2026-04-11, 22:38
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Telefonkontakten är vid 11. Vittne ser Tor hämta post med bilen vid 10.

Sedan, bara för att att sista telefonkontakten är vid 11 betyder ju inte det att mordet sker då.
Mordet kan ha skett många timmar senare.

Barbro ringer senare på eftermiddag/kväll, då svarar ingen. Så hela tidsperioden 11 tills hon ringer igen är en möjlig tidsperiod då morden kunde skett.
Måste säga att det är smått osannolikt att det funnits flera oberoende vittnen som sett bilar eller Tor göra ditten och datten när gården är helt öde och utan insyn.
Citera
2026-04-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Eller efter. Den personen kan också ha hittat handväskan i huset eller där GM slängt den. Det skulle förklara varför uttagsförsöket gjordes dagen efter morden

Jag är inte så säker på att bankkortet togs för att försöka ta ut pengar, utan kanske snarare för att ta ett kontoutdrag. Jag får lite den känslan när man hör utredare och även GW prata om bankkortet.

Men vem vet...
Citera
2026-04-11, 22:41
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Okej, fanns det mer bär i skogen 30 maj, 23 maj eller sista april. Vad tror du om du får spekulera fritt?
Hon kan ha befunnit sig i trakten av annan anledning än att hon skulle plocka bär. Det kan ha varit en bekantskap till Tor från tidigare år? Tänka sig att Tor kanske hade bekantskaper som dottern Barbro inte kände till? Det verkar helt omöjligt för vissa att ta in men jag anser det vara möjligt.
Citera
2026-04-11, 22:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Det där låter bara märkligt. Varför skulle Tor i lugn och ro gå in i ladan med kärran med GM bakom sig? Varför skulle GM göra inbrott i ett hus där det bevisligen fanns boende närvarande?
Att Tor går in i lugn och ro med kärran med GM bakom sig är också ett antagande. Inte fakta.

Vi vet inte om Tor och Gerd var på gården när mördaren/mördarna kom dit. Det är inte fakta.
Citera
2026-04-11, 22:44
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Av polisen. Polisen satt på de där avtrycken i 9 år, och försökte koppla till anhöriga mfl., innan man gav upp och gick ut med skoinformationen till allmänheten.
Man har frågat dottern helt enkelt, det är allt.
Jag hävdar med en dåres envishet att bara för att dottern inte känner nån med såna skor så betyder det inte att Tor inte gjorde det UTAN dotterns vetskap.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Jag har ingen aning om hur ofta Tor svabbade golvet. Vissa gör det aldrig, speciellt på en gård..

Man rengör nog golvet före man putsar fönster om golvet inte rengjorts på 9 månader. Särskilt på en gård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Måste säga att det är smått osannolikt att det funnits flera oberoende vittnen som sett bilar eller Tor göra ditten och datten när gården är helt öde och utan insyn.

Om man kommer körandes på stora vägen ser man faktiskt en hel del av huset och om bilar står parkerade i anslutning.
Citera
2026-04-11, 22:47
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Finns inget som säger man hann gå genom hela huset i jakt på värdesaker. Eller att man var lugn och sansad.
Sant. Men då väljer man kanske inte att ta med sig en pärm. Vi får se!
Sedan ska man komma ihåg att dna-spåret faktiskt kan ha naturliga förklaringar men även det låter konstigt men vem vet
Citera
2026-04-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonzzon97
https://imgur.com/a/lI00uhr

Bild inuti ladugården. Barbro som syns på bilden. Vad kan hon vara 165-170cm? Det finns ju inte ens på kartan att JJ om det nu stämmer att han är 185+ cm lång ska lyckas svinga med yxan därinne med ett dödligt slag. Känns väldigt långsökt.

På bilden ser man att det finns ju mycket utrymme att svinga en yxa från höften och svepa uppåt.

Jag vet inte om det stämmer med skador på Tor.
Det förekommer en slägga också i utredningen.
Citera
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Man rengör nog golvet före man putsar fönster om golvet inte rengjorts på 9 månader. Särskilt på en gård.
Nu var det inte ens Tor som putsade fönstren utan kärringen som inte bodde där. Jag är inte så säker på att Tor var så noga med att svabba golvet om jag ska vara ärlig.
Citera
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Att Tor går in i lugn och ro med kärran med GM bakom sig är också ett antagande. Inte fakta.

Vi vet inte om Tor och Gerd var på gården när mördaren/mördarna kom dit. Det är inte fakta.
För du sitter alltså med fakta?

Fakta är att Tor hugger ved när Barbro pratar med Gerd. Tor hugger ved utomhus. Han har aldrig gjort det inomhus. Dessutom är taket lågt.

Menar du alltså att GM begår inbrott, går in i ladan, får syn på Tor och direkt angriper honom? Och på det så tar Gerd på sig finskorna och går ut mot ladan?
Citera
2026-04-11, 22:52
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att inte mycket tyder på det där. Återigen tas rena antaganden som nästintill fakta. Gerd var medveten om diskussionen, Gerd såg GM med Tor, hon tar på sig finskor för att hon inte är rädd. Det där är gissningar.

Jag tror mer på alternativet att någon börjar stjäla i huset, men att det upptäcks och att det leder till morden.

Baserat på faktat att man inte hittade blodspår i bostadshuset.

Kan ju vara så här: JJ förmodligen på plats vid gärningen men med reservation att han är GM.
Han åker därifrån med GM eller ensam om det ej finns en medbrottsling.
JJ återkommer senare med skostorlek 38 för att leta igenom huset. Eftersom det inte fanns blodsopår i boningshuset och att det har förekommit uppgifter om att gärningsmännen återkom finns det stöd för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in