2026-04-11, 19:00
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Vi har ju ett helt gäng retarderade MAGA-får här på Flashback, kan inte ni lite snällt berätta för oss andra vilka meriter Jared Kushner har som gör att han får agera sändebud och medlare i var och varannan världskonflikt? Nepotism kan det ju givetvis inte vara med tanke på hur Trumpadministrationen gång på gång understrukit hur man numera arbetar strikt meritbaserat. Någon krypande MAGA-mask här kanske kan bringa lite klarhet. Tack på förhand!
Nepotism spelar in. Men Kuschner kan i alla fall tänka. Witkoff är å sin sida, en komplett idiot.
Citera
2026-04-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Nepotism spelar in. Men Kuschner kan i alla fall tänka. Witkoff är å sin sida, en komplett idiot.

Ja, självklart spelar det in. Men jag vill gärna att någon litet MAGA-miffo kommenterar hyckleriet. De har varit jävligt tysta på senare tid, passande nog.
Citera
2026-04-11, 19:05
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är gratis för denna gång, fast nästa gång får du betala för internetsökningar om du inte hinner få kontakt med någon biståndshandläggare fram tills dess. Om du inte förstår engelska eller själva innehållet så kommer jag tyvärr inte hjälpa dig med det.

https://www.youtube.com/shorts/2lQZWrMvgRs

Härligt att du noterade det. Trist att du inte förstod själva poängen med det hela. Om du inte klarar av att dra slutsatsen med varför Israel är så tydliga med att förhandlingarna ska bedrivas med Libanon och inte Irans proxi. Ja, nä men jag tror jag lämnar det där isåfall, känns rätt meningslöst att försöka lära en potatis algebra.

Fram tills även du fått kontakt med en biståndhandläggare, så kan jag vara så vänlig mot dig att avråda dig ifrån att haka på mail från afrika med investeringar i guld eller liknande saker. Även om det vid första ögonkastet ser väldigt förmånligt ut så släng mailet, bara gör det.

Man ska inte kasta sten när man sitter i glahus. Det borde du lära dig. Dina personangrepp är ingen argumentation och det du svamlar om är ju bara nys.
Citera
2026-04-11, 19:08
Medlem
Komiskt när Irans president säger att regimen jobbar för folket. Samma folk de tvingat lyda under dem i 47 år.
Citera
2026-04-11, 19:11
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Nej det stämmer inte. Israels krig mot Libanon och Gaza handlar inte främst om att besegra Hizbollah. Det är ett svepskäl. Det verkliga målet är territoriell expansion och permanent annektering av land för att förverkliga Greater Israel det bibliska territorium som många israeliska politiker anser sig ha religiös rätt till.

Du köper propagandan rakt av låter det som? Hizbollah är bara svepskälet för Israels verkliga mål, som är territoriell expansion mot "Greater Israel".

Historien visar tydligt expansionismen...ockupation av Sydlibanon 1982–2000, massakrer i Sabra/Shatila, nu bombningar upp till Litani-floden i 2026-kriget för "buffertzoner" plus nu hela Gaza. Netanyahu pratar "frivillig" migration av palestinier. Likuds kartor sträcker sig från Nilen till Eufrat, citerat ur Bibeln av regeringskoalitionen, krigen är steg mot permanent erövring.

Både Netanyahu och finansminister Bezalel Smotrich har öppet kopplat sig till denna vision. Smotrich har krävt att Israels norra gräns ska flyttas till Litani-floden djupt inne i Libanon och att området annekteras permanent. Samma mönster upprepas gång på gång efter varje konflikt ökar bosättningarna och nya områden tas över under täckmanteln av säkerhet.

Hizbollah och Hamas är därför inte orsaken utan ett hinder för expansionen. Man förhandlar inte med dem man vill ta land ifrån. Konflikterna skapar bara den politiska legitimitet som behövs för att stegvis förverkliga det religiöst-nationalistiska slutmålet om ett Större Israel.

Allt du skriver om Israels övergripande policy stämmer. Därför är det obegripligt vad du säger om "att det inte stämmer". Vad är det som inte stämmer? Min fråga var varför Israel ska förhandla med regeringen i Beirut? Libanons regering har ju ingen kontroll över Hizbolla. Så igen: Varför ska Israel förhandla med regeringen i Libanon?
Senast redigerad av Comitium 2026-04-11 kl. 19:25.
Citera
2026-04-11, 19:14
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ja, självklart spelar det in. Men jag vill gärna att någon litet MAGA-miffo kommenterar hyckleriet. De har varit jävligt tysta på senare tid, passande nog.
Varför skall någon svara på frågor från en kommunist? Och för resten gällde ju tråden Irankriget 2026, och de flesta normala människor gläder sig åt att USA och Israel gjort Iran till sin bitch. Ingen bryr sig om vad du anser om MAGA.
Citera
2026-04-11, 19:16
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Iran öppnar inte sundet för dom kan inte hitta sina minor!

https://www.nytimes.com/2026/04/10/us/politics/iran-mines-strait.html

Nej, blockeringen av Hormuzsundet är Irans trumfkort. Det ger Iran makt över världsekonomin och möjligheter att skada den enormt. Därför är Trump hårt pressad och vill ha ett snabbt slut på kriget, vilket verkar omöjligt utan långtgående eftergifter. Trump sitter i en extremt svår knipa som han desperat söker en utväg ur.
Citera
2026-04-11, 19:24
Medlem
Comitiums avatar
USA ska utplåna den iranska civilisationen för all framtid om de inte öppnade Hormuzsundet o.s.v. sa Trump. Senare samma dag sa Trump att det skulle bli fredssamtal med utgångspunkt från Irans tio punkter (!). Inget om USA:s punkter alltså. 180 graders vändning samma dag. Det är så uppenbart att Trump som håller på att förlora är desperat.

Israel gör som väntat allt för att sabotera fredsförhandlingarna i slamabad. Jag undrar vad Trump tycker om Netanyahu just nu? Inget vidare skulle jag tro....

Ska Trump eskalera kriget nu? Bomba mer? För vad? Vad ska Israel göra om USA bara lämnar och låtsas ha segrat? Atombomba Iran? Mycket möjligt om de ser undergången i vitögat.
Citera
2026-04-11, 19:28
Medlem
Citat:

I Kushners fall är det väll en kombination, han är välutbildad (har väll 3 examens 1 från harvard), varit förtegsledare länge, sysslade tydligen emd fastigheter redan under sin studietid i 20årsåldern.

specefikt för "detta problem" hör han nog till en av de främsta experterna på merit, han nominerades tex till Nobels fredspris (2 olika år) för sitt arbete med Abrahms Accord. (det gjordes ju informellt, inte "av USA")

Så det blir nog svårt att "objektivt" peka ut någon mer meriterad när det kommer till att få araber att sluta bete sig som blodtörstiga barbarer.

Så bara på de argumenten skulle han nog göra det svårt att peka ut någon bättre.
Citera
2026-04-11, 19:40
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
... Kan du diskutera Iran utan att ta in Israel i diskussionen vad gäller just de övergrepp som begås av regimen?
Iran måste diskuteras i ett kontext med USA och Israel. Allt sedan USA installerade och skyddade den flyende diktatorn i slutet av 70-talet, har förhållandet varit en stor del som påverkat politiken och landets utveckling. Israels och Irans kamp om inflytande i regionen är också en stor del av helhetsbilden.
Citat:
För överlag är känslan i ditt inlägg att du försöker relativisera de övergrepp som Iranska regimen har gjort och gör på sitt eget folk. Det är klassisk retorik att det inte är legitimt för att man inte veta säkra siffror. ....
Jag tror inte jag slätar över detta. Jag tror istället att man demoniserar och överdriver extremt från Svensk, Judisk och Amerikansk sida. Om vi ska säga att vi "slätar över" Irans förtryck och behandling av befolkningen, så gör vi ju samma överslätning av förtrycket i Saudi, UAE, Qatar, Bahrein (och Israel).. Jag tycker man bortförklarar och ursäktar de länder som USA "stöttar".. Jag är mer av uppfattningen att vi måste behandla de olika länderna med samma måttstockar. kritiserar man Israel är det ok att kritisera Iran tycker jag men kritiserar man inte Israel så tycker jag det blir dubbla måttstockar att kritisera Iran enskilt i regionen.

Citat:
Det är möjligt men det ligger Iran i fatet i relation till din terrorstatsdefinition även om andra länder också gör samma sak, inte sant? Att andra länder också gör det gör ju inte att Iran har mindre skuld för att de också gör det.
Absoult inte men det blir också fel om Hells Angels kritiserar Vårby-nätverket för knarkbrott.. förvisso rätt i kritiken i sak men slår rätt fel om blundar lite för HAs egna verksamhet. Kritiserar man alla med samma måttstockar är kritiken okej.. använder man olika måttstocker eller selektivt kritiserar bara de som inte låter USA kontrollera oljan, så blir det fel.

Citat:
Visst det är inte klarlagt ännu men vad säger du om Kazem Rajavi, mykonosmorden, amiabombningen, Massoud Molavi, morden i nederländerna (2015 och 2017), stoppade attentatet i Danmark 2018, alla de fall på 80-talet (som jag inte minns i huvudet) osv? Det är uppenbart, och belagt, att de dödar och har dödat regimmotståndare utanför sina egna gränser...
Alla mord är vidriga såklart.. Jag kan själv för lite om exemplen du nämner, bakgrund, bevis, motiv, omständigheter. Men generellt kan man väl säga att det pågått ett mer eller mindre lågintensivt krig både informations, beväpnat och med cyber mellan iranska exil grupper och den i mitt tycke tok-religiösa regimen (jag gillar inte religiösa fanatiker i stort, varken shia-mullor, Sunni-prinsar, eller judiska bosättare)

Citat:
Vi kan gå på den media vi har som åtminstone är mer fri att säga vad den vill än statskontrollerad regimmedia i Iran. Den är såklart generellt kritisk mot den teokratiska regimen, det är svårt att komma undan, men det betyder inte att den har fel i sak naturligtvis.
Problemet är inte kritiken, problemen är när kritiken blir enögd och selektiv bara på Iran. när man har dubbla måttstockar och skriker högt åt ena hållet samtidigt som man tystar kritik åt det andra, så blir det snett.

Citat:
Iran har inte startat krig sedan nuvarande regim kom till makten men de har understött krig sedan 1979 med sina utlandsmiliser (Irak, Syrien och Libanon).
Oärligt argumentat, tycker Jag. Israel+USA har i högsta grad också understött exakt samma krig och olika terorist-miliser sedan 1979. Kan lägga till Afghanistan, ISIS etc. Skillnaden är att krigen även startas av Israel, USA och USA-allierade. till skillnad från Iran och de milliser som stötts av Iran.

Citat:
Det där är såklart i betraktarens öga. Jag är tämligen övertygad att oavsett om det är USA, Israel eller Iran så gör man det man har makt och förmåga att göra. USA och Israel har makt att faktiskt attackera Iran utan att lida alltför stora förluster och till och med vinna på det.
Gäller de flesta krig som USA och Israel startar.. Att de tillsammans förfogar över en enorm militär och kan bränna 2 trillioner på några veckor att bomba sönder ett land.

Citat:
Iran skulle göra samma sak men det vet att de inte har den förmågan (istället för de proxykrig eftersom det är vad de är kapabla till). Hade de kunnat gå in i Israel och störta deras regering hade de naturligtvis gjort det.
Det tror jag inte ett ögonblick på .. Det är narrativet som USA och Israel sprider, för att försvara "preventivt" krig.. Några belägg för att Iran skulle försöka förinta Israel även om man kunde finns inte.. Det är obevisade hjärnspöken, enbart baserade på hatiska uttalande gjorda av Iranier mot Israel och dess rätt att existera.

Citat:
Hade de kunnat mörda Trump hade de naturligtvis gjort det också.
Möjligtvis efter att han drön-mördar deras generalet. Antagligen inte annars..

Citat:
Men detta förblir givetvis spekulationer. Den uttalade hållningen är såklart att de bara agerar defensivt, eftersom det är de enda legitima krigen enligt islam. Men vi vet givetvis att vad man definierar som ett defensivt krig är upp till tolkning.
Ja alla israels erövringskrig där man sedan annekterar marken definieras ju av USA och Israel som rent "defensiva".. Väldigt få krig startas med narrativet att de är för att ta mark av andra (inte ens ryssland nämner det som motiv i Ukraina)

Citat:
Du skriver "hat" i relation till retorik kopplad till att man likställer USA med ondskan själv och att Israels undergång. Det understryker hur du vill förminska det grova i att säga sådana saker särskilt i en starkt religiös kontext. Menar du inte att detta är hatiskt? Menar du att detta inte är aggressivt? Vad hade du gjort om du ledde ett land vars grannland uttryckligen önskade din egen regims undergång? Jag hade agerat naturligtvis
Jag tror generellt att religiösa har ett högre obehagligare tonläge.. Gäller såväl Hagseth som Iranska mullor. Jag tror dock att man måste skilja på handling och hatisk-retorik.

[quote=InnesI|94735506]
Jag tycker absolut att det finns en rätt att, om man har en aggressiv granne, att man ser till så att den inte har makten att utgöra ett faktiskt hot mot en själv. Säg att Norge rustar upp och att de börjar likställa Sverige med den yttersta ondskan. Då skulle åtminstone jag stödja operationer som gjorde att det hotet från Norge försvann. Detta gäller såklart i Mellanöstern också.
[quote=InnesI|94735506]
Jag skulle inte stötta att vi bombar sönder oslo, kör falska anklagelser om Norska kärnvapoenprogram öch lönnmördar norska forskare, och kräver underkastelse, ekonomiska sanktioner och avväpning av Norge för att de hatar sverige och tycker vi inte har rätt till vårt land.

[quote=InnesI|94735506]
Det är både Israels och Irans logik. Båda vill största den andres regimer för att de utgör hot. Och det är såklart givet att den retoriken från Iran har gjort saker värre. Om Iran hade lämnats att utvecklas mot demokrati och en mer sekulär stat och fortsatt sina vänskapliga förbindelser med västvärlden (ja, jag vet situationen var mycket mer komplex men vi pratar hypotetiskt) hade då ett krig varit nödvändigt? Naturligtvis inte. Ett land som är vänskapligt brukar man starta krig mot generellt. Ett land som däremot utmålar andra länder och liknar dem vid Satan, ja dessa måste man såklart se upp med.
[quote=InnesI|94735506]
jag håller Israel som den större ondskan av de två, även om både är vidriga... Tror vi skiljer oss i den bedömningen?

Citat:
Frågor: skulle du hellre se ett Iran som är demokratiskt och sekulärt än den teokratiska regimen vi har nu?
jag tror all med svensk nromal morla och syn på världen hellre ser ett sekulärt demokratiskt Iran.. jag kan gå längre och säga att jag generellt ser att demokrati och frihet råder för alla i världen och inte teokrati.. Problemet är det dogmatiska tänkandet som breder ut sig.. Problemet blir att man stirrar sig blind på problemet och sätter linsen på Iran enbart och då glömmer bort teokratin som sprider sig i Israel, USA, Ryssland/Ukraina, Syrien (och KD/SD narrativen även i sverige) etc.

Citat:
Om så, hur skulle det gå till? Förändring inifrån är bra men både de som vill störta systemet helt och de som långsamt vill reformera landet (och alla däremellan) hotas, sätts i fängelse och mördas. Vad har man då för andra val än att förlita sig på utländsk intervention?
Jag tror att folket måste resa sig mot mullorna på samma sätt som folket reste sig mot shahen. Jag tror dock inte att det kan framkallas av Facebook-styrda CIA-operationer eller bombningar. Jag tror att vägen med öppenhet och ekonomisk integration är vägen framåt, bort med sanktioner och mer kontakt. Jag tror att den vägen är mer framgångsrik, såsom i Thailand, Vietnam, Kambodja och Laos, som trots demokratiskt underskott långsamt närmar sig rätt håll.
Citera
2026-04-11, 19:43
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Allt du skriver om Israels övergripande policy stämmer. Därför är det obegripligt vad du säger om "att det inte stämmer". Vad är det som inte stämmer? Min fråga var varför Israel ska förhandla med regeringen i Beirut? Libanons regering har ju ingen kontroll över Hizbolla. Så igen: Varför ska Israel förhandla med regeringen i Libanon?
jag ser din logik. Men min tanke var enbart att de borde söka diplomatiskt dialog om de är missnöjda med Libanon och dess regim istället för at bombda sönder staden.
Citera
2026-04-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej, blockeringen av Hormuzsundet är Irans trumfkort. Det ger Iran makt över världsekonomin och möjligheter att skada den enormt. Därför är Trump hårt pressad och vill ha ett snabbt slut på kriget, vilket verkar omöjligt utan långtgående eftergifter. Trump sitter i en extremt svår knipa som han desperat söker en utväg ur.

Irans flotta tycks vara upptagna med annat, så Trumpen har haft vänlighet att segla sina skorvar genom sundet, hålla det fritt från somaliska pirater och sånt behövs ju alltid...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-04-11/us-navy-ships-crossed-strait-of-hormuz-on-saturday-axios-says
Fin bild från centcom
https://x.com/CENTCOM/article/2043005033600479516
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in