2026-04-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Faktiskt inte att män och kvinnor skulle ha sex på exakt samma premisser.
När olika personer snackar om att det handlar om kvinnas kropp när kvinnor blivit gravida efter sex är ett bevis bland annat på det. Att kvinnor får alltså ha sex för vilken anledning som helst men för mannen så kan det leda till att de får barn oavsett orsak varför de hade sex.

Om en abort ska handla om makten över sin kropp då skulle man kunna påstå att en graviditet handlar också om ett val för många som blivit gravida.
Man väljer acceptera i vissa tillfällen hur biologin ser ut/hur människokroppen fungerar.

"Men det finns absolut inga etiska problem med att i ett tidigt skede avsluta graviditeten och särskilt befruktningen.".
Det är en åsikt.
Bättre att du hade skrivit något med du inte ser det som ett etiskt problem.
Du är ju helt ute och cyklar!

Att personer säger "Det är kvinnas kropp" är bara för att likställa spelplanen! Om jag knullade en tjej som ledde till en oväntad graviditet är jag helt övertygad om att folk skulle säga "Det är hans kropp. Han får väl ha sex om han vill" (förutsatt att det är med samtycke).

Att bli gravid eller inte är absolut ett val; lika väl som att du väljer att gå över gatan men kan bli ihjälkörd och kanske av en galning bakom ratten vilket lyfter en till aspekt på det hela...

Varför befriar du mannen från ansvarstagande? Om detta är så viktigt så tycker jag att ALLA män som gör kvinnor gravida på så kallade "orimliga" grunder BORDE BESTRAFFAS... Om jag går ut på gatan och frestar någon med knark så kan det utgöra brott!
Citera
2026-04-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Är du bakom flötet eller? Om en person blir gravid av en olyckshändelse så är väl en abort så tidigt som möjligt lösningen på problemet?
Förhindra är viktigare
Citera
2026-04-12, 14:25
Medlem
Citat:
Alltså en ofrivillig graviditet kan ju bero på män som förgriper sig på kvinnor! Annars behöver inte en ofrivillig graviditet säga något alls! Olyckor kan ske till och med med kontraceptiva!
Det är en åsikt när man snackar om att en abort handlar om självbestämmande
Citera
2026-04-12, 14:44
Avslutad
Citat:
Alltså en ofrivillig graviditet kan ju bero på män som förgriper sig på kvinnor! Annars behöver inte en ofrivillig graviditet säga något alls! Olyckor kan ske till och med med kontraceptiva!
Det är långt under en procent av aborter som orsakats av övergrepp, det är inte vad diskussionen handlar om. P-piller är >99% effektiva om de används rätt. Lägg till kondom så är du safe, eller icke penetrerande sex.

Det finns inga ursäkter att bli gravid när man inte vill bli gravid. Det finns i princip inga ofrivilliga graviditeter, alla kommer från helt medvetna handlingar och val. Det handlar om extremt dåligt ansvarstagande av kvinnor som vägrar ta ansvar för sitt destruktiva sexuella beteende. Lägg märke till att jag inte säger att man inte ska ha sex, eller att abort ska förbjudas, bara att vi måste tala om problemet i klartext. Kvinnor måste ta ansvar för sina kroppar och sluta döda sin avkomma. Det är ett psykopatiskt sexuellt beteende att medvetet bli gravida och sedan döda sin avkomma.

Nej, inga graviditeter är en olyckshändelse. Alla kvinnor vet att man blir gravida av oskyddat sex. Ändå så gör ni det hela tiden.
Citera
2026-04-12, 19:14
Medlem
Citat:
Förhindra är viktigare
Absolut. Men att förebygga eller att försöka förhindra är inte felsäkert.
Citera
2026-04-12, 19:15
Medlem
Citat:
Det är en åsikt när man snackar om att en abort handlar om självbestämmande
Det är en IRRATIONELL och OETISK åsikt att förhindra kvinnor från att göra abort ENS i ett tidigt skede.
Citera
2026-04-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är långt under en procent av aborter som orsakats av övergrepp, det är inte vad diskussionen handlar om. P-piller är >99% effektiva om de används rätt. Lägg till kondom så är du safe, eller icke penetrerande sex.

Det finns inga ursäkter att bli gravid när man inte vill bli gravid. Det finns i princip inga ofrivilliga graviditeter, alla kommer från helt medvetna handlingar och val. Det handlar om extremt dåligt ansvarstagande av kvinnor som vägrar ta ansvar för sitt destruktiva sexuella beteende. Lägg märke till att jag inte säger att man inte ska ha sex, eller att abort ska förbjudas, bara att vi måste tala om problemet i klartext. Kvinnor måste ta ansvar för sina kroppar och sluta döda sin avkomma. Det är ett psykopatiskt sexuellt beteende att medvetet bli gravida och sedan döda sin avkomma.

Nej, inga graviditeter är en olyckshändelse. Alla kvinnor vet att man blir gravida av oskyddat sex. Ändå så gör ni det hela tiden.
Det är nog du som missförstår vad diskussionen handlar om, eller försöka hitta en halmgubbe, och du häver genast ur dig en FELAKTIG siffra...

P-piller har en failure rate som kan uppgå till 9%. Om du kombinerar kondom och p-piller så har man tagit fram en "annual failure rate" på 1.2% (visst är det säkert men man borde titta på Sverige som helhet)... Det förekommer nästan 30 000 oönskade graviditeter årligen i Sverige.

Det finns dessutom ett vetenskapligt faktum som ni abortmotståndare totalt väljer bort att ta hänsyn till som jag kanske nämner sen!

Och jag nämner bara att oönskade/ofrivilliga graviditeter KAN orsakas av övergrepp...

Då är ju frågan om orimliga och irrationella abortmotståndare kommer att förhindra en tidig abort som egentligen är helt i enlighet med etik.
Citera
2026-04-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det fetade har jag inte sagt.

Det jag har sagt är att jag tycker man ska få ta bort en parasit ur sin kropp, oberoende av hur den har kommit dit.

På liknande sätt tycker jag man har rätt att kasta ut en inneboende, även om den inneboende inte kan klara sig själv.

Innebär det att du tycker man ska ha rätt att avhysa sin 1-åring från sin bostad också, eller finns det en gräns någonstans även för dig?
Citera
2026-04-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Innebär det att du tycker man ska ha rätt att avhysa sin 1-åring från sin bostad också, eller finns det en gräns någonstans även för dig?
Rent principiellt ja.

Men jag tycker också att det ska finnas sociala skyddsnät som fångar upp sådana barn och placerar dem i lämpliga familjer.
Citera
2026-04-12, 20:19
Medlem
Citat:
Rent principiellt ja.

Men jag tycker också att det ska finnas sociala skyddsnät som fångar upp sådana barn och placerar dem i lämpliga familjer.

Ok, det är en intressant åsikt. Jag får inte riktigt ihop den, eftersom som jag ser det så anser man då att andra har större skyldigheter att ansvara för ett liv som man själv har skapat än vad man själv har (vilket ju kan anses gälla i undtantagsfall men inte godtyckligt alltså), men då är den ju i alla fall konsekvent.
Citera
2026-04-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Ok, det är en intressant åsikt. Jag får inte riktigt ihop den, eftersom som jag ser det så anser man då att andra har större skyldigheter att ansvara för ett liv som man själv har skapat än vad man själv har (vilket ju kan anses gälla i undtantagsfall men inte godtyckligt alltså), men då är den ju i alla fall konsekvent.
Jag tycker att samhället som helhet ska ha ansvar på det sättet, men inte enstaka individer. Om man nu tycker att en viss individ ska ha rätt att leva så kan man antingen ta på sig ansvaret för den personens liv eller tycka att det är något som samhället ska sköta, men jag tycker det blir fel att påtvinga det på en enskild individ.

Och det är just i den filosofin som jag tycker det skär sig rätt rejält på gruppnivå med abortmotståndare. De tenderar att vara mindre villiga att adoptera, och de tenderar också att vilja nedmontera den välfärd som oönskade barn hade behövt.

Någonstans kan jag moraliskt tycka att man har ansvar för ett liv man skapat, men det är inte ett ansvar jag tycker juridiken ska lägga sig i alltför mycket. Om en person verkligen inte vill ta hand om sin avkomma, så låt då vederbörande slippa. De som frivilligt väljer det blir nog inte speciellt bra föräldrar ändå.
Citera
2026-04-12, 21:03
Medlem
Citat:
Jag tycker att samhället som helhet ska ha ansvar på det sättet, men inte enstaka individer. Om man nu tycker att en viss individ ska ha rätt att leva så kan man antingen ta på sig ansvaret för den personens liv eller tycka att det är något som samhället ska sköta, men jag tycker det blir fel att påtvinga det på en enskild individ.

Och det är just i den filosofin som jag tycker det skär sig rätt rejält på gruppnivå med abortmotståndare. De tenderar att vara mindre villiga att adoptera, och de tenderar också att vilja nedmontera den välfärd som oönskade barn hade behövt.

Någonstans kan jag moraliskt tycka att man har ansvar för ett liv man skapat, men det är inte ett ansvar jag tycker juridiken ska lägga sig i alltför mycket. Om en person verkligen inte vill ta hand om sin avkomma, så låt då vederbörande slippa. De som frivilligt väljer det blir nog inte speciellt bra föräldrar ändå.
Alltså här håller jag inte med dig. Det finns något som kallas för föräldraansvar eller parental care. Att negligera barnets rättigheter kan medföra brottsansvar. Det innebär att juridiken absolut har en roll att spela vad gäller barnets rättigheter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in