2026-04-13, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterM
Första gången jag är inne och läser om det här fallet. Såg att det pratas om en röd Volvo, eventuellt 940, som setts på gården.. Bara för att röra i grytan så hade väl psykopaten och tillika GHB-kungen Stefan Carlsson en röd Volvo 854(?). Härnösand var dessutom allmänt sådär nära för biltur och med många GHB-torskar på det.

Hade jag följt tråden innan det här nya anhållandet skulle jag nog ha diskuterat saken, men vet inte ens hur länge Stefan hade haft Volvon, förmodligen inte länge nog för att vara aktuell, ville mest röra lite i grytan..

Men känns ju jävligt spännande med eventuellt uppklarande, kanske till och med förklaring.

Tror Stefans bil var vinröd, en mörk ton en 850. När det sker ett sånt här brott tittar polisen naturligtvis vilka i närområdet som är kapabla och har kapacitet i våldsutövande. Sen var inte Stefan nån som smög in och slog ihjäl åldringar. Han var arg och våldsbenägen mot de han gjorde affärer med eller hade agg mot, men dessa saker kunde han göra när som och hade bristande impulskontroll ofta gjorde han saker i stunden mitt på ljusa dagen. Sen har de naturligtvis kollat upp han. Han satt ju längre volter med under denna tid.

Sen har de ju DNA är ju förmodligen mördaren de hittat.
Citera
2026-04-13, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Hur förklarar ni DNA:t på den mördade kvinnans byxor? Det finns ingen känd koppling mellan henne och JJ.

I fantasins kungariken är naturligtvis allting möjligt. Någon tidigare i tråden famlade desperat efter halmstrån och föreslog att de skulle ha krockat med cyklarna. Inte särskilt troligt eller seriöst.

Det som är aktuellt nu och som polisen säkert är i full gång med, är att kartlägga JJ:s tid i Härnösand. Kan han ha hamnat i dåligt sällskap under utbildningen? Det här var en tid när droger började florera alltmer fritt i samhället. Under alla omständigheter blev han kvar längre i staden än vad som var tänkt.

Ja de är ju det enda beviset som finns. Vet inte hur stort bevisvärde det har, är det blod eller annat? Det är väldigt dåligt med information i övrigt. Vilka umgicks han med.vad som helst kan vara spekulation om vad han gjort under före och efter den tiden.
Relation,droger,satanist, knark.avslöjad med något, rån låter långsökt.utpressning? Var de mer rån som pågick under den tiden. De kommer väl en rapport från polisen snart?
Citera
2026-04-13, 07:06
Medlem
Har som sagt inte följt Brattås själv, men tror du att det fanns avsikt att slå ihjäl gamlingarna från start? Tänker rent teoretiskt att någon ex. Härnösandsbo blev uppmanad att skaffa fram pengarna helt jävla omedelbart, annars blir det synd om honom, och att han då tänker på det här paret som de kan åka och råna, efter det går det snett.

För är det inte en massa snack om rån och grejer?

I övrigt kommer jag inte tjata mer om Stefan, som jag skrev mest en tanke och kul att dra den. Gälllande bilen så hade det ju krävts att han ägt den i runt 5 år för att det ens skulle finnas den kopplingen, och trots att han gillade den så tror jag inte så var fallet.
Citera
2026-04-13, 07:07
Medlem
Citat:
Första gången jag är inne och läser om det här fallet. Såg att det pratas om en röd Volvo, eventuellt 940, som setts på gården.. Bara för att röra i grytan så hade väl psykopaten och tillika GHB-kungen Stefan Carlsson en röd Volvo 854(?). Härnösand var dessutom allmänt sådär nära för biltur och med många GHB-torskar på det.

Hade jag följt tråden innan det här nya anhållandet skulle jag nog ha diskuterat saken, men vet inte ens hur länge Stefan hade haft Volvon, förmodligen inte länge nog för att vara aktuell, ville mest röra lite i grytan..

Men känns ju jävligt spännande med eventuellt uppklarande, kanske till och med förklaring.

Oj de var länge sen , men den tråden var legendarisk. Kul att du kopplar ihop det här med honom. Lite långsökt? Men om man bortser från det så kan ju jj dragit på sig en skuld, känns som han inte kan hantera jobb och inkomst och blivit meddragen på det här om de inte är vansinnesdåd .. och då är ju en person som stefan inblandad något som skulle sluta med mord.
Citera
2026-04-13, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Oj de var länge sen , men den tråden var legendarisk. Kul att du kopplar ihop det här med honom. Lite långsökt? Men om man bortser från det så kan ju jj dragit på sig en skuld, känns som han inte kan hantera jobb och inkomst och blivit meddragen på det här om de inte är vansinnesdåd .. och då är ju en person som stefan inblandad något som skulle sluta med mord.

Verkligen för långsökt, men när jag läste om Volvon i den här tråden och drog parallellen så kunde jag inte låta bli att posta det. Men såklart inget som någon kan ta på allvar, inte ens jag. 😉

Ja, jag läste delar av Stefans tråd när det begav sig. Visst tragiskt och allt det där, men gott om stor humor också!
Citera
2026-04-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagaren
Den ursprungliga teorin att Tor blev mördad, kroppen gömd, sedan mötte mördaren Gerd ute när han gick ut ur ladan, var tvungen att mörda henne också verkar mycket trolig.
MGM drog in henne i ladan men gömde inte kroppen (panik?) verkar mycket trolig.
MGM eller medhjälpare sökte snabbt igenom huset - handskar?
Det syns på flygfoton att övervåningen är inredd, ingen kallvind.
Dokumenten som fanns vid början av stigen mot Solumshamn är svårförklarade.
För äldre personer i den generationen var det inte ovanligt att ha mycket kontanter hemma.
Sedan är det väldigt illa av vissa personer att snacka skit om Tor och dottern.

Förmodligen gick mördaren eller om de var två den vägen mot Solumshamn. Den nu anhållna lämnade dna på Gerds byxben och då han förmodligen släpade henne in i ladan är det förmodligen också han som mördade dem. Vad hade JJ för kopplingar till Solumshamn? Flickvän som bodde där?
Citera
2026-04-13, 07:57
Medlem
Citat:
Har som sagt inte följt Brattås själv, men tror du att det fanns avsikt att slå ihjäl gamlingarna från start? Tänker rent teoretiskt att någon ex. Härnösandsbo blev uppmanad att skaffa fram pengarna helt jävla omedelbart, annars blir det synd om honom, och att han då tänker på det här paret som de kan åka och råna, efter det går det snett.

För är det inte en massa snack om rån och grejer?

I övrigt kommer jag inte tjata mer om Stefan, som jag skrev mest en tanke och kul att dra den. Gälllande bilen så hade det ju krävts att han ägt den i runt 5 år för att det ens skulle finnas den kopplingen, och trots att han gillade den så tror jag inte så var fallet.

Ja han hade inte den bilen då jag tänker på 2005, relativt säker.

Det har varit mycket snack om rån, utomlands folk som rest förbi. Det vi kan vara överens om är att det är en galnings verk. Kanske nått enkelt som nån som försökte sno nått och blev påkommen.

Vi kommer få en klarhet i om åtal väcks. DNA efter 20 år då vet vi ju att den häktade vart på platsen. Han har ju en del att förklara.
Citera
2026-04-13, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backadalen
Är GM fortfarande anhållen? Och i så fall så när måste han släppas??

Han är väl häktad nu, inte anhållen.
Citera
2026-04-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Var Tors dotter, Barbro, någonsin själv misstänkt?

Har det funnits någon misstänkt alls under alla år?
Citera
2026-04-13, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psg-Zlatan
Ja han hade inte den bilen då jag tänker på 2005, relativt säker.

Det har varit mycket snack om rån, utomlands folk som rest förbi. Det vi kan vara överens om är att det är en galnings verk. Kanske nått enkelt som nån som försökte sno nått och blev påkommen.

Vi kommer få en klarhet i om åtal väcks. DNA efter 20 år då vet vi ju att den häktade vart på platsen. Han har ju en del att förklara.

Stämmer personligheten in med det jag sett beskrivas av gamla skolkamrater så är det väl inte helt omöjligt att han sjunger ut, kanske har funnits en längtan att få lätta på hjärtat till och med.

..och även om han inte samarbetar omedelbart, och trots att fallet är så gammalt, så måste de väl kunna hålla honom häktad tills han bryter ihop. Har inte sett annat än släktforskning men har det meddelats direktträff på hans DNA ännu?
Citera
2026-04-13, 08:19
Medlem
Som många varit inne på, ute på landsbygden och ägare av en någorlunda aktiv jordbruksfastighet är det mer udda om det inte finns kontanter i hemmet speciellt om man är 70 år gammal. Nu utgår jag från när Tor dödades.
Däremot är det nog inte vanligt att man har 10000 i plånboken om det inte skall göras en affär i närtid. Också vanligt att större summor än så förvaras i kassaskåp/vapenskåp.
Men det finns gott om gubbar som har det i en kakburk också jag vet om minst en som än idag har det så..
Citera
2026-04-13, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Om nu mördaren kom och åkte i en röd Volvo 740/940, vad fan ska han upp i skogen upp för nån slänt/höjd och slänga väska & pärm? Det där kan jag inte få ihop varför det ligger där det ligger. Det skulle ju mer tyda på att mördaren kom gåendes via en stig över skogen.

Kan det vara så att mördaren kom dit och smög in i huset när Tor var ute i lagården? Det var därför han letade igenom huset så försiktigt. Han var ute efter dokumenten. När han hittade dem smög han ut och upp i slänten för att leta igenom dem i lugn och ro eftersom risken var stor att Tor närsomhelst skulle komma tillbaka in i huset. Han hittade inte det han sökte efter, blev förbannad och gick för att konfrontera och därefter slå ihjäl Tor som var kvar i lagården.

Han täckte över Tor mycket noggrant eftersom han ville fördröja att han blev upptäckt så att han skulle få mer tid att planera vad det nu var han hade tänkt sig efteråt. Då kommer Gerd cyklandes. Det hade ingen räknat med att hon skulle göra den dagen. Det kanske mördaren av nån anledning också visste att hon inte hade tänkt göra och det var därför mördaren kom dit just den dagen. Han hade trott att Tor skulle vara ensam den dan. Men nu kommer Gerd i alla fall. Gerd kanske först går in i huset. Hon ser att Tor inte är där. Hon går därför till lagården.

Mördaren inser att även om Gerd kanske inte skulle hitta Tors kropp med det snaraste så skulle hon tycka att det var konstigt att Tor inte var där och slå larm. Mördaren blir tvungen att ta ett mycket snabbt beslut att döda även Gerd. Kanske därför Gerd blir mer slarvigt övertäckt. Kanske därför dokumenten blir kvar i skogen. Mördaren lämnar i stress. Bankomatuttaget kan ha varit ett villospår. Eller ett försök att få "kompensation" för vad det nu var han tyckte att Tor var "skyldig" honom. Det är möjligt att han skulle ha tagit kontanterna om han hade haft mer tid att leta igenom huset. Men det var dokumenten han först och främst var ute efter (kvitto, köpebevis?) och sen när Gerd dök upp blev det inte av att leta efter nåt mer utan han "nöjde" sig med att ta bankomatkortet.

Vet man förresten med säkerhet att inget saknades i dokument portföljen? Mördaren kanske faktiskt hittade det han var ute efter där i och tog det med sig i fickan? Det som stod på det dokumentet var säkert motivet isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in