2026-04-11, 19:50
Medlem
eldrattans avatar
Hoppas alla härinne, moslems, jews och annat löst folk förstår vilken förnedring som Iran utsätts för nu i skrivande stund. Försök sätt er in när hela grädden av irans regim sitter och ska förhandla, samtidigt som Iran trycker på sitt enda kort med att dom kommer hålla sundet stängt om inte deras krav går igenom. Så visas det på storbild hur US navy seglar fram och tillbaks i sundet. Fantastiskt gjort av Trump & Co.
Citera
2026-04-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Allt du skriver om Israels övergripande policy stämmer. Därför är det obegripligt vad du säger om "att det inte stämmer". Vad är det som inte stämmer? Min fråga var varför Israel ska förhandla med regeringen i Beirut? Libanons regering har ju ingen kontroll över Hizbolla. Så igen: Varför ska Israel förhandla med regeringen i Libanon?

För att Libanon ligger formellt i ett angreppskrig mot israel sedan 1948.

När nazityskarna gick till anfall, fick på käften, gav up och sökte fred (...villkorslös kapitulation) så fanns ju biten kvar gällande krigskadestånd, frånsäga sig tyskt territorium, etc osv.

så den biten behöver Libanon ,och även hezzbollah som är en del av den libanesiska makten, bla i form av ministerposter göra.

frågan är naturligtvis om Libanon kan nå en kompromis med israel, eller om israel behöver tvinga dem till vilkorslös kaitulation för avsluta sitt deltagande i arabförbundets utrotningskrig mot israel ,jordanien och egypten nådde ju en kompromiss, så judarna är ju lite dum-naive-godhjärtade.
Citera
2026-04-11, 19:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Varför säger du då följande:"Det är inte den listan som cirkulerat här i forumet eller bland media"

10-punkts listan var en avfart för Trump, varken mer eller mindre. Därefter kan du glömma den.
Citera
2026-04-11, 19:54
Medlem
Har de nån flotta kvar? Tror sundet förblir öppet för Iran har inget att sätta emot?

QUOTE=slö|94737381]
Irans flotta tycks vara upptagna med annat, så Trumpen har haft vänlighet att segla sina skorvar genom sundet, hålla det fritt från somaliska pirater och sånt behövs ju alltid...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-04-11/us-navy-ships-crossed-strait-of-hormuz-on-saturday-axios-says
Fin bild från centcom
https://x.com/CENTCOM/article/2043005033600479516
[/quote]
Citera
2026-04-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Irans flotta tycks vara upptagna med annat, så Trumpen har haft vänlighet att segla sina skorvar genom sundet, hålla det fritt från somaliska pirater och sånt behövs ju alltid...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-04-11/us-navy-ships-crossed-strait-of-hormuz-on-saturday-axios-says
Fin bild från centcom
https://x.com/CENTCOM/article/2043005033600479516

Japp, USA:s flotta klarar sig alldeles utmärkt i Hormuzsundet utan europeiskt stöd!
Citera
2026-04-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Japp, USA:s flotta klarar sig alldeles utmärkt i Hormuzsundet utan europeiskt stöd!

Den fria världens ledare. måste leda. lite deppigt endå att vi är så veka.. fortfarande.. så vi behöver en dement gubbe, en orange gubbe, eller vem nu nästa mupp jänkarnaa väljer åt oss fortfrande. fattar ju att tyskarna ska hålla låg profil. men grodätarna eller britterna.... tragiskt.
Citera
2026-04-11, 20:01
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Allt du skriver om Israels övergripande policy stämmer. Därför är det obegripligt vad du säger om "att det inte stämmer". Vad är det som inte stämmer? Min fråga var varför Israel ska förhandla med regeringen i Beirut? Libanons regering har ju ingen kontroll över Hizbolla. Så igen: Varför ska Israel förhandla med regeringen i Libanon?
Som jag fattar det ska det inte vara mycket sagt om den saken.

Men så här har Netanyou sagt om vad Israel vill med samtalen med Libanon
"aimed at disarming Hezbollah and reaching a full peace agreement between the countries.".

Hizbollah skulle ju ha varit avväpnade vid årskiftet, vilket Libanon gett sitt löffte till. Men det har ju inte skett, utan istället startade Hizbollahs ett nytt krig.

Det borde ju rimligtvis gå att avväpna Hizbollah om länderna samarbetar. Självklart gillat inte Hizbollah detta. Det borde ju också vara viktigt att Libanon är tydliga med hur de står.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-04-11 kl. 20:04.
Citera
2026-04-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Har de nån flotta kvar? Tror sundet förblir öppet för Iran har inget att sätta emot?

frågan är om det defacto varit stängt.... men visst. det iranska spöskeppet "butfuck-aisha-9" ska tydligen kunna/redan ha minera hela sundet, är väll den stående "iran-stronck" teorin från flashbacks finest.

verkar som att det inte var någon större operation att minröja en säker led.
Citera
2026-04-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Hoppas alla härinne, moslems, jews och annat löst folk förstår vilken förnedring som Iran utsätts för nu i skrivande stund. Försök sätt er in när hela grädden av irans regim sitter och ska förhandla, samtidigt som Iran trycker på sitt enda kort med att dom kommer hålla sundet stängt om inte deras krav går igenom. Så visas det på storbild hur US navy seglar fram och tillbaks i sundet. Fantastiskt gjort av Trump & Co.
Sundet ÄR stängt. Att Iran inte vill attackera en amerikansk jagare mitt under pågående förhandlingar förändrar inte det. Kriteriet på att sundet är öppet är när tankerfartyg passerar sundet utan godkännande av Iran.
Citera
2026-04-11, 20:09
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Sundet ÄR stängt. Att Iran inte vill attackera en amerikansk jagare mitt under pågående förhandlingar förändrar inte det. Kriteriet på att sundet är öppet är när tankerfartyg passerar sundet utan godkännande av Iran.

Lite Bagdad bob över det hela måste jag säga, eller snarare Bagdad ali.

https://www.youtube.com/watch?v=CXl1GkWWGmA

Minrensning pågår av US under pågående förhandlingar. Blir ju svårt att dra fram även det argumentet under iranska förnedringen i Islamabad. " Vi har minerat hela sundet". Eller det var minerat snarare
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-11 kl. 20:12.
Citera
2026-04-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Varför skall någon svara på frågor från en kommunist? Och för resten gällde ju tråden Irankriget 2026, och de flesta normala människor gläder sig åt att USA och Israel gjort Iran till sin bitch. Ingen bryr sig om vad du anser om MAGA.

Från en kommunist? Är det det bästa du har att komma med? Det jag skrev har inget med vad jag tycker om MAGA, det jag undrade var vad MAGA och dess försvarare själva tycker om nepotism när Trump och kompani uttryckligen tagit ställning för meritbaserade rekryteringar. Vad är Jared Kushners meriter? Det är givetvis on topic då Jared Kushner är sändebud i Irankonflikten.
Citera
2026-04-11, 20:22
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Helt otroligt!

Jag tror att den delen i Iran som inte ville förhandla hade rätt. För första dagen har ju inte alls gått bra. Var är deras frysta tillgångar, deras kontroll över sundet och ögonblicklig vapenvila mellan Israel och Hizbollah?

Istället borde de ha synat Trump för jag tror han bluffade han skulle inte förstöra infrastruktur i större skala.

Som jag hörde Trump säga idag, på ett eller annat sätt kommer sundet öppnas, och han tror att det kommer gå snabbt.

Snyggt gjort helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in