2026-04-11, 16:07
Medlem
Sägs att Iran ställer följande krav på förhandlingarna:

1. Authority over the Strait of Hormuz
2. Payment of war reparations
3. Unfreezing of all blocked Iranian financial assets
4. Securing a comprehensive regional ceasefire

Som jag förstod det så var det krav för att överhuvudtaget förhandla och om USA går med på det så visar det i så fall bortom allt tvivel att deras förhandlingsposition är extremt svag.
Citera
2026-04-11, 16:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Nej, dom hjälper väl till och röjer minor?

Från Al Jazeera:

Det är inte så att "de hjälper till". Det är helt enkelt amerikanska flottan som kollar läget. Iranska Fars sade dessutom att jagare (i plural), som inte kan röja minor, hade observerats. USA säger att de röjer minor (det låter ju humant och bra), men framför allt är de där för att visa flagg. Typ "Vi äger också sundet".

De fartyg som jag tror kan komma ifråga för dagens verksamhet är Canberra, ett LCS som förvisso är optimal för minröjningsuppgifter. Hon har legat i Bharein under kriget. Dessutom tror jag att hon åtföljs av jagarna Delbert D Black (också hon från Bahrein) och Jason Dunham (som legat i Abu Dhabi).
Citera
2026-04-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, de seglar fritt omkring där. Iran har förlorat.

Att US Navy nu börjat minsvepa sundet innebär också att minsveparna skyddas av luftförsvarsjagare av Arleigh Burke typ. USA har utnyttjat vapenvilan till att ta sig in i sundet och de kommer aldrig lämna det nu. Enda sättet för Iran att få bort dem därifrån nu är en kraftig eskalation med direkta angrepp mot amerikanska flottan och sådana handlingar kommer resultera i oerhört kraftfulla bestraffningar. Ja, detta visar att Iran har förlorat kriget och kontrollen över sundet. Det blev en knockoutseger precis som väntat.
Citera
2026-04-11, 16:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Breaking:

Amerikanska flottan är just nu ute och patrullerar Hormuzsundet.
Förstår att du jublar.

Låter idiotiskt att göra så under pågående förhandling om fred.
Citera
2026-04-11, 16:13
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Sägs att Iran ställer följande krav på förhandlingarna:

1. Authority over the Strait of Hormuz
2. Payment of war reparations
3. Unfreezing of all blocked Iranian financial assets
4. Securing a comprehensive regional ceasefire

Som jag förstod det så var det krav för att överhuvudtaget förhandla och om USA går med på det så visar det i så fall bortom allt tvivel att deras förhandlingsposition är extremt svag.
Det är vad de säger till sig själva och världen. Det gäller ju att hålla modet uppe.
Citera
2026-04-11, 16:16
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Förstår att du jublar.

Låter idiotiskt att göra så under pågående förhandling om fred.

Haha nä, det är en en gest (extremt förnedrande enligt den häftade pocketboken) att Irans förhandlingsläge är ungefär nada. Det var liksom allt Iran kunde sätta emot i förhandlingarna..
Citera
2026-04-11, 16:17
Medlem
Jagaren USS Michael Murphy i Hormuzsundet
https://www.itamilradar.com/2026/04/11/heading-to-hormuz-destroyer-uss-michael-murphy-breaks-radar-silence/
Citera
2026-04-11, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
När Groyper-Vance besökte Jerusalem i oktober 2025, så gjorde han ju inte som så många andra politiska dignitärer, dvs satte på sig en kalott och och besökte Klagomuren. Istället gick han Golgata fram med raska steg och avslutade sin vandring i Den heliga gravens kyrka. Det där fick många israeler att höja på ögonbrynen.

Groyper-Vance - och hans huvudsakliga finansiär - den tysk-amerikanske Pay Pal-mijardären Peter Thiel har en sak gemensam, nämligen åsikten att Jordklotet ska delas upp mellan Ryssland, Kina och USA. Majoriteten av européer och israeler kan däremot lika gärna kastas åt vargarna - de förra för att de (vi?) är ateistiska bögar, som förnekar Kristus och de senare för att de är judar med stora näsor, som dessutom har mördat Guds enfödde son.

Det kommer nog att bli bra det här i Islamabad.

Haha, jo, de har de inte lett, vare sig TDS gänget eller Iranierna.

har man lite mer än sina fantasier så kan ju endå läsa typ aftonbladet eller någt för bli mer "grounded..."

Citat:
Vicepresident JD Vance och de amerikanska sändebuden Steve Witkoff och Jared Kushner landade i Islamabad under lördagsmorgonen, där de togs emot av landets utrikesminister Mohammad Ishaq Dar.

– Om iranierna är villiga att förhandla i god tro är vi beredda att räcka ut handen. Men om de försöker lura oss kommer de att märka att förhandlingsteamet inte är särskilt mottagligt, sade vicepresident Vance under fredagen.

Svårt att hålla koll på siffrorna, mend et är väll 500-0 , eller kanske typ 5000-0 mellan trum och TDS-fantasin fostren nu.

Man kan ju inte annat än småle åt.

Citat:
Flera fartyg från USA:s flotta ska ha korsat Hormuzsundet från öst, enligt uppgifter till Axios.

Passagerna ska inte ha koordinerats med Iran och är de första sedan kriget utbröt.

– Det här var en operation som syftade till att säkerställa fri sjöfart i internationella vatten, säger en källa till Axios.

Iran fördömer
Fartygen ska därefter ha vänt tillbaka till Arabiska havet. Irans regim anklagar USA för att i och med detta ha brutit mot vapenvilan och hotar med att attackera de fartyg som passerar. Men enligt en högt uppsatt amerikansk tjänsteman säger till Axios att man inte mottagit ett sådant hot.

verkar som att ali-toy-sparrow inte har så mycket att säga tlll om som tds mongon önskar i sitt "sund" ens...
Citera
2026-04-11, 16:25
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Det är en sund syn. Vi tenderar ofta att tänka i svartvita ondgod-förenklingar à la Hollywood, vilket undviker gråzoner och nyanser. Detta gäller Israel, USA och Iran lika väl som Kina-Taiwan, Ryssland-Ukraina. Vi delar in världen i gott mot ont för att förenkla.

Det är bra att du är av den åsikten men samtidigt, till hela ditt övriga inlägg, så du kan inte hålla dig från att diskutera Israel och visa hur mycket sämre de är än Iran och till och med översläta en del av Irans övergrepp hela tiden i relation till Israel som du vill få att se ännu sämre ut. Jag kommer inte göra det, och det var jag tydligt i i mitt förra inlägg också. Kan du diskutera Iran utan att ta in Israel i diskussionen vad gäller just de övergrepp som begås av regimen?

För överlag är känslan i ditt inlägg att du försöker relativisera de övergrepp som Iranska regimen har gjort och gör på sitt eget folk. Det är klassisk retorik att det inte är legitimt för att man inte veta säkra siffror. Att folkliga protester egentligen är iscensatta av någon utomstående kraft och därför inte är legitima. Problemet för sådana ståndpunkter är givetvis alla de klipp där man kan se vad som faktiskt händer. Det började direkt när protesterna var små. Då var narrativet att det var Mossadagenter som protesterade. När det blev tusentals, eller miljoner över hela landet, ja då var det "en konspiration" som hade satt igång det. Man försökte förneka folkets röst som illegitim bara för att det också finns krafter utanför landet som stödjer en sådan utveckling. När man pekar på de massiva demonstrationerna av exiliranier i andra länder ja då förminskas de som att de inte egentligen är del av det iranska folket eftersom de inte är på plats i Iran. För varje sak, en ny bortförklaring. Jag säger inte att du personligen gjort allt det men den generella tonen hos de som, antingen aktivt, stöttar Iran eller de som säger sig vara mot Iran men som ändå uttrycker överslätande om regimen övergrepp (vilket jag anser att du gör).

Citat:
Oförsvarbart, även om gråskalor finns även där. Protesterna liknar tyvärr andra regnbågsrevolutioner drivna utifrån med CIA- och Mossad-stöd. Det är tyvärr också ofta därifrån de "objektiva" siffrorna sipprar in till svensk/amerikansk/israelisk media.

Jag nämnde alltifrån den lägsta siffran, regimens egen, till den mest allmänt accepterade. Oavsett avskyvärt. Och oavsett är det anledning nog att andra länder går in och försöker största vilken regim som helst som gör så mot sin egen befolkning.

Citat:
Ett generlellt regionalt problem snarare än ett Iran-problem.

Det är möjligt men det ligger Iran i fatet i relation till din terrorstatsdefinition även om andra länder också gör samma sak, inte sant? Att andra länder också gör det gör ju inte att Iran har mindre skuld för att de också gör det.

Citat:
Utöver Khoshnoods eget påstående saknas faktiska bevis för iransk statskoppling. Foxtrot kan t.ex. stå för pengarna i hopp om regimens gunst mot utvisningar?

Visst det är inte klarlagt ännu men vad säger du om Kazem Rajavi, mykonosmorden, amiabombningen, Massoud Molavi, morden i nederländerna (2015 och 2017), stoppade attentatet i Danmark 2018, alla de fall på 80-talet (som jag inte minns i huvudet) osv? Det är uppenbart, och belagt, att de dödar och har dödat regimmotståndare utanför sina egna gränser (men även inom sina gränser givetvis).

Citat:
Belägg för hoten är svaga, ofta från irankritisk media utan faktaunderlag.

Vi kan gå på den media vi har som åtminstone är mer fri att säga vad den vill än statskontrollerad regimmedia i Iran. Den är såklart generellt kritisk mot den teokratiska regimen, det är svårt att komma undan, men det betyder inte att den har fel i sak naturligtvis.

Men i Irans fall kan man dessutom se hur statskontrollerad media publicerar hot. I mars gick man t.ex. ut med ett meddelande i regim-TV med en varning till regimkritiker att om de fortsatta så skulle regimen se till att "era mammor kommer sörja er". https://www.instagram.com/reel/DVv5I7Rj9A0/ (ja, klippet är publicerat av regimkritisk media men det kommer direkt från regimens sändningar - helt öppet, ingen skam).

Citat:
Iran har inte startat krig på 100 år...

Iran har inte startat krig sedan nuvarande regim kom till makten men de har understött krig sedan 1979 med sina utlandsmiliser (Irak, Syrien och Libanon).

Citat:
Det är direkt felaktigt att påstå att Iran önskar krig. Retoriken handlar om USA som djävul och Israels undergång, men de upprepar gång på gång avsaknad av krigsavsikt. USA/Israel använder detta "hat" narrativ för att rättfärdiga egna angrepp... "De hatar oss, så vi slår först."..

Det där är såklart i betraktarens öga. Jag är tämligen övertygad att oavsett om det är USA, Israel eller Iran så gör man det man har makt och förmåga att göra. USA och Israel har makt att faktiskt attackera Iran utan att lida alltför stora förluster och till och med vinna på det. Iran skulle göra samma sak men det vet att de inte har den förmågan (istället för de proxykrig eftersom det är vad de är kapabla till). Hade de kunnat gå in i Israel och störta deras regering hade de naturligtvis gjort det. Hade de kunnat mörda Trump hade de naturligtvis gjort det också. Men detta förblir givetvis spekulationer. Den uttalade hållningen är såklart att de bara agerar defensivt, eftersom det är de enda legitima krigen enligt islam. Men vi vet givetvis att vad man definierar som ett defensivt krig är upp till tolkning.

Du skriver "hat" i relation till retorik kopplad till att man likställer USA med ondskan själv och att Israels undergång. Det understryker hur du vill förminska det grova i att säga sådana saker särskilt i en starkt religiös kontext. Menar du inte att detta är hatiskt? Menar du att detta inte är aggressivt? Vad hade du gjort om du ledde ett land vars grannland uttryckligen önskade din egen regims undergång? Jag hade agerat naturligtvis

Citat:
Felaktigt. Om jag kallar Ebba Busch djävul som ska försvinna ger det henne inte rätt att döda mina barn.

Jag tycker absolut att det finns en rätt att, om man har en aggressiv granne, att man ser till så att den inte har makten att utgöra ett faktiskt hot mot en själv. Säg att Norge rustar upp och att de börjar likställa Sverige med den yttersta ondskan. Då skulle åtminstone jag stödja operationer som gjorde att det hotet från Norge försvann. Detta gäller såklart i Mellanöstern också. Det är både Israels och Irans logik. Båda vill största den andres regimer för att de utgör hot. Och det är såklart givet att den retoriken från Iran har gjort saker värre. Om Iran hade lämnats att utvecklas mot demokrati och en mer sekulär stat och fortsatt sina vänskapliga förbindelser med västvärlden (ja, jag vet situationen var mycket mer komplex men vi pratar hypotetiskt) hade då ett krig varit nödvändigt? Naturligtvis inte. Ett land som är vänskapligt brukar man starta krig mot generellt. Ett land som däremot utmålar andra länder och liknar dem vid Satan, ja dessa måste man såklart se upp med.

Frågor: skulle du hellre se ett Iran som är demokratiskt och sekulärt än den teokratiska regimen vi har nu?

Om så, hur skulle det gå till? Förändring inifrån är bra men både de som vill störta systemet helt och de som långsamt vill reformera landet (och alla däremellan) hotas, sätts i fängelse och mördas. Vad har man då för andra val än att förlita sig på utländsk intervention?
Citera
2026-04-11, 16:26
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Jagaren USS Michael Murphy i Hormuzsundet
https://www.itamilradar.com/2026/04/11/heading-to-hormuz-destroyer-uss-michael-murphy-breaks-radar-silence/

Haha...! Jagaren går med fullt påslagna system, så att ingen kan missa henne mitt ute i iraniernas fina sund. Det är som att gå in i pågatågens tysta kupé med pukor och trumpeter.
Citera
2026-04-11, 16:33
Medlem
Iran kan lätt sänka dessa skepp frågan är om det vågar.
Citera
2026-04-11, 16:37
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekony
Iran kan lätt sänka dessa skepp frågan är om det vågar.

Nej. Det är inte "lätt" att sänka två jagare som understödjer varandra. Hur skulle det gå till, menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in