Citat:
Ursprungligen postat av
Rebali179
Tycker också att låten påminner eller låter som Paul Ankas Diana?!
Med tanke på alla covers Dag Vag spelade in under deras karriär är jag inte förvånad ifall Diana inte influerade låten på nåt sätt. Ibland undrar jag hur stor del av deras låtar egentligen är covers.
De jag minns såhär på rak arm är först Dansar med Mig Själv,Generation X -Dancing With Myself och Blöt Dröm,Max Romeo - Wet Dream.
Andra uppenbara covers är Snorbloos (Bob Dylan), Sanningens Silverflod (Träd Gräs & Stenar), Popitopp (Thore Skogman) , Sånt Är Livet (Minns inte vem som skrev den men tror att Stikkan Andersson skrev den svenska texten), Trycke E För Mycke' (The Selector) och Kinesiska Muren ( Jag tror att det är en Ewert Taube från början).
Det här är visserligen lite off topic i den här tråden men jag plockade fram min hyllningsCD till Onkel Kånkel för att se ifall Stig och Röjarna gjorde fler än en låt men tyvärr inte. Nu när jag lyssnade igenom den för första gången den här sidan av seklet så slår det mig att flera av låtarna är mycket bättre versioner av Onkels original. Charta77 gör Åka Femtiotalsbil lysande,Union Carbide gör en bra version av 1 Kromosom För Mycket och Dom Dummaste's version av Du Är Ett Ägg är överlägsen originalet.
Samlingsskivan heter Kånkelmania - A Tribute To Onkel Kånkel.
För att återgå till Ojj!600 och Stig+Röjarna så tror jag att Dag Vag var på nedgång rent publikmässigt runt 1982/83. Ebba Grön hade precis splittrats och en ny våg av alternativ musik spreds över landet. Synthmusik och Discopopen tog över danshaken och klubbarna precis som det gjordes i U.S.A,Tyskland och England några år tidigare även om rockpubliken fanns kvar.
Dag Vag var ju aldrig ett renodlat punkband utan dom spelade ju enligt Stig Vig "Transkontinental Rockreggae" vilket jag tycker summerar deras stil men sanningen är ju att dom var som störst under den gemensamma turnén med Ebba Grön där dom t.o.m gemensamt publicerade en annons i en dagstidning att Ebba Grön & Dag Vag gift sig.
Om jag minns rätt så nämns det i dokumentären,"Allt Medan Stjärnor Föds Och Dör" (som jag verkligen ångrar att jag inte sparade när jag hade chansen) att bandet var på dekis vid den tiden och att det inte bara var Stig som gjorde sidoprojekt utan även Beno Zeno och Zilversurfarn m.fl. Man får inte heller glömma hur flytande bandet var när det gäller medlemmar,så vitt jag vet är bandet innehållit minst 20 mer eller mindre fasta/tillfälliga medlemmar som kommit och gått under karriären. Dag Vag har ju ändå alltid varit Stigs band ända sedan första utgåvan av singeln Dimma som faktiskt släpptes innan Dag Vag ens var ett namn. I dokumentären,om jag kommer ihåg rätt,så berättar ju Zilversurfarn att han och andra i bandet att dom var tvungna att tjata på Stig att skriva nåt nytt till Dag Vag i mitten av åttiotalet men att Stig var ganska "lat" under den tiden och vi ser ju att det blev glesare och glesare mellan skivorna från mitten av åttiotalet och framåt.
Man får ju heller inte glömma bort att Stig var kronisk sjuk under hela livet och den faktorn kan ju ha spelat in.
Han fick ju till sist en ny njure men dog ju tyvärr ändå i förtid.