2026-04-11, 21:50
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hur vet du det? Vad tyder på att hon dödades innan de stal hennes tygpåse med plånbok och kort?

Det fanns inga blodspår i bostadshuset
Gerd som putsar fönster måste ju ha sett, hört och vara medveten om vad som pågick mellan GM och Tor. Varför skulle hon annars ta på sig finskorna och gå till ladan? Om något tyder detta på att upprinnelsen till allt detta egentligen nog inte var så dramatiskt. Att det var en helt vanlig diskussion/affärsuppgörelse som inte var konstigt för fem öre. Annars tar man inte på sig finskor och går i lugna ro mot ladan. Därför tror jag på GWs teori att hon kommer ut och vill säga till Tor och GM om de inte vill komma in och dricka lite kaffe.

När sedan Gerd kommer in i ladan så går GM till angrepp när hon flyr mot boningshuset. Efter att båda är döda och GM släpat in Gerd i ladan så påbörjas arbetet med att genomsöka huset. Då hittar han bankkortet och mycket annat.

Jag tycker förövrigt att åklagaren ska göra en deal med GM. Erkänn, sjung ut om alla eventuellt inblandade och motivet. Berätta exakt hur det gick till. Bli belönad med att slippa livstids fängelse. Kanske endast sitta 8-10 år effektiv tid.
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2026-04-11 kl. 21:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Men de dödade ju henne innan de ens hittade ett kort.
Jag tror att Gerd dödades för att hon kom ut och såg vad som hänt, eller vad de gjorde, med Tor och att hon skrek. Man blev tvungen att tysta henne snabbt. Sedan gick man in i boningshuset.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Det låter lite knasigt att en 25åring skulle mörda två människor för att, efter att ha rotat runt i skåp och lådor, sno en handväska och en pärm med affärsdokument samtidigt som han skiter i att ens titta i en tjock plånbok som ligger ganska synligt

Jag tippar att gärningsmannen inte är den skarpaste kniven i lådan.
Citera
2026-04-11, 21:52
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det finns en del bärplockare från Thailand i trakten så varför inte en sådan kvinna som t ex lånar Tors toalett? 38rna hör kanske inte ihop med dådet, är poängen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/utlandska-barplockare-vaccineras-mot-covid-19-lang-ko-i-harnosand
Faktiskt en mycket tänkbar förklaring. Kanske t.o.m. trolig.

Jag utesluter inte helt att JJ kan ha haft en kvinna med skonummer 38 med sig men jag anser det vara ganska osannolikt. Vid såna här fall och med JJs bakgrund så agerar de nästan alltid ensamma.
Jag säger 99% chans att JJ var ensam vid morden.
Citera
2026-04-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Jag tror att Gerd dödades för att hon kom ut och såg vad som hänt, eller vad de gjorde, med Tor och att hon skrek. Man blev tvungen att tysta henne snabbt. Sedan gick man in i boningshuset.
Ja, och det är märkligt att man går och knappar in PIN-kod utan att ens ha haft någon aning om vad koden kan vara. Gerds död var nog även det ett rätt snabbt förlopp. Som du säger så vill man få tyst på skrik, då det kan höras väldigt enkelt.
Citera
2026-04-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Min feting. Men nu var det troligtvis så att plånboken låg kvar i byxorna därför att GM inte upptäckte den, inte för att han inte ville ha pengarna.. Jisses..
Ja, men det skulle ha varit ett väldigt amatörmässigt rån i såna fall om man dels inte ens kollar byxorna efter en tjock plånbok och dels försöker använda bankomatkortet så sent som tolv timmar efter mordet och dessutom utan att kunna koden. De verkar ju huvudsakligen ha sökt efter något annat än småpengar som de hade i fickan vilket antagligen hade varit målet för en slumpmässig pundare på jakt efter en fix.
Citera
2026-04-11, 22:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Gerd som putsar fönster måste ju ha sett, hört och vara medveten om vad som pågick mellan GM och Tor. Varför skulle hon annars ta på sig finskorna och gå till ladan? Om något tyder detta på att upprinnelsen till allt detta egentligen nog inte var så dramatiskt. Att det var en helt vanlig diskussion/affärsuppgörelse som inte var konstigt för fem öre. Annars tar man inte på sig finskor och går i lugna ro mot ladan. Därför tror jag på GWs teori att hon kommer ut och vill säga till Tor och GM om de inte vill komma in och dricka lite kaffe.

När sedan Gerd kommer in i ladan så går GM till angrepp när hon flyr mot boningshuset. Efter att båda är döda och GM släpat in Gerd i ladan så påbörjas arbetet med att genomsöka huset. Då hittar han bankkortet och mycket annat.

Jag tycker förövrigt att åklagaren ska göra en deal med GM. Erkänn, sjung ut om alla eventuellt inblandade och motivet. Berätta exakt hur det gick till. Bli belönad med att slippa livstids fängelse. Kanske endast sitta 8-10 år effektiv tid.

Problemet är att din förklaring här stöttas på "fakta" som inte är fakta, det är antaganden.

Gerd putsade fönster klockan 11, finns inget som säger hon måste göra det fortfarande ett par timmar senare.

Vad säger att hon gick till ladan i ro och inte sprang i panik efter att ha mött en tjuv?

Vore det inte anmärkningsvärt att mörda två personer på så blodigt sätt, och sen lämna noll blodspår när man genomsöker huset? Genomsökning första sen mord, är en möjlighet.
Citera
2026-04-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det finns en del bärplockare från Thailand i trakten så varför inte en sådan kvinna som t ex lånar Tors toalett? 38rna hör kanske inte ihop med dådet, är poängen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/utlandska-barplockare-vaccineras-mot-covid-19-lang-ko-i-harnosand
Det är ju inte direkt bärsäsong i maj månad.
Citera
2026-04-11, 22:04
Medlem
Vad räknas egentligen som finskor? Högklackat?
Citera
2026-04-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Faktiskt en mycket tänkbar förklaring. Kanske t.o.m. trolig.

Jag utesluter inte helt att JJ kan ha haft en kvinna med skonummer 38 med sig men jag anser det vara ganska osannolikt. Vid såna här fall och med JJs bakgrund så agerar de nästan alltid ensamma.
Jag säger 99% chans att JJ var ensam vid morden.
Du tror att det går runt thailändska bärplockare i utkanten av Härnösand bara för att de har vaccinerats där? Och att en av bärplockarna inte hade något med morden att göra men har gått runt med bärhinken inne i bostaden och lämnat sina avtryck där efter att morden hade skett men innan polisen kom dit? Ja, mycket trolig förklaring... eller inte. Såna bärplockare skickas iväg långt från tätorter och jobbar i stora grupper till att börja med. Sedan var det som sagt 31 maj, finns inte ett enda bär i skogen då.
Senast redigerad av tylenol 2026-04-11 kl. 22:09.
Citera
2026-04-11, 22:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Det är ju inte direkt bärsäsong i maj månad.

En thailändsk bärplockare i maj, med skor köpa på den europeiska kontinenten lånar toaletten och går upp på övervåningen av någon anledning... I landet där man får lära sig ta av skorna inomhus.

Nej det var ingen homerun. Pajigt.
Citera
2026-04-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Problemet är att din förklaring här stöttas på "fakta" som inte är fakta, det är antaganden.

Gerd putsade fönster klockan 11, finns inget som säger hon måste göra det fortfarande ett par timmar senare.

Vad säger att hon gick till ladan i ro och inte sprang i panik efter att ha mött en tjuv?

Vore det inte anmärkningsvärt att mörda två personer på så blodigt sätt, och sen lämna noll blodspår när man genomsöker huset? Genomsökning första sen mord, är en möjlighet.
Mordet sker väl runt 11? Telefonsamtalet mellan Gerd och Barbro var väl vid 10-tiden?

Allt tyder på att Tor går in i ladan med huggkubben. GM följer efter. Innan dess har Tor och GM snackat med varandra. Gerd måste givetvis ha varit medveten om denna diskussion när hon var i boningshuset. Det är nog uteslutet att Gerd inte skulle ha sett GM stå och interagera med Tor. Att sen ta på sig finskor och gå mot ladan tyder på att hon inte är ett dugg orolig eller rädd utan ser GM som en helt vanlig oskyldig gäst som är ute på ärende och diskuterar något affärsliknande med Tor.

Gerd ser spektaklet. Skriker, vänder sig om för att försöka fly mot cykeln. Blir nedslagen vid boningshuset (glasögon etc. ligger kvar vid farstubron). Släpas in i ladan. Därefter påbörjas genomsökningen.

Vad för annan rimlig alternativ förklaring menar du finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in