2026-04-11, 21:00
Medlem
BombaySaphires avatar
Gamla klasskompisar är förvånade:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/klasskompisar-om-misstankta-brattasmordaren-anonym/
Citera
2026-04-11, 21:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
För mig är det intressant att skorna inte såldes i Sverige men i Tyskland. Skulle Tor ha haft kontakt med en ung kvinna från Tyskland borde det vara högintressant.
Skulle han ha hyrt ut delar av huset till någon utbytestudent tex tror jag utredarna skulle hugga direkt som hungriga vargar.

Man kunde köpa skorna i fler länder. Tex i den stora turistattraktionen Spanien.
Citera
2026-04-11, 21:03
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Någon som vet om 38-skorna går att fastställa om de är av manlig, kvinnlig modell eller båda?
Citera
2026-04-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Universitet eller högskola står det i "Ångermanlänningen"

Mittuniversitetet hade en filial i Härnösand vid tiden för mordet. Om jag inte minns fel var det utbildningar inom social och beteendevetenskap.
Citera
2026-04-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Någon som vet om 38-skorna går att fastställa om de är av manlig, kvinnlig modell eller båda?

Dom har väll inte gått ut mer än att det är Victory skor
Citera
2026-04-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Men antyder någon form av konflikt med fadern.

Ja, inte alls omöjligt.

Han flyttar hemifrån till Halmstad, och byter efternamn ungefär i samma veva 2002/2003.
Citera
2026-04-11, 21:11
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Min teori:

Eftersom MGM är uppvuxen på torp etc. med erfarenhet av allt som det livet innebär, så har han som fattig desperat student tagit bilen ner och frågat om extrajobb på första bästa torp utmed vägen söderut. Tor är till en början positiv och de ber om ett nytt möte. Han kommer tillbaka och då är det möjligt att Tor ångrar sig. Argument fram och tillbaka. Tor tröttnar och går in i ladan med huggkubben. Sen slår det slint för mgm.
Citera
2026-04-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
GM vill alltså köpa virke, ved eller att Tor ska ta ner träd på GM mark. Pengarna visade sig inte räcka hela vägen så han åker iväg och kommer tillbaks. Slår ihjäl Tor och sticker utan vare sig pengar eller affärsuppgörelse? Ni som tror på affärsvinkeln får gå hem och fila på den...
Nej, den misstänkte gärningsmannen ägde knappast någon mark eller ville köpa skog, det tror jag inte att någon har påstått. Han har i sådana fall istället hämtats som backup vid en dispyt kring en affärsuppgörelse eller något liknande. Det skulle inte förvåna mig om det enda han har gjort är att flytta på Gerds kropp och skrapat upp ett sår i uppståndelsen och därmed lämnat DNA efter sig på hennes vrist.
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Som en jämförelse så tog det 4 timmar för teknikerna att upptäcka att Tors kropp låg 2 -3 meter från Gerd i samma lada.
Det är inte alltid så lätt att hitta saker som man inte förväntar sig eller vet om på förhand. Så att mördaren missade Tors byxor med en plånbok i är i min bok inte det minsta konstigt.
Att rånmörda någon och inte bry sig om plånboken i bakfickan men istället slumpmässigt ta ett bankomatkort och försöka använda det utan att kunna koden låter konstigt i mina öron. Mycket konstigare än att det handlade om en affärsuppgörelse och att den nu häktade mannen var med som backup eller liknande. Det skulle kunna vara en kombination av en affärsuppgörelse som gick snett med drägg och pundare indragna som muskelkraft som gjorde att det blev kaos av det hela till slut. Den misstänkte gärningsmannen kanske helt enkelt skulle hålla utkik eller liknande men sedan blev indragen i att flytta Gerds kropp.
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Universitetsfilial, låg under Sundsvall eller Östersund vill jag minnas. Filialen lades ner någongång 2013-2014.
Härnösand var en del av Mittuniversitetet tidigare. Men den här misstänkte gärningsmannen gick på Komvux enligt vad jag läst.
Citera
2026-04-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man kunde köpa skorna i fler länder. Tex i den stora turistattraktionen Spanien.

Den enklaste lösningen är oftast den bästa. Ägaren till skorna är troligtvis kvinna och inte svensk.
Citera
2026-04-11, 21:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Den enklaste lösningen är oftast den bästa. Ägaren till skorna är troligtvis kvinna och inte svensk.

Enklaste? Mordet skedde i Sverige, den huvudmisstänkte som knyts med DNA är svensk. Då är den enklaste lösningen att ägaren till 38-avtrycken är en svensk kvinna.

Och har 38-avtrycken inte med mordet att göra, så är ändå den enklaste ägaren en svensk kvinna.
Citera
2026-04-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Nej, den misstänkte gärningsmannen ägde knappast någon mark eller ville köpa skog, det tror jag inte att någon har påstått. Han har i sådana fall istället hämtats som backup vid en dispyt kring en affärsuppgörelse eller något liknande. Det skulle inte förvåna mig om det enda han har gjort är att flytta på Gerds kropp och skrapat upp ett sår i uppståndelsen och därmed lämnat DNA efter sig på hennes vrist.

Att rånmörda någon och inte bry sig om plånboken i bakfickan men istället slumpmässigt ta ett bankomatkort och försöka använda det utan att kunna koden låter konstigt i mina öron. Mycket konstigare än att det handlade om en affärsuppgörelse och att den nu häktade mannen var med som backup eller liknande. Det skulle kunna vara en kombination av en affärsuppgörelse som gick snett med drägg och pundare indragna som muskelkraft som gjorde att det blev kaos av det hela till slut. Den misstänkte gärningsmannen kanske helt enkelt skulle hålla utkik eller liknande men sedan blev indragen i att flytta Gerds kropp.

Härnösand var en del av Mittuniversitetet tidigare. Men den här misstänkte gärningsmannen gick på Komvux enligt vad jag läst.

Det kanske fanns pengar på kontot och Gerd uppgav nog koden för att hon trodde att det skulle skona hennes liv.
Men mördaren glömde bort koden eller kunde helt enkelt inte svenska.
Citera
2026-04-11, 21:22
Medlem
Fattar inte alla som skriver att dom struntat i att ta plånboken med 10.000 .
Alla fattar ju att dom inte hittat den , vem skulle ta ett bankkort utan att veta koden och försöka ta ut pengar vid polisstationen .
Vem tror att det ligger pengar i ett par byxor på sängen , plånboken tar man ju med sig i dom nya byxorna .
Var dom ens in i sovrummet så letade dom nog efter nått skrin med smycken som brukar finnas i sovrummet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in