2026-04-11, 18:08
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Svenska kvinnor får faktiskt på ren svenska ta sig i kragen och skärpa sig nu. Det är dme som sitter på nycklarna till om vi ska ha något land här. Dels är det dem som föder barnen och det är dem som väljer partner och bibehåller förhålladerna i största utsträckningen. (Men propose, women dispose, och kvinnor tar i majoriteten av fallen initiátiv till skilsmässor/avslutar förhållanden)

Kvinnor ar fått livet som gåva, nu får de bannemej betala tillbaka den skulden!

Det där var ord och inga visor, men nu får kvinnorna i det här landet faktiskt skärpa sig!
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2026-04-11 kl. 18:10.
Citera
2026-04-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Fast vi kan ju inte heller anpassa samhället helt och hållet efter kvinnors vilja. Jag tror inte de flesta kvinnor vill leva i ett kalifat heller men det är ju där vi hamnar tillslut om vi fortsätter som nu.

Det handlar nog mer om att de män som förespråkar detta vill ha kontroll över civilisationen, och inte över den enskilda kvinnan.

Klart att vi kan? Det är väl det mest mänskliga.
Citera
2026-04-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Svenska kvinnor får faktiskt på ren svenska ta sig i kragen och skärpa sig nu. Det är dme som sitter på nycklarna till om vi ska ha något land här. Dels är det dem som föder barnen och det är dem som väljer partner och bibehåller förhålladerna i största utsträckningen. (Men propose, women dispose, och kvinnor tar i majoriteten av fallen initiátiv till skilsmässor/avslutar förhållanden)

Kvinnor ar fått livet som gåva, nu får de bannemej betala tillbaka den skulden!

Det där var ord och inga visor, men nu får kvinnorna i det här landet faktiskt skärpa sig!
Åh fint
Citera
2026-04-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Vill kväva dessa idiotinlägg från okunniga fjortisar i sin linda som alla borde göra. Barnafödande av kvinnor långt över 40 var mycket vanligt förr. Inget som hindrar detta alls. På 1800-talet var medelåldern för en förstföderska 28 år enligt statistiska centralbyrån. Sverige är och har varit experter på all folkbokföring och statistik angående detta. Tonårsmödrar har alltid varit ovanligt i Sverige och det är bara bra att det föds färre oönskade barn. Män som inte har haft råd med giftermål har alltid fått finna sig i att inte hitta en kvinna att få barn med.

https://www.vardfokus.se/barn-och-ungdom/mammorna-var-aldre-for-150-ar-sedan/

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2025/aldre-mammor-vanligare-forr/

Ja men inte förstföderskor!
Det är stor skillnad,

Sen så vart inte alla nerlusade med microplaster som försämrade spermiekvaliteten,
Citera
2026-04-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tack
Ja det var många som fick "sladdisar" som 40-46 års åldern
Har exempel från min släkt
Så det är inte bara det som är förklaring till lågt födande

Intressant också att det försvann med industraliseringen

Det försvann väl ungefär när abort blev lagligt?
Citera
2026-04-11, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Du får nog dela uppfattningen om vad som skulle vara åstadkommandet, för jag förstår icke.

Som sagt, i erat scenario så förstår jag inte vad som skulle vara åstadkommandet. Men också som sagt, så håller jag inte med er i erat resonemang. Det som jag söker hos en kvinna är på många sätt vad som motarbetas i dagens samhälle (femininitet, värme, känslotrygghet, lugn, genuinitet, mod, självsäkerhet, empati, arbetssamhet (nej, absolut inte nödvändigtvis som i karriärsinriktad - eller ens ambitiös)) och att besitta och fortsätta besitta såna kvalitéer signalerar ett rejält arbete, ett risktagande och ett åstadkommande för mig. Så då vill jag matcha det. Jag kan vara ganska omanlig av mig, men en kvinnas femininitet kommer jag inte närheten av - så då får jag helt enkelt ge mig ut och hugga ved, jaga vilt och bygga broar för att göra mig förtjänt av den.
Citera
2026-04-11, 18:18
Medlem
ziracorns avatar
Återigen.

Aldrig sett så många mammor & pappor med barnvagnar som det senaste året (västsverige).

Kom igen, fler KIDS THAN EVER!

Sluta ljug!
Citera
2026-04-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Jag trodde alla visste att gamlingar inte kan få barn? Vad beror denna okunskap på?
Inte okunskap.
Beror på samhället.

Själva fick jag mina vid 24, 26, 30, 33, 34.
Lätt.

Efter 35 hade jag aldrig velat få småbarn.
Men är väl för att man redan gjort sitt.

Största problemet är väl ändå att "män" har så dåliga spermier idag ?
Citera
2026-04-11, 18:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Väntar och väntar. Du ska studera, fixa jobb, bostad och när du har allt det där så försvårar dyra levnadskostnader och hög belåning realistiska tankar om att skaffa barn. Barn är inte billigt.

Realistiskt är det för många inte en speciellt bra ide att skaffa barn vid 25. Det fungerade jättebra förr, men inte längre.

Borde man göra som i många ställen i Asien. Skaffa barn vid ung ålder och offloada ungen till morföräldrarna?
Det ligger i tiden. Förr var kvinnorna hemmafruar och tog hand om barnaskaran. Jag minns den tiden när bostadsområdena var levande med kvinnor som rappt och uthålligt piskade mattor och med barn och ungdomar i olika åldrar som lekte lekar och sprang omkring. Det fanns arbete, lönen var inte hög och man arbetade nio timmar om dagen på vardagar och fem, sex timmar på lördagar, men män som inte söp eller spelade bort lönen kunde försörja sin familj.

Så kom jämställdheten! Kvinnorna skulle ut i arbetslivet och barnen in på dagis. Så löstes behovet av arbetskraft i det blivande välfärdssamhället. Med två löner istället för en fick fler råd att köpa bil och andra bekvämligheter. Men bostadskostnaderna ökade och skilsmässorna blev fler. Sedan kom bostadsmarknadens pyramidspel, de ensamstående hushållen, den asiatiska dominansen och AI. Och nu kärnvapenmakternas huggsexa.

Och ve dem som äro havande, eller som giva di på den tiden! — Matteus 24:19
Citera
2026-04-11, 18:43
Medlem
Dvärgväxt beror enbart på en mutation i åldrande spermier (hos män äldre än 45).

Citat:
35 årig kvinna är gammal avseende fertilitet. Inga eller ruttna ägg.

35 årig man är inte gammal avseende fertilitet. Många och fräscha spermier.

En man kan idag få barn som 50-åring. Inga problem.
Citera
2026-04-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Kvinnor väljer män de attraheras av. och eftersom kvinnor är sexuellt selektiva av sin natur, så går det inte bra med "vilken man som helst som vill ha barn".

Stina 23 år kanske är attraherad och intresserad av 14 mediokra, vanliga unga män och 3 unga "toppmän". Om ingen av dessa 17 män, som hon kan tänka sig, vill ha barn med henne, utan vill bara sätta på henne eller ha halvseriösa förhållanden med henne. Så. Kan hon inte taktiskt välja någon hon inte vill ha, bara för att få barn... Detta fattar du väl ändå? Ska hon äcklas av manen hon ligger med, bara för att få barn? Inte vilja ens kramas med fadern till sin avkomma? Vad blir det för uppväxt för avkomman då?

Nej, då väntar hon hellre. Och blir 28-34 år, innan hon träffar en man hon är attraherad av och som vill ha barn med henne. Och hoppas på att det inte är för sent för barn.

Och vems är ansvaret för att det blir lång väntan? Jo: de män som är tillräckligt attraherade av och intresserad av Stina för att ligga med henne och ha halvseriösa relationer med henne. Men inte vill skaffa barn med henne.

----

Om Stig 23 år är attraherad av 2000 kvinnor. Och Stina 23 år är en av dessa. Och hon besvarar hans intresse och attraktion. Så borde han satsa på henne. Dejta henne och se om det kanske kan bli något seriöst.

Blir det inget seriöst, för att de helt enkelt inte blir kära. Så bör Stig gå vidare till någon annan av de 5 av 2000 kvinnorna, som finner honom attraktiv och intressant och se om det kan bli något där. Någon av dem kan det ju klicka fullt ut med och då blir det barn gjorda!

Men Stig 23, väljer hellre att bara ligga med Stina 23 och de andra 5 kvinnorna som är attraherade av honom. Och sedan kasta dem på soptippen. Så blir inga barn gjorda!
Och vems är ansvaret då? Jo: Stigs.

----

Blev det tydligare för dig så?

Män behöver inte tumma med attraktion och intresse.
Det ska inte kvinnor heller behöva göra.

Detta är ABSOLUT en stor del av problemet, men även vuxna pojkar/flickor som inte mentalt vuxit upp. Jag är kvinna och ser alla omogna (vuxna!) pojkar som jag räknar som "lågkvalitativa män". Det är väldigt få kvinnor som vill skaffa barn med fullvuxna karlar som inte klarar av att ta ansvar över sina egna liv (socialbidrag, saknar driv etc.) eller saknar kontakt med sina egna känslor (vilket är ett stort problem i samhället idag ex narcissism, för stort ego etc.).
Citera
2026-04-11, 18:47
Medlem
Citat:
35 årig kvinna är gammal avseende fertilitet. Inga eller ruttna ägg.

35 årig man är inte gammal avseende fertilitet. Många och fräscha spermier.

En man kan idag få barn som 50-åring. Inga problem.

En kvinnas ägg är konstanta till klimakteriet men ruttnar aldrig. Vad är det för retorik?
Senast redigerad av pudrig 2026-04-11 kl. 18:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in