13, 11:27
  #664
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Hmm vem kan ha sagt det här:




eller det här




Ange källor där man kan kiolla detta! Istället för att fråga vem som sa det så berätta istället vem som sa det! Varför är det på svungerska? Det verkar ju bara vara nys.

Jag ser nu i en spoiler att ddet var Kent Ekeroth och INTE JIMMIE ÅKESSON. ekeroth och de som hyllade Orban är nu förlorarna, the losers.
__________________
Senast redigerad av Comitium 2026-04-13 kl. 11:31.
2026-04-13, 11:35
  #665
Medlem
Tänk om Ungern undet Tisza kunde bli en mönsternationalistisk stat.
Kamp för nationen och dess medborgare, välfärd, demokrati, yttrandefrihet, sekularism, trygghet, säkerhet, fted, fria domstolar, men också fokus på språklig/kulturelka ungerska särarten.
Kamp mot extremism (nazism, fascism, nyliberalism, putinism, islamism, vänsterfeminism, genusteorier, HBTQ-vurm) och korruption.
Men det skiter nog sig ännu en gång. Eller?
2026-04-13, 11:36
  #666
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Mattias Karlsson har helt rätt.

Ok, kan du ge på exempel på MSM som upprepat kallat Orban för "fullständig diktator"?

Jag kollar t ex SVT nu och det enda jag hittar med både "Orban" och "diktator" (jag var snäll och skippade "fullständig") är artiklar om att Jean-Claude Juncker sagt "Hej diktatorn". That's it.

Ingenting på sr.se

På svd endast en rubrik sm lyder "Ungerns Orbán – "diktatorn" som får EU att skaka"

Så var hittar du allt detta som får dig att självsäkert slå fast att Mattias Karlsson har "helt rätt"?
2026-04-13, 11:37
  #667
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ange källor där man kan kiolla detta! Istället för att fråga vem som sa det så berätta istället vem som sa det! Varför är det på svungerska? Det verkar ju bara vara nys.

Jag ser nu i en spoiler att ddet var Kent Ekeroth och INTE JIMMIE ÅKESSON. ekeroth och de som hyllade Orban är nu förlorarna, the losers.

Jomshof sitter väl ändå i partistyrelsen? Men jag ser nu att du menar bara vad vissa SD:are sagt och gissar att du kommer fortsätta omdefiniera detta under diskussionens gång "Ingen riktig skotte"
2026-04-13, 11:39
  #668
Medlem
Tyckte Jimmie Åkesson sammanfattade det ganska bra, det ingjuter hopp för alla Ukraina-vänner och för de som vill ha ett mer konstruktivt EU-sammarbete.

Sen ligger de ideologiskt nära varandra men detta var litet steg i rätt riktning för Ungern och ett stort steg i rätt riktning för EU och Ukraina.
2026-04-13, 11:47
  #669
Medlem
X3treams avatar
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/GxrwWV/boersrekord-i-ungarn-mer-aa-hente

"Ungarske aksjer stiger kraftig mandag formiddag etter helgens valgskred fra opposisjonskandidat Peter Magyar."
2026-04-13, 11:48
  #670
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Tyckte Jimmie Åkesson sammanfattade det ganska bra, det ingjuter hopp för alla Ukraina-vänner och för de som vill ha ett mer konstruktivt EU-sammarbete.

Sen ligger de ideologiskt nära varandra men detta var litet steg i rätt riktning för Ungern och ett stort steg i rätt riktning för EU och Ukraina.


Ja Orban utgav sig för att vara för oberoende och självständighet men hängde egentligen i Putin, Trumps och Israels respektive pungar. Dvs falsk.

Visst, Bryssel har en massa fel men det är ändå våra egna fel. Hellre det än Ryssland/USA.
2026-04-13, 11:49
  #671
Medlem
biupy6ips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är inga vänsterliberaler, vad dillar du om? Magyar är konservativ nationalist. Tror du att man är vänsterlib per automation om man vill ha ett starkt Europa? Ni måste sluta konsumera rysk propaganda.
Det har vart känt sedan länge att är man med i EU så är det på bekostnad av att sin befolkning byts ut och sin kultur förstörs. Säger kandidaten att han är EU-vänlig är det ännu värre.

Ursula och Soros kommer få röra om i grytan i Ungern.

Vad fan menar du med starkt Europa? Ska fokus på Ukraina och bidrag till judarna i Kiev gå före att rädda Europa från att vita blir minoritet i sina egna länder.
2026-04-13, 11:52
  #672
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Jomshof sitter väl ändå i partistyrelsen? Men jag ser nu att du menar bara vad vissa SD:are sagt och gissar att du kommer fortsätta omdefiniera detta under diskussionens gång "Ingen riktig skotte"

Jag ansvarar inte för vad Kent Ekeroth eller olika SD-are har sagt. Många SD_are har genom åren sagt mycket dumt. Om vi tar Jomshof så har han också sagt mycket klokt som t.ex. att islam inte är någom bra religion alls och att den definitivt inte passar ihop med vårt svenska samhälle.

När det gäller Orban har det framgått alltmer att han är en Putinviskare och en fara för demokratin genom den omfattande nepotismen och korruptionen, ingreppen i massmedias frihet och i det ungerska rättssystemets oberoende. Alla vet det. Helt fel och nu är han borta. Orbankramarna är på förlorarsidan. Fact!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in