2026-04-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
USA har sedan ett år bedrivit krig mot hela världen, nämligen handelskrig i form av tullar. USA bröt alla ingångna handels avtal. De har även militärt hotat Mexiko, Colombia, angripit Venezuela, hotat Danmark/Grönland, mfl.

Så USA är inte ett vettigt land, helt riktigt.

USA USA USA, jag har inte försvarat usa, vilket tycker jag har varit ganska så tydlig med, jag inleder till och med med, "Jag pratar om världen och inte usa". Har du något att säga om vad jag faktiskt skrev?

"Jag pratar om världen och inte usa. Iran kan givetvis se vad som helst som en krigsförklaring emot sig om de så behagar, och vill de ha krig emot hela världen så ska de givetvis få det. Ett vettigt land vill inte ha krig emot hela världen."
Citera
2026-04-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Det är inte andelen i sig som är viktig. Det är ATT det är en betydande andel.

En kvartalsekonomi är uppbyggd på tilltron att framtiden ska kunna ge lite, lite mer än nutiden. Viljan att investera i företag bygger på att företaget bygger upp ett förtroende, och investeraren köper in på företagets estimat = aktievärdet kommer troligen stärkas.

Om samtliga företag på jorden estimerar 10% lägre intäkt nästa kvartal, kommer folk panika och börsen kraschar. Ingen vill äga business längre.

Om det istället blir ett gäng specifika bolag som tar huvudsmällen och estimerar 50% lägre intäkt, så kommer folk överge bolaget och det går omkull. Det får sen följdverkningar i form av arbetslöshet och produktionskedja med mera.

Energi är core i all produktion. Därför är detta så explosivt.

Ja jag fattar såklart att det är komplext men vad jag menar är dels att systemet är så skört och dels att det egentligen finns en massa andra möjligheter .
Citera
2026-04-11, 10:19
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Trump sa för ett tag sedan att USA ska utplåna den iranska civilisationen för all framtid om de inte öppnade Hormuzsundet o.s.v. Senare samma dag sa Trump att det skulle bli fredssamtal med utgångspunkt från Irans tio punkter (!). Inget om USA:s punkter alltså. 180 graders vändning samma dag. Det är så uppenbart att Trump som håller på att förlora är desperat.

Israel gör som väntat allt för att sabotera fredsförhandlingarna i slamabad. Jag undrar vad Trump tycker om Netanyahu just nu? Inget vidare skulle jag tro....

Ska Trump eskalera kriget nu? Bomba mer? För vad? Vad ska Israel göra om USA bara lämnar och låtsas ha segrat? Atombomba Iran? Mycket möjligt om de ser undergången i vitögat.

Måste tyvärr meddela dig om att den där listan som släpptes strax efter tillkännagivandet om "vapenvila" är något Iran själva spred ut av olika anledningar. Den har absolut ingenting med vad som diskuterades eller vad man kom överens om.

Förstår att din dag måste börjat lite mörkt här nu om du inte kände till detta? Det är ju trots allt rätt välkänt sedan länge, fast en del verkar missa ett och annat.

Israel ska ju inleda förhandlingar med Libanon, har du missat det med?
Citera
2026-04-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Men att Iran stänger av sundet får konsekvenser för dem.

De gör sig omöjliga men också irrelevanta.

De andra gulf länderna planerar gemensam stora pipelines.

Jag tror att det är ett önsketänkande att tro att världen kommer att böja sig för Iran. Vi ser istället nya samarbeten och nya färdvägar växa fram. Saudiarabien byggde redan på 80'talet pipelines för att undvika sundet. Man vill bygga ut den, man vill bygga nya, man vill bygga till Europa.

Det är fullt med stora tomma tankfartyg påväg till USA nu, som inte skulle ha gjort detta om inte Iran hotade sundet. Länder vill köpa länder vill sälja går det inte ena vägen går det andra. Destå längre Iran håller på destå mer bestående kommer dessa andra vägar bli. Ingen vill sätta sig i samma situation igen.

Så genom att spela ut detta kort kommer de också förlora det. Samt Iran kommer inte vara med i dessa nya samarbeten.

USA köper nu råolja av Venuseela och raffinerar i början av detta år började USA sälja denna olja och ja nu har de också en marknad som skriker efter den. Så jag tror inte USA fruktade stängningen av sundet.

Att bygga pipelines tar tid och förflyttar bara problemet. Problemet är att iran beter sig som en terroriststat och en lång pipeline kan vara svår att försvara, och det andra sundet är inte riskfritt heller. Dessutom är det dyrare. Men visst bör det byggas ut, om inte annat som ett komplement.
Citera
2026-04-11, 10:34
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

Jag tror att det är ett önsketänkande att tro att världen kommer att böja sig för Iran. Vi ser istället nya samarbeten och nya färdvägar växa fram. Saudiarabien byggde redan på 80'talet pipelines för att undvika sundet. Man vill bygga ut den, man vill bygga nya, man vill bygga till Europa.

Du glömmer det absolut viktigaste här. Iran ligger granne med Gulfen. Att inte vika sig för USA/Israels gemensamma krigsmakt är att visa både sig själva och övriga Gulfen att deras tidigare beskyddare USA numera är irrelevanta.

Iran kommer ha ett järngrepp över Gulfen ekonomiskt, militärt och politiskt givetvis. Pipelines eller inte. Detta för att arabvärlden har lagt ut sin militär på entreprenad och inte har någon direkt egen försvarsförmåga.

Citat:
Det är fullt med stora tomma tankfartyg påväg till USA nu, som inte skulle ha gjort detta om inte Iran hotade sundet. Länder vill köpa länder vill sälja går det inte ena vägen går det andra. Destå längre Iran håller på destå mer bestående kommer dessa andra vägar bli. Ingen vill sätta sig i samma situation igen.

Så genom att spela ut detta kort kommer de också förlora det. Samt Iran kommer inte vara med i dessa nya samarbeten.

USA köper nu råolja av Venuseela och raffinerar i början av detta år började USA sälja denna olja och ja nu har de också en marknad som skriker efter den. Så jag tror inte USA fruktade stängningen av sundet.

Vilka ska man samarbeta med om man vill ha olja från Gulfen då, om inte Iran? Politisk övertygelse och etiska ställningstaganden står sig slätt jämfört med möjlig profit. Spela boll med Iran och tullen blir 500k dollar per tanker. Du tror att annat än ett fåtal rakryggade länder med solida värderingar kommer kunna motstå den fördelen? Nej du, Iran är högst centrala för en långt tid framöver.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-04-11 kl. 10:44.
Citera
2026-04-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Måste tyvärr meddela dig om att den där listan som släpptes strax efter tillkännagivandet om "vapenvila" är något Iran själva spred ut av olika anledningar. Den har absolut ingenting med vad som diskuterades eller vad man kom överens om.

Förstår att din dag måste börjat lite mörkt här nu om du inte kände till detta? Det är ju trots allt rätt välkänt sedan länge, fast en del verkar missa ett och annat.

Israel ska ju inleda förhandlingar med Libanon, har du missat det med?

Här är Trumpens egna inlägg på Truth Social strax innan vapenvilan:

Citat:
Based on conversations with Prime Minister Shehbaz Sharif and Field Marshal Asim Munir, of Pakistan, and wherein they requested that I hold off the destructive force being sent tonight to Iran, and subject to the Islamic Republic of Iran agreeing to the COMPLETE, IMMEDIATE, and SAFE OPENING of the Strait of Hormuz, I agree to suspend the bombing and attack of Iran for a period of two weeks. This will be a double sided CEASEFIRE! The reason for doing so is that we have already met and exceeded all Military objectives, and are very far along with a definitive Agreement concerning Longterm PEACE with Iran, and PEACE in the Middle East. We received a 10 point proposal from Iran, and believe it is a workable basis on which to negotiate. Almost all of the various points of past contention have been agreed to between the United States and Iran, but a two week period will allow the Agreement to be finalized and consummated.On behalf of the United States of America, as President, and also representing the Countries of the Middle East, it is an Honor to have this Longterm problem close to resolution. Thank you for your attention to this matter! President DONALD J. TRUMP

Vad menar du med ditt inlägg? Att 10-punktsprogrammet från Iran som Donald hänvisar till här ovanför är något annat än det som kablats ut senaste veckan?

Låter osannolikt. Ingen har sagt något som tyder på att listan vi alla har sett är fake. Var har du hört det?
Citera
2026-04-11, 10:42
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Jag pratar om världen och inte usa. Iran kan givetvis se vad som helst som en krigsförklaring emot sig om de så behagar, och vill de ha krig emot hela världen så ska de givetvis få det. Ett vettigt land vill inte ha krig emot hela världen.
Inget land i världen vill ha krig mot hela världen,utom kanske de mest högljudda MAGA-fanatiker i USA som drömmer om eviga krig och världsherravälde? Sverige, som alltid stoltserat med sin neutralitet och fredspolitik sedan Olof Palmes dagar, har gång på gång kritiserat USA:s aggressiva imperialism. TNej, det är inte Iran som vill ha krig mot "hela världen". Det är USA som i decennier bedriver ett lågintensivt-krig mot varje land som vägrar böja sig för deras imperium, och sedan får resten av värden oftast konsekvenserna, och sitter kvar mend notan.

Vad ska då ett land som Iran göra när det utsätts för USA:s skoningslösa attacker? Handelsblockader som stryper ekonomin och svälter ut civilbefolkningen, precis som i Venezuela eller Kuba. Lönnmord på forskare med drönare, bombningar av ambassader utomlands, och mord på generaler och ledare, allt under vaga ursäkter om "terrorstöd" till grupper som USA godtyckligt stämplat som fiender (USAs godtycklga terrorist-listor). EU och västvärlden, inklusive Sverige tyvärr, hakar på dessa sanktioner som en svans till USA:s imperium, trots att det strider mot vår egen tradition av oberoende diplomati.

När du säger att du "pratar om världen och inte USA" så är det naivt. För vem är det som alltid är den gemensamma nämnaren? Vem störtade Irans demokratiskt valda premiärminister Mossadegh redan 1953 för att han ville ha kontroll över landets egen olja? Vem har infört de brutala sanktionerna som medvetet stryper ekonomi, medicin och mat till vanliga iranska familjer? Vem mördadar forskare och ledare med drönare, och vem attackeraR iranska beskickningar i Syrien och Irak under lögnaktiga förevändningar?

Det är samma USA som rivit sönder JCPOA-avtalet (som till och med EU och Sverige backade upp), som godtyckligt stämplar alla väpnade grupper som inte står på deras sida som "terrorister", samtidigt som de själva stöder väpnade proxies och terroristgrupper när det passar deras intressen. Det är klassisk imperialism: "Regimskifte" så fort ett land inte låter USA och Israel diktera villkoren.

Ett vettigt land försvarar sin suveränitet när det attackeras. Precis som vi svenskar en gång hyllade motståndet mot kolonialism och imperialism. Olof Palme kallade inte USA:s krig i Vietnam för "folkmord" för att han var naiv, han såg mönstret. Idag har vi svikit den traditionen. Vi har gått med i NATO, blivit en del av samma militärallians och accepterat att EU sanktioner följer Washingtons pipa istället för svensk intresse och folkrätt.

Resultatet ser vi här hemma. Instabilitet i Mellanöstern skapar flyktingströmmar, höga energipriser och en osäkerhet som vi betalar för. Allt medan det amerikanska militärindustriella komplexet blir fetare. Irak (falska anklagelser om massförstörelsevapen), Libyen (som blev slavmarknad efter "humanitär intervention"), Syrien, Jemen, Afghanistan...spåren av kaos är alltid detsamma. USA är inte någon "världspolis". De är roten till det mesta onda i modern tid. De behöver eviga fiender för att behålla sin hegemoni, sin dollarmakt och sina vapenkontrakt.

Iran, Kina och de flesta länder utanför USAs "allianser" säger samma sak... Låt oss sköta våra egna angelägenheter. Respektera suveränitet och folkrätt istället för att försöka installera "era gubbar" överallt. Det är inte extremt. Det är den mest fredliga och rationella hållningen. Det är den hllningen som USA aldrig har accepterat.

Så nej, Iran vill inte ha krig med världen. De vill slippa USA:s flotta utanför sin kust, slippa sanktioner som dödar barn genom medicinbrist, och slippa att bli nästa land som "befrias" och "demokratiseras" tills det ligger i ruiner.

Det är hög tid att vi i Sverige slutar vara nyttiga idioter åt ett imperium som skapar krig och sedan kräver att vi städar upp efter dem.
Citera
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

USA köper nu råolja av Venuseela och raffinerar och USA har denna olja att sälja och ja nu har de ju också en marknad som skriker efter den. Så jag tror inte USA fruktade stängningen av sundet.

Problemet med pipelines som går ovan jord är att det är extremt lättillgängliga och högprioterade mål för terroriststater. Omöjligt att ha bevakning och luftvärn som innefattar hela sträckan. Blir det rörbrott så blir även konsekvenserna förödande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Ja jag fattar såklart att det är komplext men vad jag menar är dels att systemet är så skört och dels att det egentligen finns en massa andra möjligheter .

Över tid - absolut. På en horisont kortare än 2 - 4 år - antagligen inte.

Och på den tiden hinner ekonomin rasa. Däri ligger Irans förhandlingsstyrka.
Citera
2026-04-11, 10:43
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Trump sa för ett tag sedan att USA ska utplåna den iranska civilisationen för all framtid om de inte öppnade Hormuzsundet o.s.v. Senare samma dag sa Trump att det skulle bli fredssamtal med utgångspunkt från Irans tio punkter (!). Inget om USA:s punkter alltså. 180 graders vändning samma dag. Det är så uppenbart att Trump som håller på att förlora är desperat.

Israel gör som väntat allt för att sabotera fredsförhandlingarna i slamabad. Jag undrar vad Trump tycker om Netanyahu just nu? Inget vidare skulle jag tro....

Ska Trump eskalera kriget nu? Bomba mer? För vad? Vad ska Israel göra om USA bara lämnar och låtsas ha segrat? Atombomba Iran? Mycket möjligt om de ser undergången i vitögat.
Bombar han inte mer tills Iran kapitulerar och öppnar Hormuz om det nu är möjligt, kommer Trump att framstå som den jubelidiot han är på riktigt.
Tror inte att pajasarna USA skickat till Pakistan kan få till nåt vettigt avtal.....
Citera
2026-04-11, 10:49
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Det känns som du svara på en annan fråga nu, men iran kan göra vilken kreativ tolkning de än behagar, de kan anse att alla länder i världen är med på det och därmed giltiga targets. Men då bör också förstå att de förklara krig emot hela världen då, ett vettig icke terroriststat vill inte dra in andra länder i en konflikt, som sagt inte ens talibanerna i afganistan är så tokiga. Men vill iran dra in alla länder världen in i kriget så bör alla länder också svara på det.

Du, eftersom du säger att det inte är något ovanligt, och jag säger att det är det. För då man gör det så förklara man krig emot det landet, och länder brukar inte vilja dra in fler länder i ett krig, men iran vill tydligen dra in hela världen i kriget, och då ska också hela världen svara.
Vilka länder syftar du på, vikenstaterna. Eller hela världen? Iran har inte skjutit mot andra än de grannländer som skjutit mot Iran. Pakistan är ett väldigt nära grannland som inte har gjort det och inte fått ta emot något heller, Turkiet är ett annat exempel.
Citera
2026-04-11, 10:49
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Länder som dödar sin egen befolkning är ett problem för det landets folk. Länder som åter runt och mördar folk i resten av världen är ett globalt problem.

Jag vet inte vad du tycker om Ukrainakriget, men tycker du det är OK att Ryssland dödar ukrainare? Det är ju bara krig...

Nej Ukraina kriget är helt meningslöst och hjärndött, det är naturligtvis inte ok att Ryssland dödar Ukrainare men samtidigt dödar Ukrainare Ryssar så det finns en logik där, krigets logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in