2026-04-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Kvinnor kan ju skaffa barn på egen hand det kan inte män.

Nja, det måste ju finnas villiga spermadonatorer för det. Utan villiga män, inga barn.
Citera
2026-04-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Nej. Jag är en del av lösningen i en redan överbefolkad planet.

Då får du nog se likadant på de kvinnor som aldrig blir mammor.
Citera
2026-04-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Då behöver ju även de prostituerade p-medel. Annars kommer prostituerade få barn med sina kunder. Och det är väl inte meningen, ändå. Barn ska väl ändå helst födas i en familj med en närvarande far.

Finns som sagt många olika varianter på sexuella aktiviteter som inte medför risk för graviditet. Men de är fortfarande olagliga. Men nu tog jag upp sexköp för att visa ett exempel på att det går alldeles utmärkt att förbjuda något trots att det berövar människor något som de tycker är skönt, stimulerande, stressreducerande osv. Och att det därför inte håller som argument för varför något ska vara tillåtet.

Citat:
Argumentet han har för att ta bort p-medel är att det ska födas fler barn. Men det är liksom inte vi som är 45+ som ska öka befolkningsmängden! Det ska givetvis helst unga män och kvinnor mellan 20-30 stå för! I andra hand så ska män och kvinnor mellan 31-44 stå för det! Vi män och kvinnor på 45+ ska snarare jobba, ta hand om de barn vi har fått när vi var mellan 20-44, stötta den yngre generationen till parbildade och barnalstrande etc. Och få njuta av sex med vår fasta partner utan att behöva riskera högriskgraviditet!

Det bästa vore nog att förbjuda det helt, men visst skulle man kanske kunna tänka sig att göra det lagligt för personer över en viss ålder. Risken är väl dock att äldre då skulle förse yngre med preventivmedel. Typ "köpa ut" som man gör med alkohol. Så nej, jag tror nog totalförbud är bäst om vi vill att dina barnbarn ska slippa leva i ett kalifat.
Citera
2026-04-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
35 årig kvinna är gammal avseende fertilitet. Inga eller ruttna ägg.

35 årig man är inte gammal avseende fertilitet. Många och fräscha spermier.

En man kan idag få barn som 50-åring. Inga problem.
Jo men du blir oftast en ganska svag och passiv farsa efter 50, att ha en 8 åring som vill spela fotboll med dig när du är 58 år gammal kan gå- en stund.
Citera
2026-04-11, 14:28
Medlem
Citat:
Då får du nog se likadant på de kvinnor som aldrig blir mammor.

Absolut, men det var inte det jag argumenterade emot. Du får sätta tillbaka det i det sammanhang som gällde längre upp i tråden.
Citera
2026-04-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Jag har både tänkt, levt, haft relationer med nog för många kvinnor, läst studier, artiklar och följt med i debatten. Det är kvinnan som avgör om det blir barn eller inte, oavsett vad mannen tycker om det. Kvinnor har den sexuella makten och med den kommer också villkoren, kvinnor i fertil ålder har ju inte brist på män som uppvaktar.

Så, Sverige ligger på 1,43 och Danmark 1,5 och det blir en väsentlig skillnad? Du kan inte mena allvar.

Som uppvaktar för att få sex och halvseriösa relationer ja. Och kvinnor vill inte ha barn med män som inte satsar helhjärtat. Vill männen inte satsa helhjärtat, blir det alltså inga barn. Så. Det är mannen som väljer om kvinnan ska våga skaffa barn med honom eller inte. Han styr.

Ok. Du tycker inte det är någon större skillnad. Men du tycker det är en enoooorm skillnad på 1.43 och 2.1? Hehe.
Citera
2026-04-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Till stor del är det ju en kulturell fråga där vi hjärntävttat kvinnor att dom ska kunna knulla runt och allt utan att bli gravid i 15-25 års åldern.

Jag ser en lösning på detta.
1. Bort med kondom och preventivmedel.
2. Bort med abort
3. Gör det valfritt för mannen att betala underhåll samt stå som far till barnet.

Visste kvinnor att detta var vad som gällde så skulle väldigt få kvinnor vilja ha sex med en man dom inte gillade på riktigt.
Vi skulle se starkare band mellan paren och återskapa den starka familjeandan som fanns förut och där kvinnans uppgift var att sköta om barnen och huset.

Detta är skapligt korkat
Citera
2026-04-11, 14:30
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare tror jag en del av problemet är att vissa kvinnor söker för länge efter en partner, detta för att man har för höga krav och orealistiska förväntningar och därmed inte hittar någon som matchar allt man söker efter. Det är inget fel med att ha krav, men man kanske bör fråga sig om man själv är så pass bra att man kan kräva allt man önskar av den andra. Det gäller både kvinnor och män såklart.

Psykisk ohälsa har nämnts i tråden och det tror jag med är en av orsakerna. Det har ju rapporterats om att många unga kvinnor idag lider av psykisk ohälsa så det är inget nytt. Det är väl framförallt relaterat till utseendehetsen. Vi översvämmas dagligen av innehåll som förmedlar en bild av hur vi ska se ut och vara. Och lider man av psykisk ohälsa blir det inte lika lätt att träffa någon då man inte mår bra.

Jobb/Karriär har också nämnts i tråden och det kan nog också vara ett skäl. Men jag tror inte detta har lika stor betydelse som de två andra orsakerna jag nämnde. Barnet kan man ha på dagis. Och många kan jobba hemifrån nuförtiden. Och man är ju två stycken om att ta hand om barnet också. Så jag har svårt se att man inte skulle få barn och karriär att gå ihop.

Håller med helt. Visst är det okej att ha förväntningar, men jag är övertygad om att unga kvinnor helt prioriterar fel grejer. Dom borde prioritera: "Kan jag leva med den här personen?"
Men istället är det machismo, och det ytliga som vinner, för att kvinnor är korkade.
Det är en gigantisk paradox. Är man självsäker och kan försvara sig själv så är man inte tuff utåt. Kvinnor åtminstone dom unga fattar inte det.

Sen så finns det ju karlar som fyller alla krav. Och dom imponeras inte av endast skönhet. Det krävs personlighet och stark självkänsla hos partnern. Men hur många brudar fokuserar på det?

Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det går inte att förhandla bort känslor, relationsbyggande och kärlek när kvinnor (gäller alla människor) väljer partner.

Också sant, men vill bara återigen nämna att unga kvinnor kanske borde prioritera rätt grejer, som detta att "går människan att leva med?".
Citera
2026-04-11, 14:33
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Också sant, men vill bara återigen nämna att unga kvinnor kanske borde prioritera rätt grejer, som detta att "går människan att leva med?".

Borde inte män också prioritera rätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ok. Du tycker inte det är någon större skillnad. Men du tycker det är en enoooorm skillnad på 1.43 och 2.1? Hehe.

Är du så här dum på riktigt eller låtsas du bara?

Ja det är en betydande skillnad mellan 1,43 och 2,1. En avgörande skillnad t om i det här sammanhanget. Medan det inte är någon nämnvärd skillnad alls mellan 1,43 och 1,5.
Citera
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Borde inte män också prioritera rätt?
Beror på hur man prioriterar!
Citera
2026-04-11, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FruitCombo
När kvinnor började protestera för att få komma ut i arbetslivet så hade de en jättekonstig uppfattning om vad arbetslivet var. Var de vackra så träffade de på massor med framgångsrika män, och då trodde de att om de kom ut i arbetslivet så skulle det vara som för de framgångsrika männen.

Ingen som protesterade trodde de skulle sitta och rensa fisk i 45 år sedan hamna på fattighuset när de gick i pension.

De vanligaste yrkena bland kvinnor är undersköterska inom hemtjänst och äldreboende, grundskollärare, barnskötare, förskollärare och butikssäljare. Jag ser inte massor med snygga och framgångsrika män inom dessa yrkena.

Tror inte det var så annorlunda förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in