2026-04-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, stan omfattades av Mittuniversitetet på den tiden.

Och så folkhögskolan då. Viss musik- och dansinriktning.

Men Flashbacks Härnösandsbor får ta och vakna till liv nu. Ingen med minnen av den här snubben? Flyttade han dit bara för att sitta och kura i en etta i flera år...

Som sagt, jag är född 79 så jag var ungefär i samma årskull som personerna, jag jobbade i krogsvängen och umgicks och kände rätt många som sysslade med droger och jag var ingen svärmorsdröm själv, men jag känner inte igen namnen på dessa personer, har sett lite bilder och det ringer ingen klocka där heller.
Min gissning är att detta är personer som levde lite på botten, kraftiga missbrukare och dom tenderar att hålla sig helt utanför samhället sken, dom vill inte dra uppmärksamhet till sig.

Jag kan dock inflika att solumshamn är ett fint och välbärgat område, man passerar även området Stenhammar som också gått lite under namnet gräddhyllan, min svärfar som var egen tandläkare bodde ut mot solumshamn så bor man där ute så har man antingen en släktgård eller gott om pengar.

Bankomaten som framkommer i förundersökningen ligger mitt över gatan från polisstationen (röd ring) sen har jag streckat vägen därifrån ut mot Brattås, dock ligger Brattås en liten bit utanför bild men inte långt.

https://imgur.com/a/2Fk9dxr
Citera
2026-04-11, 12:42
Moderator
KomissarieBecks avatar
Har lyssnat på alla möjliga reportage i poddar,youtube etc.
Nedan följer en rad kommentarer som kan vara av värde utöver det som redan är känt.
En del är korrigeringar av tidigare felaktiga påståenden.

Att det har varit en djup oenighet mellan polisen i Härnösand och länskriminalen i Sundsvall står klart sedan ganska många år.
Utredningen har flyttats mellan enheterna flertalet gånger.

Det var GW som fick fart på utredningen igen 2012 när han först nekades ta del av utredningen men där polisledningen senare ändrade uppfattning i saken.
GW är av uppfattning även idag att utredningen är så illa skött och därför inte klarats upp till dags dato.
Uppgifter som i olika sammanhang också bekräftas av tidigare polisanställda.

Kläder,overaller,filtar som täckte Tors kropp har aldrig analyserats. NFC har uttalat att det inte är något värde eftersom materialet anses kontaminerat.

En röd Volvo Kombi och en blå Valiant har hela tiden förekommit i utredningen.

Fram tills 2015 bestod hela utredningen av totalt ca 15.000 sidor.

DNA har hämtats från Gerds vrister. Det råder olika uppgifter om det är från strumpor eller byxorna.

Mellan 600-800 personer har topsats under utredningen.

Utredarna menade tidigt att man var av den bestämda uppfattningen att detta inte är ett förstagångsbrott med anledning av hur det hade utförts.

Skoavtrycken i boningshuset är från Reebook storlek 43 (Inte 44-45) och Victory storlek 38.

Det omtalade brevet som skickades till Ångermanlands Tidning beskrev händelsen som en affärsuppgörelse som hade gått fel. Händelseförloppet stämmer väl överens med verkligheten.
Ångermanlands tidning vägrade dock att lämna ut brevet på begäran av polisen med hänvisning till källskyddet. Någon underskrift eller vem som skickade brevet har aldrig kunnat påvisas.
Polisen skickade senare ett editionsföreläggande till tingsrätten men resultatet av begäran är okänt.
Citera
2026-04-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Helt osannolikt att en 12-åring var med vid mordet. Möjligen en säg 15-åring, men tvivlar även på det.

Vet vi ens om dessa skor kommer från mordet? Tor eller Gerd hade inte barnbarn i den åldern?
Man vet ju aldrig vad för sorts folk som kan ha varit där, men fullt kapabla att mörda var ju någon eller några.
De skoavtrycken ska ha funnits uppe på vinden i boningshuset. Man förutsätter ju åtminstone att tekniker vid polisen vet vad de gör.
Citera
2026-04-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskskalle
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas
aha han menar alltså att jj var med i detta gäng? intressant.
Citera
2026-04-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkeodoktorn
Nej, arv deklareras inte som inkomst.

Nej men skatteplikten följer med. Barnen kan ärva ett hus vilket inte utlöser vinstbeskattningen för någon. Barnen ärver hus och anskaffningsvärde. När Barnen sedan säljer utlöses beskattning som utgår från anskaffningsvärde som föräldrar haft.
Citera
2026-04-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskskalle
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas
Fattar inte vem de avser som bor kvar.?

”Robban och den nu aktuella personen – som bor kvar i Härnösand – var kompisar i tonåren. Och ”partners in crime”.”
Citera
2026-04-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blablabla78
Nej men skatteplikten följer med. Barnen kan ärva ett hus vilket inte utlöser vinstbeskattningen för någon. Barnen ärver hus och anskaffningsvärde. När Barnen sedan säljer utlöses beskattning som utgår från anskaffningsvärde som föräldrar haft.

Ja, men då beskattas det som inkomst av kapital. I det här fallet är det oklart om den inkomst Expressen skriver om är från kapital eller lön, kan ju vara båda. De skriver bara 675 000 i inkomst och att det är konstigt att han efter det nästan inte tjänar något.

Det tycker jag tyder på att summan ligger som lön i deklarationen, inte kapital. För det är ju inte så konstigt med en hög topp där ett år beroende på fastighetsaffärer, avgångsvederlag eller försäljning av aktier.
Citera
2026-04-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Robban var kompis med X, "partner in crime". Robban tipsade polisen om X, samt nämnde namn på personer X omgav sig med, bland annat den DNA-träffade mannen.
Fast den nu aktuelle personen som bor kvar…
Tycker de uttrycker sig knepigt.
Den nu aktuelle - det borde användas om MGM.
Citera
2026-04-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkeodoktorn
Ja, men då beskattas det som inkomst av kapital. I det här fallet är det oklart om den inkomst Expressen skriver om är från kapital eller lön, kan ju vara båda. De skriver bara 675 000 i inkomst och att det är konstigt att han efter det nästan inte tjänar något.

Det tycker jag tyder på att summan ligger som lön i deklarationen, inte kapital. För det är ju inte så konstigt med en hög topp där ett år beroende på fastighetsaffärer, avgångsvederlag eller försäljning av aktier.

Vi ser olika på detta helt enkelt. Jag tror inkomst som expressen anger är från både tjänst och kapital. Skulle vara intressant att veta lön 2019-2020.

Har lite svårt att tro att en gått från 60k i månaden till 0.

Men framtiden får utvisa hur det ligger till.
Citera
2026-04-11, 13:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Är det inte rimligare med arv?

Vilket jobb har ingångslön på 60k?

Vi vet ju inte vad han tjänade 2021 väl?

60 000 i lön, vilket jag i och för sig starkt betvivlar, behöver inte vara en ingångslön.
Citera
2026-04-11, 13:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inam

Den missade jag.

Men ser jag det stora problemet och varför vi inte får ihop det: artikeln är från 2024

"Nu" kan och bör alltså vara 2024

Finns inget i artikeln som namnet den DNA-träffade mannen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-04-11 kl. 13:44.
Citera
2026-04-11, 13:15
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inam

Så denna mgm har vart på tapeten tidigare?
Skapligt klantigt av länsman att missa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in