Citat:
Det är en viktig poäng du har att vi ligger bra till i korruptionsstatistiken och det bekräftar ju egentligen bara det jag skriver: att våra domstolar faktiskt gör sitt jobb utifrån gällande lag.
Kopplingen till Dumpen är dock högst aktuell eftersom det är just i det svenska rättssystemet som gränserna för privat brottsbekämpning nu prövas. När vi ser stämningar från advokatbyråer som Hurtig & Partners så handlar det inte om subversiv retorik eller konspirationer, utan om en helt vanlig civilrättslig process.
Poängen är enkel: Oavsett vad man tycker om de män och kvinnor som hängs ut, så är det domstolarna som ska sköta dömande och registerföring i en rättsstat - inte privata aktörer eller anonyma nätverk. Det är den principen som nu fastställs.
När rättsstaten väl kliver in i tingsrätten så spelar det ingen roll hur högt lådtanterna skriker eller hur många arga emojis eller hjärtan de postar. Juridiken bryr sig som bekant inte om vem som har flest hejarop på Facebook, utan om vad som faktiskt står i lagboken. Det är nog dags för vissa att inse att en fällande dom för förtal väger betydligt tyngre än en like från Berit, 67.
Kopplingen till Dumpen är dock högst aktuell eftersom det är just i det svenska rättssystemet som gränserna för privat brottsbekämpning nu prövas. När vi ser stämningar från advokatbyråer som Hurtig & Partners så handlar det inte om subversiv retorik eller konspirationer, utan om en helt vanlig civilrättslig process.
Poängen är enkel: Oavsett vad man tycker om de män och kvinnor som hängs ut, så är det domstolarna som ska sköta dömande och registerföring i en rättsstat - inte privata aktörer eller anonyma nätverk. Det är den principen som nu fastställs.
När rättsstaten väl kliver in i tingsrätten så spelar det ingen roll hur högt lådtanterna skriker eller hur många arga emojis eller hjärtan de postar. Juridiken bryr sig som bekant inte om vem som har flest hejarop på Facebook, utan om vad som faktiskt står i lagboken. Det är nog dags för vissa att inse att en fällande dom för förtal väger betydligt tyngre än en like från Berit, 67.
Nu avsågs retoriken inte det svenska rättssystemet och eller rättsstaten utan påståendet om korruption.
Ok, kopplingen till dumpen handlade tydligen om ett tidigare inlägg som ansåg att lagen om förtal och advokater som åtog sig sådana mål handlade om korruption.