Citat:
Ursprungligen postat av
XY3000
Äh, det kunde säkert inte många morsor heller.
Folk borde inte skaffa barn så mycket som de tror. De pallar helt enkelt inte med det. De tror de måste men har inte fattat att det behöver de inte.
Min farsa som är född 1940 var en bland 5 syskon. Dessa föddes i två grupper, så därför orkade mamman hyfsat bra. Pappan gjorde förstås inte ett skit vad gällde barnen. Men en kvinna som föder fem barn i tät följd, då finns inte tid för barnen alls. Inte ens så idealt som för min far fanns ofta tid för barnen. De fick passa sig själva. Mamman lagade mat och tvättade. Barnen lekte själva vilket ledde till att ett syskon dödade och grävde ned en katt, en gick vilse i en stor skog (kom tillrätta) och en unge lekte på fel ställe och råkade ut för en olycka och dog.
Tror att en familj där föräldrarna hjälps åt max kan ha tre barn om de inte vill att barnen ska växa upp (eller inte växa upp) som min far gjorde.
Inte ens som jag växte upp som var mer beskyddad än min far, skulle anses OK av samhället att uppfostra ett barn. Men vad skulle mina föräldrar gjort då, då min far jobbade 1,5 heltid och min mor en halvtid? Jag fick under delar av dygnet vara helt ensam som liten. Det var normalt då. Man var nyckelbarn.
Idag måste man uppfylla samhällets krav på att alltid vara där för barnet, fysiskt, tidsmässigt, näringsmässigt, nöjesmässigt, emotionellt, akademiskt. Det tar mer än 24 timmar om dygnet idag att vara förälder.