2026-04-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Israel-modellen är ganska brokig där. Den huvudsakliga filosofin är:
Om du bor i samma höghus som en gängkriminell och inte gör något för att få ut denne därifrån, så är du medskyldig och får finna dig i att följa med ner när huset jämnas med marken.

Det märkligaste med just Israel modellen är ju att man gör samma sak som i polisen gör ibland vid tillsag, dvs försöker utrymma grannar ur fastigheten i samband med att tillsaget ska genomföras.

det närmsta Israel modellen jag kan komma på är att USA vid något enskilt tillfälle skjutit "övningsgranter/granter som inte inte exploderar" som varning till civila då de behövde spränga ett lager med amunition som några terroister (tror det var ISIS) inrättat i ett civilit bostadsområde.dvs "roof knocking".

det är inte utan anledning IDF är ledstjärnan och bäst i klassen på LOAC, och en viktig partner för våra (i jmf) brutala västerländska krigsmakter att lära sig av, vilket vi givitvis gör på krigshögskolor runt om i världen.
Citera
2026-04-12, 11:51
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag vet ingenting om dig. Ett krig betyder att folk dödas. Det betyder inte att det är ett krigsbrott per automatik. Vad är det som är svårt att förstå?

Åhfan, lät som det när du skrev följande nämligen:

Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Du har ingen som helst sympati för den iranska befolkningen så sluta hyckla. De flesta av dem vill inget hellre än att bli av med den hjärndöda efterblivna regimen som hållit dem fångar i 47 år.

Men bra. Då är det utrett. Du vet ingenting om mig, sant.

Inlägget jag citerade uttryckte förhoppningar om att energianläggningar och broar skulle förstöras = krigsbrott. Vad är det som är svårt att förstå?
Citera
2026-04-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
Så det var klart att det inte fanns minor INNAN USA seglade genom sundet?
Det finns många som tror, eller åtminstonde halvtror på irans propganda och tramsande. tror det är en grej med låg iq ,det är snudd på omöjligt för en normalbegåvad västerlänning att sätta sig in i hur en sub iq 85 individ faktiskt fungerar, det är nästan som spekulera i hur utomjordingar kan vara.

nu vet ju några som var på gränsen att det är lungt, att passera, men oandra sidan, det har ju passerat mängder med fatyg de senaste 30 dagarna, så kanske ingen riktig nyhet.

Citat:

Vad var meningen med att de skulle dit då egentligen?

Se ovan, är min spontana gissning.
Citera
2026-04-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
vet inte riktigt, något syfte hade säkert CENTCOM, även om det kanske var ett onödigt finger till irans oförmåga att tända sin AIS i sundet, verkar gett "cope-iran gänget" skrikgråt-diarre, de är helt vilda i sina mammors pojkrum.....

det är så många båtar som åkt igenom det där sundet de senaste 30 dagarna att jag slutat försöka hänga med och räkna dem.

Om de verkligen vill testa borde de väl åka dit med fler fartyg ?
Citera
2026-04-12, 11:54
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Fast vad jag vet så har varken Israel eller USA beslagtagit något uran av Iran. Så det stämmer inte riktigt det du påstår här

Mycket av det anrikade uranet påstås ligga begravt under natanz. Iranierna har grävt febrilt på området sedan det imploderade i somras.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar? Du tänker dig att det är att stoppa in höganrikat uran i en tvättmaskin och trycka på centrifugering? Nä, det krävs en viss bakomliggande process för att lyckas med enbart den biten. Sedan är det mycket annat förutom att sitta på en klump med 95% uran.

Tänk ett steg längre. Även en bil har börjat som grus i en grävskopa. Det är ju då förädling som är själva magin i det hela.
Citera
2026-04-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Om de verkligen vill testa borde de väl åka dit med fler fartyg ?

svårt att säga exakt hur många fartyg som passerat, i synnerhet krigsfartyg, de har ju för vana att köra med släkt AIS.
1, 10, 100, 1000, 10`000?

har man lågt IQ så tror jag inte man hanterar siffror i kombination med tid någe vidare bra oavsett.
Citera
2026-04-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Så de åker dit bara för att Trump ska kunna skriva om det och sen drar de ganska fort.
Ingen större mening alltså ?

Ingen större mening, vadå? Din förklaringsmodell känns något naiv men det är lätt att det blir så när man fallit för iransk islamist-propaganda.

Man kan titta på vad som kommuniceras i officiella kanaler om Trumps uttalanden får hjärnan att koka över.
Citat:
“Today, we began the process of establishing a new passage and we will share this safe pathway with the maritime industry soon to encourage the free flow of commerce,” said Adm. Brad Cooper, commander of CENTCOM.

The Strait of Hormuz is an international sea passage and an essential trade corridor that supports regional and global economic prosperity. Additional U.S. forces, including underwater drones, will join the clearance effort in the coming days.

https://t.me/U_S_CENTCOM/2298

Kan USA även introducera en egen modell för tullavgifter på de fartyg som vill passera Sundet blir det hela något av ett självspelande piano.
Citera
2026-04-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Att Israel går med på att Iran fixar kärnvapen, den möjligheten existerar inte.
Det är inte upp till israel. Skall Iran bygga ett nytt kärnkraftverk så kommer det att byggas av ryssar eller kineser. Det är de länderna som kommer att bestämma om Iran skall ha kärnvapen eller inte.

De kan tycka att Iran behövs för att balansera Israels makt i regionen.

Eventuellt kanske Pakistan kan hjälpa till också. Iran kommer inte göra det på egen hand..
Citera
2026-04-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ingen större mening, vadå? Din förklaringsmodell känns något naiv men det är lätt att det blir så när man fallit för iransk islamist-propaganda.

Man kan titta på vad som kommuniceras i officiella kanaler om Trumps uttalanden får hjärnan att koka över.

https://t.me/U_S_CENTCOM/2298

Kan USA även introducera en egen modell för tullavgifter på de fartyg som vill passera Sundet blir det hela något av ett självspelande piano.

Det är ju bra de gör en passage. Men att de ska ta tull har de väl inte bekräftat?
Citera
2026-04-12, 11:59
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tveksamt om det finns civila i Iran. Många stödjer deras terrorist regering och är då militära mål som Israel borde bomba

Det är ju just precis att en obehagligt stor del av den israeliska befolkningen resonerar precis så där avhumaniserat som är anledningen till att ni kommer få svårt att få medhåll och sympatier från annat än den egna ingruppen framåt.

Så jävla sorgligt att se så många tappa bort sig så fullständigt i offermentalitet och våld.

"Iran då bla bla, och det finns judar både utanför och inuti och utanför Israel som bla bla?". Så är det. Noll kritisk mot dom som sköter sitt och beter sig humant, oavsett kultur och religion. Men just avhumanisering är min stora fiende i livet, oavsett vem som är avsändare.
Citera
2026-04-12, 12:04
Medlem
Sunimods avatar
Förhandlingen sprack och jag är inte förundrad.
JD Vance få skulden och det vi sett av honom tidigare är ingen vidare förhandlare.

"Förhandlingarna mellan Iran och USA sprack.
Iran kallade USA:s ”slutgiltiga och bästa erbjudande” för ”olagliga anspråk”.
Det är den amerikanske vicepresidenten som kommer att få bära hundhuvudet, menar flera kommentatorer. "

Givetvis kommer Trump inte ta något ansvar utan Vance kan nog förvänta sig en uppläxning av Trump när Vance är tillbaka i USA.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/analysen-han-bar-ansvaret-for-haveriet-/
Citera
2026-04-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Israel-modellen är ganska brokig där. Den huvudsakliga filosofin är:
Om du bor i samma höghus som en gängkriminell och inte gör något för att få ut denne därifrån, så är du medskyldig och får finna dig i att följa med ner när huset jämnas med marken.
Ja och det är enligt internationella lagar används huset av fienden så är det ett militärt mål. Libanon ska utrymma dessa hus för att skydda civila det är inte Israels jobb det är Libanons
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in