2026-04-12, 19:25
Medlem
Kvinna, närmare 50 och lätt överviktig.
Har tidigare tränat lite olika, men har ett par år av inaktivitet som nu ska ändras på.
Klimakteriet gör sitt både på fysiken och den mentala hälsan så nu är det dags att bryta innan det går för långt.

Har diverse fysiska småproblem samt astma, förutom övervikt.
Övervikten ska bort via kosten.
Har haft problem med bäcken och rygg i många år. Har också problem med en axel. Detta gör att det kommer fokuseras på stärkande övningar och funktionell träning. När jag känner mig starkare så kommer lite tyngre vikter att få större plats.

Har löpband, träningscykel, kettlebells och lite fria vikter hemma. Kommer använda mig av detta, inget gym. Just nu används löpbandet mest och tanken är att ge mig ut när jag känner mig lite starkare och det blivit lite varmare i luften.

Vikten är inte viktig så den kommer jag inte ha koll på.
Mått har jag inga aktuella, kommer troligtvis inte bry mig om det heller än. Just nu är fokus att få en bra rutin.

Denna journal är för att hålla mig själv ansvarig och minska risken att jag ger upp.
Citera
2026-04-12, 19:26
Medlem
260411

Löpband 4,2 km 6km/h

Tar det lugnt för att minska risken för skador och att skenbenen ska ta stryk. Tränar upp lite teknik.
Citera
2026-04-12, 19:32
Medlem
260412

Kettlebells

Kettlebell swing 12kg*3*10
Goblet squat 8kg*3*10
Enarmsrodd 4kg*3*10
Enarmspress 4kg*3*10
Windmill 4kg*3*10 (försöker lära mig övningen)

Tips på bra övningar tas tacksamt emot
Just nu använder jag mig av google och appar, men gillar inte att stå framför en skärm så tröttnar snabbt på att googla efter det
Citera
2026-04-12, 20:34
Medlem
maxatdunders avatar
Lycka till! 50 är väl ingen ålder, gick förbi seniorgympa och det var faktiskt ganska bra tempo på gubbarna(och gummorna).
Citera
2026-04-12, 20:46
Medlem
Asbra upplägg. Också bra att dokumentera här och få lite pepp.
Bra att inte kolla vikt och sådant. Bäst att få in rutiner som du skriver.
Är målet att tappa lite vikt bör du ej stressa kroppen för mycket då du får ökat kortisol.
Detta förhindrar fettförbränning.
Promenad jättebra och gärna med aningens uppförslut om din maskin klarar det.

Jag önskar dig lycka till!
50 är ingen ursäkt. Kötta på bara!
Citera
2026-04-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Asbra upplägg. Också bra att dokumentera här och få lite pepp.
Bra att inte kolla vikt och sådant. Bäst att få in rutiner som du skriver.
Är målet att tappa lite vikt bör du ej stressa kroppen för mycket då du får ökat kortisol.
Detta förhindrar fettförbränning.
Promenad jättebra och gärna med aningens uppförslut om din maskin klarar det.

Jag önskar dig lycka till!
50 är ingen ursäkt. Kötta på bara!

Tack.
Jodå, löpbandet har lutning till 15 grader så jag använder mig av det också.
Citera
2026-04-12, 22:59
Medlem
triptykens avatar
Kör på!

MEN försök ta ett långsiktigt perspektiv här. Du ska skapa ett "nytt normalt" inte gå en dunderkur. Så börja att kolla dom värsta bovarna i dieten och hitta träningsformer du tycker är ganska kul. Min granne som är 70 började med seniorboxning och hon älskar det mest för att det "inte känns som träning" utan är roligt. Om du tar i så du spricker i början kan det lätt kännas hopplöst när man inte orkar.

Är så jävla smart av dig att skita i att titta på vågen. Spegeln och välmående är bättre måttstockar.

Mäktigt av dig!
Citera
2026-04-13, 00:39
Medlem
Voloteas avatar
10-15 min promenad efter maten sänker blodsockret markant. Mycket rekommenderat.
Citera
2026-04-13, 01:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
260412

Kettlebells

Kettlebell swing 12kg*3*10
Goblet squat 8kg*3*10
Enarmsrodd 4kg*3*10
Enarmspress 4kg*3*10
Windmill 4kg*3*10 (försöker lära mig övningen)

Tips på bra övningar tas tacksamt emot
Just nu använder jag mig av google och appar, men gillar inte att stå framför en skärm så tröttnar snabbt på att googla efter det

Hitta övningar på Youtube och lär dig dem. Bygg upp en bank i minnet.
Citera
2026-04-13, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Kör på!

MEN försök ta ett långsiktigt perspektiv här. Du ska skapa ett "nytt normalt" inte gå en dunderkur. Så börja att kolla dom värsta bovarna i dieten och hitta träningsformer du tycker är ganska kul. Min granne som är 70 började med seniorboxning och hon älskar det mest för att det "inte känns som träning" utan är roligt. Om du tar i så du spricker i början kan det lätt kännas hopplöst när man inte orkar.

Är så jävla smart av dig att skita i att titta på vågen. Spegeln och välmående är bättre måttstockar.

Mäktigt av dig!

Jo, jag är som sagt inte ny på att träna. Ska bara komma igång och komma tillbaka.

Vikten har aldrig varit viktig, jag känner i kroppen när det blir bra.

Jag gillar att springa (trodde jag aldrig som knatte), men att bara lyfta vikter är tråkigt. Därför har jag börjat med kettlebells och lite mer funktionell träning nu.

Hyrox har jag kollat lite på. Tror det skulle passa mig bra, ser roligt ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
10-15 min promenad efter maten sänker blodsockret markant. Mycket rekommenderat.

Har aldrig gillat gå direkt efter jag ätit. Äter hellre efter jag gått.
Men jag får kanske tänka om. Klimakteriekroppen är inte att leka med.
Citera
2026-04-13, 05:58
Medlem
Onanikrems avatar
Cykla skulle jag säga, då får du kondition utan att belasta kroppen för mycket i början. Nu är det ju vår och snart sommar. När du cyklat upp konditionen börjar du jogga, se till att ha bra skor och ta inte ut dig helt, bättre 45min två dagar än 1,5h en dag. Cykla skall du göra precis varje dag.

När du fått upp kondition kan du börja köra magövningar och kettlebell för att snygga till kroppen.
Citera
2026-04-13, 14:35
Medlem
260413

Löpband 5.1 km 6km/h

Pga astman så tar det lite tid innan jag bygger upp kondition. Men 5 km utan paus var första delmålet.

Eftersom skenbenen känns bra så blir det nu att börja variera lite mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in