Citat:
Som jag skrev tidigare tror jag en del av problemet är att vissa kvinnor söker för länge efter en partner, detta för att man har för höga krav och orealistiska förväntningar och därmed inte hittar någon som matchar allt man söker efter. Det är inget fel med att ha krav, men man kanske bör fråga sig om man själv är så pass bra att man kan kräva allt man önskar av den andra. Det gäller både kvinnor och män såklart.
Psykisk ohälsa har nämnts i tråden och det tror jag med är en av orsakerna. Det har ju rapporterats om att många unga kvinnor idag lider av psykisk ohälsa så det är inget nytt. Det är väl framförallt relaterat till utseendehetsen. Vi översvämmas dagligen av innehåll som förmedlar en bild av hur vi ska se ut och vara. Och lider man av psykisk ohälsa blir det inte lika lätt att träffa någon då man inte mår bra.
Jobb/Karriär har också nämnts i tråden och det kan nog också vara ett skäl. Men jag tror inte detta har lika stor betydelse som de två andra orsakerna jag nämnde. Barnet kan man ha på dagis. Och många kan jobba hemifrån nuförtiden. Och man är ju två stycken om att ta hand om barnet också. Så jag har svårt se att man inte skulle få barn och karriär att gå ihop.
Håller med helt. Visst är det okej att ha förväntningar, men jag är övertygad om att unga kvinnor helt prioriterar fel grejer. Dom borde prioritera: "Kan jag leva med den här personen?"
Men istället är det machismo, och det ytliga som vinner, för att kvinnor är korkade.
Det är en gigantisk paradox. Är man självsäker och kan försvara sig själv så är man inte tuff utåt. Kvinnor åtminstone dom unga fattar inte det.
Sen så finns det ju karlar som fyller alla krav. Och dom imponeras inte av endast skönhet. Det krävs personlighet och stark självkänsla hos partnern. Men hur många brudar fokuserar på det?
Citat:
Ursprungligen postat av
cinmik
Det går inte att förhandla bort känslor, relationsbyggande och kärlek när kvinnor (gäller alla människor) väljer partner.
Också sant, men vill bara återigen nämna att unga kvinnor kanske borde prioritera rätt grejer, som detta att "går människan att leva med?".