2026-04-11, 15:26
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Och ställer man för låga krav får man skit för det. Såklart.

Något annat är icke att förvänta...
Citera
2026-04-11, 15:26
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
En så ung tjejs kropp är inte redo att bära ett barn.

Sen glömmer du bort att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän vid 25.

Vad tror du könsmogen betyder? Historiskt började kvinnor få barn vid 15 och sen fortsatte det.
Citera
2026-04-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
”Kan hinna” är långt ifrån detsamma som att den generella effekten på befolkningen och barnafödandet bli denna. Många hinner och klarar att kombinera jobb och barnafödande på det sätt du beskriver, men inte tillräckligt många.

Nej, det är inte sådana mystiska faktorer som utgår från den enskilde människan som avgör. Det är riktigt att det handlar om individualismen.

Men det handlar om ekonomi där individen måste se till sig och sin framtid i så stor omfattning att unga kvinnor inte klarar att välja barnafödande i den omfattning och så tidigt som behövs för att hålla uppe barnafödandet på de nivåer som sägs behövas. Eftersom de skjuter upp barn så länge sjunker födslotalen. Att männen är utsatta för samma fenomen bidrar, men det är kvinnornas val som styr.

Det är gott om önsketänkande och romantiska argument här. Det allra mesta inom samhället handlar om ekonomi och hårda fakta kring det och barnafödande är inget undantag.

Du är mitt förslag om rabatterade bostäder för barnfamiljer där föräldrarna är mellan 20-30 en god ide´. Då skulle folk i det åldersspannet ha råd att få barn. Och råd att bo rimligt stort. Boende och mat slukar pengar.
Citera
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Min poäng är att kvinnor har varit drivande via censur, politisk korrekthet och feminism till att skapa dagens samhälle de inte trivs i.

Släpp din forumskapade världsbild och kom ut i verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jo, det vet jag och det vet alla kvinnor också.
Kvinnor mellan 20-25 är högfertila, med en peak vid 22 års ålder.
Sedan är de bra fertila mellan 26-35 också.
Därefter börjar fertiliteten dala mer markant, efter 35.
Detta känner kvinnor till.

Fertiliteten minskar långsamt redan efter 25. Och övervikten ökar generellt hos kvinnnor. Vilket minskar möjligheten att bli gravid ytterligare.
28,9 procent överviktiga kvinnor mellan 16-29.
45,3 procent av kvinnor är överviktiga i ålder 30-44.
Rätt många som får svårare att bli gravida.

Och alla kvinnnor vet inte det. Jag tror mer på barnmorskan som uttalar sig i artikeln. Och det faktat att Jenny här på FB inte visste det.
Citera
2026-04-11, 15:30
Bannlyst
Citat:
Hur orkar du vara så hatisk? Får det dig att må lite bättre?
Jag skojar med dig
Citera
2026-04-11, 15:30
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Du missar att det var så man möttes innan dejtingapparna.

Människor var ute och dansade och hade kul. Där och då kunde det hända att tycke uppstod.
Det du har missat är att vänner, arbete och studier också existerade på den tiden.

Sen var det en helt annan kultur på den tiden, man gick till dansbanor och det var en helt annan atmosfär.
Citera
2026-04-11, 15:31
Medlem
Citat:
1.43 innebär att det föds minst ett barn per kvinna i Sverige. Och att det föds mer än två barn per var fjärde kvinna.
1. Beata: ett barn.
2. Stina: ett barn.
3. Greta: ett barn.
4. Nina: två barn.
5. Milla: ett barn.
6: Karina: ett barn.
7. Berta: ett barn.
8. Rosa: två barn.
9. Rigmor: ett barn.
10. Stella: tre barn.
= 14 barn = 1.4 barn/kvinna

2.1 innebär att det föds minst två barn per kvinna i Sverige. Och att det föds mer än 3 barn per var tionde kvinna.
1. Beata: två barn.
2. Stina: två barn.
3. Greta: två barn.
4. Nina: två barn.
5. Milla: två barn.
6: Karina: två barn.
7. Berta: två barn.
8. Rosa: två barn.
9. Rigmor: två barn.
10. Stella: tre barn.
= 21 barn = 2.1 barn/kvinna.

Ingen enooorm skillnad, såldes. Vilket var vad jag påstod. Eller du kanske anser att det är en enorm skillnad mellan 21 barn och 14 barn?

14 barn kan bilda 7 par som vuxna.
21 barn kan bilda 10 par som vuxna.

Sedan får man se hur många barn de 7 paren respektive de 10 paren får...

Att siffran nu ligger på 1.43 barn per kvinna, innebär inte att svenskar är "utdöende".
Dessa barn kanske kommer få minst 2 barn var. Vad vet vi.

Jo det är en enorm skillnad, t om en AVGÖRANDE skillnad.

Vid 1,43 barn per kvinna upprätthålls inte befolkningen. Vid 2,1 gör den det. Enkel fakta och matematik. Så småningom dör svenskar ut om det fortsätter så som det ser ut nu. Det är liksom inte up for the debate, utan som sagt, ren fakta.

"Kvinnor kanske kommer få 2 barn per kvinna i framtiden".

Ja, och jag kanske kommer vinna 10 miljoner på lotto i framtiden så därför är det inget problem om jag går back varje månad nu...

Ibland resonerar du verkligen så ofantligt korkat.
Citera
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Nu dubbel-ljuger du.
Dels ljuger du om att jag ljuger.
Och dels ljuger du om definitionen av barn.
Finns gott om barn som kommer i puberteten när de är mellan 7-12 år. Menar du att de då inte är barn? Själv kom jag i puberteten vid 9 års ålder. Kände mig verkligen som barn då. Och Kände mig som barn fram till 16. Vid 16 kände jag mig som ett mellanting av barn och vuxen. Sörjde att barndomen led mot sitt slut. Men kände mig ändå inte helt vuxen. Vid 27-28 kände jag mig helt vuxen. Och juridiskt är man ju vuxen vid 18. Vilket är en låg gräns, då varken de reproduktiva organen eller hjärnan är färdigutvecklade.

Så du menar att det inte är "normal heterosexualitet" att tända på folk mellan 20-30? Det är alltså mellan 20-30 som är bästa åldern för graviditet och förlossning.

Och ja: jag vet att du vill kunna sätta på små tonåringar. Men det är riskgravidtet för de under 19, om de blir gravida! och Under 18 räknas man som barn. Vilket som sagt var är en låg gräns med tanke på att varken de reproduktiva organen eller hjärnan är fullt utvecklade då.

Citat:
A child (pl. children) is a human being between the stages of birth and puberty
https://en.wikipedia.org/wiki/Child

Så då har vi utrett det. Givetvis är 9 åringar barn, att du tar upp några medicinska undantag säger ingenting. 16 är minderårig men inte barn, fullt påsättningsbar, men förmodligen dum ålder att skaffa barn i.
Citera
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Om kvinnor hade fått bestämma hade vi fortfarande bott kvar i grottorna. (Kolla upp grottbostäderna i tex Turkiet och Kanarieöarna) Som håller en jämn och behaglig temperatur året runt. Då hade vi sluppit betala skjortan för ett elnät som inte är så jävla utbyggt och utvecklat som du verkar tro och som är sårbart för en massa korruption. Vi hade också sluppit bo i byggnader med olika grader av giftiga material. Och hade inte män byggt upp ett helt ekonomiskt system som gör gällande att de flesta livsmedlen transporteras över halva jordklotet så hade jag kunnat gå ut och dricka vattnet i ån. Och matproduktionen hade inte varit sårbar för korruption och manipulation och hade inte behövt besprutas med en massa gifter. Och vi hade inte suttit här med DDT och en massa andra gifter i våra kroppar.

Kvinnor innehar några av de mest samhällsviktiga funktionerna.

Utveckling är inte alltid av godo. Speciellt inte när det drivs av girighet och rovdrift på människor och miljö. Men ni män ville alltid ha mer och mer och mer. Snabbare bil än grannen och större hus och yngre och yngre fru.

Mäns statushets förgiftade faktiskt jorden.

Det är långt över tiden nu, vi måste gå tillbaka till det kvinnliga, det närande, det småskaliga.

Fan inte konstigt att kvinnor världen över inte vill föda barn till den här världen.

"Vi måste gå tillbaka till det kvinnliga, det närande, det småskaliga"

Sen kommer den maskulina grann-stammen och erövrar det kvinnliga samhället, som hänt åtskilliga gånger i historien.
Citera
2026-04-11, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Vad tror du könsmogen betyder? Historiskt började kvinnor få barn vid 15 och sen fortsatte det.

På grund av gifterna i våra kroppar har könsmognaden krupit ner i åldrarna. På samlar/nomad tiden tror man att de kvinnliga individerna fick sin första mens runt 17.

I dagens läge får vissa flickor sin första mens vid 9-10. Vissa får den vid 10-11. Det vanligaste är att få den vid 12-14. De flesta flickor börjar utveckla bröst (små knutor) vid 9-14. Osv.

Det är helt förödande för barn att bli gravida och tvingas gå igenom förlossningar. Det förstör deras kroppar och värre.

Du kan börja med att kolla upp förlossningsfistel.
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-11 kl. 15:39.
Citera
2026-04-11, 15:33
Medlem
Citat:
Och ställer man för låga krav får man skit för det. Såklart.

Det tror jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in