Citat:
Du är ju helt ute och cyklar!
Faktiskt inte att män och kvinnor skulle ha sex på exakt samma premisser.
När olika personer snackar om att det handlar om kvinnas kropp när kvinnor blivit gravida efter sex är ett bevis bland annat på det. Att kvinnor får alltså ha sex för vilken anledning som helst men för mannen så kan det leda till att de får barn oavsett orsak varför de hade sex.
Om en abort ska handla om makten över sin kropp då skulle man kunna påstå att en graviditet handlar också om ett val för många som blivit gravida.
Man väljer acceptera i vissa tillfällen hur biologin ser ut/hur människokroppen fungerar.
"Men det finns absolut inga etiska problem med att i ett tidigt skede avsluta graviditeten och särskilt befruktningen.".
Det är en åsikt.
Bättre att du hade skrivit något med du inte ser det som ett etiskt problem.
När olika personer snackar om att det handlar om kvinnas kropp när kvinnor blivit gravida efter sex är ett bevis bland annat på det. Att kvinnor får alltså ha sex för vilken anledning som helst men för mannen så kan det leda till att de får barn oavsett orsak varför de hade sex.
Om en abort ska handla om makten över sin kropp då skulle man kunna påstå att en graviditet handlar också om ett val för många som blivit gravida.
Man väljer acceptera i vissa tillfällen hur biologin ser ut/hur människokroppen fungerar.
"Men det finns absolut inga etiska problem med att i ett tidigt skede avsluta graviditeten och särskilt befruktningen.".
Det är en åsikt.
Bättre att du hade skrivit något med du inte ser det som ett etiskt problem.
Att personer säger "Det är kvinnas kropp" är bara för att likställa spelplanen! Om jag knullade en tjej som ledde till en oväntad graviditet är jag helt övertygad om att folk skulle säga "Det är hans kropp. Han får väl ha sex om han vill" (förutsatt att det är med samtycke).
Att bli gravid eller inte är absolut ett val; lika väl som att du väljer att gå över gatan men kan bli ihjälkörd och kanske av en galning bakom ratten vilket lyfter en till aspekt på det hela...
Varför befriar du mannen från ansvarstagande? Om detta är så viktigt så tycker jag att ALLA män som gör kvinnor gravida på så kallade "orimliga" grunder BORDE BESTRAFFAS... Om jag går ut på gatan och frestar någon med knark så kan det utgöra brott!