2026-04-11, 11:33
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Tor åker i väg från gården i sin bil för att sälja något. Han har inte arbetskläderna på sig. Han kommer tillbaka med 10 000 på fickan och byter om och börjar hugga ved. Om han sålt en bil borde affären ha skett på gården.
Kan det vara en liten båt han sålde, som sedan GM var väldigt missnöjd med
Citera
2026-04-11, 11:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Kan Gerd köra? Kanske hon åkte iväg och fixade något. Någon ser bilen åka och tänker gården är tom. En går in i bostadshuset för att hitta plånböcker och värdesaker, en går in i uthusen men träffar då på Tor som håller på att plocka iordning efter vedklyveriet. Det råkar bli ett mord.

Gerd kommer åter, träffar på någon i bostadshuset, den personen flyr. Gerd ger sig då ut i uthusen för att hitta Tor, men möter istället mördaren.

En variant på min tidigare nämnda tjuvteori. Jag tror att det är knarkisar eller unga människor med låg moral som testar sina gränser med inbrott/snokande. Inget affärsrelaterat.
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-04-11 kl. 12:18.
Citera
2026-04-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Är det inte rimligare med arv?

Vilket jobb har ingångslön på 60k?

Arv känns rimligare. Väldigt stor skillnad i lön. Tänk att han inte har någon högre akademisk utbildning utan verkar harvat på i komvux.
Citera
2026-04-11, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Det är extremt ovanligt ja, inte ens tjejer har så små fötter vanligtvis. Jag har aldrig sett nån kille med 37-38 i skostorlek.
Det kan ju ha varit ett större barn. Jag kollade på normalstorlekar för barn och skostorlek 38 är normalt för en 12- åring.
Citera
2026-04-11, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jag är övertygad om att det finns mer bevismaterial eftersom åklagaren begärt JJ häktad redan idag, när hon kunde ha dröjt tills på lördag.

Vet någon vilken tid häktningsförhandlingen äger rum imorgon?

Jag har Vänner och släckt inom Polisen i Härnösand och Sundsvall och jag har hört att man säkrade bevis på brottsplatsen efter morden som man aldrig gjort offentliga för att inte röja något.
Citera
2026-04-11, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Tycker att det anonyma brevet avslöjar hur det hela gick till, GM är någon som T gjort affärer med. T utflykt på morgonen kan visa på att han träffade GM och fick kontanter som sen visades ligga kvar i plånboken.

Förväntar mig att telefonlistan för ut-inkommande samtal är kontrollerad av Polisen under aktuell tid.
GM ringde ev. för ett möte på morgonen.

GM var inte nöjd och åkte tillbaka för att diskutera men det hela, som bekant , urartar. Tycker handlingen är oerhört aggressiv, jag är naiv och tro att en 24 åring inte kan åstakomma det här själv, han som är häktad tror jag inte har med handlingen att göra men han var på plats med någon äldre herre som "såg rött".

G är ett oskyldigt offer i handlingen hon var på fel plats , tyvärr!

Varför kan inte en 24-åring göra detta själv? Är väl ungefär i den åldern grova våldsbrott är som vanligast. Mordet på Marie Johansson i tygaffären utfördes ju av en 17-årig tjej.

Nu kan det varit fler inblandade, men att utgå från det utifrån ålder håller jag inte alls med om. Och mord, annat än i gängmiljö, utgörs i merparten av fallen av endast en GM.

Motivet är sannolikt en konflikt i samband med något jobb/affär. Inbrott/rån som spårade ur kan inte heller helt uteslutas.
Citera
2026-04-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Alt 1.
Kanske åkte Tor och den/de i den röda Volvon från gården iväg på ärende gemensamt. Kanske inte bank direkt, utan mer privat ärende där de behövde titta på något fysiskt på någon annan plats tex...

Alt 2.
Besöket på gården avslutades nån gång mellan 09-10, mer eller mindre lyckat för en eller bägge parter.
Röda Volvon lämnar
Tor lämnar för något privat ärende (handla eller vad som), nu när han ändå är "uppe, rakad och har reko kläder på sig".
Ja, man får nästan uppfattningen om Tor att han nog aldrig skulle ha lämnat gården i arbetskläder. Så skulle han så bara titta på något fysiskt, alltså lämna gården, så gällde nog att klä sig städat och propert.
Citera
2026-04-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blablabla78
Arv känns rimligare. Väldigt stor skillnad i lön. Tänk att han inte har någon högre akademisk utbildning utan verkar harvat på i komvux.

Nej, arv deklareras inte som inkomst.
Citera
2026-04-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Det kan ju ha varit ett större barn. Jag kollade på normalstorlekar för barn och skostorlek 38 är normalt för en 12- åring.

Helt osannolikt att en 12-åring var med vid mordet. Möjligen en säg 15-åring, men tvivlar även på det.

Vet vi ens om dessa skor kommer från mordet? Tor eller Gerd hade inte barnbarn i den åldern?
Citera
2026-04-11, 12:35
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Vad tycker ni andra cold case experter om skissen på den häktade som Greven länkade till i sin mycket kompetenta sammanställning.
Jag tycker att skissen är välgjord och uttrycksfull, men har han en ring/smycke i vänster öra? I så fall säger det en del om honom.
Citera
2026-04-11, 12:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Helt osannolikt att en 12-åring var med vid mordet. Möjligen en säg 15-åring, men tvivlar även på det.

Vet vi ens om dessa skor kommer från mordet? Tor eller Gerd hade inte barnbarn i den åldern?

38 är ingen ovanlig storlek för en kvinna.
Citera
2026-04-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuplexDrive
Lyssnar om poddarna om mordet. Man nämner en röd Volvokombi som inte har identifieras som stått vid fastigheten. Hade JJ tillgång till en sån?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in