2026-04-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Stig Vig har väl skrivit det mesta & lite till vill jag minnas & samtidigt så är jag glad att bandet håller minnet levande. av Videos att dömma så låter det ändå rätt så bra. Tage kanske väljer
att inte spela mera eftersom Dag Vag inte finns mer alls.

1 Timme Dag Vag & 1 Timme Nynningen kan ändå vara rätt så bra koncept.
Nu har jag visserligen sett Dag Vag 2 ggr men då var Kenny , Stig Vig, Tage & Tekka Puuk spelade

Min lista skulle nog kunna bli kanske denna tror jag nog om man fick drömma & även önska

Sanningens Silverflod , Tom , Dimma , Fattiga & Rika , Om Döden, Bland Gamla Och Unga,
Min Pappa, Hellre En Raket, Lång Väg, Ogräset, Mot Solen, Slaveri, Samma Sak, Trycke E För Mycket,
Idioterna, Musik, Flyger, Min Tunna & Tiden Jagar Oss Alla

Fin låtlista…alla låtarna du nämnde är klassiker på var och sitt vis.

Hoppas de orkar repa in så mycket låtar som möjligt så att fansen får höra så mycket av dagens Dag Vag som möjligt.
Citera
2026-04-08, 21:18
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Fin låtlista…alla låtarna du nämnde är klassiker på var och sitt vis.
Hoppas de orkar repa in så mycket låtar som möjligt så att fansen får höra så mycket av dagens Dag Vag som möjligt.

Men det verkar väl som att Zilversurfarn sjunger väl vissa låtar & Kenny tar någon låt.
Skulle vara kul ifall de tar upp Om Döden. Även om Kenny inte gillar arret på den.
Eller så överaskar de oss & väljer en del bortglömda pärlor. Men det kan nog bli bra med
1 timme Dag Vag & 1 timme Nynningen
Citera
2026-04-09, 00:17
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Ojj!600 har jag missat totalt

Ser att här finns låten Jag Blir Galen som finns på skivan Kackerlacka & även Vraket & Hoppet som finns på Dag Vags skiva HELQ

Det enda jag kommer på som sidoprojekt vad jag vet i alla fall är väl den udda skivan
Stig Vig & Dom 40 Røjarna – Presenterar Kapten Sørensen
https://open.spotify.com/album/5ghh7Mjo6u2z9StTrj99HO

Där finns dock 2 låtar som Dag Vag har "spelat in på nytt" :
Rysk Roulette som finns på Epette
Små Hjul som finns på Kackerlacka

Nu har jag lyssnat på de två singlarna jag har, Kryper I Mig/Gomorron och Barnen/Många Gånger Om. Gomorron låter precis som Dag Vag och Många Gånger Om finns väl på 7 Lyckliga Elefanter om jag minns rätt.

Stig Vig & De 40 Röjarna upptäckte jag när jag för längesen köpte en samlings CD med band som hyllar Onkel Kånkel där Stickan och Röjarna gör låten CP-Turk.
Senare hittade jag LP'n du nämner. Kul att dom gör en cover på Gasolin'/Kim Larsens Det Er En Kold Tid. (Östra Söder).
Citera
2026-04-10, 18:07
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Nu har jag lyssnat på de två singlarna jag har, Kryper I Mig/Gomorron och Barnen/Många Gånger Om. Gomorron låter precis som Dag Vag och Många Gånger Om finns väl på 7 Lyckliga Elefanter om jag minns rätt.

Stig Vig & De 40 Röjarna upptäckte jag när jag för längesen köpte en samlings CD med band som hyllar Onkel Kånkel där Stickan och Röjarna gör låten CP-Turk.
Senare hittade jag LP'n du nämner. Kul att dom gör en cover på Gasolin'/Kim Larsens Det Er En Kold Tid. (Östra Söder).

Många Gånger Om finns både på 7 Lyckliga Elefanter & på skivan Nej Till Kärnkraft
Tycker också att låten påminner eller låter som Paul Ankas Diana?!

Har hört både längesedan & rätt nyligen deras version av CP-Turk.
tur att han inte gjorde den under Dag Vag eran. Men ändå så låter den riktigt bra för att vara
Stig Vig som tolkar Onkel Kånkel.
Citera
2026-04-11, 00:03
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Tycker också att låten påminner eller låter som Paul Ankas Diana?!

Med tanke på alla covers Dag Vag spelade in under deras karriär är jag inte förvånad ifall Diana inte influerade låten på nåt sätt. Ibland undrar jag hur stor del av deras låtar egentligen är covers.

De jag minns såhär på rak arm är först Dansar med Mig Själv,Generation X -Dancing With Myself och Blöt Dröm,Max Romeo - Wet Dream.
Andra uppenbara covers är Snorbloos (Bob Dylan), Sanningens Silverflod (Träd Gräs & Stenar), Popitopp (Thore Skogman) , Sånt Är Livet (Minns inte vem som skrev den men tror att Stikkan Andersson skrev den svenska texten), Trycke E För Mycke' (The Selector) och Kinesiska Muren ( Jag tror att det är en Ewert Taube från början).

Det här är visserligen lite off topic i den här tråden men jag plockade fram min hyllningsCD till Onkel Kånkel för att se ifall Stig och Röjarna gjorde fler än en låt men tyvärr inte. Nu när jag lyssnade igenom den för första gången den här sidan av seklet så slår det mig att flera av låtarna är mycket bättre versioner av Onkels original. Charta77 gör Åka Femtiotalsbil lysande,Union Carbide gör en bra version av 1 Kromosom För Mycket och Dom Dummaste's version av Du Är Ett Ägg är överlägsen originalet.
Samlingsskivan heter Kånkelmania - A Tribute To Onkel Kånkel.

För att återgå till Ojj!600 och Stig+Röjarna så tror jag att Dag Vag var på nedgång rent publikmässigt runt 1982/83. Ebba Grön hade precis splittrats och en ny våg av alternativ musik spreds över landet. Synthmusik och Discopopen tog över danshaken och klubbarna precis som det gjordes i U.S.A,Tyskland och England några år tidigare även om rockpubliken fanns kvar.
Dag Vag var ju aldrig ett renodlat punkband utan dom spelade ju enligt Stig Vig "Transkontinental Rockreggae" vilket jag tycker summerar deras stil men sanningen är ju att dom var som störst under den gemensamma turnén med Ebba Grön där dom t.o.m gemensamt publicerade en annons i en dagstidning att Ebba Grön & Dag Vag gift sig.
Om jag minns rätt så nämns det i dokumentären,"Allt Medan Stjärnor Föds Och Dör" (som jag verkligen ångrar att jag inte sparade när jag hade chansen) att bandet var på dekis vid den tiden och att det inte bara var Stig som gjorde sidoprojekt utan även Beno Zeno och Zilversurfarn m.fl. Man får inte heller glömma hur flytande bandet var när det gäller medlemmar,så vitt jag vet är bandet innehållit minst 20 mer eller mindre fasta/tillfälliga medlemmar som kommit och gått under karriären. Dag Vag har ju ändå alltid varit Stigs band ända sedan första utgåvan av singeln Dimma som faktiskt släpptes innan Dag Vag ens var ett namn. I dokumentären,om jag kommer ihåg rätt,så berättar ju Zilversurfarn att han och andra i bandet att dom var tvungna att tjata på Stig att skriva nåt nytt till Dag Vag i mitten av åttiotalet men att Stig var ganska "lat" under den tiden och vi ser ju att det blev glesare och glesare mellan skivorna från mitten av åttiotalet och framåt.
Man får ju heller inte glömma bort att Stig var kronisk sjuk under hela livet och den faktorn kan ju ha spelat in.
Han fick ju till sist en ny njure men dog ju tyvärr ändå i förtid.
Citera
2026-04-11, 00:19
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Alla skivor du nämnde är ju klassiska Dag Vag-plattor. Hade önskat att fler tejpare spelat in dom under 80-talet. Finns väldigt lite liveinspelningar för att vara ett så pass stort band. Har frågat runt kring de tejpare jag känner angående Uppsala 1988 på Barowiak, men hittills ingen som har den, men alla känner till att den finns. Frågan är bara vem som kan ha live-kassetten?

Jag har en bootleg inspelad från Härnösand 1980/81 på kassett och en kassett från Katarinahissen i Sthlm 1980. Jag tror att spelningen från Katarinahissen sändes på radio vid den tiden. Jag har även en kassett med Black Uhuru inspelad från Katarinahissen runt 1981/82. Den spelningen såg jag live och måste ha spelat in den i efterhand på radion. Jag har fler kassetter märkta med Katarinahissen b.l.a. Reeperbahn och Gyllene Tider från den tiden så jag antar att Sveriges Radio sände massor av spelningar därifrån på den tiden. Det är svårt med årtal och exakta minnen nu när det ändå snar gått 50 år. Jag har även Dag Vag på Måndagsbörsen inspelad på VHS.
Citera
2026-04-11, 06:38
Medlem
Citat:
Jag har en bootleg inspelad från Härnösand 1980/81 på kassett och en kassett från Katarinahissen i Sthlm 1980. Jag tror att spelningen från Katarinahissen sändes på radio vid den tiden. Jag har även en kassett med Black Uhuru inspelad från Katarinahissen runt 1981/82. Den spelningen såg jag live och måste ha spelat in den i efterhand på radion. Jag har fler kassetter märkta med Katarinahissen b.l.a. Reeperbahn och Gyllene Tider från den tiden så jag antar att Sveriges Radio sände massor av spelningar därifrån på den tiden. Det är svårt med årtal och exakta minnen nu när det ändå snar gått 50 år. Jag har även Dag Vag på Måndagsbörsen inspelad på VHS.

Kul att höra. Har du möjlighet att föra över Härnösand 1980/81 från kassett till digitalt format?
Citera
2026-04-11, 20:07
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Kul att höra. Har du möjlighet att föra över Härnösand 1980/81 från kassett till digitalt format?

Jag kan göra ett försök men det kommer nog att ta en stund då det var längesen jag rippade något.
Citera
2026-04-11, 20:24
Medlem
Citat:
Jag kan göra ett försök men det kommer nog att ta en stund då det var längesen jag rippade något.

Toppen. Ta den tid du behöver. Jag har en inspelning som jag gjorde med Dag Vag på deras sista spelning med Stig Vig. Säg till om du vill ha den?
Citera
2026-04-12, 11:18
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Med tanke på alla covers Dag Vag spelade in under deras karriär är jag inte förvånad ifall Diana inte influerade låten på nåt sätt. Ibland undrar jag hur stor del av deras låtar egentligen är covers.

De jag minns såhär på rak arm är först Dansar med Mig Själv,Generation X -Dancing With Myself och Blöt Dröm,Max Romeo - Wet Dream.
Andra uppenbara covers är Snorbloos (Bob Dylan), Sanningens Silverflod (Träd Gräs & Stenar), Popitopp (Thore Skogman) , Sånt Är Livet (Minns inte vem som skrev den men tror att Stikkan Andersson skrev den svenska texten), Trycke E För Mycke' (The Selector) och Kinesiska Muren ( Jag tror att det är en Ewert Taube från början).

Det här är visserligen lite off topic i den här tråden men jag plockade fram min hyllningsCD till Onkel Kånkel för att se ifall Stig och Röjarna gjorde fler än en låt men tyvärr inte. Nu när jag lyssnade igenom den för första gången den här sidan av seklet så slår det mig att flera av låtarna är mycket bättre versioner av Onkels original. Charta77 gör Åka Femtiotalsbil lysande,Union Carbide gör en bra version av 1 Kromosom För Mycket och Dom Dummaste's version av Du Är Ett Ägg är överlägsen originalet.
Samlingsskivan heter Kånkelmania - A Tribute To Onkel Kånkel.

För att återgå till Ojj!600 och Stig+Röjarna så tror jag att Dag Vag var på nedgång rent publikmässigt runt 1982/83. Ebba Grön hade precis splittrats och en ny våg av alternativ musik spreds över landet. Synthmusik och Discopopen tog över danshaken och klubbarna precis som det gjordes i U.S.A,Tyskland och England några år tidigare även om rockpubliken fanns kvar.
Dag Vag var ju aldrig ett renodlat punkband utan dom spelade ju enligt Stig Vig "Transkontinental Rockreggae" vilket jag tycker summerar deras stil men sanningen är ju att dom var som störst under den gemensamma turnén med Ebba Grön där dom t.o.m gemensamt publicerade en annons i en dagstidning att Ebba Grön & Dag Vag gift sig.
Om jag minns rätt så nämns det i dokumentären,"Allt Medan Stjärnor Föds Och Dör" (som jag verkligen ångrar att jag inte sparade när jag hade chansen) att bandet var på dekis vid den tiden och att det inte bara var Stig som gjorde sidoprojekt utan även Beno Zeno och Zilversurfarn m.fl. Man får inte heller glömma hur flytande bandet var när det gäller medlemmar,så vitt jag vet är bandet innehållit minst 20 mer eller mindre fasta/tillfälliga medlemmar som kommit och gått under karriären. Dag Vag har ju ändå alltid varit Stigs band ända sedan första utgåvan av singeln Dimma som faktiskt släpptes innan Dag Vag ens var ett namn. I dokumentären,om jag kommer ihåg rätt,så berättar ju Zilversurfarn att han och andra i bandet att dom var tvungna att tjata på Stig att skriva nåt nytt till Dag Vag i mitten av åttiotalet men att Stig var ganska "lat" under den tiden och vi ser ju att det blev glesare och glesare mellan skivorna från mitten av åttiotalet och framåt.
Man får ju heller inte glömma bort att Stig var kronisk sjuk under hela livet och den faktorn kan ju ha spelat in.
Han fick ju till sist en ny njure men dog ju tyvärr ändå i förtid.

Ang Dag Vag s Covers så gjorde jag en lista för ett tag sedan av jag har lyckas hitta info om

Fugs - I Couldn't Get High (Jag Blev Inte Hög)
Max Romero - Wet Dream (Blöt Dröm)
Billy Idol - Dancing With My Selft (Dansar Med Mig Själv)
Dan Andersson - Jag Har Drömt (Jag Har Drömt )
Bo Hansson - Solen (Paralellt eller 90 Grader) - Solen (Paralellt eller 90 Grader)
Evert Taube - Kinesiska Muren (Kinesiska Muren)
The Rolling Stones Star Star (Starfucker) - Vissa likheter med låten Musik
E. Beskow - Ogräset (Ogräset)
Tore Skogman - Popoppitop (Popoppitop)
Träd , Gräs & Stenar - Sanningens silverflod (Sanningens silverflod)
Bob Dylan - Tobstone Blues (Snorblos)
Anita Lindblom - Sånt Är Livet (Sånt Är Livet)
The Selecter - To Much Pressaure (Trycke Är För Mycke)
J. Richman - Egyptian Reggae - (Egyptian Reggae)
Ebba Grön - Vadskarubli - (Vadskarubli)
Peps Persson - Ronny Du E Rå (Ronny Du E Rå)
Mats Ronander - God Bok (God Bok)
Pugh Rogerfeldt - Offer (Offer Bandet spelade den live bara & finns inte på skiva)

Ang Ojj 600 så kom det väl upp med att Dag Vag splittrades
Skulle inte förvåna mig om att det är så.

Ang Onkel Kånkel så gör ändå Stig Vig låten riktigt bra men lite udda att han valde att vara med
Numera är det väl en kult klassiker .

Dag Vag Dokumentären "Allt Medan Stjärnor Föds Och Dör" finns säkert att få tag på
Trekytt skickade den till mig för ett tag så den finns nog kvar att se

Citat:
Toppen.

Har du bestämt ännu vilken som är Dag Vags bästa skiva ännu?

Senast redigerad av Rebali179 2026-04-12 kl. 11:50.
Citera
2026-04-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ang Dag Vag s Covers så gjorde jag en lista för ett tag sedan av jag har lyckas hitta info om

Billy Joel - Dancing With My Selft (Dansar Med Mig Själv)
Bo Hansson - Solen (Paralellt eller 90 Grader) - Solen (Paralellt eller 90 Grader)
Pugh Rogerfeldt - Offer (Offer Bandet spelade den live bara & finns inte på skiva)

Ang Onkel Kånkel så gör ändå Stig Vig låten riktigt bra men lite udda att han valde att vara med

Dag Vag Dokumentären "Allt Medan Stjärnor Föds Och Dör" finns säkert att få tag på

Nattmacka måste jag säga är min favoritplatta med Dag Vag.

Av följande orsaker:
- Jag var på plats och spelade in själv.
- Dock skippade de "Musik" på officiella plattan, men den fick jag inspelad på min version.
- De spelade väldigt bra och tajt den kvällen.
- Stig Vig var på väldigt gott humör och skojade hela tiden mellan låtarna.
- Enda minuset är att mixningen har lite övergripande eko på en del låtar på den officiella versionen, men det har att göra med Tages "dub-trum-ljud" på vissa låtar.

Har ingen digital version av "Allt Medan Stjärnor Föds Och Dör" tyvärr, men lite annat kan jag skicka över till vår vän vid tillfälle.
Citera
2026-04-12, 11:49
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Billy Joel - Dancing With My Selft (Dansar Med Mig Själv)

Dancing with myself är väl ändå Billy Idol, inte Joel?

Och bästa skiva? Svårt val mellan första och sista, men Nattmacka är ju bra eftersom den täcker det mesta ur deras karriär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in