2026-04-09, 21:28
Medlem
outback4s avatar
Snart 300 sidor men ingen bildlänk på mgm, märkliga tider vi lever i
Citera
2026-04-09, 21:28
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
är inte så säker att dna räcker i detta fall om han blånekar, det beror lite på vad dna’t består av på Gerds byxben som GW antyder om DNA’t i detta fall kan det bevismässigt tillkommit på ett naturligt sätt, till vilket jag tolkar som hårstrå kanske?

vad jag vet missade man med mast tömningen alltså är bevisläget redan tufft (inget mordvapen inget motiv etc)
Hur kan du vet vad de har nu när de gripit denna pellejöns och granskat honom ifrån topp till tå?

Du blir inte häktad på sannolikaskäl för mord om inte bevis läget ser väldigt bra ut, hade det hänt hade det tom varit olagligt av åklagaren göra så.
Citera
2026-04-09, 21:31
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite märkligt att det är en ensamvarg som mördar paret, vad hade han för anknytning till paret och varför gick han bärsärk och mördade två äldre personer utan att stjäla pengar och andra värdeföremål.
Känns som en udda gm minst sagt.
Vi får hoppas på åtal och klarhet i det, det kan faktiskt finnas någon udda förklaring eller tydlig som missats, hänt många gånger förr.
Citera
2026-04-09, 21:41
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kollade runt på olika släktforskningsiter för att kolla vilken polisen använt.
Djupast har man kommit på mormonernas Familysearch.

Där har man kommit tillbaka till 1475 i faderns släkt:
Elbert I van Pallandt, Nordrhein-Westfalen Sweden
Du får gärna utveckla, här eller i PM. Hur är denna påstådda anfader relevant och hur har du säkerställt dennes släktskap med den misstänkte GM?

Hur kom du fram till vilken databas som använts samt vilka personer som bedömts relevanta i fallet? Ifrågasätter dig inte, utan frågar av ren nyfikenhet.
Citera
2026-04-09, 21:52
Medlem
Ursäkta en kanske dum fråga men hur har folk kunnat gräva fram alla möjliga adresser på den här tjommen utan att se var i Härnösand han bodde 2005?
Citera
2026-04-09, 21:54
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Jag reagerade också på detta, han har alltså varit anhållen i drygt ett halvår men greps först igår, WTF!
Måste ha varit utomlands eller? Men varför inte internationellt efterlyst i så fall?
Det är en mycket besynnerlig omständighet faktiskt.
Detta är väl säkert redan utrett i tråden men det var Expressen som missförstått pressmeddelandet (som var otydligt). Beslutet att släktforska togs i augusti men han anhölls inte i sin frånvaro förrän dagen före gripandet.
Citera
2026-04-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Han bodde bara några minuters bilväg från mordplatsen, enligt Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/45-aring-anhallen-for-dubbelmordet/
Ja, han bodde i Härnösand. Brattås ligger på Härnön som är en ö och att åka genom Härnösands tätort är det enda sättet att komma till fastlandet.
Citera
2026-04-09, 21:56
Medlem
Noterar att Katrineholmskuriren uppmärksammar sin stadsbo. Vill någon med abonnemang sammanfatta vad de skriver, om något nytt framkommer?
Citera
2026-04-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Avsaknad av motiv är inte något stort problem bevismässigt i mordrättegångar. Bland annat för att många mord faktiskt saknar rimligt motiv (Om det nu någonsin kan anses finnas rimliga motiv till att mörda någon)

För att åka på griftefridsbrott men frias för mord måste man sannolikt själv komma med en historia som blir svår för åklagaren att bevisa som orimlig/osannolik. Men det är ett återkommande missförstånd i krimtrådar att det på något vis är lägre beviskrav på griftefridsbrott. De fall jag kan komma på - mordet på daCosta undantaget - så handlar det om folk som haft ihjäl nära anhöriga eller nära bekanta och sen skyllt på att det skett av våda och att de i panik skaffat undan kroppen. Kanske tänker du på Linda Chen-mordet också. Men där var problemet att kroppen var så bränd att det inte gick att få fram någon dödsorsak.

Jag tänker främst på att de inte ens verkar veta säkert vilken dag eller tidsperiod paret blev mördade, vilket lämnar ett relativt stort fönster, och att det finns skoavtryck från minst två okända på brottsplatsen. Osäkert om de har något med det att göra men vem vet? Vad händer om han inte kan kopplas till en röd volvo som vittnen sett två personer i? Det känns inte vattentätt. En slipad försvarsadvokat tror jag inte har några större problem att hysa tvivel hos nämndemän och ledamöten i en rättegång utifrån dom uppgifter som är kända idag.

DNA-spåret bevisar förmodligen att han har handskats med hennes kropp efter döden och då ska han dömas för griftefridsbrott. Men med tanke på vad som är känt och okänt kan det ha varit två på platsen och den ene spårade ur och MGM fick hjälpa till och städa. Vittnen och fotavtryck säger två personer. Angående beviskrav kan man ta skytten i mordet på fyrbarnsmamman i Haninge som exempel, han friades konstigt nog i hovrätten trots graverande teknisk bevisning, men när hennes chockade barn beskrev hans hårfärg som en annan fanns det rimliga tvivel.
Citera
2026-04-09, 21:59
Medlem
Påminner om Linköping fallet
Citera
2026-04-09, 22:02
Medlem
Polisen/släktforskaren bygger sitt eget släktträd baserat på "triangulering", där de har minst 3 avlägsna släktingar som de försöker hitta gemensamma mor-/farföräldrar till på 1700/1800-talet.

I övrigt så finner jag sällan släktträd som sträcker sig bortom 1700-talet speciellt trovärdiga.

Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Du får gärna utveckla, här eller i PM. Hur är denna påstådda anfader relevant och hur har du säkerställt dennes släktskap med den misstänkte GM?

Hur kom du fram till vilken databas som använts samt vilka personer som bedömts relevanta i fallet? Ifrågasätter dig inte, utan frågar av ren nyfikenhet.
Citera
2026-04-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Föräldrarnas namn har jag koll på. Hittar ingen koppling till Härnösand, men har inte tillgång till verktyg för att undersöka deras folkbokföringshistorik.

Men MGM var 24 år när dubbelmordet skedde. Även efter mordet har han flyttat runt friskt. Jag tror inte vi kan anta att han flyttat till Härnösand med sina föräldrar. Skulle säga att det är mer troligt att han flyttat dit ensam.

Finns en folkhögskola i Härnösand. Folkhögskolor tenderar att dra till sig en del knepigt folk. Kanske han pluggade där? Även Mitthögskolan hade väl nån liten filial i Härnösand, har jag för mig.

Ja, stan omfattades av Mittuniversitetet på den tiden.

Och så folkhögskolan då. Viss musik- och dansinriktning.

Men Flashbacks Härnösandsbor får ta och vakna till liv nu. Ingen med minnen av den här snubben? Flyttade han dit bara för att sitta och kura i en etta i flera år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in