Citat:
Ursprungligen postat av
UT64
Konsumentupplysare är ett bra ord för er som håller lågan brinnande. För en ny generation har ju upptäckt att Sverige var knasigt redan för 40 år sedan, och de behöver lite input från oss som levde på den tiden. Själv tror jag att hat och smutskastningskampanjen mot läkarna sköts av en rätt liten grupp människor, och kanske inte ens samordnat. Det som håller ihop dem är ett rasande hat som de inte vill släppa ens när det stod klart att läkarna var oskyldiga.
Den nyss nämnde psykologen Lindblad, feministen Hanna Olsson, journalisten Lars Borgnäs, ett antal poliser, ett antal jurister som studerat under Christian Diesen och ett antal feminister. Och givetvis har vi den värsta av alla: Thomas Allgéns paranoida fru och hennes antagligen svårt störda dotter. Lägg därtill da Costas anhöriga som maximalt utnyttjat den offerroll massmedia erbjöd dem.
Glöm inte den så småningom professorstitulerade och blivande klinikchefen för Rättsmedicin på KS i Solna - positioner som han över allt annat hett eftersträvade - läkaren Jovan Rajs.
Jovan Rajs som några månader efter obduktionen av CdC skrev ett
omarbetat och omformulerat nytt andra obduktionsutlåtande där Rajs nu plötsligt uppgav att styckaren måste haft kunskaper - om jag minns rätt - i rättsmedicin, kunskap av obduktioner och erfarenhet från arbete som ortoped.
Något som direkt och princip enbart pekade på den unge läkarkollegan Teet Härm som arbetade och forskade med Rajs på Rättsmedicin i Solna.
Utan detta utpekande i CdCs obduktionsutlåtande hade inte polisen förblindats och riktat in sig så ensidigt på Teet och sedermera Thomas.
Trots att:
- hela dåvarande Rättsliga rådet i Rättsmedicin motsatte sig Rajs slutsats,
- att en tysk professor och expert i Rättsmedicin, som Rajs själv kontaktat, formulerade hård kritik och avståndstagande från Rajs slutsats
- under åren upprepade försök av ledande expertis och svenska klinikchefer inom Rättsmedicin att försöka förmå Rajs att inse hur fel han haft och ta tillbaka slutsatserna - har Rajs under alla år vägrat backa.
Rajs har istället skrivit till de vetenskapliga förlag som tidigare publicerat artiklar som Teet författat med Rajs som medförfattare och bett dem
ta bort Teets namn och låta Rajs ensam få äran för publikationerna. Med hänvisning till att Teet var en styckmördare.
Min bedömning är att utan Jovan Rajs hade detta rättshaveri aldrig inträffat.
Rajs har liknat sig själv vid Mozarts utsatthet mot Salieris avundsjuka och motarbetande.
Jag skulle säga att liknelsen är utmärkt - men det är Jovan Rajs som är Salieri. Både till agerande och utseendet.