2026-04-12, 10:25
Medlem
Pinoputchins avatar
Vissa butiker har 3,5 i kylen. Men Systembolaget borde ju ha öl i kylen tycker jag, men man vill väl helst inte att folk skall dricka egentligen, så absurt.
Citera
2026-04-12, 10:34
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Bolaget får tyvärr inte ha det men ibland är dom det ändå från transport. Som att det skulle hindra konsumtion. Bara att köpa en påse is.

Bolaget får inte ha det för då favoriserar dom märken - har frågat.

Dom kan ju ite ha alla sorter i kyl
Citera
2026-04-12, 10:38
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Man vill inte uppmuntra till alkoholberoende.

Det som uppmuntrar mig mest till att dricka öl är alla mysiga pubar och uteserveringar som ligger på var tionde meter inne i stan. Kall öl på bolaget hade inte påverkat alls.
Citera
2026-04-12, 10:47
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det som uppmuntrar mig mest till att dricka öl är alla mysiga pubar och uteserveringar som ligger på var tionde meter inne i stan. Kall öl på bolaget hade inte påverkat alls.
Så varför då gnälla att ölen inte kall när det finns pubar med kall öl som du nämner?
Citera
2026-04-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Det är ett så jävla efterblivet resonemang. Bolaget bestämmer själva vad de ska ta in i sitt sortiment, så redan där sker en favorisering.
Citera
2026-04-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Får och får, det är ju teoretiskt öppet då riksdagen röstade ja och så länge de inte "prövats" så är det svårt att ge ett definitivt en gång för alla svar om vad som verkligen gäller, i nuläget lär det väl dröja eftersom VD:n anser att det strider mot deras policy. Nu har de "kyld" på vissa håll, det är då hantverksöl (alkoholfri) på tapp som är tempererad runt 8-10° så den är ju inte iskall eller ens kylskåpskall om man utrycker sig så.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-12 kl. 11:04.
Citera
2026-04-12, 11:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det är ett så jävla efterblivet resonemang. Bolaget bestämmer själva vad de ska ta in i sitt sortiment, så redan där sker en favorisering.
Men de får inte favorisera någon av de öl de faktiskt tar in framför någon annan.
Enklast vore att ha all öl i ett kylt rum, problem solved.
Citera
2026-04-12, 13:54
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Ja drycker, men inte alkoholhaltiga drycker. Det du tänker på är "Ölstudion" och vad jag vet är det endast alkoholfri lokalproducerad öl (tveksam om det endast är lokalproducerad då jag endast satt min fot i butiken två gånger) som finns tillgänglig kyld av just den anledningen att de skulle kunna tolkas som att staten uppmuntrar till alkoholkonsumtion. I slutet av dan är det upp till våra kära politiker och VD:n att ta ställning till om det ska vara tillåtet eller inte, genom åren har man ju faktiskt försökt lobba fram ett par motioner.

Vad jag känner till var man i riksdagen (senast) öppen för kylda spritdrycker och röstade ja, men VD:n för systembolaget tyckte inte detta var lämpligt då de strider mot deras policy att motverka spontansupande, så antar att ölstudion blev en kompromiss eller ett pilotprojekt, vill också minnas att det var ett väldans liv bland krögarna som absolut inte ville att bolaget ska sälja kylda produkter.
Jag har inte koll på allt jag köpt på Ölstudion, men jag vet att jag har köpt flera kylda burkar med stark och god IPA tillverkad utomlands.
Ett exempel är Ārpus Hopheart (6,2 % och tillverkad i Lettland).
Citera
2026-04-12, 15:15
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men de får inte favorisera någon av de öl de faktiskt tar in framför någon annan.

Typ större butikers mejerirum räcker ju långt
Citera
2026-04-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Då får man ändra på lagen isf. Är ju rätt udda att det funkar i alla länder i hela världen utom Sverige.
Citera
2026-04-12, 16:16
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Då får man ändra på lagen isf. Är ju rätt udda att det funkar i alla länder i hela världen utom Sverige.
De flesta andra länder har inget statligt monopol. Butiker gör som de vill, det kan inte Systembolaget göra, eftersom de är ett statligt monopol.
Men gärna, ingen blir gladare än jag om monopolet försvinner och vi blir mer som ’alla andra länder’.
Citera
2026-04-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har inte koll på allt jag köpt på Ölstudion, men jag vet att jag har köpt flera kylda burkar med stark och god IPA tillverkad utomlands.
Ett exempel är Ārpus Hopheart (6,2 % och tillverkad i Lettland).

Där ser man, var ett tag sedan jag besökte butiken, då fanns det endast tempererad lokalproducerad öl på tapp och vill minnas att det var dyrt som fan (för en student), antar att de då smått närmar sig att sälja kyld vin och sprit, att avveckla denna guldgruva som många vill har jag svårt att tänka mig att i alla fall jag kommer uppleva under min livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in