2026-04-13, 09:12
Medlem
Audi har som så många andra märken valt billigare material, och medvetet sänkt kvaliteten för en bättre intjäning.
Andas inte direkt kvalitet i kupén. Men dom gör ju bra bilar i övrigt.
Citera
2026-04-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur många Audimodeller är byggda i aluminium?

Edit: OBS ärlig fråga, ingen ironi. Jag har inte hängt med i Audis utveckling de senaste decennierna...
De flesta är byggda av Aluminium och högkvalitativt hållfast stål, både äldre och nyare modeller!
Citera
2026-04-13, 09:43
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Vad är dina tankar kring Audi?
Har man mycket pengar med näsan högt i vädret, och vill ha bilen mera tid på den dyra märkesverkstaden än vad den finns hemma tillgänglig att köra med så är AUDI rätt val.
Senast redigerad av RobbanUC 2026-04-13 kl. 09:46.
Citera
2026-04-13, 10:06
Medlem
Leasa ja, köpa nej. Mest p.g.a. en hel del tillförlitlighetsproblem och dyr service/reparationer. Inte världens bästa garantier heller, men det gäller ju för många tyska bilar.

Med detta sagt har min kollega haft 4 st Audi A3 TFSI av olika generationer (2-4) och de har gått som klockor allihop.
Citera
2026-04-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur många Audimodeller är byggda i aluminium?

Edit: OBS ärlig fråga, ingen ironi. Jag har inte hängt med i Audis utveckling de senaste decennierna...

Jag kommer bara på Audi A2 som var byggd en hel del i aluminium.
Men den debuterade ju 1999 så är längesen.
Senast redigerad av billy5 2026-04-13 kl. 11:46.
Citera
2026-04-13, 12:42
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Jag kommer bara på Audi A2 som var byggd en hel del i aluminium.
Men den debuterade ju 1999 så är längesen.

Den minns jag också, var väl väldigt stor andel aluminium och andra lätta material i den. Sen hade vi Audi A8 några år tidigare.
Citera
2026-04-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petasse
Hej

Min mamma vill köpa ny Audi. Är det bra bilar? Jag tycker hon ska köpa en billigare bil.
Mer bil för pengarna om hon i stället väljer Skoda eller Seat.
I princip samma bilar.
Köper hon en AUDI blir hon femte nollan bakom ratten.
Citera
2026-04-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petasse
Det går inte att ladda där vi bor. Det är en TSI? A3 i färgen röd, kört 2500 mil. Priset minns jag inte men den är jättedyr.

Går det inte precis lika bra med en nyare billigare bil? Mamma tror hon är viktig, för att hon kör Audi.
Det hör till = alla som är femte nollan bakom ratten tror dom är viktiga!
Citera
2026-04-13, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Det hör till. De vi är bekanta med i Stockholms innerstad som leasar ny Audipaudi är jätteviktiga.

Det är just märkets Merkvärdigerliebe som vi ser som avtändande. Att ägarna ser sig som Den Goda Medelklassen som röstar progressivt rött och samtidigt påstår att det är för den, nu citerar vi; "...överlägsna teknikens skull" som de kör detta automobilmärke.

En hel del servicebehov och i våra ögon svettiga verkstadsräkningar.

Men för den med gott om pengar så ger nog märket rätta vibbar till ens medelklassumgänge som prioriterar premiumviner och långweekendresor till Dubai.

De som kommer rösta bort det där "...brunsvenniga Tidö-gänget i Dressmann-kostymer..." (...återigen ett citat från våra proggiga rikingar innerstadsbekanta...) till hösten. Då sitter en Audi som pjäxan i pannbenet.
Försprång genom teknik var NSU´s slogan - som AUDI snodde när dom satte 4 ringar på huven och 4-taktare under huven på DKW F 103.
Citera
2026-04-13, 13:25
Medlem
HBTKuks avatar
Min A4 är skönaste bilen jag haft. Skön V6:a, taklucka, fin automatlåda.

Generellt är Audi betydligt bättre bygda än VW, i min mening.
Citera
2026-04-13, 13:26
Medlem
Det bolaget jag jobbade på tidigare hade svartlistning på Audi ( och VAG ) bilar.
Över 100 tjänstebilar.

Så mycket problem, redan första åren. Långa verkstadstider. Dyra reparationer och noll vilja att
ta fel på goodwill.
Har bilen gått 2 år och en dag så är garantin 100 % stängd.
Citera
2026-04-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är ju trevligt att i alla fall se några vettiga mer sakliga inlägg i tråden, som inte är fyllda av ”pöbeln” av självutnämnda ”experter” som sprider sina groteskt överdrivna fördomar och direkt felaktiga påståenden om nåt de uppenbarligen inte vet nåt om men svalt en massa tramsiga rykten om….

Audi är absolut bra bilar med hög kvalitet modern teknik hög komfort etc etc generellt sett, men har genom åren även haft flera exempel där det blivit lite miss och där högre felprocent och problem visat sig, vilket oftast handlar om de tidiga versionerna av en modell eller t ex generation av motor etc.

Detta är egentligen inte unikt för Audi utan nåt som generellt sett drabbat de flesta tillverkare.

Audi är lite av ett premiummärke, vilket de absolut förtjänar.

Att sen många nog inte kan erkänna sin egen avundsjuka, eller ens ser den om nån annan råkar ha en bil de själva medvetet eller omedvetet vet är dyrare eller tycker är finare etc, kan ju vara bra att ha i tankarna.

När det sen gäller TS fråga, ja om ens trådstarten är seriös… Är att generellt sett som med nästan alla saker, så ju nyare ju bättre av flera skäl. Men det blir ju också dyrare initialt.
Men om nu din mor gillar Audi och vill ha en sådan, så är väl det hennes sak vad hon vill göra med sina pengar. Och inte din sak att bry dig om, för du betalar väl inte för bilen….?
Nää - men han kanske tänker på arvet efter henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in