2026-04-12, 11:53
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Dancing with myself är väl ändå Billy Idol, inte Joel?

Och bästa skiva? Svårt val mellan första och sista, men Nattmacka är ju bra eftersom den täcker det mesta ur deras karriär.

Tack för korrigeringen fixar det direkt.
Deras bästa skiva är nog kanske en väldigt svår fråga när det kommer till Dag Vag.
Debuten är ändå lite bortglömd vissa stunder, men även en tidig klassiker.
I mitt fall så är det nog Scenbuddism som jag håller högst i diskografin.
Almanacka är en god nr 2

Nattmacka är en väldig svanesång från Dag Vag
Citera
2026-04-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Jag har en bootleg inspelad från Härnösand 1980/81 på kassett och en kassett från Katarinahissen i Sthlm 1980. Jag tror att spelningen från Katarinahissen sändes på radio vid den tiden. Jag har även en kassett med Black Uhuru inspelad från Katarinahissen runt 1981/82. Den spelningen såg jag live och måste ha spelat in den i efterhand på radion. Jag har fler kassetter märkta med Katarinahissen b.l.a. Reeperbahn och Gyllene Tider från den tiden så jag antar att Sveriges Radio sände massor av spelningar därifrån på den tiden. Det är svårt med årtal och exakta minnen nu när det ändå snar gått 50 år. Jag har även Dag Vag på Måndagsbörsen inspelad på VHS.
Måste väl vara Mariahissen?
Där har jag sett Dag Vag många gånger.
Så vitt jag vet har det aldrig varit spelningar på Katarinahissen.
Citera
2026-04-12, 11:59
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Nattmacka måste jag säga är min favoritplatta med Dag Vag.

Av följande orsaker:
- Jag var på plats och spelade in själv.
- Dock skippade de "Musik" på officiella plattan, men den fick jag inspelad på min version.
- De spelade väldigt bra och tajt den kvällen.
- Stig Vig var på väldigt gott humör och skojade hela tiden mellan låtarna.
- Enda minuset är att mixningen har lite övergripande eko på en del låtar på den officiella versionen, men det har att göra med Tages "dub-trum-ljud" på vissa låtar.

Måste ha varit en väldigt bra konsert & tråkigt att det blev Dag Vags sista spelning.
Undrar om det finns mera av den konserten någonstans ifall det hade blivit en dubbel CD.
Men det kanske blev för dyrt att ge ut. Men det blev både en CD & LP så alltid något.

Bandet var verkligen på topp & även deras hemsida säger så här om Nattmacka.
" I december förra året gjorde "Stickan" och Dag Vag sitt sista gig på ett fullknökat Akkurat i Stockholm. Höst-turnén avslutades på hemmaplan med gästartist (BumpaBerra) och 24- kanalsinspelning.
Det var en av dom där kvällarna då allt satt rätt och band och publik skapade magi tillsammans. Stickan spelade ut hela sitt register från torr humorist till djup poet och bandet var i nuet."

Nattmacka är nog till viss del en av deras bästa Liveskivor.
Dock är jag svag för Scenbuddism som enligt mig är deras bästa skiva.
Citera
2026-04-12, 12:02
Medlem
526s avatar
Spelade in en livekonsert från radion nångång 80-81? Det varen låt där de sjöng "Aldrig aldrig aldrig militär" (tror jag). Kom ihåg att jag gillade den. Nån som vet om det finns en sån låt? Kanske var nått annat band också - lite rörigt.
Citera
2026-04-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Måste ha varit en väldigt bra konsert & tråkigt att det blev Dag Vags sista spelning.
Undrar om det finns mera av den konserten någonstans ifall det hade blivit en dubbel CD.
Men det kanske blev för dyrt att ge ut. Men det blev både en CD & LP så alltid något.

Bandet var verkligen på topp & även deras hemsida säger så här om Nattmacka.
" I december förra året gjorde "Stickan" och Dag Vag sitt sista gig på ett fullknökat Akkurat i Stockholm. Höst-turnén avslutades på hemmaplan med gästartist (BumpaBerra) och 24- kanalsinspelning.
Det var en av dom där kvällarna då allt satt rätt och band och publik skapade magi tillsammans. Stickan spelade ut hela sitt register från torr humorist till djup poet och bandet var i nuet."

Nattmacka är nog till viss del en av deras bästa Liveskivor.
Dock är jag svag för Scenbuddism som enligt mig är deras bästa skiva.

Bra skrivet från hemsidan! Det var en magisk kväll på ett knökfullt Akkurat vid Slussen i Stockholm som jag alltid kommer minnas med stor glädje. Hoppas de släpper en officiell version med även ”Musik” på denna gång.

Finns det nån låt som saknas på liveplattan men som du velat höra?
Citera
2026-04-12, 15:22
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Helt rätt, det är Mariahissen han menar. Bill Öhrström och Mona Seilitz klubb som blev ett hem för både progg, punk och lite avantgarde. Jag var där ett par gånger men såg inte Dag Vag just där.
Citera
2026-04-12, 15:26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Bra skrivet från hemsidan! Det var en magisk kväll på ett knökfullt Akkurat vid Slussen i Stockholm som jag alltid kommer minnas med stor glädje. Hoppas de släpper en officiell version med även ”Musik” på denna gång.

Absolut, lite tidigare låtar som Jag blev inte hög eller Sanningens Silverflod.
Men som helhet är det ett fint minne över Dag.
Citera
2026-04-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Absolut, lite tidigare låtar som Jag blev inte hög eller Sanningens Silverflod.
Men som helhet är det ett fint minne över Dag.

Håller helt med!
Citera
2026-04-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Spelade in en livekonsert från radion nångång 80-81? Det varen låt där de sjöng "Aldrig aldrig aldrig militär" (tror jag). Kom ihåg att jag gillade den. Nån som vet om det finns en sån låt? Kanske var nått annat band också - lite rörigt.

Låter grymt kul! Har du möjlighet att ladda upp din radioinspelning digitalt?
Citera
2026-04-12, 19:56
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling

Självklart Mariahissen. My mistake.
Citera
2026-04-12, 20:09
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:

Av den låtlistan som fanns från Akkurat så måste jag nog säga i så fall dessa låtar som enligt deras
hemsida så var setlistan denna https://dagvag.se/2011/111211akkurat.php

Glappkontakt , Tiden Jagar Oss Alla , Musik , Flyger , Jag Vaknade Upp, Tom & Trycke E För Mycket

& utanför listan så blir det nog Ronny Du E Rå , Jag Blev Inte Hög, Hej Schweiz , Pär I Hagen , Popitop
Citera
2026-04-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Av den låtlistan som fanns från Akkurat så måste jag nog säga i så fall dessa låtar som enligt deras
hemsida så var setlistan denna https://dagvag.se/2011/111211akkurat.php

Glappkontakt , Tiden Jagar Oss Alla , Musik , Flyger , Jag Vaknade Upp, Tom & Trycke E För Mycket

& utanför listan så blir det nog Ronny Du E Rå , Jag Blev Inte Hög, Hej Schweiz , Pär I Hagen , Popitop

Tack för hela setlisten!
Hade varit en dröm om de kunde släppa hela rasket från början till slut. En trippel box med en stor fet booklet att bläddra i och kanske en 4-LP-box-dito med alla låtarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in