2026-04-11, 14:55
Medlem
Jag begriper verkligen inte varför detta dalande barnfödande orsakar någon som helst oro. Please explain.
Citera
2026-04-11, 14:55
Medlem
Det stämde för mig. Gjorde ett test vid 36 och doktorn sa att den ena äggstocken var så gott som skrumpen och den andra hade ett par äggceller kvar och det skulle ta tid att bli gravid. Vilket stämde. Hade jag valt om hade jag fått barn vid 25 och nu haft vuxna barn samtidigt som man fortfarande är ung på det stora hela. Det är också svårt att vara en äldre förälder när de börjar bli äldre och kräva mer. Man orkar inte liksom vara så alert och aktiv som barn under 10 kräver när man själv är 45 och i klimakteriet. Hela kroppen skriker att det biologiskt är liksom fel.
Citera
2026-04-11, 14:59
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Säger du att åldrande är en sjukdom?

En åldrad och rutten kvinnokropp saknar friska ägg och äggstockar vilket är en förstättning för att kunna bli gravid.
Citera
2026-04-11, 14:59
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Uppenbarligen lever inte män upp till kvinnors krav och behov.

Män får steppa upp eftersom vi inte kan tvinga på en kvinna en man hon inte vill ha.

Så uppstår inte attraktion.

Det är *din* uppfattning (gällande att män inte lever upp).

Håller med dig att attraktion uppstår när en man ger ut åtråvärda signaler, men verkligheten är att det är en bråkdel av männen.

Nu kanske du har en idealistisk världssyn, där alla män som vill ha partner blir pick-up artists och hunkar, men det betyder inte att det kommer bli så.

Så om din mening är att "dom män som inte blir hunkar får förbli ensamma" då tycker jag att omvärlden ställer fel, och lite orelevanta krav. (Frånsett krav på hygien, stabilitet, vara allmänt reko).

Säg att en ung man har detta men kanske är lite awkward runt brudar, vilket är extremt vanligt, då tycker jag andra sidan borde vara mer tillmötesgående, men det är som alltid, en kompromiss.
Citera
2026-04-11, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag svarade ju på exakt det. Jag tolkar frågan på samma sätt som innan. Du får nog ge exempel på vad det skulle kunna vara som kvinnor åstadkommer, för att jag ska förstå.

Ok, jag ska se om jag kan förklara min fråga på något annat sätt. Jämförelser haltar ju lätt, men jag kan försöka mig på en. Först vill jag bara säga det att jag tycker kvinnor åstadkommer massor, och att en människas värde inte är lika med vad den åstadkommer, utan att det ibland till och med kan vara tvärtom. Det finns mer att säga om detta, men med det sagt så kommer jämförelsen: om jag får en massa saker gjorda och för att kunna göra det så upplever jag att jag behöver gå hem och smeka en bit kristall på kvällen - vad åstadkommer kristallen? Om kristallen nu var levande och tyckte det var skönt och också att den besatt någon slags makt som den kunde påverka mig med - skulle den ändå åstadkomma något då menar du? Att känna njutning är väl inte att åstadkomma något, ej heller att någon annan vill tillfredsställa en. I alla fall som jag ser det, men där kanske vi skiljer oss åt och då får du gärna förklara det.

(Jag har en uppfattning om vad som skulle vara åstadkommandet i detta, men jag vill i så fall dela den i efterhand.)
Citera
2026-04-11, 15:00
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag tror faktiskt att ovanstående och att göra det obligatoriskt för båda att gå ner i tid under småbarnsåren hade skapat starkare och bättre sammanhållna familjer. Som det är nu så är det precis som om det är två helt olika saker att skaffa barn för kvinnor respektive män.

Så är det absolut så länge gamla normer lever kvar.

Tror vi är inne i en brytningstid som till slut tvingar fram en förändring där vi ser människor istället för kön när det kommer till föräldraskap.
Citera
2026-04-11, 15:01
Avslutad
Citat:
De vanligaste yrkena bland kvinnor är undersköterska inom hemtjänst och äldreboende, grundskollärare, barnskötare, förskollärare och butikssäljare. Jag ser inte massor med snygga och framgångsrika män inom dessa yrkena.

Tror inte det var så annorlunda förr.

Precis. De yrken som håller samhället fungerande har män. På alla nivåer också. T.ex. är det män som vet hur ett elnät fungerar, men även män som rent fysiskt bygger elnätet. Kvinnor har oftast något form av omhändertagande jobb som är helt beroende på att det finns byggnader, värme, mat och rinnande vatten. Man kan tänka på det så här; om män slutar jobba så dör alla.
Citera
2026-04-11, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det är faktiskt många ensamstående mammor som köper spermier och inseminerar sig själv. Det är en ökande grupp.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/overlakaren-ensamstaende-skaffar-barn-for-att-fa-ensam-vardnad

Självklart. Vem har tid att vänta på att en svensk man ska bli redo för barn i pensionsåldern?
Citera
2026-04-11, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
En åldrad och rutten kvinnokropp saknar friska ägg och äggstockar vilket är en förstättning för att kunna bli gravid.

De flesta kvinnor är medvetna om sin biologi.

I övrigt, "ruttna" gör vi väl först när vi är döda? Jag tänker att en död kropp "ruttnar" liksom kompost.
Citera
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Precis. Och män skambeläggs för att de attraheras av yngre kvinnor. De är numera inte bara "gubbsjuka" som det ju hette för (även det ett av äldre kvinnor uppfunnet begrepp för att skambelägga män) utan nu är de "predators" och "pedofiler" om de t ex själva är över 30 och kvinnan mellan 18-25 eller liknande. Och de vill ha yngre kvinnor för att "de är lättare att kontrollera", har manshatarna kommit fram till.

De pågår enorma sådana kampanjer i sociala medier idag. Du blir på fullaste allvar kallad pedofil om du attraheras kvinnor i 20-årsåldern.

Man kan ju bli konspiratorisk för mindre, om man säger så.

Många kvinnor idag väljer män som är tio år yngre.

De tillför mer sexuellt plus att de är mer jämställda i sitt tänk.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adacse
Det stämde för mig. Gjorde ett test vid 36 och doktorn sa att den ena äggstocken var så gott som skrumpen och den andra hade ett par äggceller kvar och det skulle ta tid att bli gravid. Vilket stämde. Hade jag valt om hade jag fått barn vid 25 och nu haft vuxna barn samtidigt som man fortfarande är ung på det stora hela. Det är också svårt att vara en äldre förälder när de börjar bli äldre och kräva mer. Man orkar inte liksom vara så alert och aktiv som barn under 10 kräver när man själv är 45 och i klimakteriet. Hela kroppen skriker att det biologiskt är liksom fel.

Väntade du pga att du var dåligt påläst om fertilitet?
Citera
2026-04-11, 15:03
Medlem
Citat:
Väntade du pga att du var dåligt påläst om fertilitet?
För att jag inte träffat på rätt man tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in