2026-04-11, 22:26
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Så du menar att den här mystiska bärplockaren som varit ensam på drift har varit där sommaren innan men att det bara fanns okända spår bevarade av henne och en till på platsen ett år senare? Sämsta teorin jag nånsin hört om du inte trollar.
Hon kan ha varit i huset dagen innan, eller veckan innan eller en månad innan, välj själv.
Citera
2026-04-11, 22:26
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Uttagsförsöken gjordes vid 3 tiden natten därpå. Alltså natten till 1 juni. Alltså lite drygt 12 timmar efter mordet.
Snävt ja, på gränsen till otroligt. Men inte omöjligt
Citera
2026-04-11, 22:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Mordet sker väl runt 11? Telefonsamtalet mellan Gerd och Barbro var väl vid 10-tiden?

Allt tyder på att Tor går in i ladan med huggkubben. GM följer efter. Innan dess har Tor och GM snackat med varandra. Gerd måste givetvis ha varit medveten om denna diskussion när hon var i boningshuset. Det är nog uteslutet att Gerd inte skulle ha sett GM stå och interagera med Tor. Att sen ta på sig finskor och gå mot ladan tyder på att hon inte är ett dugg orolig eller rädd utan ser GM som en helt vanlig oskyldig gäst som är ute på ärende och diskuterar något affärsliknande med Tor.

Gerd ser spektaklet. Skriker, vänder sig om för att försöka fly mot cykeln. Blir nedslagen vid boningshuset (glasögon etc. ligger kvar vid farstubron). Släpas in i ladan. Därefter påbörjas genomsökningen.

Vad för annan rimlig alternativ förklaring menar du finns?

Jag skulle säga att inte mycket tyder på det där. Återigen tas rena antaganden som nästintill fakta. Gerd var medveten om diskussionen, Gerd såg GM med Tor, hon tar på sig finskor för att hon inte är rädd. Det där är gissningar.

Jag tror mer på alternativet att någon börjar stjäla i huset, men att det upptäcks och att det leder till morden.

Baserat på faktat att man inte hittade blodspår i bostadshuset.
Citera
2026-04-11, 22:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Och vem har påstått att avtrycken avsattes i majmånad?

Så golvet är inte svabbat på 9 månader?
Citera
2026-04-11, 22:33
Medlem
Citat:
Mordet sker väl runt 11? Telefonsamtalet mellan Gerd och Barbro var väl vid 10-tiden?

Telefonkontakten är vid 11. Vittne ser Tor hämta post med bilen vid 10.

Sedan, bara för att att sista telefonkontakten är vid 11 betyder ju inte det att mordet sker då.
Mordet kan ha skett många timmar senare.

Barbro ringer senare på eftermiddag/kväll, då svarar ingen. Så hela tidsperioden 11 tills hon ringer igen är en möjlig tidsperiod då morden kunde skett.
Citera
Medlem
Finns ingen bild, facebook, internet arkiv på honom?

Ingen i brattås som känt honom?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Det kan vara så men vilken virrpanna som helst hade väl föredragit pengar eller värdesaker framför helt ointressanta dokument. Hade MGM suttit på dårhuset hade det kanske förklarat saken men det har han ju inte vad det verkar

Finns inget som säger man hann gå genom hela huset i jakt på värdesaker. Eller att man var lugn och sansad.
Citera
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag skulle säga att inte mycket tyder på det där. Återigen tas rena antaganden som nästintill fakta. Gerd var medveten om diskussionen, Gerd såg GM med Tor, hon tar på sig finskor för att hon inte är rädd. Det där är gissningar.

Jag tror mer på alternativet att någon börjar stjäla i huset, men att det upptäcks och att det leder till morden.

Det där låter bara märkligt. Varför skulle Tor i lugn och ro gå in i ladan med kärran med GM bakom sig? Varför skulle GM göra inbrott i ett hus där det bevisligen fanns boende närvarande?
Citera
2026-04-11, 22:34
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Så golvet är inte svabbat på 9 månader?
Jag har ingen aning om hur ofta Tor svabbade golvet. Vissa gör det aldrig, speciellt på en gård..
Citera
2026-04-11, 22:35
Medlem
Citat:
Hon kan ha varit i huset dagen innan, eller veckan innan eller en månad innan, välj själv.
Okej, fanns det mer bär i skogen 30 maj, 23 maj eller sista april. Vad tror du om du får spekulera fritt?
Citera
2026-04-11, 22:36
Medlem
Citat:

Hur ser ett troligt scenario ut enligt dig? Tidslinje?
Vem stjäl i huset isf? Någon som redan är där för affärsbesök eller annat ärende? Eller någon random de kommer på? Hur och när tog sig tjuven/tjuvarna in i huset från början osv...

Uppskattar att du tänker brett.
Citera
2026-04-11, 22:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Och? Härledas av vem , dottern?
Nu var inte så att Tor var Barbro Öbergs femåriga son, han var en vuxen man med eget liv i eget hus och Barbro Öberg hade inte bott där på många år.
Barbro Öberg kan inte med säkerhet säga att ingen kvinna med skonummer 38 nånsin har befunnit sig i huset före morden.

Av polisen. Polisen satt på de där avtrycken i 9 år, och försökte koppla till anhöriga mfl., innan man gav upp och gick ut med skoinformationen till allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in