2026-04-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej, blockeringen av Hormuzsundet är Irans trumfkort. Det ger Iran makt över världsekonomin och möjligheter att skada den enormt. Därför är Trump hårt pressad och vill ha ett snabbt slut på kriget, vilket verkar omöjligt utan långtgående eftergifter. Trump sitter i en extremt svår knipa som han desperat söker en utväg ur.
Det är mycket enkelt för Trump!
Det är bara att återgå till exakt samma politik mot Iran som USA haft under flera årtionden, och detta betyder.
En jävla massa meningslösa sanktioner, noll handel, noll kontakter och förbindelser.

Sen vad fan Iran gör med Sundet, detta angår definitivt inte USA.
Citera
2026-04-11, 20:27
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Hoppas alla härinne, moslems, jews och annat löst folk förstår vilken förnedring som Iran utsätts för nu i skrivande stund. Försök sätt er in när hela grädden av irans regim sitter och ska förhandla, samtidigt som Iran trycker på sitt enda kort med att dom kommer hålla sundet stängt om inte deras krav går igenom. Så visas det på storbild hur US navy seglar fram och tillbaks i sundet. Fantastiskt gjort av Trump & Co.

Nu resonerar du som de gängkriminella kidsen eldrattan, som tycker att meningslös heder är något att hänga upp sig på. Vilken vuxen människa tycker att detta är förnedrande?

Vad tänker du det är som har hänt i Islamabad när detta uppdagades? Att hela iranska delegationen tappade fattningen helt över att två militärskepp fräser omkring i sundet, och bara säckade ihop? Att amerikanerna utbrast i ett "FUCK YEAH, WE WON!" och typ avrundade förhandlingarna för allt löste sig i och med detta?

Samtliga tyckte att det var skitfånigt och pubertalt givetvis, undantaget Witkoff möjligtvis, och förstår att det inte betyder ett dugg annat än att Trump inte pallar att andra får uppmärksamhet samt försöker göra ett coolt stunt för att losers på Flashback ska bli impade. Trafiken kommer igång när en överenskommelse har nåtts, inte för att två militärskepp har åkt igenom.

Trump kommer påstå det dock, att hans order till skeppen var hela skillnaden.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-04-11 kl. 20:33.
Citera
2026-04-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Helt otroligt!

Jag tror att den delen i Iran som inte ville förhandla hade rätt. För första dagen har ju inte alls gått bra. Var är deras frysta tillgångar, deras kontroll över sundet och ögonblicklig vapenvila mellan Israel och Hizbollah?

Istället borde de ha synat Trump för jag tror han bluffade han skulle inte förstöra infrastruktur i större skala.

Som jag hörde Trump säga idag, på ett eller annat sätt kommer sundet öppnas, och han tror att det kommer gå snabbt.

Snyggt gjort helt klart.

Utveckla mer kring vad som är snyggt gjort? Det har inte hänt någonting som flyttat fram USAs positioner heller, förutom några inlägg på Truth Social och några båtar i Persiska viken.

Al Jazeera rapporterar tvärtom att Iran är de stora vinnarna, och att USA släppte deras frysta tillgångar för att dom skulle komma till förhandlingsbordet:

Citat:
Sources close to the Iranian delegation have told Al Jazeera that their participation in the talks followed a decision by the US to release frozen Iranian assets.
Citera
2026-04-11, 20:35
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Nu resonerar du som de gängkriminella kidsen eldrattan, som tycker att meningslös heder är något att hänga upp sig på. Vilken vuxen människa tycker att detta är förnedrande?

Vad tänker du det som har hänt i Islamabad när detta uppdagades? Att hela iranska delegationen tappade fattningen helt över att två militärskepp fräser omkring i sundet, och bara säckade ihop? Att amerikanerna utbrast i ett "FUCK YEAH, WE WON!" och typ avrundade förhandlingarna för allt löste sig i och med detta?

Samtliga tyckte att det var skitfånigt och pubertalt givetvis, undantaget Witkoff möjligtvis, och förstår att det inte betyder ett dugg annat än att Trump inte pallar att andra får uppmärksamhet samt försöker göra ett coolt stunt för att losers på Flashback ska bli impade. Trafiken kommer igång när en överenskommelse har nåtts, inte för att två militärskepp har åkt igenom.

Trump kommer påstå det dock, att hans order till skeppen var hela skillnaden.

Jag blir mer frågande hur det står till med dina kunskaper om hur moslems uppfattar saker och ting när det b.la kommer till krig? Tänk på att det finns tydligt beskrivet i deras häftade pocketbok hur saker och ting skall gå till. Dessa lever eller är skolade snarare att dö för innehållet i pocketboken.

Jag känner på mig att det är lite beyond din kulturella erfarenhet för att riktigt förstå hur det upplevs inom den shiamuslimska kulturen just nu.
Citera
2026-04-11, 20:38
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Irans flotta tycks vara upptagna med annat, så Trumpen har haft vänlighet att segla sina skorvar genom sundet, hålla det fritt från somaliska pirater och sånt behövs ju alltid...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-04-11/us-navy-ships-crossed-strait-of-hormuz-on-saturday-axios-says
Fin bild från centcom
https://x.com/CENTCOM/article/2043005033600479516

Det intressanta med Irans trumfkort att blockera Hormuzsundet är somaliska pirater? Kan du utveckla?
Citera
2026-04-11, 20:38
Medlem
Det nuvarande Irankriget utkämpas inte i ett vakuum utan är bara ett i mängden av krig Israel bedriver för att en gång för alla besegra sina fiender och säkra den judiska statens långsiktiga överlevnad bakom arabsäkra gränser.

Jag sitter på middag och roar mig med att sammanfatta alla krig som följde på 7 oktober 2023 och som har lett fram till det pågående kriget mot Iran. Jag hävdar att Israel rent militärt vunnit samtliga dessa krig och alltså även har vunnit det krig som diskuteras i tråden. Anser pöbeln att trådens krig följer på de tidigare krigen eller att det förs på egna grunder?

1. Hamas (Gaza)
Hamas 1 (Oktober 2023 – November 2025): Det intensiva kriget i Gaza som inleddes efter attacken den 7 oktober. Denna fas avslutades formellt med vapenvilan i november 2025.

Hamas 2 (Februari 2026 – Pågående): Efter att den regionala eskaleringen inleddes i februari 2026, stängde Israel åter gränserna till Gaza och intensifierade flyganfall och operationer som svar på förnyade oroligheter och brott mot vapenvilan.

2. Hizbollah (Libanon)
Hizbollah 1 (Oktober 2023 – November 2024): Ett utnötningskrig längs den norra gränsen som kulminerade i en markinvasion i södra Libanon i oktober 2024, följt av en bräcklig vapenvila i november.

Hizbollah 2 (2 mars 2026 – Pågående): Det stora kriget i Libanon återupptogs i mars 2026. Israel inledde omfattande markoperationer den 16 mars med målet att nå fram till Litanifloden och ockupera södra Libanon på obestämd tid för att säkra sin norra gräns.

3. Iran
Iran 1 (April 2024): Den första direkta konfrontationen där Iran avfyrade hundratals robotar och drönare mot Israel, vilket besvarades med ett precisionsanfall mot iranskt luftförsvar.

Iran 2 (Juni 2025): Det så kallade "12-dagarskriget" där Israel och USA genomförde omfattande attacker mot Irans kärnenergianläggningar och militära infrastruktur.

Iran 3 (28 februari 2026 – April 2026): Ett fullskaligt krig inlett av Israel och USA mot Iran. Denna konflikt har inneburit direkta anfall mot iranskt ledarskap och en efterföljande våg av iranska motattacker mot mål i hela Mellanöstern. En vapenvila utropades i början av april 2026.

4. Huthirebellerna (Jemen)
Huthi 1 (2023 – 2025): Långvarig hantering av robot- och drönarattacker mot Eilat och sjöfarten i Röda havet, inklusive israeliska motattacker mot hamnstaden Hodeidah.

Huthi 2 (28 mars 2026 – Pågående): Huthierna återupptog sina attacker med ballistiska robotar mot bland annat Beersheba och Ben Gurion-flygplatsen som stöd för Iran i det pågående storkriget.

5. Övriga fronter (Syrien, Irak & Västbanken)

Syrien-fronten: Israel har under hela perioden genomfört flyganfall för att bryta vapenkorridoren mellan Iran och Libanon. Under 2025 och början av 2026 eskalerade detta till direkta konfrontationer med den syriska armén när Israel etablerade en buffertzon i södra Syrien (Suweida) för att skydda drusiska minoriteter och förhindra att iranska miliser grupperade sig nära Golanhöjderna.

Irak-fronten: Sedan slutet av 2024 har "Islamiska motståndsrörelsen i Irak" (en paraplyorganisation för iranskstödda miliser) ökat sina drönarattacker mot israeliskt territorium. Under storkriget i februari och mars 2026 genomförde Israel flera precisionsanfall mot baser i västra Irak för att slå ut avfyrningsramper som användes för att beskjuta Jordandalen och Eilat.

Västbanken: Här har Israel fört ett intensivt motståndskrig mot lokala terrorceller och infrastruktur. Under våren 2026 har operationerna i städer som Jenin och Tulkarm utökats till omfattande militära insatser för att förhindra att spänningarna från de externa fronterna (Iran och Libanon) spiller över i ett fullskaligt uppror på hemmaplan.

Min egen spaning är att Israel rör sig mot ett krigsslut som bygger på containment via buffertzoner. I Syrien är man redan klara med detta. I Libanon snart färdiga, i Gaza troligen färdiga. Västbanken blir svårare lösa. Iran delar man inte gräns med så där gäller det att bomba, bomba, bomba.
Senast redigerad av Petronius 2026-04-11 kl. 20:49.
Citera
2026-04-11, 20:41
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Utveckla mer kring vad som är snyggt gjort? Det har inte hänt någonting som flyttat fram USAs positioner heller, förutom några inlägg på Truth Social och några båtar i Persiska viken.

Al Jazeera rapporterar tvärtom att Iran är de stora vinnarna, och att USA släppte deras frysta tillgångar för att dom skulle komma till förhandlingsbordet:

Flyttat fram positionerna? De har kört över Iran totalt menar du?! Kan två små fartyg patrullera fritt och rensa minor. Jadu, då är det fritt fram hela vägen upp till kargh island bara för nämna något. Inget krigsfartyg har passerat där sedan kriget startade och al jazeria är moslem news No.1. Om jag inte missminner mig så gjorde Israel pannkaka av ett av deras kontor för några år sedan. Måste varit pga av all skit dom skriver , eller vad tror du?
Citera
2026-04-11, 20:41
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Japp, USA:s flotta klarar sig alldeles utmärkt i Hormuzsundet utan europeiskt stöd!

Vi får väl se om det börjar fräsa raketer, då kanske det blir svårare över tid ?
Citera
2026-04-11, 20:42
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
För att Libanon ligger formellt i ett angreppskrig mot israel sedan 1948.

När nazityskarna gick till anfall, fick på käften, gav up och sökte fred (...villkorslös kapitulation) så fanns ju biten kvar gällande krigskadestånd, frånsäga sig tyskt territorium, etc osv.

så den biten behöver Libanon ,och även hezzbollah som är en del av den libanesiska makten, bla i form av ministerposter göra.

frågan är naturligtvis om Libanon kan nå en kompromis med israel, eller om israel behöver tvinga dem till vilkorslös kaitulation för avsluta sitt deltagande i arabförbundets utrotningskrig mot israel ,jordanien och egypten nådde ju en kompromiss, så judarna är ju lite dum-naive-godhjärtade.

Menar du att Israel och Libanon ska förhandla om ett slut på Hizbollas angrepp på Israel? Fast det kanske inte Hizbolla som stöds av Iran håller med om. Är ditt inlägg på allvar?
Citera
2026-04-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jag blir mer frågande hur det står till med dina kunskaper om hur moslems uppfattar saker och ting när det b.la kommer till krig? Tänk på att det finns tydligt beskrivet i deras häftade pocketbok hur saker och ting skall gå till. Dessa lever eller är skolade snarare att dö för innehållet i pocketboken.

Jag känner på mig att det är lite beyond din kulturella erfarenhet för att riktigt förstå hur det upplevs inom den shiamuslimska kulturen just nu.

Känner tillräckligt med iranier för att förstå att de är intellektuellt väldigt kapabla. Det finns absolut ett visst mått av heder hos folkgruppen, men generellt responderar perser mindre känslomässigt och mer kalkylerat på denna typ av provokation än både araber och judar.
Citera
2026-04-11, 20:45
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Som jag fattar det ska det inte vara mycket sagt om den saken.

Men så här har Netanyou sagt om vad Israel vill med samtalen med Libanon
"aimed at disarming Hezbollah and reaching a full peace agreement between the countries.".

Hizbollah skulle ju ha varit avväpnade vid årskiftet, vilket Libanon gett sitt löffte till. Men det har ju inte skett, utan istället startade Hizbollahs ett nytt krig.

Det borde ju rimligtvis gå att avväpna Hizbollah om länderna samarbetar. Självklart gillat inte Hizbollah detta. Det borde ju också vara viktigt att Libanon är tydliga med hur de står.

OK, det kan ju vara en förklaring. En joint venture mot Hizbolla. Tja, det borde jag kanske ha tänkt på. Det jag tänkte var att Libanons regering inte företräder Hizbolla som ju är den stridande parten i södra Libanon.
Citera
2026-04-11, 20:46
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det intressanta med Irans trumfkort att blockera Hormuzsundet är somaliska pirater? Kan du utveckla?
Det är och har aldrig varit deras "trumfkort" att blockera sundet. De har varit deras enda kort. Men nu är det hugget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in