2026-04-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Är det känt var Gerd bodde?

Ja.
Citera
2026-04-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det jag reagerar på är att många tror att det var normalt att ha massor med kontanter hemma för tjugofem år sedan, som att man inte betalade med kort eller Bankgiro.
Ja det var normalt.Mindre normalt idag,Men som sagt gäller det nog äldre människor iaf numera.Släpp detta nu och fokusera på möjliga scenarion
Citera
2026-04-13, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Svårt att få huvet runt MGM som nån som skulle haft en medbrottsling. För mycket av en loner tänker jag.

Har den här prövats när det gäller Victory-skorna?

Det är Gerds. Hon köpte dem i St Petersburg. Ingen annan än hon och Tor kände till dem.

Det är dem hon trampar ut till Brattås i. När hon går ut mot förrådet är det dem hon har på sig. Efter att ha blivit ihjälslagen är det dem mördaren tar tag i när han släpar iväg henne. Kanske trillar de av så att han tvingas greppa om hennes vrister.

Han förstår att han har satt spår på strumpbyxorna men det tar emot att dra av och undanröja dem. Kan leda till andra besvärande avtryck. Han nöjer sig med att ta med skorna som redan ligger lösa på backen.

Väl inne i huset har han försett sig med handskar från förrådet. Han får han syn på Gerds finare skor och slänger in dem under trappen.

Gerd gjorde aldrig det skoval som förbryllade utredningen. Mördaren gjorde aldrig den märkliga manövern att förflytta skorna från gårdsplanen. Det fanns aldrig någon annan kvinna i huset.

Kan tänka mig att Gerds "finskor" blev nedblodade. Annars hade det fasiken inte förvånat en om GM ställt in dem prydligt i hallen istället för att slänga in dem under farstubron.
Citera
2026-04-13, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Jag tror det bara är GW som är förbryllad.

Enligt Barbro var det inga "finskor". De var av sorten enkla ballerinaskor, utan klack. Vardagsskor för de allra flesta.

Frågar du mig hade hon på sig dem när hon åkte till Tor och hade på sig dem, och inga andra någonsin, från det att hon anlände till det att hon dog.

För all del. GW:s eventuella expertis lär inte omfatta damskors grad av snofsighet.
Citera
2026-04-13, 00:34
Medlem
Citat:
Jag tror det bara är GW som är förbryllad.

Enligt Barbro var det inga "finskor". De var av sorten enkla ballerinaskor, utan klack. Vardagsskor för de allra flesta.

Frågar du mig hade hon på sig dem när hon åkte till Tor och hade på sig dem, och inga andra någonsin, från det att hon anlände till det att hon dog.

Enig. GW visar ju upp ett par liknande skor i Veckans Brott och jag ser inte varför hon inte skulle kunna ha cyklat i dem. När hon putsade fönster uppflugen på en stol lär hon nog ha tagit av dem för att sedan ta på dem igen när hon ska gå ut och se vad som pågår i lagården.

Personligen tycker jag det är mer intressant att GM gömmer skorna efter morden. Han städar gårdsplan, tar med sig mordvapnet, stänger dörren till ladugården och verkar ha varit extremt försiktig när han tittat i skåp (varför inte stänga ordentligt isåfall utan lämna på glänt sådär?).
Citera
2026-04-13, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Enig. GW visar ju upp ett par liknande skor i Veckans Brott och jag ser inte varför hon inte skulle kunna ha cyklat i dem. När hon putsade fönster uppflugen på en stol lär hon nog ha tagit av dem för att sedan ta på dem igen när hon ska gå ut och se vad som pågår i lagården.

Personligen tycker jag det är mer intressant att GM gömmer skorna efter morden. Han städar gårdsplan, tar med sig mordvapnet, stänger dörren till ladugården och verkar ha varit extremt försiktig när han tittat i skåp (varför inte stänga ordentligt isåfall utan lämna på glänt sådär?).

GW visar inte upp enkla, ballerinaskor utan klack.
GW visar upp mer bastanta damskor med klack.

Vilket är närmast bedrägeri, såvida inte Barbro ljuger.
Citera
2026-04-13, 00:55
Medlem
ZodiacParadices avatar
Om nu mördaren kom och åkte i en röd Volvo 740/940, vad fan ska han upp i skogen upp för nån slänt/höjd och slänga väska & pärm? Det där kan jag inte få ihop varför det ligger där det ligger. Det skulle ju mer tyda på att mördaren kom gåendes via en stig över skogen.
Citera
2026-04-13, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Om nu mördaren kom och åkte i en röd Volvo 740/940, vad fan ska han upp i skogen upp för nån slänt/höjd och slänga väska & pärm? Det där kan jag inte få ihop varför det ligger där det ligger. Det skulle ju mer tyda på att mördaren kom gåendes via en stig över skogen.

Ja, det är mystiskt. Men kan förklaras av att GM var på gården vid fler tillfällen än ett.
Citera
2026-04-13, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Lustmord är nog det sista jag tror på, Kan ju vara så enkelt att man har genomsökt huset försiktigt pga genomsökningen skett innan morden. Är det ett lustmord brukar man ha med sig vapen, vapen man fantiserat att mörda med. I detta fallet verkar det vara ett rent spontant impulsmord. Man tar en yxa på gården
Det kan ju vara så enkelt att gärningsmännen genomsökt huset medans Tor är ute och hugger ved. Helt plötsligt kommer Barbro cyklande och går in i huset. Gärningsmännen har gömt sig medans Babro strosar runt på nedanvåningen och putsar fönster, det förklarar också skospåren på vinden. GM får panik och lyckas smyga ut ur huset efter en viss tid. detta ser Tor och konfronterar dom, istället för att fly så tar man yxan från Tor pga att GM och BO känner varandra och slår ihjäl han. När dom håller på och gömma kroppen så kommer Barbro ut för att titta till Tor, Helt ovetandes vad som precis utspelats.

man springer efter en skrikande Barbro och slår ihjäl henne också.
Dottern Barbro är inte ihjälslagen däremot mördades Tors särbo Gerd vid detta tillfälle.
Barbro är alltså Tors dotter , som fortfarande i allra högsta grad är i livet.
Citera
2026-04-13, 01:10
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ja, det är mystiskt. Men kan förklaras av att GM var på gården vid fler tillfällen än ett.
Ja och det skulle inte förvåna mig om yxan ligger kastad precis i närheten uppe på skogen där men att polisen har missat !
Citera
2026-04-13, 01:37
Medlem
där håller jag helt med dig, Att GW snöat in och målat ut skorna som nån form av lösning på mordet är bara fel.
Citera
2026-04-13, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Dottern Barbro är inte ihjälslagen däremot mördades Tors särbo Gerd vid detta tillfälle.
Barbro är alltså Tors dotter , som fortfarande i allra högsta grad är i livet.

Blandade ihop dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in