2026-04-11, 20:15
Medlem
En tanke slog mig ikväll...Även om det naturligtvis bör vara statens besvär med kompensation så verkar det ju ligga i farans riktning att någon sådankommer betalas ut. De bägge läkarna börjar dessutom bli till åren komna.
Kan vi i tråden för en kortare tid diskutera om det skulle vara någon vits med att initiera en privat insamling? Naturligtvispå någon betrodd plattform och allra helst med någon semioffentlig person som kan borga för att pengarna verkligen landarhos Teet och Thomas?
/N
Citera
2026-04-11, 20:26
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ja, procenträkning och sannolikhetskalkyler är inte den personens starka sidor. Hatet är drivkraften, som för så många andra haverister. Eller är det rädslan för att ha fel och därmed vetskapen att inte vara felfri? En psykolog kanske kan ge svaret, men da Costa fallet är för intressant och viktigt för att vi skall låta en pajas förstöra en bra tråd.
Jag "debatterar" som sagt inte med denna skribent för att jag tror att jag ska få adekvata svar på mina frågor. Mitt syfte är att belysa dels hur pass intensivt, på gränsen till monomant, hatet mot läkarna var och i vissa fall fortfarande är, dels avser jag att, i Carl-Anton Spaks anda, agera konsumentupplysare för nytillkomna läsare som upptäcker tråden i och med dokumentärserien.

Men för varje Marjasinklippning av vad jag skriver och för varje obesvarad fråga blir det mer och mer uppenbart att ingen, inte ens Lawnmoverman2011, kan vidhålla uppfattningen att läkarna är skyldiga. Sedan dokumentärserien sändes har i princip endast Frank Lindblad lyckas komma med ett halvkvädet och senare av nödtvång omformulerat uttalande som skulle antyda att läkarna var inblandade.

Det såvida man inte inräknar intellektuella giganter som Kristina Hultegård, vars enda argumentation mot att da Costa-fallet utgjorde ett rättshaveri tycks vara att det har prövats i flera instanser:

https://www.gp.se/kultur/kommentar/om-jag-trott-pa-deras-anklagelser-sa-hade-jag-lamnat-landet.81bcf5f3-304d-4849-b99b-4386b139c17c
Citera
2026-04-11, 20:30
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neatfreak
En tanke slog mig ikväll...Även om det naturligtvis bör vara statens besvär med kompensation så verkar det ju ligga i farans riktning att någon sådankommer betalas ut. De bägge läkarna börjar dessutom bli till åren komna.
Kan vi i tråden för en kortare tid diskutera om det skulle vara någon vits med att initiera en privat insamling? Naturligtvispå någon betrodd plattform och allra helst med någon semioffentlig person som kan borga för att pengarna verkligen landarhos Teet och Thomas?
/N
Som jag har tolkat det eftersträvar Härm och Allgén visserligen ekonomisk kompensation, men framför allt juridisk och offentlig upprättelse.

Men jag tror ingen av dem skulle motsätta sig en
privat insamling. I sådana fall vore det kanske bäst att gå via deras advokater eller möjligen Dan Josefsson eller Per Lindeberg för att garantera att pengarna hamnar hos dem.
Citera
2026-04-11, 21:06
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Du menar att han vanligtvis inte vågar vara ute på vare sig dagen eller natten?
Som jag förstår det så började han leva på sjukpeng ganska så omgående och mest suttit hemma. Det är inte konstruktivt för någon och synnerligen inte för någon som är rädd av sig.

Nu var det ju inte vilken rättegång som helst, utan en medialt uppmärksammad rättegång som handlar om hur en läkare eventuelt har mördat barn. Har man då en historik som TH och uttalar sig som expert så kommer det läcka vem han egentligen är... En haltande liknelse hade varit om Flink med sitt nya namn hade dykt upp i morgonsoffan som expert kring vapen och sjuktningar gällande Örebrodådet.

? Har du förstått vad Härm och Allgén genomlidit? Jag minns hur landet Sverige och svenskarna var helt övertygade om att dessa två oskyldiga personer var perversa monster som förtjänade att dö. De har konstant hotats, förtalats, hatats och varit helt utstötta ur själva samhället, av samhället och av staten och medierna. Det blir inte mycket värre än så. Härm lyckades de knäcka, Allgén försöker väl hålla masken men har givetvis krossats av detta. Härm hade nog bara sin mamma och sambo här.
Citera
2026-04-11, 21:23
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag "debatterar" som sagt inte med denna skribent för att jag tror att jag ska få adekvata svar på mina frågor. Mitt syfte är att belysa dels hur pass intensivt, på gränsen till monomant, hatet mot läkarna var och i vissa fall fortfarande är, dels avser jag att, i Carl-Anton Spaks anda, agera konsumentupplysare för nytillkomna läsare som upptäcker tråden i och med dokumentärserien.

Men för varje Marjasinklippning av vad jag skriver och för varje obesvarad fråga blir det mer och mer uppenbart att ingen, inte ens Lawnmoverman2011, kan vidhålla uppfattningen att läkarna är skyldiga. Sedan dokumentärserien sändes har i princip endast Frank Lindblad lyckas komma med ett halvkvädet och senare av nödtvång omformulerat uttalande som skulle antyda att läkarna var inblandade.

Det såvida man inte inräknar intellektuella giganter som Kristina Hultegård, vars enda argumentation mot att da Costa-fallet utgjorde ett rättshaveri tycks vara att det har prövats i flera instanser:

https://www.gp.se/kultur/kommentar/om-jag-trott-pa-deras-anklagelser-sa-hade-jag-lamnat-landet.81bcf5f3-304d-4849-b99b-4386b139c17c
Konsumentupplysare är ett bra ord för er som håller lågan brinnande. För en ny generation har ju upptäckt att Sverige var knasigt redan för 40 år sedan, och de behöver lite input från oss som levde på den tiden. Själv tror jag att hat och smutskastningskampanjen mot läkarna sköts av en rätt liten grupp människor, och kanske inte ens samordnat. Det som håller ihop dem är ett rasande hat som de inte vill släppa ens när det stod klart att läkarna var oskyldiga.

Den nyss nämnde psykologen Lindblad, feministen Hanna Olsson, journalisten Lars Borgnäs, ett antal poliser, ett antal jurister som studerat under Christian Diesen och ett antal feminister. Och givetvis har vi den värsta av alla: Thomas Allgéns paranoida fru och hennes antagligen svårt störda dotter. Lägg därtill da Costas anhöriga som maximalt utnyttjat den offerroll massmedia erbjöd dem.
Citera
2026-04-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Därför kommer jag inte diskutera något annat med dig än ditt förtal av läkarna. Du har i åratal utpekat dem som skyldiga och förkroppsligar masspsykosen som möjliggjorde det juridiska och mediala övergreppet mot Härm och Allgén. Ur en sociologisk (och psykiatrisk) synvinkel är dina inlägg intressanta som ett exempel på hur nästintill religiös tro överskuggar all form av logiskt tänkande. Varför vill du inte diskutera vad du själv har skrivit? Det är väldigt enkelt att antingen svara ja eller nej på frågan huruvida du vidhåller ditt förtal.

Generellt är det inte förtal att diskutera olika teorier kring ett kriminallfall på ett nätforum. Det är inte så fällande domar för förtal brukar se ut.
Citera
2026-04-11, 22:07
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
? Har du förstått vad Härm och Allgén genomlidit? Jag minns hur landet Sverige och svenskarna var helt övertygade om att dessa två oskyldiga personer var perversa monster som förtjänade att dö. De har konstant hotats, förtalats, hatats och varit helt utstötta ur själva samhället, av samhället och av staten och medierna. Det blir inte mycket värre än så. Härm lyckades de knäcka, Allgén försöker väl hålla masken men har givetvis krossats av detta. Härm hade nog bara sin mamma och sambo här.
Nej, för nu ska det väljas glädje likt Kay Pollak på steroider. Gud nåde dig om du inte konstruktivt hanterar att bli avporträtterad som en satanistisk och pervers styckmördare samt så pass hotad att du tvingas leva under skyddad identitet.

Den här märkliga argumentationen om hur läkarna på något sätt, oklart hur, har agerat felaktigt påminner mest om hur Kristina Hultegård ansåg att da Costa-fallet inte var en rättsskandal eftersom läkarna under flera decennier fått privilegiet att ha "tillgång" till rättsvårdande instanser.

Personligen förstår jag inte varför det skulle vara provocerande om Härm sitter hemma på sin kammare och ser det hela som en märklig pseudodiskussion. Och som ett mycket osmakligt sätt att skuldbelägga ett offer.
Citera
2026-04-11, 22:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Konsumentupplysare är ett bra ord för er som håller lågan brinnande. För en ny generation har ju upptäckt att Sverige var knasigt redan för 40 år sedan, och de behöver lite input från oss som levde på den tiden. Själv tror jag att hat och smutskastningskampanjen mot läkarna sköts av en rätt liten grupp människor, och kanske inte ens samordnat. Det som håller ihop dem är ett rasande hat som de inte vill släppa ens när det stod klart att läkarna var oskyldiga.

Den nyss nämnde psykologen Lindblad, feministen Hanna Olsson, journalisten Lars Borgnäs, ett antal poliser, ett antal jurister som studerat under Christian Diesen och ett antal feminister. Och givetvis har vi den värsta av alla: Thomas Allgéns paranoida fru och hennes antagligen svårt störda dotter. Lägg därtill da Costas anhöriga som maximalt utnyttjat den offerroll massmedia erbjöd dem.

Glöm inte den så småningom professorstitulerade och blivande klinikchefen för Rättsmedicin på KS i Solna - positioner som han över allt annat hett eftersträvade - läkaren Jovan Rajs.

Jovan Rajs som några månader efter obduktionen av CdC skrev ett omarbetat och omformulerat nytt andra obduktionsutlåtande där Rajs nu plötsligt uppgav att styckaren måste haft kunskaper - om jag minns rätt - i rättsmedicin, kunskap av obduktioner och erfarenhet från arbete som ortoped.
Något som direkt och princip enbart pekade på den unge läkarkollegan Teet Härm som arbetade och forskade med Rajs på Rättsmedicin i Solna.

Utan detta utpekande i CdCs obduktionsutlåtande hade inte polisen förblindats och riktat in sig så ensidigt på Teet och sedermera Thomas.

Trots att:
- hela dåvarande Rättsliga rådet i Rättsmedicin motsatte sig Rajs slutsats,
- att en tysk professor och expert i Rättsmedicin, som Rajs själv kontaktat, formulerade hård kritik och avståndstagande från Rajs slutsats
- under åren upprepade försök av ledande expertis och svenska klinikchefer inom Rättsmedicin att försöka förmå Rajs att inse hur fel han haft och ta tillbaka slutsatserna - har Rajs under alla år vägrat backa.

Rajs har istället skrivit till de vetenskapliga förlag som tidigare publicerat artiklar som Teet författat med Rajs som medförfattare och bett dem ta bort Teets namn och låta Rajs ensam få äran för publikationerna. Med hänvisning till att Teet var en styckmördare.

Min bedömning är att utan Jovan Rajs hade detta rättshaveri aldrig inträffat.

Rajs har liknat sig själv vid Mozarts utsatthet mot Salieris avundsjuka och motarbetande.
Jag skulle säga att liknelsen är utmärkt - men det är Jovan Rajs som är Salieri. Både till agerande och utseendet.
Citera
2026-04-11, 23:41
Avslutad
Thomas allgens dotter förstår jag mig inte på farsan är ju oskyldig varför tar hon inte kontakt hemska jävla människa thomas verkar ju asskön riktigt cool kille med humor stackars han teet däremot är ju lite skum med malmskilllnadsgatan mm men thomas är ju komplett oskyldig
Citera
2026-04-12, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrikSimonsson
Thomas allgens dotter förstår jag mig inte på farsan är ju oskyldig varför tar hon inte kontakt hemska jävla människa thomas verkar ju asskön riktigt cool kille med humor stackars han teet däremot är ju lite skum med malmskilllnadsgatan mm men thomas är ju komplett oskyldig
För att hon i nästan 40 års tid varit hjärntvättad sin mor. Säkert har med mammans förtjänst minnesglimtar av vad som ska ha hänt. Då är det inte konstigt att hon har svårt att ta kontakt med Thomas. Men man hoppas ju innerligt att far och dotter får mötas innan det blir för sent.
Citera
2026-04-12, 02:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Du tror inte det kan vara så att någon av flyttgubbarna eller andra på Eugeniavägen har brottsplats på ett ställe och använder sig att sin kunskap gällande närområdet kring arbetsplatsen för att dumpa da Costa?

Nej det tror jag inte och det är nog knappast bara jag som tvivlar här.

Det finns inte något som pekar på att dom där flyttgubbarna på E25 skulle varit inblandade i offrets hädanfärd.

Frånvaron av vittnesmål om BO i flyttgubbarnas sällskap den sista tiden och inte minst i anslutning till hennes försvinnande är märkbar.

Inte heller finns det några vittnesmål eller uppgifter om att BO har befunnit sig i det där nedgångna industriområdet vid någon tidpunkt överhuvudtaget. Vad skulle hon dit och göra?
Citera
2026-04-12, 06:55
Medlem
Jag skulle vilja läsa en självbiografi av Teet Härm.
Intressant att läsa om han och hans fru och hans kontakter med prostituerade på 80-talets Stockholm när dom gick på Malmskillnadsgatan.
Dom hade väl ett öppet förhållande om jag minns rätt.

Eftersom Teet är inne här och läser, hej 👋 Teet, skriv en självbiografi tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in